ANNONS
Annons

Hur vet man vilka objektiv som passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav S^^

Avslutat medlemskap
Hej!

Min kamera är ett år gammal nu och jag kar insett att mitt objektiv är ganska så dåligt, mina vänner säger det i alla fall. Så jag har börjat att fundera på ett nytt objektiv, men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Det är en ren djungel därute när det gäller objektiv och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter?! :( Det enda objektiv jag har använt var mitt AF-S NIKKOR 18-55mm som man fick med på köpet.

Vad exakt är det man ska leta efter? Jag vet att objektivfästet är ett Nikon F-bajonett (med AF-kontakter), så jag antar jag ska leta efter ett objektiv som har det fästet. Men jag vill veta vad man ska tänka på när man köper ett objektiv?! Jag menar, jag vill ha ett makro- och/eller ett zoomobjektiv, med snabb AF (fast zoom med vidvinkel, om makro). Jag har ingen aning om hur man ser vilka objektiv som ger bäst bilder och är mest prisvärda.

Snälla! Jag måste få hjälp med detta.

Hm, om dina vänner kan bedöma vad som är dåligt så borde de väl även kunna tala om vad som är bra.

Micke.

Hej!

Min kamera är ett år gammal nu och jag kar insett att mitt objektiv är ganska så dåligt, mina vänner säger det i alla fall. Så jag har börjat att fundera på ett nytt objektiv, men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa. Det är en ren djungel därute när det gäller objektiv och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter?! :( Det enda objektiv jag har använt var mitt AF-S NIKKOR 18-55mm som man fick med på köpet.

Vad exakt är det man ska leta efter? Jag vet att objektivfästet är ett Nikon F-bajonett (med AF-kontakter), så jag antar jag ska leta efter ett objektiv som har det fästet. Men jag vill veta vad man ska tänka på när man köper ett objektiv?! Jag menar, jag vill ha ett makro- och/eller ett zoomobjektiv, med snabb AF (fast zoom med vidvinkel, om makro). Jag har ingen aning om hur man ser vilka objektiv som ger bäst bilder och är mest prisvärda.

Jag tycker du ska börja med ett fast 50mm f/1.8, så du får se vilken skillnad ett objektiv kan göra.
Det är otroligt prisvärt, och du kan lätt jämföra med ditt kit-objektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D
För några hundralappar till får du ett 30mm f/1.8, som kanske passar din sensor bättre för allroundfotografering.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35

Senast ändrad:
Vilka objektiv som "passar" beror på om du har en kamera med AF motor eller inte, så är det en D90 eller "bättre" så har den motor och du kan köpa AF objektiv med benämningen -D, är det tex en D3000, D3100 eller D5000 du har så ska du köpa de objektiv från Nikon som heter AF-S. Om du köper från tredje-parts tillverkare tex Sigma så heter med motor HSM, eller Tamron/Tolina så står det om det har motor eller inte

Tycker en bra början är Nikkor 35/1.8 så får du ett ljusstark (det är en AF-S, så den funkar på alla modeller)

Ett makro är alltid roligt, där finns Nikkor AF-S 60/2.8 85/3.5, 105/2.8 beroende på brännvidd och pengar, längre är bättre om det är insekter att fotografera då du får längre arbetsavstånd. Tamron 90/2.8 av den senare modellen har motor och passar även om du inte skulle ha det

Sedan så ett Nikkor 70-300VR som tele. Vill du ha kortare men ljusstarkare så finns Sigma 50-150/2.8, eller längre Sigma 120-400

Som du redan fått reda på: du behöver troligen(*) objektiv med inbyggd AF-motor, eftersom ditt kamerahus gissningsvis inte har något. Nikon kallar det AF-S, andra leverantörer har andra namn. De flesta nätbutiker kan nog hjälpa till; här är en länk till Cyberphoto: Objektiv med inbyggd AF-motor.

Om dina kompisar säger att Nikon 18-55 är dåligt, byt kompisar, de vet inte vad de talar om.

Men visst, det finns andra möjligheter än ditt 18-55! Vidvinkelzoom, ljusstarka fasta normaler, telezoomar, svindyra ljusstarka telezoomar, makroobjektiv, etc. Se listan.

Per.

*) Jag bara gissar att du har en av de billigare Nikon-modellerna, eftersom du inte säger vad du har.

Om dina kompisar säger att Nikon 18-55 är dåligt, byt kompisar, de vet inte vad de talar om.
Håller helt med Per. Nikon 18-55 är faktiskt ett riktigt bra objektiv. Givetvis finns det objektiv med bättre optiska prestanda men framförallt finns det objektiv med andra egenskaper som högre ljusstyrka, kortare eller längre brännvidd, större zoomomfång, snabbare autofokus, möjlighet till makro.

Att bara köpa ett nytt objektiv för att någon säger att 18-55 är "dåligt" tycker jag är en dålig idé. Bättre då att satsa pengarna på att fotografera för att sen identifiera vilka egenskaper hos objektivet som saknas. Först då är det vettigt att leta nytt objektiv. Alltså; vill du komma närmare småkryp, vill du komma närmare objekt som ligger långt bort, behöver du fotografera under dåliga ljusförhållanden, etc.

Hej!

Vad har du för kamerahus ?

Hej!

Oj! Jag glömde visst att skriva att jag har en Nikon D5000.

Hm, om dina vänner kan bedöma vad som är dåligt så borde de väl även kunna tala om vad som är bra.

Micke.

Ne... Jag tar faktiskt bättre bilder än många av dem. Men jag vill ha ett nytt eftersom att jag är trött på att jag inte kan zooma så långt med detta och eftersom att jag vill kunna ta närbilder. Men eftersom att jag inte kan få båda i ett, så har jag lite svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa.

Jag vet också att det inte behöver vara så ljuskänsligt eftersom att jag oftast är ute och fotograferar på dagen. Annars så fungerar mitt 18-55 jätte bra på natten.

Jag tycker du ska börja med ett fast 50mm f/1.8, så du får se vilken skillnad ett objektiv kan göra.
Det är otroligt prisvärt, och du kan lätt jämföra med ditt kit-objektiv.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni50/1,8D
För några hundralappar till får du ett 30mm f/1.8, som kanske passar din sensor bättre för allroundfotografering.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=AFS35

Tackar så mycket för tipset! Men måste inte Nikon AF 50/1,8D ha AF inne i huset?

Vilka objektiv som "passar" beror på om du har en kamera med AF motor eller inte, så är det en D90 eller "bättre" så har den motor och du kan köpa AF objektiv med benämningen -D, är det tex en D3000, D3100 eller D5000 du har så ska du köpa de objektiv från Nikon som heter AF-S. Om du köper från tredje-parts tillverkare tex Sigma så heter med motor HSM, eller Tamron/Tolina så står det om det har motor eller inte

Tycker en bra början är Nikkor 35/1.8 så får du ett ljusstark (det är en AF-S, så den funkar på alla modeller)

Ett makro är alltid roligt, där finns Nikkor AF-S 60/2.8 85/3.5, 105/2.8 beroende på brännvidd och pengar, längre är bättre om det är insekter att fotografera då du får längre arbetsavstånd. Tamron 90/2.8 av den senare modellen har motor och passar även om du inte skulle ha det

Sedan så ett Nikkor 70-300VR som tele. Vill du ha kortare men ljusstarkare så finns Sigma 50-150/2.8, eller längre Sigma 120-400

De som det bara står AF på då? Kan man köpa dem till en D5000?

Ne... Jag tar faktiskt bättre bilder än många av dem. Men jag vill ha ett nytt eftersom att jag är trött på att jag inte kan zooma så långt med detta och eftersom att jag vill kunna ta närbilder. Men eftersom att jag inte kan få båda i ett, så har jag lite svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa.

Bra, nu kan vi hjälpa till bättre.

Ta en titt på Cyberphotlänken jag visade dig, så får du en bra bild av vad som finns. Du kan kombinera telezoom med hygglig närbildsmöjlighet: Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro. Inte topprestanda, förstås, men inget skräp, heller. Undvik 300 mm, eller se till att du har det intressant i centrum, så blir det säkert bra. Vill du ha skarpa hörn vid 300 mm också, blir prislappen genast högre.

Per.

Bra, nu kan vi hjälpa till bättre.

Ta en titt på Cyberphotlänken jag visade dig, så får du en bra bild av vad som finns. Du kan kombinera telezoom med hygglig närbildsmöjlighet: Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro. Inte topprestanda, förstås, men inget skräp, heller. Undvik 300 mm, eller se till att du har det intressant i centrum, så blir det säkert bra. Vill du ha skarpa hörn vid 300 mm också, blir prislappen genast högre.

Per.

Oj. Jag visste inte att det fanns Zoom Macro objektiv!? Jag trodde det var antingen eller. Det var ju praktiskt! Tackar så mycket!

Jag vet också att det inte behöver vara så ljuskänsligt eftersom att jag oftast är ute och fotograferar på dagen. Annars så fungerar mitt 18-55 jätte bra på natten.

Det är rätt, tänk först igenom vilka behov du har!

Det är ett gammalt och mycket bra råd att använda så få objektiv som möjligt. Man lär sig objektivet snabbare då och kan koncentrera sig på bilden istället för på tekniken. Själv köpte jag på mig för mycket i början. Nu använder jag nästan bara 50mm 1.8. Jag slipper fundera på olika brännvidder (bilden hinner försvinna medan man väljer brännvidd), och det är så litet att jag kan bära med mig kameran oftare.

(Jag har en fullformatkamera (F3). Din sensor är mindre så en 35mm motsvarar kanske min 50mm.)

Jag blev tipsad av några vänner på FB att jag skulle köpa Nikkor AF 50/1,8D. Det är tydligen ett ganska bra objektiv och jag skulle få låna ett av någon om jag ville.

Nikon-objektiv med beteckningen AF kan du inte få autofokus på med din kamera. Om du kollar länken så ser du att det finns 50mm och 35mm med autofokusmotor.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar