ANNONS
Annons

Mac vc Pc

Produkter
(logga in för att koppla)

Johanna Törnquist

Aktiv medlem
Det är dags att köpa en ny dator. Jag funderar på om en Mac book pro kan vara bättre än pc:n för en fotograf som mig. Vad tycker ni, om ni inte tänker på pengarna nu i detta fall? Är det fördelar med Macen som jag inte kan få på en pc som fotograf? Om ja i så fall vilka fördelar är det?
 
Det är dags att köpa en ny dator. Jag funderar på om en Mac book pro kan vara bättre än pc:n för en fotograf som mig. Vad tycker ni, om ni inte tänker på pengarna nu i detta fall? Är det fördelar med Macen som jag inte kan få på en pc som fotograf? Om ja i så fall vilka fördelar är det?

Som det orakel jag är ser jag en flod av ovidkommande inkägg och meningslös information i denna tråd. :)

Jag har använt det mesta i datorväg sedan 80-talet. Ingenting har funkat så smärtfritt och enkelt som min MacbookPro. (Jag gick över till Apples MacOS från Windows för ca 6 månader sedan)

Den funkar utmärkt med Photoshop & Lightroom och har dessutom möjligheten att köra Apple:s egna Aperture. (En hel bunt open source finns oxo)
 
Jag har aldrig haft några problem med min pc, så jag skulle int elämna den för det. Att det finns fördelar med en Mac säger många fotografer. Men jag har aldrig förstått vad det är för skillnad. Om jag köper en Mac så känns det som om man får börja om från början med inställningar och en massa nya ord. Det är ok om det nu är så mycket bättre med en Mac. Jag har inga problem med pc:ns os.
 
Jag kan inte se att det finns någon anledning för dig att byta, om du inte har några problem med PC och är nöjd med windows.

Hårdvaran är idag densamma i en mac och en pc, windows går t.ex. utmärkt att köra på en mac, så det finns inga hårdvarumässiga anledningar till att byta.

Många påstår att man har mycket mindre problem med virus och maskar och liknande med mac, och det må så vara att det tillverkas betydligt färre virus för mac än pc, men har man bara en brandvägg och ett bra uppdaterat virusskydd så klarar man sig. Och det bör man ha oavsett om man kör mac eller pc.
 
MacBook Pro utan tvekan

Det är dags att köpa en ny dator. Jag funderar på om en Mac book pro kan vara bättre än pc:n för en fotograf som mig. Vad tycker ni, om ni inte tänker på pengarna nu i detta fall? Är det fördelar med Macen som jag inte kan få på en pc som fotograf? Om ja i så fall vilka fördelar är det?

Jag har i många år jobbat i PC miljö.. både på jobbet och hemma. Livet har blivit så mycket lättare och trevligare sen jag gick över till Mac. Jag brukar säga att om alla som har en PC fick låna en Mac i en vecka, så skulle det aldrig mer säljas en PC igen.. någonsin.. så stor är skillnaden. Och det har inte något att göra med om man gillar att fotografera eller ej. PC är säkert kanon om du är IT tekniker eller systemare eller liknande så att du är duktig och kanske t om tycker om att avinstallera/installera program, starta om datorn, packa ihop, skydda sig mot virus, dubbelskydda sig mot virus, trippelskydda sig mot virus. rota i kataloger, läsa obegripliga popup meddelanden, städa, fixa, dona etc etc. Är du däremot en "vanlig användare" som tycker att det är trevligare att använda datorn till det den är till för, dvs att köra applikationerna och använda den som det verktyg den är tänkt att vara, då ska du ha en Mac.
Det finns en anledning att "alla" har iPod och iPhone. De är användarvänliga, driftsäkra och värda sina pengar. Samma sak gäller datorerna. "Vanligt folk" har börjat fatta det nu också och det är bara en tidsfråga innan det säljs fler Mac än PC till hemmen. WIndows måste vara Djävulens påfund. :) Jag generaliserar lite.. men så här känner jag och väldigt många före detta PC användare. Jag lovar. Lycka till med dig MacBook Pro, du kommer att bli supernöjd! /Mattias
 
Jag har i många år jobbat i PC miljö.. både på jobbet och hemma. Livet har blivit så mycket lättare och trevligare sen jag gick över till Mac. Jag brukar säga att om alla som har en PC fick låna en Mac i en vecka, så skulle det aldrig mer säljas en PC igen.. någonsin.. så stor är skillnaden. Och det har inte något att göra med om man gillar att fotografera eller ej. PC är säkert kanon om du är IT tekniker eller systemare eller liknande så att du är duktig och kanske t om tycker om att avinstallera/installera program, starta om datorn, packa ihop, skydda sig mot virus, dubbelskydda sig mot virus, trippelskydda sig mot virus. rota i kataloger, läsa obegripliga popup meddelanden, städa, fixa, dona etc etc. Är du däremot en "vanlig användare" som tycker att det är trevligare att använda datorn till det den är till för, dvs att köra applikationerna och använda den som det verktyg den är tänkt att vara, då ska du ha en Mac.
Det finns en anledning att "alla" har iPod och iPhone. De är användarvänliga, driftsäkra och värda sina pengar. Samma sak gäller datorerna. "Vanligt folk" har börjat fatta det nu också och det är bara en tidsfråga innan det säljs fler Mac än PC till hemmen. WIndows måste vara Djävulens påfund. :) Jag generaliserar lite.. men så här känner jag och väldigt många före detta PC användare. Jag lovar. Lycka till med dig MacBook Pro, du kommer att bli supernöjd! /Mattias

And here we go....
 

Haha, men man måste väl få svara om nån frågar Jonas? Eller ska man hellre låta bli? :) Det där var min personliga åsikt, och ja, jag vet, det tycks förskräckligt mycket om detta ämne och Johanna som frågar blir säkert inte så mycket klokare av våra svar som lär variera en hel del och svänga fram och tillbaks.. men i min värld fanns det ett enkelt svar på frågan och det försökte jag dela med mig av. /M
 
Har haft Mac i över 15 år, allt ifrån en platt låda som kostade 49.000:- + moms till en iMac 20" och en MacBook Pro 15" idag.

Använder den till foto, video, mail osv. Men, egentligen är det inget problem för en pc-ägare som vill byta upp sig till en Mac. Fördelen är ju att det går utmärkt att installera Windows på/i en Mac, alltså den bästa av alla världar. Tror dock inte att man kan göra tvärtom, installera Mac OS i en pc?

När man köper en ny Mac idag följer det med alla de nödvändiga programmen för bildredigering (iPhoto), video (iMovie), web (iWeb), musik (iTunes), dvd (iDVD). Så det är bara att sätta igång och jobba utan att behöva kuta runt eller söka på nätet efter liknande programvaror.

Från allra första början var ju Macen en revolution, allt fanns med ljud, film, desktop. Nu har pc-datorerna väl kommit ikapp på de områdena.

Sedan detta med virus-frågan, tror att de flesta pc-ägare sliter och kämpar varje dag för att slippa alla dessa virus, trojaner etc medan vi som använder Mac ställer sig undrande till alla dessa bekymmer.

Idag har ju Mac ett stort utbud av både fasta och bärbara datorer, nackdelen är att dessa är dyrare än pc men verka hålla längre tack vare högre kvalitet på alla ingående delar. Det som vi allmänt kallar användarvänlighet är svårt att greppa, men min erfarenhet (har haft pc också...) är att Macen är mera lättjobbad och har ett bättre gränssnitt.

Så, för de pc-användare som är lite tveksamma, gå in i en Mac-butik och testa själva!
 
Jag har i många år jobbat i PC miljö.. både på jobbet och hemma. Livet har blivit så mycket lättare och trevligare sen jag gick över till Mac. Jag brukar säga att om alla som har en PC fick låna en Mac i en vecka, så skulle det aldrig mer säljas en PC igen.. någonsin.. så stor är skillnaden. Och det har inte något att göra med om man gillar att fotografera eller ej. PC är säkert kanon om du är IT tekniker eller systemare eller liknande så att du är duktig och kanske t om tycker om att avinstallera/installera program, starta om datorn, packa ihop, skydda sig mot virus, dubbelskydda sig mot virus, trippelskydda sig mot virus. rota i kataloger, läsa obegripliga popup meddelanden, städa, fixa, dona etc etc. Är du däremot en "vanlig användare" som tycker att det är trevligare att använda datorn till det den är till för, dvs att köra applikationerna och använda den som det verktyg den är tänkt att vara, då ska du ha en Mac.
Det finns en anledning att "alla" har iPod och iPhone. De är användarvänliga, driftsäkra och värda sina pengar. Samma sak gäller datorerna. "Vanligt folk" har börjat fatta det nu också och det är bara en tidsfråga innan det säljs fler Mac än PC till hemmen. WIndows måste vara Djävulens påfund. :) Jag generaliserar lite.. men så här känner jag och väldigt många före detta PC användare. Jag lovar. Lycka till med dig MacBook Pro, du kommer att bli supernöjd! /Mattias



Jag kan hålla med om mycket men även mac/iphone kan gå sönder. Min första iphone jag hade var det bara strul med så jag lämnade in den, Apple lagar inte iphone så jag fick en sprillans ny och den funkar bra utom att den suger fett med batteri. Om man jämför batteri tiden på iphone med tex Nokia etc blir man inte impad. Knappt den räcker en dag. Däremot så har mac varit väldigt driftsäkert för mig det är först nu jag har fått ett problem med min 2,3x2 dual G5 den är ca 6 år nu så man ska väl kanske inte gnälla.

Den är avskriven sedan länge o jag har typ köpt nya power book varje år men inte bytt den stationära men nu är det kanske dags för en ny.
Eftersom jag inte kör pc längre så kan jag inte säga om den skulle funka lika driftsäkert som mina maccar gjort. För mig är valet enkelt o det är mac för varför byta något som fungerar utan virus etc? Jag fick en fil som jag inte kunde öppna det skulle tydligen vara en order med ett paket som jag inte hämtat ut o den kunde jag inte öppna utan skickade den till min kompis som jobbar som revisor. Han öppnade filen men det var en riktig luring för det var tydligen en trojan packad i den så hans dator var tvär dog dan efter.

ops!
nu står hans dator på it avdelningen där dom ska försöka fixa den. Ibland är det skönt att köra mac.
 
... den funkar bra utom att den suger fett med batteri. Om man jämför batteri tiden på iphone med tex Nokia etc blir man inte impad. Knappt den räcker en dag.
Vad jag förstår är inte det problemet unikt för Iphone utan ser ungefär likadant ut på liknande telefoner, som SonyEricssons X10 och HTC Desire. Det handlar om att man har energislukande stora skärmar, gps, wifi osv.
 
Jag fick en fil som jag inte kunde öppna det skulle tydligen vara en order med ett paket som jag inte hämtat ut o den kunde jag inte öppna utan skickade den till min kompis som jobbar som revisor. Han öppnade filen men det var en riktig luring för det var tydligen en trojan packad i den så hans dator var tvär dog dan efter.
Det kallas social engineering och bygger på att man använder den svagaste länken i kedjan, dvs användaren. Har absolut ingenting alls att göra med varken datorer eller operativsystem.

Att ett fraktbolag skulle skicka epost med någon okänd order känns ju dock bara löjligt, det ligger på samma nivå som Nigeriabreven där dom skriver att en främmande släkting har dött och vill ge dig några miljoner dollar.
 
med andra ord är du inte perfekt o lika duktig som dig Erik så kan man få virus till pc. Jag har aldrig fått virus till mac. Pc verkar fortfarande vara sårbara mot virus etc.
i viket fall som helst så kraschade hans dator fett o enligt it avdelning så var det tydligen en riktig lite elak trojan. Kanske någon du känner Erik?
 
Det kallas social engineering och bygger på att man använder den svagaste länken i kedjan, dvs användaren. Har absolut ingenting alls att göra med varken datorer eller operativsystem.

Att ett fraktbolag skulle skicka epost med någon okänd order känns ju dock bara löjligt, det ligger på samma nivå som Nigeriabreven där dom skriver att en främmande släkting har dött och vill ge dig några miljoner dollar.

Hahaha, liknelsen med Nigeriabreven gillade jag.. och den här tråden urartar snabbt. :) Visst har du rätt, de flesta worms etc bygger ju på att användaren ska vara klantig nog och göra jobbet åt lustigkurren som skapat viruset. Dock har det väl ändå liiite att göra med operativ (Mac OS vs Windows) då den uppfattning jag har är att det är ytterst svårt att av misstag få en virusprogramvara installerad i en Mac där du som användare måste godkänna all typ av programtillägg på den nivån. /M
 
Hahaha, liknelsen med Nigeriabreven gillade jag.. och den här tråden urartar snabbt. :) Visst har du rätt, de flesta worms etc bygger ju på att användaren ska vara klantig nog och göra jobbet åt lustigkurren som skapat viruset. Dock har det väl ändå liiite att göra med operativ (Mac OS vs Windows) då den uppfattning jag har är att det är ytterst svårt att av misstag få en virusprogramvara installerad i en Mac där du som användare måste godkänna all typ av programtillägg på den nivån. /M

Det är inte alltid så lätt att se mitt mejl var utformat så att det kom från upc o jag betäller rätt ofta saker från utlandet o har haft stora problem med posten på min nya adress o då fann jag det möjligt att det var ett paket som jag inte fått vetskap om att hämta ut. I mejlet stod det att det var ett paket som jag inte hämtat ut o att i länken som var med skulle adressen till utlämningstället stå. Länken kunde jag inte öppna utan antog att det behövdes ett annat program o skickade den vidare till min revisor/kompis.
Säkert hade du inte gått på det Erik men tydligen är det rätt många som har pc som har problem med sådant.
 
Hahaha, liknelsen med Nigeriabreven gillade jag.. och den här tråden urartar snabbt. :) Visst har du rätt, de flesta worms etc bygger ju på att användaren ska vara klantig nog och göra jobbet åt lustigkurren som skapat viruset. Dock har det väl ändå liiite att göra med operativ (Mac OS vs Windows) då den uppfattning jag har är att det är ytterst svårt att av misstag få en virusprogramvara installerad i en Mac där du som användare måste godkänna all typ av programtillägg på den nivån. /M
Tycker bara att man ska prata om relevanta saker, att man fallit för scam hjälper inte Johanna ett dugg, om man inte förutsätter att hon också klickar frenetiskt på allt hon får i sin inkorg.
Windows, OS X, Linux, Unix, BSD, etc kräver alla administrativa rättigheter för att installera och köra applikationer som påverkar systemet på en grundnivå.
Social Engineering handlar om att få användaren att tro att det behovet finns, åter igen, operativsystemet spelar ingen roll. De flesta människor skriver bara in lösenordet i dialogrutan utan att tänka vidare.
Sen gillar jag inte att man använder fel termer för fel saker, då blir det bara ännu mer urspårat.

Det finns inga fördelar för dig som fotograf Johanna att välja det ena över det andra. Den som säger något annat vill troligtvis bara övertala sig själv om att han/hon har rätt/har gjort rätt val.
 
Fundera på om du verkligen menar PC vs PC eller om du egentligen ville fråga om OSX vs Windows7
 
kort och gott en smaksak. Jag har "lånat" en mac några månader, och bytte tillbaka till Windows igen. Mest för jag inte kände mig hemma med menyer och gränssnitt. Annars presterar de lika. Som sagt, smaksak. Volvo eller Saab. Same same, but different.
 
Haha, men man måste väl få svara om nån frågar Jonas? Eller ska man hellre låta bli? :) Det där var min personliga åsikt, och ja, jag vet, det tycks förskräckligt mycket om detta ämne och Johanna som frågar blir säkert inte så mycket klokare av våra svar som lär variera en hel del och svänga fram och tillbaks.. men i min värld fanns det ett enkelt svar på frågan och det försökte jag dela med mig av. /M
Det var inte direkt riktad mot dig, men det finns en mängd såna här trådar som alltid slutar på samma sätt - "Min pappa är starkare än din pappa! Nä det är han inte!! Jo det är han!!!!" osv ;-)

Har själv inte haft Mac så jag kan inte uttala mig, men jag har en iPhone som jag är grymt nöjd med förutom att den har börjat hänga sig så jag måste lämna in den. Så att Mac aldrig strular har jag lite svårt att tro...Sen känner jag inte heller igen mig i ett man knappt ska kunna gå ut på internet (lite överdrivet) utan att få virus, eller att man måste ominstallera datorn en gång i halvåret.

Har sneglat på Macbook Pro, men eftersom jag utvecklar i asp.net så känns windows ett naturligare val. Sitter på en Sony Vaio nu med en i3 processor, 4 Gb ram och en 1 Gb grafik som både är tillräckligt snabb för mig och snygg, som jag betalade 7000 för som jag grymt nöjd med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.