Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fördelarna med Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men allting beror ju självklart på vilket sätt man fotograferar..
Själv använder jag bara Iso, slutartid, bländare och exponeringskompensation för att ta alla mina bilder. 9 fall av 10 manuell fokus, mycket skönare att veta att det är ens eget fel ifall fokus blir åt skogen..

Har du provat en kamera som har EVF och focus peaking?
Ett helt annat ballgame när det gäller att sätta skärpa snabbt och hyperexakt vid manuell focus!

Ni ska se att Canon snart kommer med ny sensorteknik så de kan ta igen glappet på 3-4 steg i DR jämfört med Sony-sensorerna.

Är det en fördel med Canon att de kanske i framtiden lyckas komma upp i samma bildkvalitet som konkurrenterna?

Stora investeringar och satsningar görs och snarare verkar det som om förspränget ökar, inte minskar. FoU hos Sony och marknaden, särskilt på småsensorer för mobiler och kompakter där de stora genombrotten sker, är avsevärt större hos Sony än Canon. Kan mycket väl vara så att Canon istället köper in sensorteknologi från t.ex. Aptina. Framtiden får utvisa, men en fördel för Canon att de ligger efter just nu är ett märkligt resonemang.

Och ska vi prata ergonomi så vet jag faktiskt inte var jag står när det gäller Dslr.

Precis, det är tycke och smak.

/Mats

Och ska vi prata ergonomi så vet jag faktiskt inte var jag står när det gäller Dslr.

Precis vad jag menade med att man slängde ut barnet med badvattnet. Det är kanske inte bara hos DSLR problemen uppstod, utan det hänger mer intimt ihop med mer utvecklad automatik. Strängt taget tog man ett jättekliv bakåt i ergonomihänseende när de nya elektroniska finesserna kom.

Det funkar så klart bra för den som inte bryr sig om att ställa bländare och eventuellt slutartid själv, och som inte någonsin fokuserar manuellt. Men när man vill ha mer kontroll över vad man sysslar med är de flesta nyare kameror rent katastrofala ur ergonomiskt perspektiv. Jag vill ha tillbaka bländarringen på objektivet och möjligheten att ställa skärpa manuellt utan att behöva göra någon omställning, och genom att ha en direkt koppling mellan bländarring och fokusering. Jag är övertygad om att det går att göra med servo, det går ju att servostyra fordon, men jag vill vara den som bestämmer över hur det ska göras. Jo, jag vet att det finns kameror/objektiv där man kan fokusera direkt, men några av dem har fortfarande helt värdelös sökare för att ställa in skärpan.

Ur mitt perspektiv är DSLR en återvändsgränd och en ergonomisk katastrof. De stora nackdelarna är att sökaren i de flesta är oanvändbar för fokusering, och att AF i väldigt många fall inte fungerar som avsett, dvs att man får oskarp inställning om man inte lämnar in kameran för service med objektivet. I fullformat funkar det lite bättre än i småformaten, bland annat för att man kan byta sökarskivan, men sammantaget kan jag inte förstå att folk är så lyriska över dessa ur ergonomiskt perspektiv tämligen klumpiga bestar. Det var faktiskt i vissa avseenden bättre förr.

EVF med focus peaking är en mycket bra lösning på fokuseringsproblemen och den dassiga DSLR-sökaren. Och i ett avseende har kontrastkännande AF seglat om fasavkännande. Med kontrastkännande AF blir det skarpt där man vill ha det, varje gång, och med alla objektiv, och begreppen "front focus" och "back focus" försvinner ur vokabulären. När målet är stilla har vissa kontrastkännande system redan lämnat fasavkänning i bakvattnet. Min gissning är att den rätt snart också kan bli lika snabb på rörliga mål.

En av de större nackdelarna med SLR märktes redan då vi använde film, och DSLR är inte ett spår bättre; det går inte att använda hela sökaren för att ställa skärpa. Det gör att tilt, vilket har förts fram som en fördel för Canikon, är nära nog oanvändbart, eftersom man inte kan kontrollera skärpan. Objektiven finns, men verktygen för att göra dem smidiga att använda saknas. Jo, jag vet att man med direktvisning och Magic Lantern kan ställa skärpan på Canon också, men varför finns det inte inbyggt i firmware från början?

Jag vet i alla fall var jag står när det gäller ergonomi och DSLR. ;-)

Stora investeringar och satsningar görs och snarare verkar det som om förspränget ökar, inte minskar. FoU hos Sony och marknaden, särskilt på småsensorer för mobiler och kompakter där de stora genombrotten sker, är avsevärt större hos Sony än Canon. Kan mycket väl vara så att Canon istället köper in sensorteknologi från t.ex. Aptina. Framtiden får utvisa, men en fördel för Canon att de ligger efter just nu är ett märkligt resonemang.

Ja det är ingen fördel. Men inte så stor nackdel heller så som många här vill utmåla det som. Ja de ligger efter, och i kontrollerade miljöer så kan man till och med märka dessa nackdelar. Men precis som du säger så är det inget som hindrar Canon att licensera en annan sensorteknologi, eller låta någon annan tillverka åt dem. Aptina, SONY eller vem det nu är.

Att DSLR kunde ha bätrte ergonomi håller jag med. Men tittar man närmare på andra typer av digitala kameror så är de ren katastrof. M4/3, NEX osv. är ett stort skämt som det ser ut idag.

.
@Nooberman, FYI:

Du skriver sånt här:

Kan vara bra för dig att veta att för oss utomstående (mig i alla fall) så är det inte ett enda dugg på det viset, utan precis tvärtom! Den som jag uppfattar som dryg och överlägsen och har ett synnerligen otrevligt sätt att uttrycka sig så är det du när du skriver som du gör.

Men det är samma sak där som med ergonomin. Det är inte objektiva fakta, utan tycke och smak. Min gissning är att de allra flesta tycker som jag i den är senare frågan. Kan vara bra för dig att veta kanske...

/Mats

Jag har samma uppfattning som Mats om dina inlägg, Nooberman. Bara som feedback utanför ämnet.

Detta är inte en Canon vs Nikon tråd!!11!!!!111 Läs TS fråga!!11!!!!!!!!!
Då kan jag också ta med lite fördelar med Nikon, efter midsommar ska jag ta reda på alla ölburkar vi har druckit ur, panta dom och köpa en ny D800 eller två. Det är en fördel. Dom är gratis, men sen så är kvalitétskänslan därefter också.

Hehe, du startade den oändliga D800 tråden och verkade förälskad i den kameran innan den ens knappt fanns. Nu sågar du den längs fotknölarna utan att ens ha ägt någon. Men jag antar att det finns lite ironi bakom :)

Svaret på TS fråga; Canon är absolut bäst på allt! Fråga vilken Canonägare som helst!

Hehe, du startade den oändliga D800 tråden och verkade förälskad i den kameran innan den ens knappt fanns. Nu sågar du den längs fotknölarna utan att ens ha ägt någon. Men jag antar att det finns lite ironi bakom :)

Svaret på TS fråga; Canon är absolut bäst på allt! Fråga vilken Canonägare som helst!

Jag älskar Canon och Nikon lika mycket, men nu när ja har köpt Canon måste jag ju ogilla Nikon automatiskt för att mitt köp ska kännas bättre ;-) jag ska skärpa mig gällande mina inlägg. Det lovas :)

Att DSLR kunde ha bätrte ergonomi håller jag med. Men tittar man närmare på andra typer av digitala kameror så är de ren katastrof. M4/3, NEX osv. är ett stort skämt som det ser ut idag.

Att Sony NEX mfl inte kan få ett lika bra grepp osv är ju en naturlig följd av att de är så små, men däremot finns ju andra saker som är allt annat än katastrof. Tri-Navi på NEX-7 t.ex. är väl ergonomi i världsklass, eller?

(Om vi nu ska tala om fördelar med Canon, hur står sig dera små spegellösa systemkameror i en jämförelse :) )

/Mats

Canon och Nikons system är ju sedan länge benhårt etablerat bland yrkesfotografer vilket givetvis återspeglas i semipro och introsegmentet. Man köper oftast det man hört och sett mest om. Grannen, kollegan, vännen. Problemet för konkurrenterna är att dom inte bara kan vara lika bra, utan måste dessutom övertyga på enormt många nivåer (stabilisering i huset är ett bra exempel). I kombination med en mycket aggressiv och genomtänkt marknadsföring. Canon och Nikon ligger knappast på latsidan trots vad som gnälls på en del forum runtom i världen. Det gör det hela till ett mycket svår utmaning. Absolut inget omöjligt men det lär ta tid i sådana fall.

Ja så är det, den ibland så populära neutraliteten bland fotofolk, tror jag nog är mycket töjbar när någon rackare klankar ner lite väl mycket på kameran man valt. Ser för den delen eller inga fel när man talar gott om sin livskamrat...förlåt.... kamera menade jag.

Den så kallade inlåsningseffekten man får när man väl valt sin kameratyp med objektiv + några till under åren, tror inte att så många väljer att bryta sig ur och helt byta system. man har det man har och hoppas att det märke man har vill utvecklas på ett bra sätt när nya modeller kommer.

Canons lyckokast var väl 300D som kom 2003 tror jag, första allemanskameran till hyggligt pris. Annars var dom ju starka även på den analoga tiden.

//Bengt.

Måste säga att jag inte håller med dig men det beror givetvis på vad man avser när man säger ergonomi. För mig är det verktygets form och funktion när det används som det är tänkt. Dessutom alltid en kompromiss. Att använda en modern CaNikon (jag lämnar de övriga då jag har för lite erfarenhet av dem) är en dröm jämfört med för 20 år sedan. Allt som jag behöver finns på plats. Efter att ha anpassat kameran enligt mina önskemål för den möjligheten finns ju. Det är ytterst sällan som jag behöver sträcka ett finger mot någon obskyrt placerad knapp eller peta i menyerna. Som verktyg är tex min D700 en dröm. På crossbanan eller brevid sidolinjen på fotbollsplanen monterad på en monopod är den en dröm. Ett kalasverktyg.

På de privata resorna eller när jag knallar runt i stan med frun så är den hemsk. Tung och otymplig. Just därför jag jag fler kameror. Bla en Nex 5n som är underbar på resor eller i stan men inte riktigt lika vass på fotbollsplanen eller på crossbanan.....Men med den kameran pillar jag avsevärt mer i menyer och missar fler bilder än vad jag gör med min D700

Fördelen med Canon verkar vara att det finns trådar som sony- och nikonanvändare kan trivas i. Endast två inlägg av tretton här ovan har skrivits av canonanvändande dslrfotografer och en anonym... Bara en reflektion så här mitt i natta men man kan ju inte låta bli att undra varför. Missnöje med eget kanske eller bara ren avundssjuka som skapar sån skrivklåda...?

Kanske vi har "bytt märke", och kanske i något fall märket inte spelar någon roll. Jag har faktiskt ett par Canon, varav en DSLR. Den är en reservkamera, och den lånas ut ibland. Men jag föredrar en kamera utan spegel av flera skäl, varav det kanske viktigaste är att sökaren är väldigt mycket bättre än på spegelreflexkameran. Ett annat bärande skäl, som hänger ihop med den bättre sökaren och även direktvisningen på vridbar skärm, är att den fungerar bra med tilt, för att det går att kontrollera skärpan över en stor del av bildytan.

Men praktiskt sett, så berör egenskaperna som jag valde bort Canon-kameran för inte bara Canon, utan det är lika över hela linjen. Det enda som är specifikt för Canon bland vad jag ogillade är det kontraintuitiva sättet att ställa in vitbalans. Det hade varit enkelt att fixa med ett annat firmware, men precis som för kameran jag nu har, förefaller intresset hos tillverkaren mycket svalt.

Och jag tror att det är där svagheterna hos kamerakonstruktionerna främst sitter, att de som gör kamerorna helt enkelt inte lyssnar på kunderna. Det skulle utan vidare gå att göra några ganska enkla saker för att förbättra ergonomin. Hos Canon kunde man exempelvis lägga in ett val att mäta upp en egen vitbalans i läget där man väljer egen vitbalans. I stället är det två skilda moment som inte är ihopkopplade. Man väljer på ett ställe, mäter på ett annat. Man kan göra det i vilken ordning som helst, men i ingendera läget lotsas man över till det andra. Och enda försvaret som förs fram av Canon-talibaner är att man ska ta i RAW och strunta i det där med egen vitbalans. För mig är det en ergonomisk brist. Och självklart finns det ergonomiska brister också i kamerorna som jag använder mest, även om jag föredrar den, eftersom jag lättare kan leva med just de bristerna, medan det finns brister hos DSLR (inte specifikt Canon) som jag inte fördrar alls.

Ken Rockwell som vanligtvis brukar pekas ut som en Nikon fantast har till och med uttalat sig att han gillar sin Canon 5D Mark III kamera framför sin D800 kamera, det är stort. Och han motiverar det ganska bra också tycker jag. Det är handhavandet han gillar bättre hos Canon kameran.

"When it comes to these cameras, I paid full price (I get no discounts) for all of them, and I prefer my Canon. Big deal, you may prefer the D800. We're all different, thank goodness — but I prefer my 5D Mark III."

22 June 2012, Friday
Canon beats Nikon - this year
http://www.kenrockwell.com/tech/00-new-today.htm
http://www.kenrockwell.com/rss-daily.php

/ Jan S

Fördelen med Canon verkar vara att det finns trådar som sony- och nikonanvändare kan trivas i. Endast två inlägg av tretton här ovan har skrivits av canonanvändande dslrfotografer och en anonym... Bara en reflektion så här mitt i natta men man kan ju inte låta bli att undra varför. Missnöje med eget kanske eller bara ren avundssjuka som skapar sån skrivklåda...?

Jag har använt rätt många olika kameror under åren, men har just nu inte någon Canon. Jag tycker i och för sig inte att det är något fel med Canon, utan kör med D3 sedan den kom och råkade vara bättre än Canon på nästan allt just då. Nu använder jag mest en liten Sonykamera i stället, då den gör lika bra bilder för mina behov med mindre vikt :)

[...]
Och jag tror att det är där svagheterna hos kamerakonstruktionerna främst sitter, att de som gör kamerorna helt enkelt inte lyssnar på kunderna.
[...]

Jag är övertygad om att du har helt fel angående detta!
Problemet är dock att de har så vansinnigt många kunder. Som dessutom är spridda över jordens alla kontinenter. Kamerorna ska fungera för alla sorters fotografering, i alla sorters förhållanden.
Alla kameror blir på det viset kompromisser, och kundens röst blir ett sammanvägt medel.

Min egen fina EOS 7D är en fantastisk kompromiss - och anpassning till många behov. Jag kan ställa in den så att den funkar som jag vill. Med tumfokus på två olika knappar för två olika förvalda fokuspunkter, osv, osv.
Men när barnen ska låna kameran så ställer jag om den i "grön fyrkant". Helt makalöst. När jag själv var lika liten som mina barn är nu fick pappa göra alla inställningar innan han räckte över Minoltan till mig, å så tryckte jag ner avtryckaren.

Petter ...

Jag är övertygad om att du har helt fel angående detta!
Problemet är dock att de har så vansinnigt många kunder. Som dessutom är spridda över jordens alla kontinenter. Kamerorna ska fungera för alla sorters fotografering, i alla sorters förhållanden.
Alla kameror blir på det viset kompromisser, och kundens röst blir ett sammanvägt medel.

Min egen fina EOS 7D är en fantastisk kompromiss - och anpassning till många behov. Jag kan ställa in den så att den funkar som jag vill. Med tumfokus på två olika knappar för två olika förvalda fokuspunkter, osv, osv.
Men när barnen ska låna kameran så ställer jag om den i "grön fyrkant". Helt makalöst. När jag själv var lika liten som mina barn är nu fick pappa göra alla inställningar innan han räckte över Minoltan till mig, å så tryckte jag ner avtryckaren.

Petter ...

Och jag är faktiskt helt övertygad om att jag inte har fel, efter att i cirka två år haft kontakt med Panasonics support angående ett fel i firmware som gör sökaren nära nog oanvändbar när man ställer in kompensation. Det finns en möjlighet att komma runt problemet, men felet är programmerat att vara så som det är. Att Canons idiotiska regndans för vitbalans är lika programmerad är väl ganska självklart, och det vore ju väldigt enkelt att lägga in ett erbjudande om att ställa in egen vitbalans när man mäter den och att åtminstone få erbjudande om att mäta den när man väljer egen vitbalans. Under mer än tio år har ingenting ändrats på den punkten, fast det bara handlar om några rader kod.

Och när din pappa ställde in Minoltan fanns det flera kameror som kunde göra det automatiskt, med undantag av skärpan. Automatiken i sig är inte särskilt ny; den första automatiska kameran kom för mer än ett halvt sekel sedan och sedan dess har det så klart kunnat utvecklas några tuppfjät.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar