Annons

Kommande Sony-kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

zkirtap

Aktiv medlem
Har en Konica Minolta 5D som jag köpt en del utrustning till och egentligen är jag inte ute efter att byta märke, men jag har ett ganska stort sug efter en Nikon d90 som verkar vara en rätt fantastisk kamera som dessutom har den stora bonusen med filmfunktionen (det är visserligen inget måste men en väldigt trevlig bonus) som jag antar kommer att komma även på andra märkens kameror.En anledning till att jag funderar på att byta är att Nikon är ett större system att växa i och att begagnatmarknaden är såååå mycket större. Dessutom känns det som att byggkvalitet och ergonomi är, om något, bättre hos Nikon.

Hur som: Sony verkar lyckas förvalta arvet rätt väl och att byta märke är inget man gör "bara så där" så så lite så här i elfte timmen söker skäl för att inte byta. En sådan sak är att Sony har en minst lika läcker kamera på gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Någon som "vet" något?

Gillar du Nikons bildtyp?? I så fall byt märke.. Gillar du Sonys bildtyp mer? Byt inte märke..Utan uppgradera dig i samma märke..

Detta med filma.. Jag har ju filmfunktion med finfint stereoljud o allt i min Canon s3is.. Och har använt den funktionen vid tre eller fyra tillfällen... Och måste nog säga att dom alla kunde jag varit utan....

Men fanns funktionen i den kamera som jag gillar mest i bildtyp så självklart vore det ju kul som bonus...

Så som sagt.. Välj kamera efter din bildtyp du trivs med..

Jag personligen är nog så långt ifrån nikons generella bildtyp man kan komma.. jag anser dom oftast ge trista bilder med lite eller inget liv i bilden knappt.. ....typ... Canon är avsevärt bättre på denna parameter om man skall ta in det andra större märket i en jämförelse med Nikon i mina ögon.. medans Sony är ytterligare ett snäpp mer livfulla i bildtypen......

Min Nästa kamera OM jag skulle sälja min A300 och byta kamera blev nog en A700..men detta pga det större huset som främsta skäl... Men byta märke skulle jag inte ens överväga då just jag är en som trivs med Sonys bildtyp..

Så tills dom byter denna parameter och börjar göra kamerahus som tar "döda" bilder kommer jag nog stanna inom Sony.. men det är jag det...

Senast ändrad:
Så tills dom byter denna parameter och börjar göra kamerahus som tar "döda" bilder kommer jag nog stanna inom Sony.. men det är jag det...

Nu får du nog förklara lite närmre. För det är väl inte så att du är ute efter att provocera?

Patrik, kolla på A300 som är en riktigt trevlig kamera. Filmfunktionen i D90 är bra, men kräver rätt mycket input av fotografen. Blir lätt skakigt, ingen AF. När den första "Den-där-gadgeten-måste-jag-ha" känslan har lagt sig, så kommer funktionen att bli bortglömd och man tar fram sin filmkamera istället.

Är det någon speciell typ av objektiv du saknar på begagnat-sidan?

Vad gäller kommande Sony-modeller kan jag väl inte komma med mer info än att jag själv är mycket intresserad av samma sak. Något mellanting mellan A300 och A700 vore fina fisken, filmfunktion hade varit deluxe. Det kommer säkert, frågan är ju bara när...

Har en Konica Minolta 5D som jag köpt en del utrustning till och egentligen är jag inte ute efter att byta märke, men jag har ett ganska stort sug efter en Nikon d90 som verkar vara en rätt fantastisk kamera som dessutom har den stora bonusen med filmfunktionen (det är visserligen inget måste men en väldigt trevlig bonus) som jag antar kommer att komma även på andra märkens kameror.En anledning till att jag funderar på att byta är att Nikon är ett större system att växa i och att begagnatmarknaden är såååå mycket större. Dessutom känns det som att byggkvalitet och ergonomi är, om något, bättre hos Nikon.

Hur som: Sony verkar lyckas förvalta arvet rätt väl och att byta märke är inget man gör "bara så där" så så lite så här i elfte timmen söker skäl för att inte byta. En sådan sak är att Sony har en minst lika läcker kamera på gång inom en inte alltför avlägsen framtid.

Vet inte vilket av de första två inläggen som är mest troll.
Kan vi inte få 2009 som märkestalibanfritt år? Oavsett märke.

Jeppe skrev..

"""Nu får du nog förklara lite närmre. För det är väl inte så att du är ute efter att provocera? """

vad skall förklaras?? vad provoserar?? Att jag en råamatör inte gillar Nikons bidtyp oftast?? Att jag anser dom ge en dödhet i bilderna av ett slag som inte tilltalar mig? Är det något man måste förklara ytterligare??

Gunnar..

Troll ? Mitt inlägg har noll med märkestrams att göra.. Jag säger min åsikt enbart.. Och just Nikon ger vad jag anser sämsta bildtypen enligt mina ögon.. Andra älskar den bildtypen..Rätt många andra dessutom.. Så vad är så trollande att då att en snubbe då och då inte tilltalas??

Gillar du Nikons bildtyp?? I så fall byt märke.. Gillar du Sonys bildtyp mer? Byt inte märke..Utan uppgradera dig i samma märke...

...Men byta märke skulle jag inte ens överväga då just jag är en som trivs med Sonys bildtyp..

Nu blir jag nyfiken, menar du på allvar att du kan se på en färdig bild om den är fotograferad med en Sony eller en Nikon? Fixar du det i ett blindtest?

För övrigt tror jag att Sony mycket snart kommer med en modell som liknar Nikons D90. Rörlig live-view LCD och filmfunktion, kombinerat med samma fina sökare som i A700. A700 mk II kanske? Det är säkert nära nu, jag kom nyss över en A700...

För övrigt tror jag att Sony mycket snart kommer med en modell som liknar Nikons D90. Rörlig live-view LCD och filmfunktion, kombinerat med samma fina sökare som i A700. A700 mk II kanske? Det är säkert nära nu, jag kom nyss över en A700...

Nahaj.. A500 blir ju namnet förstås ;)

Självklart inte.. Tror du jag är korkat i hela skann eller??. Hehe..

Vad menar du då med "bildtyp" och "döda bilder"?

Det låter lite som när vi Krell anhängare (extremt svindyra hifiprylar) slogs med Mark Levinson fansen (lika extremt svindyra hifiprylar) och trodde oss kunna höra skillnaden.

Däremot påvisar en del inlägg egen bristande förmåga att själva tänka ut hur sjutton man kan utrycka sig som jag gör.. Samt hur den åsiktsgrunden skapats.. Speciellt då varenda frisk mäniska vet det inte går via blindtest att se sådana skillnader.....

Tänk aningen före är ett tips.. Tänk!!.. Hur gör mayro då han kommer fram till sin åsikt..

Så skulle jag tänkt....Speciellt innan jag skulle börja kasta dumheter runt mig såsom förlorat förtroendekapital osv...

Vad menar du då med "bildtyp" och "döda bilder"?

Det låter lite som när vi Krell anhängare (extremt svindyra hifiprylar) slogs med Mark Levinson fansen (lika extremt svindyra hifiprylar) och trodde oss kunna höra skillnaden.

Där kan jag däremot ställa upp på blindtest.. Hehe.. Utan tvekan dessutom vore kul...

...Speciellt då varenda frisk mäniska vet det inte går via blindtest att se sådana skillnader...

Jag e säker på att du kan hitta folk som påstår sig kunna se sådana skillnader, precis som vi kunde höra stor skillnad när vi skiftade ett par kablar mot ett annat par när vi utvärderade ljudanläggningar.

Vem vet, det kanske t o m finns någon som verkligen ser något typiskt brusmönster eller liknande som skiljer Canon o Nikon åt.

Tänk aningen före är ett tips.. Tänk!!.. Hur gör mayro då han kommer fram till sin åsikt..

Nu har jag tänkt så jag fått ont i huvudet..., men inte kommit på det så du får hjälpa mig.

Först pratar du om olika bildtyper, Nikon producerar trista "döda" bilder, Canon har sin bildstil och Sony sin men sen retirerar du och kan inte avgöra det i ett blindtest. Låter lite som "man ser det man vill se" eller?

Där kan jag däremot ställa upp på blindtest.. Hehe.. Utan tvekan dessutom vore kul...

He he, jag är numera botad och kan njuta av musik nästan oavsett hur den reproduceras. Gissa om det är skönt (och spar slantar!). Jag tror inte jag kan höra skillnaden. Möjligen skulle jag kunna höra skillnad på rör och transistorer, fast jag kan inte avgöra vad som låter "bäst".

Just nu kör jag på rör i förstärkaren medan programkällan oftast är en iPod!!

Jag har tittat på massor av bilder då jag utvärderat vilket som skall bli "min kamera" vid mina inköp.. Samt gör så fortfarande vareviga dag... Tittar på bilderna och försöker se om dom tilltalar mig.. Och sedan efter beslut om åsikt tittar jag på exif om sådan finns vilket märke som använts.. Eller på profilen för att se vilken utrustning personen använder...

Påfallande tydligt finns där då ett mönster att just Nikon är det märke som oftast står för dom bilder jag inte gillar bildtypen ifrån.... Och då det nu gått några år av sådant tittande så anser jag mig kunna utala mig som jag gör med min åsikt....

Däremot tar jag lika ofta fel mellan Canon och Sony egentligen..... Så dom två märkena har tydligen något gemensamt i bildtyp.... Även detta sagt med några år av tittande..

pentax tex prickar jag ofta in däremot over åren sett... (Speciellt K10D).. Detta då dom har en form av grönstick i bildtypen..Samt ev pga av att jag haft en sådan själv.....

Samsung Gx20 som faktiskt en del börjat använda däremot tycker jag mig se ett mönster i att den kameran tar i mina ögon bättre bilder mer likt Canon samt Sony än just brodern K20D..

Men underlaget är aldeles för litet för att detta skall sägas som en åsikt.. Mer är det ett mönster som jag noterat vid bildtittande..

har faktiskt sett några bilder tagna av Samsung GX 20 som varit så bra så den kameran seglat upp som en ev framtida kamera som kan ingå i ett senare urval om jag skulle byta märke....men men.. Detta sagt på mycket mycket begränsad tittning samt aldeles för litet underlag...Men det ligger där bak i huvudet att hålla ögonen på..

Olympus däremot kommer inte heller bli mitt märke.. Detta då dess färgsättning är mer (för) bestämd.. En himel är blå.. En röd tröja är röd.. En grön gräsmatta är grön.. Nyanserna i färgerna är aldeles för onyanserade för min smak.. Det är grönt rött blått men saknar nyanserna emellan jag gillar...

Så man skulle kunna säga att jag utför ett slags blindtest över lång tid ..... och så sagta skapas min åsikt samt vad jag gillar...

men .. Var noga med att förstå att jag skriver min åsikt på generell basis och en grund skapad under flera års bildtittande innan jag skapat mig en åsikt med det underlag jag skapat förutsättningslöst.. Det började ju med att jag skulle söka mig en kamera.. Inte ett visst märke.. Då från början fanns ju alla märken med i urvalet..

Mycket enkelt som sagt och mycket lite handlar det som sagt om märkesfundementalism... Samt Mycket roligt för en själv då man sitter vid datorn och slötittar... Samt mycket lärorikt genom att man ser mycket hur andra gillar sin typ av fotande och bildbehandlande...

Samt man lär sig inse sin egen stora begränsning ifråga om den bild man vill ta och få fram emot den man lyckas ta och få fram... För oavsett bildtyp så är det så många skickliga fotografer där ute att lära ifrån.

Svårare än så var inte min grund till mitt "troll"inlägg som var nr 2 i denna topic..

Andra får samt kan och anser troligen kanske anorlunda än jag.. Vi gör ser anser tycker ju olika..

men detta är hur jag gör gjort samt kommer fortsätta göra min grund för vilket märke jag kommer använda... Det säger också att märke kan bytas den dagen ett annat märke tar över såsom mer tilltalande.. Eller en viss modell ifrån ett annat märke..

men det sker inte pga en ev ny funktion som första parameter.. Funktionerna kommer i min värld in sedan efter bildtyp befästs... Däremot kan sedan pris självklart skapa agörande för kompromiss då man är en fattig en..

men skulle jag fritt välja kameror gratis skulle Canon samt Sony blivit dom två jag skulle plockat med mig från kamerahyllorna..Det är dom två idag jag anser ger i mina ögon dom bästa mest levande bilderna.. med reservationen att Canon kommer som först med då man kommer till 40D..

Nu hoppas jag att min åsikt samt mitt sätt inte anses provoserande eller fundementalistiskt.. Inte heller märkesnojigt...

men så här ser jag på ämnet.. Och. Anser topicägaren att Nikon tar dom typer av bilder han gillar bör han ju byta märke.. Skulle jag gjort utan tvekan.. medans.. Anser han Sony ha en bidtyp generellt sett han uppskattar så bör han välja att stanna i Sonysvären via ev byta till en nyare modell och bygga vidare på...

Mvh
Tobbe.. Som nu skall på kvarts-samtal och höra om lilla dottern sköter sig i plugget eller inte...

Torbjörn, det här var ett mycket uttömande och bra svar. Då förstår vi alla vad du grundar ditt uttalande på. (fast det var kanske bara jag som inte fattade :eek:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar