Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Spotmatic med spegel som låser sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Urr

Aktiv medlem
Har kommit över en mycket fin Pentax spotmatic. Spegeln låser sig tyvärr när man använder tider från 1/30 s och längre. Någon som stött på detta problem tidigare? Är det verkstadsbesök som behövs så lär det ju bli dyrt.

Hej! Jag har för mig att det är olika fjäderverk för långa och korta slutartider på spotmaticen (mfl). Då är det möjligt att fjädern för långa tider kärvar eller är skadad. Klicka på bifogad länk: http://www.pentax-manuals.com/manuals/service/servicemanuals.htm. Där kan du hämta manualer och servicemanualen till dom flesta gamla pentaxkameror. Observera att det är lösenord "Pentax" på filerna.

//Lars

Tack för hjälp och tips så här långt. Teorin att långtidsverket kärvar verkar vettig. Samtidigt är det ju samma spegel som rör sig upp och ner. Kladdigt skumgummi på spegeldämpningen brukar också förekomma på gamla spegelreflexer, men så verkar det inte vara här.

Spotmaticen har också den egenheten att man kan vrida slutartidsratten obegränsat åt båda hållen, det finns ingen spärr som på andra kameror jag testat. Är detta normalt? Kameran är i mycket fint skick förutom spegeln, den är svart och har ett serienr som börjar på 37.... Tror det är en sen modell från tidigt 70-tal, om någon vet så får ni gärna informera mig vidare om troligt tillverkningsår mm.

Stängs slutaren men spegeln stannar uppe är det nog inte fjäderverket, men om slutaren stannar öppen skulle jag tro att det är så. Jag har två Spotmatic köpta 1970. En är svart och en kromad. Jag skall kolla lite på dom hur det ser ut i kväll.

//Lars

Spotmaticen har också den egenheten att man kan vrida slutartidsratten obegränsat åt båda hållen, det finns ingen spärr som på andra kameror jag testat. Är detta normalt?
De flesta Pentax-kameror jag har saknar spärr för slutartidsratten (SV, Spotmatic, ES, K1000 och MZ-5n), så det bör vara normalt. Den enda av de som har spärren är MX.

Jag har kollat mina två Spotmatic. Slutartidsratten går att vrida runt hur mycket man vill. Serienummren börjar på 23xxx respektive 25xxx (bägge köpta 1970).
Enligt servicemanualen finns det två tidverk, ett för 1/60 - 1/1000 sek och ett för 1/30 - 1/1 sek. Eftersom blixtsynken ligger på 1/60 så blir slutsatsen att långtidsverket fördröjer andra-ridån lämpilg tid. Felet bör alltså ligga där. Servicemanualen beskriver hur justering och smörjning av bägge tidverken går till, så det är bara att sätta igång att skruva.

Lycka till.

//Lars

Slutaren stänger som den ska, det är bara spegeln som förblir uppe. Det är det som är det mystiska. Helt konsekvent är den inte heller, vid enstaka avfyrningar går spegeln ner även på längre tider, och nu vid senaste test fastnade den även på 1/60s.

Har du provat att rengöra och smörja mekanismen som visas i Mikael Fogelströms länk? Detta är ett standardfel på Spotmatic nuförtiden och jag har åtgärdat fyra kamerahus enligt beskrivningen i länken.
Det är lithiumfettet kamerorna är smorda med från fabrik som åldras och "geggar" och orsakar detta problem när de inte används.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar