Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skärpedjup DSLR - DOF

Produkter
(logga in för att koppla)
Smickrad - men osäker.
Jag menade den andra Lennart, men det är bra att du passar på! :-D

Diffraktionen borde inte variera med sensorstorleken, utan endast med bländarens storlek och dess avstånd till sensor( film- )planet. Om man tittar i artikeln på wikipedia, så framgår detta. Jag har svårt att se att variation i sensotstorlek skulle påverka diffraktionen, men mina kunskaper i fysik, och det jag kan googla fram, leder mig inte i någon som helst riktning map sensorstorlek.
Precis, men saken är att APS-C-ivrare brukar hävda att eftersom den mindre sensorn i praktiken ger större skärpedjup, så skulle det vara en fördel rent generellt om man är ute efter just stort skärpedjup. Det knasiga är att de glömmer att det bara är att blända ner lite extra med det större formatet, så blir resultatet likvärdigt (men troligen ändå skarpare ju större film- eller sensorformatet är, enligt mitt förra resonemang). Som tårta på kakan så har sensorn eller filmrutan också fångat lika många fotoner när skärpedjupet är identiskt. Men, eftersom en större sensor bör kunna ha bättre "fill factor" så blir antagligen bruset ändå lägre än med APS-C, trots den höjning av ISO som krävs för samma exponering vid den ytterligare nedbländningen. Är du med? ;-)
Förresten gäller det nog även film, om än inte i samma grad. Kornen är ju mindre i förhållande till bildstorleken ju större filmrutan är, men å andra sidan blir "bruset" väl ungefär lika. Alltså hur mycket eller lite upplösning man kan få ut per bildhöjd.

Det behövs inte, du redde ut det perfekt själv;-)
Vad bra! Det är inte alltid man häver ur sig det smartaste efter lite vin, ähum.
 
Diffraktionen borde inte variera med sensorstorleken, utan endast med bländarens storlek och dess avstånd till sensor( film- )planet.

Däremot bör man se effekterna av diffraktionen mer på en bild från en liten sensor jämfört med en stor, givet att den förstorade bilden man tittar på är lika stor i båda fallen.
 
Det är ju också så att diffraktionen inte märks om Airy-ringarna som bildas (istället för den idealiska punkten) är mindre än de effektiva pixlarna. Lägre upplösning per ytenhet ger då mindre känslighet för diffraktion.

Men sen får man ju inte med samma storlek på utsnitten, med samma objektiv, om sensorstorleken skiljer, så när man har förstorat färdigt borde det väl vara tillbaka i ruta ett igen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.