Sammanfattning av min bloggpost
På begäran kommer här en sammanfattning av mina synpunkter på Fotosidans betysdefinitioner för Bildkritikpoolen i
min bloggpost med diskussionsinledningen.
Den här sammanfattningen innehåller en del preciseringar.
Så här ser definitionerna ut i dag
1. Inte alls bra/ointressant
2. OK
3. Ganska bra
4. Väldigt bra
5. Klockren
A. Förslag till ny skrivning
1. Anmärkning (förklaring bifogas)
2. OK
3. Bra
4. Mycket bra
5. Utmärkt.
Den viktigaste delen i försaget:
Inte bra/Ointressant ändras, eftersom detta har en onödligt negativ klang. Betyget blir meningsfullt bara om det finns med ett konkret förslag till förbättring. De flesta känner dessutom uppenbarligen ett psykologiskt motstånd mot att vara så negativa, vilket gör att den 5-gradiga betygskalan snarare är 4-gradig (1 bortfaller).
Anmärkning tycker jag är både sakmässigt bättre och psykologiskt lättare att använda.
Resten av min alterativskrivning är att se som en rent språklig/stilistisk förbättring. Ursprungskrivningen känns pratig, och ordet
Klockren klingar onödigt mycket som modejargong från förra året.
B. Förslag till precisering av betygen
En skala från 1 (minst positiv) till 5 (mest positiv) på följande bedömningsgrunder:
A. Exponering (ljus, kontrast):
B. Fokusering (skärpa, vinjettering):
C. Färg (vitbalans, färgmättnad):
D. Beskärning:
E. Komposition:
F. Motivtolkning (gör bilden rättvisa åt motivet):
Betydelsen av värdena 1-5 kan vara desamma här som i det övergripande betyget.
Ett systemunderstöd kan se ut på olika sätt. Enklast är att man fyller på med en siffra (1-5) för varje bedömningsgrund, och så räknar systemet fram slutbetyget som ett avrundat medeltal. Då är det inte troligt att någon får det lägsta betyget, men om det inträffar så kan delbetygen tillsammans vara förklaring nog.
Notera nu att jämfört med många andra mer eller mindre radikala förslag som diskuterats, så innebär detta ingen revolution av betygsystemet, utan snarast en ganska blygsam fördjupning.
Den tidigare diskussionen (som David refererar till på ett förtjänstfullt sätt i ett inlägg högre upp) var bitvis så vildsint att den för tanken till betygsdiskussionerna i svenska skolan. Så jag skulle vilja vädja till dem som gör nya inlägg i diskussionen att försöka vara lite praktiska. Om ett betygsystem ska fungera och bli använt får det inte vara för sofistikerat, men inte heller totalt urvattnat. Resultatet kommer inte att bli ditt eget drömideal. Men förmodligen kan du ändå inte vinna någon majoritet för det idealet, hur bra det än är. Vi lever i en värld av tyckare, var och en med sin egen mening. Om detta ska leda till något så får vi alla vara en liten smula återhållsamma med tyckandet. Jag också! (Tro inte att det förslag jag gjort är mitt eget drömförslag
)