Gården
Aktiv medlem
De flesta proffs skriver att man ska passa sig för att blända ner för mycket, typ f/ 16 - f/ 22 osv. Annars stöter man på problemet med diffraktion, dvs tappar i skärpa.
Jag vet lite grann vad som menas med difftraktion, att det har att göra med att ljuset bryts när öppningen blir för liten.
Tydligen så verkar en bländare på f/ 11 vara optimalt.
Samtidigt så ser man på bilder som andra proffs har upplagda på sina sidor , att de ofta har använt både bländare 16 , 22 tom 32. Och när jag läser tex Understanding Exposure av Bryan Peterson, så använder han ofta f 22 och f 32 , när han vill ha maximalt skärpedjup. Han nämner inte med ett ord "faran" med sk diffraktion. Gäller diffraktion både analogt och digitalt ?
Är detta något som en vanlig dödlig inte behöver bry sig om , eller ?
Hur ställer ni er till detta , både proffs och amatörer ?
Jag vet lite grann vad som menas med difftraktion, att det har att göra med att ljuset bryts när öppningen blir för liten.
Tydligen så verkar en bländare på f/ 11 vara optimalt.
Samtidigt så ser man på bilder som andra proffs har upplagda på sina sidor , att de ofta har använt både bländare 16 , 22 tom 32. Och när jag läser tex Understanding Exposure av Bryan Peterson, så använder han ofta f 22 och f 32 , när han vill ha maximalt skärpedjup. Han nämner inte med ett ord "faran" med sk diffraktion. Gäller diffraktion både analogt och digitalt ?
Är detta något som en vanlig dödlig inte behöver bry sig om , eller ?
Hur ställer ni er till detta , både proffs och amatörer ?