Annons

borde inte detta ge samma skärpedjup?

Produkter
(logga in för att koppla)

RE1NE V1NDEBR0

Avslutat medlemskap
testade fota samma motiv, samma bländare, samma avstånd till motivet, men med olika objektiv
croppade/förminskade sedan de olika bilderna så att de hade samma utsnitt

Om avstånd till motiv och bländare är konstant, borde inte de olika utsnitten ha samma bakrundsoskärpa (bokeh undantaget)?
eller har jag missat nåt här...

(bilderna är tagna med 24, 50, 85 och 135 mm f2,8)

rätt stor skillnad mellan 24mm och 135mm
 

Bilagor

  • 24.jpg
    24.jpg
    77.4 KB · Visningar: 902
  • 50.jpg
    50.jpg
    66.6 KB · Visningar: 895
  • 85.jpg
    85.jpg
    60.8 KB · Visningar: 889
  • 135.jpg
    135.jpg
    55.4 KB · Visningar: 891
testade fota samma motiv, samma bländare, samma avstånd till motivet, men med olika objektiv
croppade/förminskade sedan de olika bilderna så att de hade samma utsnitt
Nja, du tänker nog fel. Om bländaren och avbildningsskalan är densamma (dvs du står närmare när du använder de kortare brännvidderna, så att flickan är lika stor på alla bilder utan att du beskär) borde skärpedjupet bli detsamma, om jag inte tänker helt fel.
 
Det är just det här som gör att kameror med mindre sensor ger större skärpedjup. Brännvidden är kortare och därmed är bländaröppningen mindre, vilket ger större skärpedjup.
 
hmmm,,,
perspektivet är ju detsamma i exemplet ovan men jag blandade nog ihop lite och trodde att eftersom perspektivet är samma så ska skärpedjupet också vara detsamma... (vet att skärpedjupet är beroende på avbildningsskala och bländare men nånstans blev det en liten brainfart från min sida)

tack för svaren...
 
Nju - Du har ju påverkat perspektivet. Titta på lyktstolpen - den "flytter" på sig. Hade Du låst fast den, och ett träd på andra sidan av modellen, genom att fotzooma till samma utsnitt, borde skärpedjupet varit samma.
 
Reine - det lätta, snabba svaret är att:

-Bländaren är inte alls konstant!
:)
"skärpedjupet är beroende på avbildningsskala och bländare"... Och genom att croppa har du ändrat avbildningsskalan (eller den relativa bländaren, beroende på hur du vill se det...).

Du alltså tagit de olika alternativen med:

135F/2.8 och:
85mm = 135 [F/2.8*135/85]= F/4.5
50mm = 135
[F/2.8*135/50]= F/7.6
24mm = 135
[F/2.8*135/24]= F/16



Detta är "samma bild" - tagna med 135F/4.5 och 50F/1.7.

Samma avbildningsskala (50mm-bilden är altså croppad, eller "förstorad"), och samma verkliga bländarstorlek i båda fallen. 50/1.7=30mm bländardiameter, 135/4.5=30mm bländardiameter.
 

Bilagor

  • 50_17.jpg
    50_17.jpg
    79.8 KB · Visningar: 655
  • 50_17zoom.jpg
    50_17zoom.jpg
    66.8 KB · Visningar: 651
  • 135_45.jpg
    135_45.jpg
    73 KB · Visningar: 658
Nju - Du har ju påverkat perspektivet. Titta på lyktstolpen - den "flytter" på sig. Hade Du låst fast den, och ett träd på andra sidan av modellen, genom att fotzooma till samma utsnitt, borde skärpedjupet varit samma.

Fast det är ju lite lustigt faktiskt. Perspektivet ska ju inte ändras så länge avståndet till motivet är det samma.

Vad kan detta bero på?
 
perspektivet ser lika ut

Förstår inte varför ni hänger upp er på lyktstolpen. Perspektivet är lika. Att sedan "stolpen flyttar på sig" beror nog mera på att han som beskar bilderna ville ha motivet i mitten. Eftersom motivet är levande och inte sitter fast på ett stativ så blir inte bildutsnittet exakt lika mellan var foto.

Svaret på skärpedjupet har ju redan lämnats, Bländaren skall vara lika i diameter, då blir skärpedjupet detsamma. f talet är ju bländarens diameter i förhållande till bränvidden.

/Janne

en som vet hur man slår in öppna dörrar.
 
Fast det är ju lite lustigt faktiskt. Perspektivet ska ju inte ändras så länge avståndet till motivet är det samma.

Vad kan detta bero på?

Men det gör det ju visst. Det är därför vi har olika brännvidder att tillgå, för att kunna välja vilket perspektiv man vill ha i bilden från en och samma plats. Eftersom Reine i detta exempel har gjort fel, då han från samma position, använde samma bländare, men olika brännvidder så förändrar han inte bara skärpedjupet, utan även perspektivet.

Många använder oftast zoomen för att få önskat utsnitt, utan att de tänker på att även perspektivet förändras. Mer rätt att tänka är; vilket perspektiv vill jag att denna bilden skall ha? (således; vilken brännvidd behöver jag använda för att uppnå önskat perspektiv).
 
Men det gör det ju visst. Det är därför vi har olika brännvidder att tillgå, för att kunna välja vilket perspektiv man vill ha i bilden från en och samma plats. Eftersom Reine i detta exempel har gjort fel, då han från samma position, använde samma bländare, men olika brännvidder så förändrar han inte bara skärpedjupet, utan även perspektivet.

Många använder oftast zoomen för att få önskat utsnitt, utan att de tänker på att även perspektivet förändras. Mer rätt att tänka är; vilket perspektiv vill jag att denna bilden skall ha? (således; vilken brännvidd behöver jag använda för att uppnå önskat perspektiv).


Fototeknik 4 - Objektivets egenskaper
(http://www.fotosidan.se/cldoc/3690.htm)
Brännvidd och perspektiv.
"Perspektivet beror enbart på avståndet, ej på brännvidden."

Komplett med bildbevis och allt.


Påstår du att ni har godkänt en grundläggande artikel, som ljuger läsaren rätt upp i ansiktet?

Jag antar (och hoppas) att det är någon form av missförstånd här =)
 
Det antar jag också. Perspektivet sätts ifrån den främre noden i objektivet, den man bör rotera runt om man t.ex ska stitcha ett panorama. På något annat sätt kan jag inte tolka det svenska ordet "perspektiv". Brännvidden (tillsammans med sensor/negativstorlek) bestämmer sedan bildvinkel, "bildutsnitt". Absolut bländare i förhållande till bildvinkel sätter sedan användbart skärpedjup.

Perspektiv definieras ifrån hur saker förhåller sig till varandra. Om jag går ut och ställer mig på en äng på ett ställe där DET trädet precis skymmer DET trädet, och DEN busken skymmer DEN vägskylten så har jag ett visst persektiv. Min (eller rättare sagt kamerans) utgångsunkt som den dokumenterar verkligheten ifrån. Sen kvittar det om jag har ett 100mm eller ett 50mm monterat på kameran, både träd nr2 och vägskylten kommer fortfarande vara skymda. Vill jag att vägskylten ska synas måste jag flytta kameran - ändra perspektiv.

Så här mycket ändras "perspektivet" om jag sätter limflaskan som "mål" för skalan - och sedan använder först ett 50mm och sedan ett 135mm. Limflaskan är lika stor, men pennstället blir "större" med 135mm. Perspektivet "komprimeras".
 

Bilagor

  • 50mm.jpg
    50mm.jpg
    60.2 KB · Visningar: 523
  • 135mm.jpg
    135mm.jpg
    58.9 KB · Visningar: 525
Men det gör det ju visst. Det är därför vi har olika brännvidder att tillgå, för att kunna välja vilket perspektiv man vill ha i bilden från en och samma plats. Eftersom Reine i detta exempel har gjort fel, då han från samma position, använde samma bländare, men olika brännvidder så förändrar han inte bara skärpedjupet, utan även perspektivet.

Många använder oftast zoomen för att få önskat utsnitt, utan att de tänker på att även perspektivet förändras. Mer rätt att tänka är; vilket perspektiv vill jag att denna bilden skall ha? (således; vilken brännvidd behöver jag använda för att uppnå önskat perspektiv).

hehe... satte man forumvärden på pottkanten :)



sen ang lyktstolpen och träden, precis som nån skrev så är det levande motiv, fröken i bilden behagade alltså helt enkelt inte stå helt stilla medans jag höll på byta objektiv...
 
Senast ändrad:
Så här mycket ändras "perspektivet" om jag sätter limflaskan som "mål" för skalan - och sedan använder först ett 50mm och sedan ett 135mm. Limflaskan är lika stor, men pennstället blir "större" med 135mm. Perspektivet "komprimeras".

...och häri ligger anledningen till mitt svar. Jag blandade ihop detta, med ditt utmärkta exempel. Så här sitter jag nu, på pottkanten.
 
Men då är det ju lugnt. Blev lite ställd där. Om man inte kan lita på artiklarna här, ja vad kan man då lita på =)

Jaja. Slutet gott, som man säger.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.