Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyrning ”EOS Remote” för 6D och 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Fungerar. Du behöver appen Market Helper för att lura Google Play. Min HTC är dessutom rotad, men jag hoppas inte du behöver göra det.

Installerade Market Helper men kan fortfarande inte hitta EOS Remote. Appen kommer upp vid sökning men inte som hämtningsbar. Har förmodligen att göra med att det är en gammal 2.2.1. Android-version

Installerade Market Helper men kan fortfarande inte hitta EOS Remote. Appen kommer upp vid sökning men inte som hämtningsbar. Har förmodligen att göra med att det är en gammal 2.2.1. Android-version
Jag har 2.3.7. Tror du gör fel med market helper. jag var tvungen att tömma google play och google search.
Edit: Såg nu att 2.3 stöds, även om inte HTC Wildfire officiellt stöds.

Fantastiskt bra inlägg och stort tack för att du delar med dig!

För mig är det relativt enkelt att ställa in telefonen enligt alla bra anvisningar, men jag tror det blir lite svårare att programera om datorn som jag förövrigt använder på mitt ordinarie jobb. Om det var möjligt hade det varit intressant om Canon fixade något motsvarande EOS Remote till datorer. Men det kanske inte går att fixa så lätt. En batteridriven router blir kanske det bästa för mig. Har tänkt mig att använda fjärrstyrningen från gömslen i naturen och placera en kamera med vidvinkel i en åtel. Vi får se om jag lyckas när jag fotograferar kondorer.

Någon som har erfarenhet av batteridriven 3/4G router?

Tack än en gång och ser fram mot fler förslag på den här tråden!

Ja, att koppla upp jobb-datorn på detta sätt är nog inte att rekommendera, speciellt inte med autentiseringen avslagen.
Canon borde ganska enkelt kunna fixa detta genom bara en firmwareuppgradering. Något eget program borde inte behövas, EOS Utility borde kunna köras med en direkkoppling till kameran på precis samma sätt som en smartphone/platta. Misstänker att man helt enkelt inte identifierat behovet av att kunna använda denna funktionalitet på ställen där inte nätkontakt finns.

Jag har själv samma tankar kring användningen, d.v.s. rigga kameran med vid-/normaloptik på plats där objekten (i mitt fall fåglar) förväntas dyka upp. Jag kom på att 3G/4G-spåret kanske är overkill. Vad som egentligen behövs är ju bara en batteridriven router, internetanslutningen är inte nödvändig.
Jag hittade, och har beställt, följande produkt som jag kommer att testa.
http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/work/wireless-mobile-broadband/dir-506l-shareport-go
Tycker att det borde fungera (men vet inte ännu). Eftersom den just nu bara kostar 199:- hos iNet
så tar jag risken. Fyra timmars batteritid är i kortaste laget men eftersom den hämtar ström från en mini-USB-kontakt så löser man lätt strömförsörjningen med ett litet "Power-pack". http://www.inet.se/produkt/5405492/d-link-dir-506l-pocket-cloud-router?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt

Ett annat alternativ som faktiskt kan övervägas är att ändå använda kabel. "Aktiv USB-förlängning" finns för inte alltför stora pengar hos Kjell & Company (299:). Man kopplar då in en vanlig nätkabel i denna och kan köra upp till 40 meter. Känns lite bökigt men är antagligen helt överlägset prestandamässigt. Även aktiva USB-kablar finns att köpa, detta har jag testat tidigare och det funkar bra åtminstone upp till 20-25 meter. Dyrare dock.
Nåväl, jag återkommer då jag testat min batteridrivna router.

Om det inte går längre än tio meter så har det väl inte med ad-hoc anslutningen att göra? Det borde i så fall bero på avsaknaden av vettiga antenner.

Ett problem som man får om man kör ad-hoc till exempelvis en 7D är att efter en stund så går kameran ner i viloläge, och då bryts förbindelsen. Sen kommer man inte igång igen utan att pilla på kameran. Låter man kameran vara igång ständigt tar batteriet slut mycket fortare.

Om det inte går längre än tio meter så har det väl inte med ad-hoc anslutningen att göra? Det borde i så fall bero på avsaknaden av vettiga antenner.

Ett problem som man får om man kör ad-hoc till exempelvis en 7D är att efter en stund så går kameran ner i viloläge, och då bryts förbindelsen. Sen kommer man inte igång igen utan att pilla på kameran. Låter man kameran vara igång ständigt tar batteriet slut mycket fortare.

Nej, det har inte med antenn att göra. Begränsningen för ad hoc-nätverk redovisas på Microsofts site. Jag tror att det är en medveten begränsning som Microsoft byggt in p.g.a. begränsningar i säkerhetsmöjligheterna. Hela tanken med konceptet är att det skall användas vid konferenser etc. då ett begränsat antal personer behöver dela filer.

Den tid det tar innan kameran går ner i vänteläge bestämmer du själv över i kamerans menyer. Bra att du påpekade det dock för jag glömde att meddela att jag satte nedkopplingstiden till 30 minuter, annars råkar man ut för precis det du redogör för.

Vad som egentligen behövs är ju bara en batteridriven router.

Ett annat alternativ som faktiskt kan övervägas är att ändå använda kabel.

Ja, kabel fungerar ju bra, men det blir bökigt med långa kablar där stora kondorfåglar kan trassla in sig i.

Ser fram mot ditt test med router. Ser ut som om den kan kopplas direkt till dator och få ström där igenom. Min dator kan vara på i sex timmar med batteri och det kan ju vara värt att skaffa extra batteri om detta skulle fungera. Man kan ju också sätta datorn i viloläge medan man sitter och väntar på aktiviteten. Om sedan kameran går ner i viloläge då och då och går att "väcka" med fjärrstyrning, då borde man klara minst tio timmar i gömsle med trådlös fjärr. Eller?

Men jag antar att man kanske kan "väcka" kameran från viloläge även om man använder fjärrstyrning. Eller?

Nja, det är ingen självklarhet eftersom WiFI-funktionen kanske också går ner i viloläge. Med kabelansluten fjärrstyrning är det säkert som du antar för då kan man ju väcka kameran med en "strömstöt".
Jag har nog räknat med att både dator och kamera måste konfigureras för aldrig gå ner i viloläge. För en hyfsat modern bärbar är detta nog inget problem vad avser driftstiden men vad kameran beträffar så är det nog batteripack med dubbla batterier som gäller för att det skall bli användbart i praktiken.
Någon annan som känner till hur det ligger till?

Kamera i viloläge med USB

WiFI-funktionen kanske också går ner i viloläge.
Någon annan som känner till hur det ligger till?

Testade med USB-kabel kopplad mellan kamera och dator för att se hur kamerans avstängning fungerar.
Så länge EOS Utility var igång gick kameran i ”vanligt (första) viloläge” där den slutar arbeta med autofokus men visar information i den övre displayen. Kameran stängs inte av helt. Strömförbrukningen blir minimal. Det var enkelt att starka/väcka kameran från datorn för att börja fota utan att behöva trycka på kamerans avtryckare. Om man däremot stänger av EOS Utility när man fjärrstyr, då är man tvungen att ”väcka” kameran med till exempel kamerans avtryckare. Jag hade kameran i "första" viloläge under tre timmar och batterimätaren visar fortfarande på fullt batteri.

Det borde alltså fungera bra om man kan anordna en trådlös fjärruppkoppling som har samma funktion som en USB-kabel.

Testade med USB-kabel kopplad mellan kamera och dator för att se hur kamerans avstängning fungerar.
Så länge EOS Utility var igång gick kameran i ”vanligt (första) viloläge” där den slutar arbeta med autofokus men visar information i den övre displayen. Kameran stängs inte av helt. Strömförbrukningen blir minimal. Det var enkelt att starka/väcka kameran från datorn för att börja fota utan att behöva trycka på kamerans avtryckare. Om man däremot stänger av EOS Utility när man fjärrstyr, då är man tvungen att ”väcka” kameran med till exempel kamerans avtryckare. Jag hade kameran i "första" viloläge under tre timmar och batterimätaren visar fortfarande på fullt batteri.

Det borde alltså fungera bra om man kan anordna en trådlös fjärruppkoppling som har samma funktion som en USB-kabel.

Jag har nu testat med den lilla batteridrivna routern "D-Link DIR-506L" och den fungerar precis som du beskrivit för användning av USB-kabeln. Jag visste inte ens att det fanns TVÅ väntelägen men det är som du skriver, så länge kameran visar information i den övre displayen så kan den "väckas" remote även trådlöst. Oavsett vilken tid man ställer in för vänteläge i kameran så kommer den övre displayen att visa information så länge EOS Utility är påslaget i datorn.
Skulle datorn gå ner i vänteläge så börjar "WiFi-symbolen" i kamerans övre display att blinka och kan väckas igen så länge displayen inte slocknar. Det verkar som att det är denna tid som styrs av den väntetid man ställer in i kameran.
Fungerar bra alltså!
Routern är lätt att sätta upp & hantera och, som jag skrev tidigare, går att få billigt på Inet, 199:-. (Näst lägsta pris på Prisjakt är 548:- så det är väl någon tillfällig kampanj.)
Det enda jag reagerade på när jag testade var att det tog ganska lång tid att få ner den tagna bilden (RAW) till datorn (klockade inte men skulle gissa på c:a 10 sek). Fast jag antar att man kan ställa in om bilderna skall föras över eller endast sparas på kamerans minneskort. JPEG går ju fortare förstås.
4 timmars (enligt uppgift) drifttid på routern är i minsta laget men, som jag skrev tidigare, så laddar den från USB så där finns det flera alternativ att lösa strömförsörjningen.

Routern är lätt att sätta upp & hantera och, som jag skrev tidigare, går att få billigt på Inet, 199:-.

Jättebra! Ska skaffa router och testa. Vet du hur lång räckvidden blir?

D-Link DIR-506L Pocket Cloud Router har utgått från lager och kan inte köpas hos Inet :(
Funderar på att skaffa följande: ASUS WL-330NUL N150 Mobile Router som inte är mycket större än en minnespinne.

När jag talade per telefon med Inet kundservice och frågade om räckvidd undrade han vad kameran har för standard. Jag har ingen aning om sådant. Han nämnde att om kameran har 802.11 och N då fungerar det på mellan 20 och 50 meter, men om kameran har G, då var det inte lönt att pröva.

Någon som vet vad kameran har för wi-fi-standard? Undrar en som inte kan något om programmering ...

Japp. En billig liten PC som man placerar nära kameran och ansluter med USB. Sen kör man VNC över WiFi mot en dator som man har i gömslet.

Men vitsen är väl att kunna köra direkt mellan kamera och dator utan kablar och extra datorer eller fasta routers.
Enkelt och lätt ska det vara. En kamera som fjärrstyrs från en liten lapptop utan kabel men med en liten USB-router stor som ett mini-USB-minne.

Den ASUS WL-330 som vi brukar slänga in i maskiner när vi är ute och jobbar med dem lever på att den också är ansluten till USB. Hur ska den här få mat? Eller är det nån version med batteri också?

Den har ju en USB-kontakt och på en av leverantörernas (Ever IT) hemsida står det:

"Several ways to power the WL-330NUL
1. From any USB port
2. Directly from the wall with the power adapter
3. Mobile power bank pairing"

Den ASUS WL-330 som vi brukar slänga in i maskiner när vi är ute och jobbar med dem lever på att den också är ansluten till USB. Hur ska den här få mat? Eller är det nån version med batteri också?

Berätta gärna lite mer om din ASUS WL och det vore kul att veta vilka "vi" är och hur ni jobbar. Vi som inte har erfarenhet av fjärrstyrning är tacksamma om du delar med dig. Det är bra om du utgår från att vi är "dumma i skallen" eller ej tekniskt kunniga och förklara därför så tydligt som möjligt. Tack på förhand!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar