avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hej, som rubriken säger undrar jag? Kan inte så mycket om dem, har mer erfarenhet av ett annat märke.
Tack på förhand
Tack på förhand
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Komplett utbud av objektiv !
Största fördelen är att man slipper skrot som t.ex Nikon...
Moget.....
Var det en Canon vs Nikon tråd??
Ja vill du ha massa skitiga färger och brus i alla dina bilder så fort du skruvar upp ISO lite så kan du ju alltid köpa canon....
Vill du däremot ha kvalité på prylarna köp Nikon... Slå till på en D800.. Det går inte att bli missnöjd....
Har haft D60,D90,D700,D3s och nu har jag D800...
Canon är så jävla ultraskit och fula gråa objektiv... skulle det vara snyggt eller liksom?
Godnatt canon....
Nikon...... nu snackar vi!!
X-D
(jag älskar detta N&C kriget.... det kommer ALDRIG upphöra i heller!!
Jag tycker det inte är några större skillnader mellan de olika märkena som finns. Vad man väljer är mest en smaksak. Själv passar Canon fint för mig. De har ett bra objektivutbud. Det finns en bra begagnatmarknad så man kan köpa bra objektiv till ett hyfsat pris. För min egen del så passar ergonomin mig och de knappar jag använder sitter där jag vill ha dom, med undantag av av/på-knappen som jag gärna vill ha vid avtryckaren.
Nackdelar med Canon är att de har varit tröga att införa olika finesser. Saker som inte kan ha varit allt för dyrt att lägga till. Jag tänker t ex då på flera olika tider för självutlösaren, slå av och på rutnät i sökaren och möjligheten att göra en dubbelexponeringen i kameran. Flera av dessa saker finns idag, men fort har det inte gått. Där tycker jag Nikon är bättre.
Något jag nu ser lite med oro på är prisbilden hos Canon. Det känns som Canon vill skruva upp priserna ett snäpp. Jag tänker på den nya 5D III där man lägger den ett antal tusenlappar över Nikons D800. Samma sak gäller den nya 24-70/2,8 II där man lägger priset över 20'. Det känns som man vill låta vissa delar i sortimentet dra i väg lite i pris.
/Gunnar
Ett av de få nyanserade inläggen i denna tråd. Jag håller helt med. Den enda objektiva (fyndigt!) fördel jag ser med Canon är att de har bättre utbud av bra objektiv i mellanprisklassen än de andra tillverkarna. Alla kan göra budgetobjektiv och fantastiska "top-of-the-line" objektiv, men det är bara Canon som har det breda utbudet.
//Kjell
Ahhh härligt att se att vissa har börjat med sitt midsommarfirande redan =) snart öppnar jag också en bärs! Man ska ligga steget före.Säg att jag hade köpt en 5dmk2 istället för min D3 för 4.5 år sen.. Hade jag då fortsatt med ett till Canon-hus vid uppgraderingen? NO WAY IN HELL! Jag skulle sålt hela objektivparken och gått till Nikon. Jag fattar inte hur man kan stå ut med bandningen o det fula bruset från Canons FF kameror.. Jag står knappt ut med bandningen från min D3. Fast älskar man igensvärtade skuggor så är ju bandning aldrig nåt problem, om man dessutom gillar utfrätta högdagrar så kommer ju bandningen aldrig synas heller pga den rikliga överexponeringen. Men vill ha lite mer känslan av negativ färgfilm då får man allt använda en Sony-sensor.