Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilken studioblixteffekt passar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pocca

Aktiv medlem
Tänkte köpa ett studioset med blixtar och testa på studiofotografering. Porträtt (halv och hel), familjeporträtt, barn och hund är väl det som jag kan tänka mig kommer att fotograferas.

Har läst på lite om effekten och tvekar lite. Kollar runt på set med 2 respektive 3 blixtar och det finns en hel drös olika från olika tillverkare. Elinchrome, Visico, Metz, Bowen osv.

Verkar som att man får lite mer "bang for the buck" om man INTE väljer Elinchrome. Dock verkar det vara kvalitetsgrejer så i längden kanske det lönar sig. Har läst lite recensioner om Visico här på FS och ingen verkar ha nåt ont att säga om dem så de ligger lite i förarsätet just nu. De verkar även kunna använda sig av alla tillbehör som passar Bowen vilket verkar vara en hel del.

Men nu till frågan: Vilken effekt borde passa? 200-400 watt har jag läst mig till. Vid 400 watt bör dock effekten kunna ställas ned rejält om jag inte skall tvingar ha en för liten bländare. Räcker 5 steg då? Eller blir det till att använda ND-filter? Man vill ju kunna använda lite större bländare utan större problem.
 
Det finns inte något generellt svar med de uppgifter du har lämnat. Den som saknas är storleken på lokal. Vilka modifikatorer du tänker använda kan också ha en viss betydelse, men då jag förutsätter att din erfarenhet av blixtrandet är rätt liten än så länge, har du säkert inte helt pejl på det.

Men storleken på lokal är nära nog avgörande för valet av blixtar och också vilka modifikatorer man kan använda. En stor oktabox kan exempelvis vara helt ohanterlig i ett vanligt rum. Det finns softboxar som kräver större takhöjd och mer utrymme.

Och effekt mäts visserligen i watt, men blixtar har otroligt mycket högre effekt än så, men bara en mycket kort stund.

Energin i blixtljuset mäts i joule, J, men av tradition används begreppet wattsekund, Ws.

Precis som i andra sammanhang med ljus är inkrementella skillnader obetydliga, och man kan enklast använda samma storlek på steg som annars. 400 Ws är ett steg mer än 200 Ws och två steg mer ljus än 100 Ws.

I vanliga bostadsrum i en lägenhet är 400 Ws för det mesta overkill. Jag har länge jobbat med blixtar på 80 Ws och det har räckt till porträtt, hel- och halvfigur, och också till små grupper. Skillnaden mellan blixtar på 100 Ws och 400 Ws är bara två bländarsteg, och omkring 100 Ws kan vara på tok för mycket om man vill kunna använda stor bländaröppning.

Nedställningen av ljusstyrka är ett kapitel för sig, och där är de flesta blixtarna idag egentligen inte särskilt lätthanterade. Det har blivit modernt att ha steglös kontroll av styrkan, och det är inte alls särskilt bra. Precis som i andra sammanhang vid fotografering är logaritmiskt anpassade steg mycket lättare att hantera. Lycka till om du vill ha en ergonomiskt bättre lösning med fasta steg. Du kanske bara kan hitta steglösa med digital visning i procent. Vettigare är om displayen kan visa 1, ½, ¼, 1/8. 1/16, 1/32 och 1/64. Jag har sett en blixt med sådan visning, så de finns.

Tyristorstyrda blixtar kan man ställa ner styrkan på utan att blindavfyra, men det finns också blixtar som reglerar styrkan med laddningen av kondensatorn, så att man måste blindavfyra innan den lägre styrkan gäller. Det framgår av bruksanvisningen.

Proportionellt inställningsljus är bra. Då kan man lättare bedöma ljuset medan man ställer upp blixtarna. Alla billiga blixtar har inte proportionellt inställningsljus.

Men tre stycken 400 Ws kan ju vara bra om du behöver plåta ett fotbollslag.
 
Ett tips är att kika på Quantuums blixtar. Funkar kanon för mig. Det enda jag har att klaga på är brinntiden, den är ganska lång, dvs du kan glömma att frysa hår osv om någon "kastar" det bakåt eller liknande (även på lägsta effekt).

Kan även notera att Quantuums softboxar håller för pengarna bra kvalitet/är rejäla. Jag kollade på Profotos softboxar för skojs skull när jag var förbi Scandinavian, och jag kan säga så mycket som att de kändes inte en smula bättre än Quantuums (inte den jag kikade på, de har dock en uppsjö olika), men kostade 25ggr mer än vad jag gett för Quantuums :)
 
Hmm då pratar vi nog om olika quantum, de jag tänker på ser ut som en fetare hot shoe blixt men kostar runt 10 lax.
 
Tänkte köpa ett studioset med blixtar och testa på studiofotografering. Porträtt (halv och hel), familjeporträtt, barn och hund är väl det som jag kan tänka mig kommer att fotograferas.

Har läst på lite om effekten och tvekar lite. Kollar runt på set med 2 respektive 3 blixtar och det finns en hel drös olika från olika tillverkare. Elinchrome, Visico, Metz, Bowen osv.

Verkar som att man får lite mer "bang for the buck" om man INTE väljer Elinchrome. Dock verkar det vara kvalitetsgrejer så i längden kanske det lönar sig. Har läst lite recensioner om Visico här på FS och ingen verkar ha nåt ont att säga om dem så de ligger lite i förarsätet just nu. De verkar även kunna använda sig av alla tillbehör som passar Bowen vilket verkar vara en hel del.

Men nu till frågan: Vilken effekt borde passa? 200-400 watt har jag läst mig till. Vid 400 watt bör dock effekten kunna ställas ned rejält om jag inte skall tvingar ha en för liten bländare. Räcker 5 steg då? Eller blir det till att använda ND-filter? Man vill ju kunna använda lite större bländare utan större problem.



Har själv funderat på något av dom som finns här
Visserligen billigt men man kan ju testa och se om man vill fortsätta med studiofoto
Har haft frågan om dessa här för några dagar sedan och det svaret jag fick var att dom funkar bra
https://www.vidaxl.se/p/190061/studioset-3-x-blixthuvud-9-x-paraply-3-x-stativ
Finns en del olika kombinationer
Mats
 
Har själv funderat på något av dom som finns här
Visserligen billigt men man kan ju testa och se om man vill fortsätta med studiofoto
Har haft frågan om dessa här för några dagar sedan och det svaret jag fick var att dom funkar bra
https://www.vidaxl.se/p/190061/studioset-3-x-blixthuvud-9-x-paraply-3-x-stativ
Finns en del olika kombinationer
Mats

Har sett dem med på blocket. Har talat med diverse rävar och enligt dem funkar de billigare bra för "hemmabruk". Ska de köras mer proffesionellt varje dag kanske man behöver mer pålitliga märken med mer kvalitet.

Har även sett dem på photoactive.se vilka också verkar vara "prisvärda".

Dock kanske man bör tänka på tillbehörs utbudet och funktionaliteten så att det finns ordentligt med softboxar, raster mm att köpa till som passar.
 
Ett tips är att kika på Quantuums blixtar. Funkar kanon för mig. Det enda jag har att klaga på är brinntiden, den är ganska lång, dvs du kan glömma att frysa hår osv om någon "kastar" det bakåt eller liknande (även på lägsta effekt).

"ganska lång" räcker nog inte som beskrivning på Quantuum, om man har en exponering på typ f11 på 1/250 med deras 600ws blixtar får man f13 på 1/125 och f16 på 1/60 för att få samma exponering! Så brinntiden är lååång... men de är billiga det är de och de funkar bra med hypersync.
 
Senast ändrad:
Tänkte köpa ett studioset med blixtar och testa på studiofotografering. Porträtt (halv och hel), familjeporträtt, barn och hund är väl det som jag kan tänka mig kommer att fotograferas.

Har läst på lite om effekten och tvekar lite. Kollar runt på set med 2 respektive 3 blixtar och det finns en hel drös olika från olika tillverkare. Elinchrome, Visico, Metz, Bowen osv.

Verkar som att man får lite mer "bang for the buck" om man INTE väljer Elinchrome. Dock verkar det vara kvalitetsgrejer så i längden kanske det lönar sig. Har läst lite recensioner om Visico här på FS och ingen verkar ha nåt ont att säga om dem så de ligger lite i förarsätet just nu. De verkar även kunna använda sig av alla tillbehör som passar Bowen vilket verkar vara en hel del.

Men nu till frågan: Vilken effekt borde passa? 200-400 watt har jag läst mig till. Vid 400 watt bör dock effekten kunna ställas ned rejält om jag inte skall tvingar ha en för liten bländare. Räcker 5 steg då? Eller blir det till att använda ND-filter? Man vill ju kunna använda lite större bländare utan större problem.

Jag har köpt visicos ELFIN VL-200 minsta paket med trådlöst och en spotkon. Jag är mäkta imponerad. Har några bekanta som kör profoto i sin dagliga gärning. Visst är det bättre kvalite i längden det tror jag, men helt säker är jag inte. Visicoblixtarna står inte efter profoblixtarna då det gäller att leverera korrekt ljus. Åtminstone har jag då inte kunnat se någon skillnad då vi mätt eller heller sett någon skillnad vid efterbehandllingen. Att regleringen är exakt är bra men att inte kunna ställa förbelysningen är inte så bra. Men jag ville ha ngt billigt som kunde leverera. Till priset av vad en kameramonterad blixt ger är det rena fyndet. Effekten är 200Ws och kan ställas ner till 1/32 , kanon. Mekaniskt bra kvalité och de tål rätt hård körning trots att de inte har fläkt. Mitt råd är köp. Vill du upp ett steg så finns det ett paket för under 4000:- fläktkyld med reflektorer och lite annat,, Det ska sägas jag är imponerad har testat en del andra lågbudgetpaket men detta är riktigt bra. priset speglar inte vad man får utan kan nästan ses som löjligt lågt. Räcker då effekten? Ja absolut dock inte till större grupper men hur ofta fotar man det. Ska man gå nära och ta porträtt är 200Ws perfekt speciellt då det kan regleras så effektivt som Visicos blixthuvuden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.