Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fjärrstyrning ”EOS Remote” för 6D och 70D

Produkter
(logga in för att koppla)
Att fjärrstyra kameran 6D och 70D via router där det inte finns ström

Jag har nu testat med världens minsta router ASUS WL-330NUL (http://www.asus.com/Networking/WL330NUL/) och inser att det bästa är att köra med en separat strömkälla till routern. Dels blir installationen mycket enkel och ännu viktigare, man förlänger räckvidden avsevärt genom att låta router och USB-batteripaket ligga mellan kamera och den bärbara datorn. (Kommer att testa följande batteripaket men det finns många andra modeller att välja, till exempel laddningsbara: http://www.kjell.com/sortiment/el/b...atteripaket-p31779#ProductDetailedInformation.) Vid ett snabbtest var räckvidden mellan kamera och router minst 20 meter om det inte fanns några hinder i vägen och mellan router och dator minst 30 meter även om signalen gick genom en vägg. Alltså, man kan fjärrstyra kameran med en laptop från minst 50 meters håll utan kabel.

Så här enkelt är det (steg för steg):
Plugga i routern i strömkälla och placera dem mellan kamera och dator. Fri sikt mellan kamera och router ger bättre signal. Ett träd eller buske är en lämplig plats att placera router på.
Anslut dator till router på samma sätt som du ansluter till ett Wi-Fi-nätverk. (Ingen maskinvaruinstallation behövs för router.)
Starta programmet WFT Pairing (som följer med EOS Solution Disk från Canon). Du hittar programmet under Alla program, Canon Utilities, EOS Utilities. (Lägg gärna upp genväg på skrivbordet för framtida användning.)
Klicka OK när programmet frågar om det får göra ändringar i brandvägg.
Anslut kamera till router enligt manual.
I kamerans meny väljer du uppkoppling till dator.
På datorn dubbelklickar du på ikonen (WTP Pairing) vid klockan nere till höger och namnet på kameran ska dyka upp i nytt fönster. Markera namnet på kameran i det nya fönstret och klicka ”Connect”.
Kameran ska då upptäcka datorn. Klicka OK på kameran för inställningsval och uppkoppling (2xOK).
EOS Utility startar därefter automatiskt i datorn.

Lycka till och hör gärna av dig om du har fler idéer och förslag om fjärrstyrning mellan kamera och dator!

Det enda jag reagerade på när jag testade var att det tog ganska lång tid att få ner den tagna bilden (RAW) till datorn.

Som du säger: det går att ändra inställningar. Jag sparar RAW-filer i kameran och ställer in kameran på minsta JPG-format för snabb överföring. RAW-filerna bearbetar jag efteråt.

Berätta gärna lite mer om din ASUS WL...
Nu har du ju hunnit testa själv, så det är kanske inte så stor mening att jag fortsätter med hur vi har använt den på jobbet. Men i princip har det där gällt att ansluta sig trådlöst till en maskin som bara har 100 MBit Ethernet inbyggt. Med den där ASUS-mojängen instoppad i maskinen får man plötsligt en trådlös accesspunkt att koppla upp sig mot. Ström får den från ett av de USB-uttag vi ändå har i maskinen.
När vi lämnat den aktuella kunden tar vi med oss routern och ingen trådlös åtkomst finns längre till maskinen.

Räckvidd med platta eller telefon?

Stod och klämde på en 70D idag just med tanke på fågelfoto men blev lite avrådd. Man tyckte att jag skulle tycka den var alldeles för seg i jämförelse med den 1Dx jag också har. Så jag gick ifrån butiken utan kamera men är fortfarande intresserad, bl.a. pga möjligheten till fjärrstyrning. Hur långt räcker WiFin med en telefon eller platta? /Gunnar

Stod och klämde på en 70D idag just med tanke på fågelfoto men blev lite avrådd. Man tyckte att jag skulle tycka den var alldeles för seg i jämförelse med den 1Dx jag också har. /Gunnar

Oavsett vilken reservkamera du köper kommer du att tycka att 1Dx är bättre och snabbare. Jag sålde min 7D och köpte 70D. Är otroligt nöjd. 70D är en kul kamera och ger bra resultat. Använder den oftare än vad jag använder min 6D som enligt min mening har knapparna på fel ställe. Kolla fågelbilderna Brutus Östling tar med sin 70D.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar