Annons

scanna sv/v som RGB?

Produkter
(logga in för att koppla)

peterw

Aktiv medlem
Jag scannar just nu mina sv/v mellanformatsneg i 16-bit RGB, för at jag har för mig att jag har läst nånstans att det var bättre med RGB än Grayscale.
Fast sen kommer jag arbeta med dem som Grayscale (och tona med duotone och tritone).
Är det onödigt att ta in dem som RGB då?

Titta på dem i ditt bildbehandlingsprogram och bedöm själv. Jämför en enkanalsbild med en trekanalsbild och även de tre kanalerna i trekanalaren separat. Då ser du om det finns vinster i att skanna med mer än en kanal.

Personligen har jag inte upptäckt någon vinst i att skanna med mer än en kanal med mina skannrar. Däremot alltid i 16 bitar och alltid i dialäget eftersom neggläget brukar klippa aggresivt.

Jag scannar alltid mina sv/v i RGB, dels för att det i min Flextight tar längre tid med gråskala, dels för att jag tycker att det blir bättre. Jag låter däremot bilderna ligga kvar i RGB och konverterar väldigt sällan om dem till gråskala, mest för att jag inte har någon kalibrerad gråskaleprofil till skrivaren.

Japp, jag skannar in dem så de är negativa och vänder dem i Photoshop och lägger på en lämplig kurva. Klippningen handlar om att skanningsmjukvaran sätter svart- och vitpunkt såpass att den offrar detaljer i låg- och högdagrar som inte går att få tillbaka. Det resulterar också ofta i ett intryck av grövre kornighet.

Detta varierar naturligtvis mellan olika skanningsprogramvaror och det finns säkert såna som är användbara i negativläget också, det krävs ju inte någon högre vetenskap för att bygga vettiga filmkurvor.

Skannar man som dia är det viktigt att använda 16 bitar eftersom densitetsomfånget hos en negativ film i 8-bitarsläget inte ger så många gråtoner att leka med.

jimh skrev:
Japp, jag skannar in dem så de är negativa och vänder dem i Photoshop och lägger på en lämplig kurva. Klippningen handlar om att skanningsmjukvaran sätter svart- och vitpunkt såpass att den offrar detaljer i låg- och högdagrar som inte går att få tillbaka. Det resulterar också ofta i ett intryck av grövre kornighet.

Detta varierar naturligtvis mellan olika skanningsprogramvaror och det finns säkert såna som är användbara i negativläget också, det krävs ju inte någon högre vetenskap för att bygga vettiga filmkurvor.

Skannar man som dia är det viktigt att använda 16 bitar eftersom densitetsomfånget hos en negativ film i 8-bitarsläget inte ger så många gråtoner att leka med.

Har kikat på dina bilder och kan ju konstatera att du lyckats mycket väl med scanningarna. Undrar bara vad du har för scanner?

Jag skannar alltid i RGB och 16-bitar. Jag fotograferar regelbundet svartvita omslag för en tidningen. De lämnar jag alltid i färg eftersom tidningen har färgtryck. Det blir mer svärta när man använder alla färger.

Jag har inte jämfört rgb mot gråskala så noga. Men inbildar mig att det alltid är bra med maximalt med information.

jimh skrev:

Intressant, vilken programvara använder du? Har nämligen haft en del problem att få neg bra. Ofta kornigt som du säger. (Använder vuescan.)
jimh skrev:

Vinner man på att skanna med högre än 16 bitar?

/ Fredrik

ChristopherC skrev:
Har kikat på dina bilder och kan ju konstatera att du lyckats mycket väl med scanningarna. Undrar bara vad du har för scanner?
Minolta Scan Dual III
daria skrev:
Intressant, vilken programvara använder du? Har nämligen haft en del problem att få neg bra. Ofta kornigt som du säger. (Använder vuescan.)
Till Scan Dual II använde jag Vuescan för att det gjorde den lite rappare men till trean kör jag enbart Minoltas programvara. Skulle Vuescan ha traditionella verktyg som kurvor och dylikt skulle jag nog använda det, men jag är inte så förtjust i tänket kring efterbehandlingsverktygen som de ser ut nu. Mitt intryck är att skannerintroducerat brus beror på antingen felaktig svart- och vitpunkt eller att hårdvaruexponeringen sätts fel så att mjukvaran måste kompensera en dålig råskanning. I vuescan använde jag alltid manuell exponering och skannade allt med superlåg kontrast för att sedan fixa i Photoshop. Det betyder i princip att det är mer jobb än att skanna som dia med originalet och vända manuellt.
daria skrev:
Vinner man på att skanna med högre än 16 bitar?
Finns det skannrar som har fler än 16 bitar? Även om det fanns så skulle det nog vara poänglöst eftersom 16 bitar innehåller enormt med information.

jimh skrev:
Skulle Vuescan ha traditionella verktyg som kurvor och dylikt skulle jag nog använda det

Har själv en Minolta Scan Elite II men den mjukvaran som följde med var otroligt långsam. Kanske finns det något annat att ladda hem från Minolta. Annars tycker jag den är bra.
jimh skrev:

Finns det skannrar som har fler än 16 bitar? Även om det fanns så skulle det nog vara poänglöst eftersom 16 bitar innehåller enormt med information.

Såg en rackare som fixade 42 men den kostade en bra slant..typ 30 000. Jag bara undrade då det i Vuescan finns den valmöjligheten.

Jimh en fråga till...För att minska bruset finns det ju en funktion som låter skanningen läsa diat extra gånger (kommer inte ihåg vad det kallas). Varje extra gång gör ju att det tar mycket längre tid. När börjar det bli överflödigt? Nu brukar det bli 4-5 ggr. Något du använder dig av??

/Fredrik

Ni pratar om olika saker vad gäller antal färger.

jimh menar 16 bitar per kanal (RGB) vilket ger 48 bitar totalt. En skanner med 42 har 14 per kanal vilket är OK

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar