Annons

Får inte av filter

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosbyMandrake

Aktiv medlem
Som rubriken lyder, vad göra?
Hur hårt kan man ta i?
Har precis satt på ett B+W polfilter på mitt fasta 50mm och skruvade aningen för hårt..

Tips ?
 
hej!
Köp en burklocksöppnare :) typ ett handtag med en lång rem du fäster runt locket för att kunna dra runt. bandet är lite gummiaktigt :)

Eller så prövare du att lägga in det i kylskået i ett par timmar :) brukar fungera med..
 
Hehe! Vågar man lägga in objektivet i kylen? :)

Förstår att detta är ovanligt klantigt gjort.. Men de flesta borde varit med om detta! :)
 
ingen fara med 8 grader i kylskåpet, metallen kan nog minska lite då. ta en urdragen disktrasa mot bordet, tryck objektivet med filtret mot disktrasan och vrid, det brukar fungera med :)
 
är det ett dyrt filter? i värsta fall får du knäcka glaset så spänningen försvinner...
 
nej det förstår jag ! :)

Lägg du det i kylen sedan prövar du med diskhandskar eller disktrasan mot bordet igen. ananrs kan jag verkligen rekommendera den där burklocksöppnaren :) finns för äldre när de har svårt att få upp lock..
 
Har du provat att lägga objektivet med filtret nedåt mot en yta med hög friktion (typ en musmatta) och sedan skruva?. Problemet när man försöker skruva loss för hand kan vara att man klämmer filtret på två av sidorna. Det blir lite ovalt, så att säga, och svårt att få loss.
Hoppas att du förstår hur jag menar och lycka till!
 
Senast ändrad:
Ett sätt som brukar funka om filtret fortfarande är runt.
Greppa inte runt filtret utan tryck på filterringen & vrid, då brukar det lossna.

Alltså tryck filtret mot din handflata och vrid runt objektivet. Funkar nästan alltid, även med jobbiga polfilter.

Just det Pekka! :)
 
Vad jag än testar får jag inte av det.. Förstår inte hur det kunde sätta sig så hårt :(

Får väl gå tillbaka till affären med det och be dem testa.

Tack för alla tips.
 
Ta en påse fryste ärtor eller liknande och ställ objektivet ovanpå, givetvis med filtret neråt. Låt det stå 5 min och testa sedan att skruva av filtret, utan att klämma.
 
Tack för alla tips!

Jag har äntligen fått av det.
Fick hjälp av en kompis.

Ska ta det lugnare nästa gång jag skruvar på det. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.