Fantastiskt bra inlägg och stort tack för att du delar med dig!
För mig är det relativt enkelt att ställa in telefonen enligt alla bra anvisningar, men jag tror det blir lite svårare att programera om datorn som jag förövrigt använder på mitt ordinarie jobb. Om det var möjligt hade det varit intressant om Canon fixade något motsvarande EOS Remote till datorer. Men det kanske inte går att fixa så lätt. En batteridriven router blir kanske det bästa för mig. Har tänkt mig att använda fjärrstyrningen från gömslen i naturen och placera en kamera med vidvinkel i en åtel. Vi får se om jag lyckas när jag fotograferar kondorer.
Någon som har erfarenhet av batteridriven 3/4G router?
Tack än en gång och ser fram mot fler förslag på den här tråden!
Ja, att koppla upp jobb-datorn på detta sätt är nog inte att rekommendera, speciellt inte med autentiseringen avslagen.
Canon borde ganska enkelt kunna fixa detta genom bara en firmwareuppgradering. Något eget program borde inte behövas, EOS Utility borde kunna köras med en direkkoppling till kameran på precis samma sätt som en smartphone/platta. Misstänker att man helt enkelt inte identifierat behovet av att kunna använda denna funktionalitet på ställen där inte nätkontakt finns.
Jag har själv samma tankar kring användningen, d.v.s. rigga kameran med vid-/normaloptik på plats där objekten (i mitt fall fåglar) förväntas dyka upp. Jag kom på att 3G/4G-spåret kanske är overkill. Vad som egentligen behövs är ju bara en batteridriven router, internetanslutningen är inte nödvändig.
Jag hittade, och har beställt, följande produkt som jag kommer att testa.
http://www.dlink.com/uk/en/home-solutions/work/wireless-mobile-broadband/dir-506l-shareport-go
Tycker att det borde fungera (men vet inte ännu). Eftersom den just nu bara kostar 199:- hos iNet
så tar jag risken. Fyra timmars batteritid är i kortaste laget men eftersom den hämtar ström från en mini-USB-kontakt så löser man lätt strömförsörjningen med ett litet "Power-pack".
http://www.inet.se/produkt/5405492/d-link-dir-506l-pocket-cloud-router?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=prisjakt
Ett annat alternativ som faktiskt kan övervägas är att ändå använda kabel. "Aktiv USB-förlängning" finns för inte alltför stora pengar hos Kjell & Company (299
. Man kopplar då in en vanlig nätkabel i denna och kan köra upp till 40 meter. Känns lite bökigt men är antagligen helt överlägset prestandamässigt. Även aktiva USB-kablar finns att köpa, detta har jag testat tidigare och det funkar bra åtminstone upp till 20-25 meter. Dyrare dock.
Nåväl, jag återkommer då jag testat min batteridrivna router.