Annons

Drop in filter - Rekommendation?

Produkter
(logga in för att koppla)
Alternativet för mig var ett RF 400mm f/2.8 som jag skrev tidigare. Då hade jag, med ett 1,4 extender eller vad det heter haft ett "560mm f/4 vid behov, och som väger något mindre. Dock ligger RF 400 f/2.8 på över 140.000:- så jag kunde inte motstå Rajalas 129.990:- för denna.
600mm tror jag räcker för mig.
Vet inte om det går att använda de där extenders i kombination med en RF/EF-adapter.
Om det går vore det kul att köpa en 1.4 extender för att lattja lite med.
Det skulle bli ~800mm f/5.6 men bildkvaliteten kanske blir lidande. Vet inte.
Jag hade 2x extendern III med mitt EF 70-200 f/2.8 III och runt bländare 8 på 400mm var resultaten okej, men i övrigt lämnade just den kombon en del övrigt att önska för egen del.

Jag använder 1.4x III med mitt 500mm f/4 II och jag tycker inte det blir märkbart sämre bildkvalitet. Det man ska tänka på att alla defekter förstoras 1.4x. Så t.ex om det är mycket värmedaller i luften på längre avstånd så kommer detta bli 1.4 ggr "värre".
 
Jag använder 1.4x III med mitt 500mm f/4 II och jag tycker inte det blir märkbart sämre bildkvalitet. Det man ska tänka på att alla defekter förstoras 1.4x. Så t.ex om det är mycket värmedaller i luften på längre avstånd så kommer detta bli 1.4 ggr "värre".

Jag läste något om det på "extrema" brännvidder så är just detta ett känt problem. Svårt att göra något åt tror jag
 
Är det avsett för sport? Hur menar du?

Som de andra skrev. Objektivet var väl mest konstruerad för sport och fågelfotografering vilket ofta innebär att man sällan använder polfilter, men det betyder ju inte att man inte kan göra det eller använda objektivet för helt andra grejer med.

Jag läste något om det på "extrema" brännvidder så är just detta ett känt problem. Svårt att göra något åt tror jag

Undvik fota när det är varmt och längst med marknivå över större avstånd.

/Stefan
 
Undvik fota när det är varmt och längst med marknivå över större avstånd.

/Stefan

Generellt med långa telen är att avståndet mellan kamera och motiv blir längre, det är ju lite det som är vitsen med ett teleobjektiv, men därmed får det plats mera luft emellan. Luft är tyvärr inte helt transparent, det kan vara värmedaller men även diverse föroreningar som regn, dis, moln eller rök och även diverse föremål som kommer i vägen som växter, djur och människor.
 
Generellt med långa telen är att avståndet mellan kamera och motiv blir längre, det är ju lite det som är vitsen med ett teleobjektiv, men därmed får det plats mera luft emellan. Luft är tyvärr inte helt transparent, det kan vara värmedaller men även diverse föroreningar som regn, dis, moln eller rök och även diverse föremål som kommer i vägen som växter, djur och människor.
Jo, jag vet. Därav rekommendationen om man nu vill minimera effekten. Ett annat sätt är att fota IR med :)

/Stefan
 
Generellt med långa telen är att avståndet mellan kamera och motiv blir längre, det är ju lite det som är vitsen med ett teleobjektiv, men därmed får det plats mera luft emellan. Luft är tyvärr inte helt transparent, det kan vara värmedaller men även diverse föroreningar som regn, dis, moln eller rök och även diverse föremål som kommer i vägen som växter, djur och människor.

Jag fotar mest i skog och mark, kommer förhoppningsvis fungera fint. Inte så mycket över öppna landskap/vatten tror jag.
 
Har Canon PL-C 52 cirkulärt pol-filter drop-in. Det finns ett litet hjul på utsidan så att man kan snurra filtret, det fungerar fint tycker jag.
 
Läste igår att man inte kan köpa vilket 52mm som helst. det får inte vara för tjockt om jag tolkade det rätt. Vilket inte framgår på de flesta filterspecarna i våra vanliga butiker. Alltså, måttet/tjockleken.
Det kanske är bäst att hålla sig till Canon Original. Polfilter är det jag kommer införskaffa först, om jag tycker det känns nödvändigt.
 
Då var jag just och hämtade objektivet.
Någon som vet vad det är som låter i objektivet? Låter som det är en boll eller liknande som åker runt i objektivet. har inte monterat det på kameran ännu, utan det är så att säga "off line"
Kanske är normalt att det låter?
 
Men snablar vilken pjäs. Stor som en pumptermos, men mycket lättare än jag trodde. Mycket lättare

Snusdosa for scale :)

IMG_1509.jpeg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.