Personligen tror jag att Sonys E-kameror med APS-C är på utdöende på samma sätt som hela A-fattningen. Det är helt uppenbart att småbildsserien med spegellösa har prioritet (tycker jag).
Det var anledningen att jag lämnade Sony eftersom jag faktiskt inte behöver småbild om det finns tillräckligt bra objektiv i de brännvidder jag behöver för APS-C. För
mig har det större sensorformatet sällan eller aldrig så stor fördel att det är värt det.
Jag klarar mig mycket bra med Fujis sortiment och trivs dessutom utmärkt med Lightroom (och ibland PS) för min bildredigering och katalogisering - det är tydligen populärt att tycka illa om Adobe och deras program nu, men det gör inte jag
En del verkar tro eller tycka att jag inte tycker om Sony, men det är helt fel. Jag har alltid gillat dem som företag och innovatörer, och har spenderat åtskilliga tusenlappar på deras produkter genom åren. Däremot är de inte rätt leverantör av kameror och objektiv för mina behov
just nu. Jag vill inte behöva köpa en ny kamera varje gång det kommer en smart funktion som lika gärna går att lägga till i firmware ...
Min X-Pro 2 har t.ex. för närvarande inte stöd för filmning i 4k (vilket nog inte är så viktigt för de flesta som väljer den typen av kamera) och heller inte för
tethered shooting. Båda dessa funktioner finns i den lite senare X-T2, och kommer under denna månad (förhoppningsvis) komma också till min kamera i en uppdatering. Hade det varit Sony som gjort kameran hade det garanterat inte hänt!