Annons

Fördelarna med Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fördelar? Man har köpt in sig i systemet och är fast för evigt? =)

*Avstängningsbara spärrar på instegshusen så man kan få dem att ta bilden trots att det man fotar ej är i fokus.
*Bättre fungerande och konfigurerbar autofokus?

Fördelen är att jag tar bättre bilder med Canon än nåt annat märke.

/Stefan R. Nilsson

Ja vill du ha massa skitiga färger och brus i alla dina bilder så fort du skruvar upp ISO lite så kan du ju alltid köpa canon....

Vill du däremot ha kvalité på prylarna köp Nikon... Slå till på en D800.. Det går inte att bli missnöjd....

Har haft D60,D90,D700,D3s och nu har jag D800...

Canon är så jävla ultraskit och fula gråa objektiv... skulle det vara snyggt eller liksom?

Godnatt canon....

Nikon...... nu snackar vi!!

X-D

(jag älskar detta N&C kriget.... det kommer ALDRIG upphöra i heller!!

Hahahahahahahahahahshfhfjfkwlskxkgjfkellrufcjxkxkhahahajajajajhahahahahahhahhahhahahakfjjdekfjxkdk236364737:711722727hahaahah!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ursäkta min reaktion, men D800 måste ju vara det sämsta Nikon har släppt gällande just kvalité, det är ju minst 10 fel på den modellen, en vän har haft den inne för 4:e gången, det är nåt som har lossnat inuti den. Fråga mig inte vad, sen känns dom festis tetrapack att hålla i också. OCH luktar gädda. Gällande dom ljusa objektiven så härskar dom på alla sportarenor och har gjort sen många år tillbaka. Fläskiga Canonkameror som dominerar medan alla andra märken som inte ens har vettiga telen att erbjuda får se sig slagna och gömma sig i skamvrån.

Och tråden handlar om fördelar med Canon, inte om hur billiga och plastiga Nikon är, eller om andra låtsasmärken som pentax,sony,olympus,fuji mm.

Jag tycker det inte är några större skillnader mellan de olika märkena som finns. Vad man väljer är mest en smaksak. Själv passar Canon fint för mig. De har ett bra objektivutbud. Det finns en bra begagnatmarknad så man kan köpa bra objektiv till ett hyfsat pris. För min egen del så passar ergonomin mig och de knappar jag använder sitter där jag vill ha dom, med undantag av av/på-knappen som jag gärna vill ha vid avtryckaren.

Nackdelar med Canon är att de har varit tröga att införa olika finesser. Saker som inte kan ha varit allt för dyrt att lägga till. Jag tänker t ex då på flera olika tider för självutlösaren, slå av och på rutnät i sökaren och möjligheten att göra en dubbelexponeringen i kameran. Flera av dessa saker finns idag, men fort har det inte gått. Där tycker jag Nikon är bättre.

Något jag nu ser lite med oro på är prisbilden hos Canon. Det känns som Canon vill skruva upp priserna ett snäpp. Jag tänker på den nya 5D III där man lägger den ett antal tusenlappar över Nikons D800. Samma sak gäller den nya 24-70/2,8 II där man lägger priset över 20'. Det känns som man vill låta vissa delar i sortimentet dra i väg lite i pris.

/Gunnar

Jag använder både Canon och "ett annat system".
En av fördelarna med Canon är onekligen tillgången på begagnade objektiv i bra klass.
Som de flesta redan vet så beror detta på Canons tidigare dominerande ställning inom press och att dessa personer ofta byter grejor.

Ok, då får vi se hur länge min åsikt får stå oemotsagd, haha

Det är väl uppenbart!

Canon är ju kanon ;P vilket annat märke kan du säga det om med den roliga dubbelbetydelsen va?

sen zoomar ju canons objektiv åt "rätt håll" med.

Om man ska va lite seriös: Canon är bra för att det är stort och välkänt. Kvaliten är hög. Jag har aldrig haft några problem med någon av de Canonkameror jag har och haft. Ergonomin är bra på halvproffskamerorna och uppåt. Lite sämre på instegs-dslrerna om man har stora händer.Det finns massor av bra objektiv, nya och begagnade, både Canons egna och av andra tillverkare (själv har jag mest Sigma-objektiv).

Men andra märken är också väldigt bra. Skillnaderna är i realiteten subtila. Tjafset mellan Canon- och Nikonanhängare är bara löjligt. Själv tycker jag många Canonkameror oftast känns lite bättre att hålla i men det är väldigt mycket en smak- och vanesak. Andra tycker tvärtom. Nikon, Sony och Pentax har bättre sensorer nu, till stor glädje för pixelpeepers men i stort sett irrelevant för alla andra. Alla digitala spegelreflexer och spegellösa systemkameror har betydligt högre upplösning än de gamla klassiska spegelreflexerna för film. Som många fortfarande älskar att fotografera med.

Olympus har varit i kris men verkar vara på väg uppåt. Och Panasonic verkar stabilt med sina m4/3-kameror, som delar teknologi med Olympus. Samsung är en uppstickare som det nog kommer att märkas mer av. Fuji verkar inrikta sig på proffs och avancerade amatörer med originella lösningar och hög kvalitet.

Hear, hear!

Jag tycker det inte är några större skillnader mellan de olika märkena som finns. Vad man väljer är mest en smaksak. Själv passar Canon fint för mig. De har ett bra objektivutbud. Det finns en bra begagnatmarknad så man kan köpa bra objektiv till ett hyfsat pris. För min egen del så passar ergonomin mig och de knappar jag använder sitter där jag vill ha dom, med undantag av av/på-knappen som jag gärna vill ha vid avtryckaren.

Nackdelar med Canon är att de har varit tröga att införa olika finesser. Saker som inte kan ha varit allt för dyrt att lägga till. Jag tänker t ex då på flera olika tider för självutlösaren, slå av och på rutnät i sökaren och möjligheten att göra en dubbelexponeringen i kameran. Flera av dessa saker finns idag, men fort har det inte gått. Där tycker jag Nikon är bättre.

Något jag nu ser lite med oro på är prisbilden hos Canon. Det känns som Canon vill skruva upp priserna ett snäpp. Jag tänker på den nya 5D III där man lägger den ett antal tusenlappar över Nikons D800. Samma sak gäller den nya 24-70/2,8 II där man lägger priset över 20'. Det känns som man vill låta vissa delar i sortimentet dra i väg lite i pris.

/Gunnar

Ett av de få nyanserade inläggen i denna tråd. Jag håller helt med. Den enda objektiva (fyndigt!) fördel jag ser med Canon är att de har bättre utbud av bra objektiv i mellanprisklassen än de andra tillverkarna. Alla kan göra budgetobjektiv och fantastiska "top-of-the-line" objektiv, men det är bara Canon som har det breda utbudet.
//Kjell

Ett av de få nyanserade inläggen i denna tråd. Jag håller helt med. Den enda objektiva (fyndigt!) fördel jag ser med Canon är att de har bättre utbud av bra objektiv i mellanprisklassen än de andra tillverkarna. Alla kan göra budgetobjektiv och fantastiska "top-of-the-line" objektiv, men det är bara Canon som har det breda utbudet.
//Kjell

Instämmer, just objektivutbudet var största avgörande fördelen för min del.

/Anders

Säg att jag hade köpt en 5dmk2 istället för min D3 för 4.5 år sen.. Hade jag då fortsatt med ett till Canon-hus vid uppgraderingen? NO WAY IN HELL! Jag skulle sålt hela objektivparken och gått till Nikon. Jag fattar inte hur man kan stå ut med bandningen o det fula bruset från Canons FF kameror.. Jag står knappt ut med bandningen från min D3. Fast älskar man igensvärtade skuggor så är ju bandning aldrig nåt problem, om man dessutom gillar utfrätta högdagrar så kommer ju bandningen aldrig synas heller pga den rikliga överexponeringen. Men vill ha lite mer känslan av negativ färgfilm då får man allt använda en Sony-sensor.

Säg att jag hade köpt en 5dmk2 istället för min D3 för 4.5 år sen.. Hade jag då fortsatt med ett till Canon-hus vid uppgraderingen? NO WAY IN HELL! Jag skulle sålt hela objektivparken och gått till Nikon. Jag fattar inte hur man kan stå ut med bandningen o det fula bruset från Canons FF kameror.. Jag står knappt ut med bandningen från min D3. Fast älskar man igensvärtade skuggor så är ju bandning aldrig nåt problem, om man dessutom gillar utfrätta högdagrar så kommer ju bandningen aldrig synas heller pga den rikliga överexponeringen. Men vill ha lite mer känslan av negativ färgfilm då får man allt använda en Sony-sensor.
Ahhh härligt att se att vissa har börjat med sitt midsommarfirande redan =) snart öppnar jag också en bärs! Man ska ligga steget före.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar