J O Härnström
Aktiv medlem
Ekvivalens är motsvarighet eller likvärdighet
Låt oss se hur objektiv motsvarar varandra med brännvidd (bildvinkel) och bländare (skärpedjup) på olika sensorer.
Bildens utsnitt och skärpedjup är det mest intressanta. Objektivets ljusstyrka, det maximala bländarvärdet har stor betydelse för exponeringen men måste räknas om när man jämför skärpedjup mellan olika format.
Om man känner till kamerans och sensorns crop factor ”cropfaktor” så räknar man enkelt ut motsvarande brännvidd och bländare.
Vanliga format hos stillbildskameror, ju mindre sensor desto högre "crop factor":
1” (1 tum) har faktor 2,7. Bättre kompaktkameror och en del videokameror.
micro-4/3 har faktor 2. Panasonic och Olympuskameror (MFT, MicroFourThirds)
APS-C har faktor 1,5-1,6. Vanlig ”cropkamera” Canon, Nikon, Sony, Pentax mm.
Fullformat FF har faktor 1. Referens. 24x36mm (på den analoga tiden ”småbild”)
Ekvivalens är mycket viktig att tänka på när man vill veta hur bilden ser ut med proportioner och skärpedjup.
Om vi vill veta vilken brännvidd och bländare som motsvarar Panasonic 20mm/1,7 så använder vi crop factor 2.
Vi måste multiplicera både brännvidden och bländartalet för att få korrekt jämförelse. 20mm/1,7 motsvarar då på fullformat 40mm/3,4. Då förstår vi att ett 40mm/2,8 på fullformat ger ett kortare skärpedjup.
Ett annat exempel. Olympus 45mm/1,8 är ett populärt porträttobjektiv för Olympus och Panasonics MFT-kameror. På fullformat motsvaras det av 90mm/3,6. För porträtt önskas ofta ett väldigt kort skärpedjup. Med 85mm/1,8 eller ändå ljusstarkare objektiv på fullformat så kan man alltså få ett betydligt kortare skärpedjup. Personligen så tycker jag ändå att det lilla Olympusobjektivet ger tillräckligt kort skärpedjup för porträtt.
Metabones.
Till MFT-kamerorna finns det en uppsjö adaptrar som gör att man kan använda väldigt många objektiv av olika fabrikat.
Metabones Speed Booster XL för Canon är en smart adapter. Adaptern kortar brännvidden och höjer ljusstyrkan med faktor 0,64. Även autofokusen fungerar bra med de flesta objektiv, men inte alla. För att jämföra med FF så blir faktorn 0,64x2 eller avrundat 1,3. Exempelvis så motsvarar med adaptern Canon EF 24-105mm/4 IS ungefär ett 30-135mm/5 på FF, med AF och stabilisering.
Man kan tro att det ökade bländarvärdet genom adaptern påverkar skärpedjupet så att det blir kortare men det är bara exponeringen och förminskningsgraden som påverkas. Man kan exponera kortare tid eller använda lägre känslighet ISO. Bilden från objektivet har fortfarande samma proportioner, stor som liten vilken sensorstorlek den än projiceras mot. Adaptern bara förminskar bilden och då blir den ju även ljusare. Tänk hur ett förstoringsglas koncentrerar ljus.
Video HD och 4K.
Panasonic Lumix G7 och GH4 är mycket populära att filma med. När man filmar i 4K 2160 så beskärs bilden ytterligare så att faktorn blir 2,35 mot 2 för full HD 1080.
Med Metabones Speed Booster XL för Canon så får man då räkna med en crop factor 0,64x2,35 alltså 1,5 (som APS-C)
Om vi filmar med EF 24-105mm/4 så motsvarar det ungefär 35-155mm/6 på FF.
Andra exempel: 35mm/2 motsvarar 53mm/3. Normalobjektivet 50mm/1,4 blir ekvivalent med 75mm/2 som fungerar som ett utmärkt porträttobjektiv. Det på FF extrema vidvinkelobjektivet 24mm/1,4 blir ett ekvivalent vidvinkel 35mm/2.
Stillbild på APS-C format jämfört med filmning i 4K med MFT + Metabones Speedbooster 0,64x får snarlik faktor för ekvivalens. Det som skiljer i användning är att adaptern förminskar bilden och ökar bländaren 1 1/3 steg. APS-C kameran däremot beskär (därav ”crop factor”) bilden till det mindre formatet utan att påverka bländaröppningen. Sensorn utnyttjar mindre än hälften av objektivets bildyta och exponeringen påverkas inte.
Sammanfattning.
Om man jämför ett objektivs motsvarighet eller ekvivalens till fullformat så multiplicerar man både brännvidden och ljusstyrkan med ”crop factor”. Det är motsvarande bildvinkel och skärpedjup som är det mest intressanta för att kunna veta hur bilden ser ut på fullformat.
Låt oss se hur objektiv motsvarar varandra med brännvidd (bildvinkel) och bländare (skärpedjup) på olika sensorer.
Bildens utsnitt och skärpedjup är det mest intressanta. Objektivets ljusstyrka, det maximala bländarvärdet har stor betydelse för exponeringen men måste räknas om när man jämför skärpedjup mellan olika format.
Om man känner till kamerans och sensorns crop factor ”cropfaktor” så räknar man enkelt ut motsvarande brännvidd och bländare.
Vanliga format hos stillbildskameror, ju mindre sensor desto högre "crop factor":
1” (1 tum) har faktor 2,7. Bättre kompaktkameror och en del videokameror.
micro-4/3 har faktor 2. Panasonic och Olympuskameror (MFT, MicroFourThirds)
APS-C har faktor 1,5-1,6. Vanlig ”cropkamera” Canon, Nikon, Sony, Pentax mm.
Fullformat FF har faktor 1. Referens. 24x36mm (på den analoga tiden ”småbild”)
Ekvivalens är mycket viktig att tänka på när man vill veta hur bilden ser ut med proportioner och skärpedjup.
Om vi vill veta vilken brännvidd och bländare som motsvarar Panasonic 20mm/1,7 så använder vi crop factor 2.
Vi måste multiplicera både brännvidden och bländartalet för att få korrekt jämförelse. 20mm/1,7 motsvarar då på fullformat 40mm/3,4. Då förstår vi att ett 40mm/2,8 på fullformat ger ett kortare skärpedjup.
Ett annat exempel. Olympus 45mm/1,8 är ett populärt porträttobjektiv för Olympus och Panasonics MFT-kameror. På fullformat motsvaras det av 90mm/3,6. För porträtt önskas ofta ett väldigt kort skärpedjup. Med 85mm/1,8 eller ändå ljusstarkare objektiv på fullformat så kan man alltså få ett betydligt kortare skärpedjup. Personligen så tycker jag ändå att det lilla Olympusobjektivet ger tillräckligt kort skärpedjup för porträtt.
Metabones.
Till MFT-kamerorna finns det en uppsjö adaptrar som gör att man kan använda väldigt många objektiv av olika fabrikat.
Metabones Speed Booster XL för Canon är en smart adapter. Adaptern kortar brännvidden och höjer ljusstyrkan med faktor 0,64. Även autofokusen fungerar bra med de flesta objektiv, men inte alla. För att jämföra med FF så blir faktorn 0,64x2 eller avrundat 1,3. Exempelvis så motsvarar med adaptern Canon EF 24-105mm/4 IS ungefär ett 30-135mm/5 på FF, med AF och stabilisering.
Man kan tro att det ökade bländarvärdet genom adaptern påverkar skärpedjupet så att det blir kortare men det är bara exponeringen och förminskningsgraden som påverkas. Man kan exponera kortare tid eller använda lägre känslighet ISO. Bilden från objektivet har fortfarande samma proportioner, stor som liten vilken sensorstorlek den än projiceras mot. Adaptern bara förminskar bilden och då blir den ju även ljusare. Tänk hur ett förstoringsglas koncentrerar ljus.
Video HD och 4K.
Panasonic Lumix G7 och GH4 är mycket populära att filma med. När man filmar i 4K 2160 så beskärs bilden ytterligare så att faktorn blir 2,35 mot 2 för full HD 1080.
Med Metabones Speed Booster XL för Canon så får man då räkna med en crop factor 0,64x2,35 alltså 1,5 (som APS-C)
Om vi filmar med EF 24-105mm/4 så motsvarar det ungefär 35-155mm/6 på FF.
Andra exempel: 35mm/2 motsvarar 53mm/3. Normalobjektivet 50mm/1,4 blir ekvivalent med 75mm/2 som fungerar som ett utmärkt porträttobjektiv. Det på FF extrema vidvinkelobjektivet 24mm/1,4 blir ett ekvivalent vidvinkel 35mm/2.
Stillbild på APS-C format jämfört med filmning i 4K med MFT + Metabones Speedbooster 0,64x får snarlik faktor för ekvivalens. Det som skiljer i användning är att adaptern förminskar bilden och ökar bländaren 1 1/3 steg. APS-C kameran däremot beskär (därav ”crop factor”) bilden till det mindre formatet utan att påverka bländaröppningen. Sensorn utnyttjar mindre än hälften av objektivets bildyta och exponeringen påverkas inte.
Sammanfattning.
Om man jämför ett objektivs motsvarighet eller ekvivalens till fullformat så multiplicerar man både brännvidden och ljusstyrkan med ”crop factor”. Det är motsvarande bildvinkel och skärpedjup som är det mest intressanta för att kunna veta hur bilden ser ut på fullformat.