ANNONS
Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var någonting med stereo system till dom gamla TV-apparaterna också som skulle väljas som standard, jag valde fel när jag köpte en fin Dux TV en gång, hette det inte Nikam heller nått.

Ett helt annat fall.

Det var NICAM, men det var inte en standard som vi konsumenter valde genom våra köp, utan ett beslut av standard på ljud för TV-sändningar som togs av riksdag/SVT/Terracom.

Systemet var inte heller unikt för en enda leverantör/konsortium, utan något som mer eller mindre samtliga tillverkare som sålde TV-utrustning i Sverige stödde (dock säkert licensavgifter för tekniken som var inblandat).

Ett helt annat fall.

Det var NICAM, men det var inte en standard som vi konsumenter valde genom våra köp, utan ett beslut av standard på ljud för TV-sändningar som togs av riksdag/SVT/Terracom.

Systemet var inte heller unikt för en enda leverantör/konsortium, utan något som mer eller mindre samtliga tillverkare som sålde TV-utrustning i Sverige stödde (dock säkert licensavgifter för tekniken som var inblandat).

Dux Teven jag valde var förberedd för ett annat System än Nicam.

Hade du inte en Pentax 10 någonting, snarlik beteckning som Canons 10D, men den var du inte så nöjd med. Kan minnas galet nu, rätta mig om jag mins fel.

Pentaxen hade samma sensor som Sony A100 o Nikon D200. 10 mp. Sonyn brusade som en gammal klosett, Pentaxen hade falsk isoangivelse på 1 EV o dåligt DR vid basiso men precis som Sonyn IBIS o dessutom andra bra finesser men Nikon hade bäst IQ av de 3 liksom bäst DR så nej inte snarlik 10D.

Kanske helt fel tråd men tänkte kolla hur lågt i pris tror ni Sony A7RII:an kommer sänkas under Julreorna ? Billigast nu är 24990:- men det kanske värt att ha is i magen ?

Sålde mitt M4/3 system och blev sugen på FF.

Kanske helt fel tråd men tänkte kolla hur lågt i pris tror ni Sony A7RII:an kommer sänkas under Julreorna ? Billigast nu är 24990:- men det kanske värt att ha is i magen ?

Ingen aning.

Sådant där är extremt svårt att säga och förutspå (vill du ha bra AF och bättre system rent generellt, så hade jag personligen snarare väntat in A7RIII som verkar tagit enorma kliv framåt på de punkterna, men det beror ju mycket på vad och hur du fotograferar).

Det enda man kan säga är att de flesta teknikprylar sjunker normalt över tid, och speciellt spegellösa kamerahus gör ofta extra mycket så.

Blir ännu billigare: 24990:- minus 2.850:- = 22.140 på CP under denna helg.
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=A7Rmk2

Tror inte den kommer att sjunka mer under julrean. Sedan kan man ju diskutera vad "billigt" är. Att vara "sugen på FF" och kunna köpa kamerahuset relativt billigt har en viss hake,

D v s det finns ju andra viktiga komponenter som ska till också: Objektiv. Sitter man inte på några riktigt bra FF-gluggar som är native till denna kamera gör man den inte rättvisa.

Men vill du ha spegellös FF finns inga andra alternativ än Sony f n. Å andra sidan finns det billigare modeller i A7-serien som gör att man får råd med objektiv på ett annat sätt.

T ex A7 som hängt med ett tag nu. 24 mp i FF-format är inte kattskit precis. Med cashback på 950:- är inte 9.990:- så blodigt.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SLTA7

Å andra sidan är nog den här A7II den som ger mest för pengarna: 13.990:- minus cashback 1.990:- = 12.000:-.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=A7mk2

Jag har plåtat med FF sedan 2004, men måste säga att gäller det spegellöst och bästa möjliga objektiv till relativt hyfsade priser skulle jag ändå välja APS-C och då Fuji X Pro-2 eller XT-2.

Mvh//Lennart

Tror inte den kommer att sjunka mer under julrean. Sedan kan man ju diskutera vad "billigt" är. Att vara "sugen på FF" och kunna köpa kamerahuset relativt billigt har en viss hake,

D v s det finns ju andra viktiga komponenter som ska till också: Objektiv. Sitter man inte på några riktigt bra FF-gluggar som är native till denna kamera gör man den inte rättvisa.

Men vill du ha spegellös FF finns inga andra alternativ än Sony f n. Å andra sidan finns det billigare modeller i A7-serien som gör att man får råd med objektiv på ett annat sätt.

T ex A7 som hängt med ett tag nu. 24 mp i FF-format är inte kattskit precis. Med cashback på 950:- är inte 9.990:- så blodigt.

Å andra sidan är nog den här A7II den som ger mest för pengarna: 13.990:- minus cashback 1.990:- = 12.000:-.

Jag har plåtat med FF sedan 2004, men måste säga att gäller det spegellöst och bästa möjliga objektiv till relativt hyfsade priser skulle jag ändå välja APS-C och då Fuji X Pro-2 eller XT-2.

Mvh//Lennart

Tack för svaret. Blir att klura på detta. Det är dock något skumt med Sony cashback. Reggade mig och det står max 1900kr tillbaks. Klickar man på länkarna för kamerorna där "rätt cashback" står kommer man ingenstans.

Kolla https://www.sony.se/cashback

Tack för svaret. Blir att klura på detta. Det är dock något skumt med Sony cashback. Reggade mig och det står max 1900kr tillbaks. Klickar man på länkarna för kamerorna där "rätt cashback" står kommer man ingenstans.

Kolla https://www.sony.se/cashback

Stämmer! Man kommer nog inte längre utan att registrera sig. Testa att göra det och sedan markera en av kameramodellerna där "rätt" casback står. Fungerar inte det så är det bara att kolla med ÄF som går ut med dessa erbjudanden och be dem förklara.

Stämmer! Man kommer nog inte längre utan att registrera sig. Testa att göra det och sedan markera en av kameramodellerna där "rätt" casback står. Fungerar inte det så är det bara att kolla med ÄF som går ut med dessa erbjudanden och be dem förklara.

Funkade inte. Det enda jag får fram är "Begär upp till 1900 SEK i cashback". För att komma vidare måste jag skriva in serienummer. Ska kontakta Cyberphoto och höra. Måste vara kunder som hört av sig och undrat. Kan posta hur det gick sen.

Mvh//Lennart

Håller personligen med helt, men även om jag inte skall övertyga någon att välja det framför Sony, så kan det för de som vill jämföra och överväga olika tillverkare/system, kanske vara av värde att veta att även Fujifilm kör en bra cashback för deras X-system (både kamerahus och objektiv):

https://fujifilm-promotions.com/se/sv/pages/cb-1017/qualifying

Håller personligen med helt, men även om jag inte skall övertyga någon att välja det framför Sony, så kan det för de som vill jämföra och överväga olika tillverkare/system, kanske vara av värde att veta att även Fujifilm kör en bra cashback för deras X-system (både kamerahus och objektiv):

https://fujifilm-promotions.com/se/sv/pages/cb-1017/qualifying

Jag har själv ramlat dit på min egen rekommendation. Skaffade en XT-2. Stod och valde mellan den och X-Pro 2 men fann fann att XT-varianten passade mig bättre.

Väldigt snabb AF om jag jämför med de tidiga varianter av X-serien jag haft (har). IQ-mässigt är både XT-2 och X Pro 2 svårslagna och Fujinonobjektiven är bara så syndigt bra över i stort sett hela linjen.

Fujinons objektivserie är för mig det främsta argumentet att lämna Sonys aps-c segment för gott.

Jag har kvar en D800 för FF-formatet och ett antal gluggar till den (dessa kör jag också manuellt på Fujikamerorna via en Metabones precisionsadapter när jag så vill)

Rent parantesmässigt kan jag inte fatta att folk säljer ut sina D800 för c:a 8.000:-. Den kameran har så oerhört mycket att ge fortfarande vad gäller hög upplösning, DR och bra AF. Men det är klart att D850 är en helt annan fågel.

Märker också att en del Sony A7RII hittat ut på beg.marknaden då folk anger att de ska uppgradera till version 3.

Jag är rätt konservativ numera vad gäller att skaffa nya kamerahus. Förutom XT-2 är alla mina kameror "gamla". Satsar hellre på bra glas i så fall.

Och här måste jag ge Fuji en stor eloge för deras s k kitzoom 18-50/2.8-4.0 OIS. Resultatmässigt står den långt över andra s k kitzoomar i det brännviddsomfånget. Lite högre pris visserligen, men det är det värt.

Sony fixade förvisso en bra "kitzoom" med sin 16-50/2.8 SSM för aps-c, men den har fattningen A-mount.

Mvh//Lennart

A7 var väl den första A7:an som har hybrid-AF och fokuspunkterna på huvudsensorn så den är fortfarande hyfsat modern. Den stora skillnaden mot A7 II är väl att den inte har antiskak och att den inte stöder huvudsensorns fokuspunkter med Sonys adapter LA-EA3. En annan viktig fördel är att A7 II fungerar med Live View vid tethering med Capture One. Det gör inte A7.

När A7II var ny körde de en kampanj så jag betalade inte mer än 14995:- då men lite innan kostade den en tusenlapp mindre, men sedan gick ju dollarn upp och då höjdes priserna rätt mycket till över 17 000:-. Bra att den kommit ner lite i pris igen. Jag tycker fortfarande att det är en väldigt trevlig modell och jag uppskattar verkligen att den har stabilisering den gör den mer användbar än de tidigare modellerna men även om den blivit lite snabbare av FW-uppgraderingar så är den ingen snabb kamera som flera av de nyare modellerna. En kamera som nya A7r III däremot blir ju väldigt mycket mer "allround" än A7 II var just genom den förbättrade snabbheten och den högre upplösningen.

Det jag undrar för framtiden är om Sony kommer släppa någon A7000-serie med samma stuk som NEX 7. Jag snubblade även någon sådan info men det är nog inget bekräftat. Jag gillar också den typen av rattar betydligt bättre än de som sitter på exv. A7 II och A7r II för de tycker jag är riktigt dåliga.

Det jag undrar för framtiden är om Sony kommer släppa någon A7000-serie med samma stuk som NEX 7. Jag snubblade även någon sådan info men det är nog inget bekräftat. Jag gillar också den typen av rattar betydligt bättre än de som sitter på exv. A7 II och A7r II för de tycker jag är riktigt dåliga.

Utelämnade det du skrev om A7-serien för att korta citatet.
Först o främst kan jag hålla med om att Tri-Nav systemet på NEX-7 var/är bra. De första A7-modellerna krävde också mer "grottning" i menysystemet ibland.

Det gjorde NEX-7 också tills man adresserat funktionerna till utanpåliggande reglage, fast då blev den i alla fall ganska snabbmanövrerad.

A7-serien som senare fick IBIS blev ju ett lyft. I övrigt tycker jag att det var mycket som borde kunnat göras redan i första generationen istället för att så pass snabbt komma med generation 2.

Själv tyckte jag mycket även om den första generationen A7, men som väl framgått i mina tidigare inlägg fick jag allt svårare för objektivutbudet native till dem. Personligen anser jag att de första normalzoomarna var undermåliga. Ursprungligen fanns egentligen bara FE 55/1.8 FE 35/2.8 som gjorde kamerorna riktig rättvisa. Sedan kom ju FE 70-200/4 som är bra.
Efterkommande objektiv blev för stora (och dyra).

Vad gäller APS-C segmentet så har native objektiv med E-fattning enl min subjektiva uppfattning (efter att sett bildresultaten) varit ömsom vin o ömsom vatten. En del har t o m varit surnat vin och slagvatten direkt från kölsvinet.

Men jag ska inte tjafsa så mycket om det eftersom jag tog min Mats (inte Lillnor):) ur skolan och lämnade Sonys APS-C segment för Fuji och Fujinonobjektiven.

Däremot vill jag gärna framhålla min personliga åsikt att folk på något underligt vis verkar vara väldigt lättriggade när det gäller att betrakta kameror som "ute" och "omoderna" för snabbt. Det som betraktades som så fantastiskt och bra för ett par år sedan borde rimligtvis ha mycket kvar att ge.

Skillnaderna är inte så dramatiska från generation till generation. Jag noterar i alla fall detta när jag ser i mitt (och andras) bildarkiv att bilder som togs med "urgamla" kameror för 10-12 år sedan i många fall är helt fantastiska (både gatubilder, action, landskap, macro etc).

Men teknik-Djävulen är en bra försäljare. Inte tu tal om det.

Personligen tror jag att Sonys E-kameror med APS-C är på utdöende på samma sätt som hela A-fattningen. Det är helt uppenbart att småbildsserien med spegellösa har prioritet (tycker jag).

Det var anledningen att jag lämnade Sony eftersom jag faktiskt inte behöver småbild om det finns tillräckligt bra objektiv i de brännvidder jag behöver för APS-C. För mig har det större sensorformatet sällan eller aldrig så stor fördel att det är värt det.

Jag klarar mig mycket bra med Fujis sortiment och trivs dessutom utmärkt med Lightroom (och ibland PS) för min bildredigering och katalogisering - det är tydligen populärt att tycka illa om Adobe och deras program nu, men det gör inte jag :)

En del verkar tro eller tycka att jag inte tycker om Sony, men det är helt fel. Jag har alltid gillat dem som företag och innovatörer, och har spenderat åtskilliga tusenlappar på deras produkter genom åren. Däremot är de inte rätt leverantör av kameror och objektiv för mina behov just nu. Jag vill inte behöva köpa en ny kamera varje gång det kommer en smart funktion som lika gärna går att lägga till i firmware ...

Min X-Pro 2 har t.ex. för närvarande inte stöd för filmning i 4k (vilket nog inte är så viktigt för de flesta som väljer den typen av kamera) och heller inte för tethered shooting. Båda dessa funktioner finns i den lite senare X-T2, och kommer under denna månad (förhoppningsvis) komma också till min kamera i en uppdatering. Hade det varit Sony som gjort kameran hade det garanterat inte hänt!

. Jag vill inte behöva köpa en ny kamera varje gång det kommer en smart funktion som lika gärna går att lägga till i firmware ...

Min X-Pro 2 har t.ex. för närvarande inte stöd för filmning i 4k (vilket nog inte är så viktigt för de flesta som väljer den typen av kamera) och heller inte för tethered shooting. Båda dessa funktioner finns i den lite senare X-T2, och kommer under denna månad (förhoppningsvis) komma också till min kamera i en uppdatering. Hade det varit Sony som gjort kameran hade det garanterat inte hänt!

Ytterligare en anledning som avgjorde valet för mig. Jag har ju numera XT-2, men jag valde inte den p g a 4k. Däremot använder jag aps-c mer och mer och mitt FF-system mindre. Så vi har nog ganska lika preferenser. Själv kom jag underfund med att Fuji var något för mig när jag skaffade X Pro 1 och kunde göra 5 st FW-uppgraderingar som tillförde viktiga funktioner.
Och sedan givetvis Fujinonobjektiven.

Hade Sony på fullt allvar satsat mer på sin aps-c line och tillhandahållit FW-uppgraderingar i önskad omfattning hade jag sannolikt inte sålt mina Sonyprylar. Men de gjorde tvärtom. På sätt och vis är jag väl glad idag för det eftersom Fuji känns mer som "riktiga kameror" och objektiven är skarpa och ljusstarka samt hyfsat proportionerliga.

Men jag menar inte att Sony inte gör "riktiga kameror". Det är bara en personlig känsla att Fuji känns mer "riktig" för mig.

Att eventuellt gilla Sony produkter är inte samma sak som att gilla deras kameror, Sony TV heller Play station har inget med kameror att göra.

Det är inga fel alls att inte gilla ett kamera märke, det fins mycket att välja på förutom Sony/Fuji. Jag gillar fortfarande en del bilder från min 12 år gamla 6mp KM5D tagna med ett 50f/1,7

Bristen på APS-C objektiv är för mig obegriplig, och så mitt i allt släpper Sigma ett 16f/2,8 till Sony E med indikationer på att fler kan komma. A7R3 är ändå en överraskning med flera bra förbättringar. DPR har en intressant jämförelse där man steg för steg jämför A7R3 med D850. Det lite märkliga med den är att på objektivsidan slutade det på oavgjort ( Det fins extra mycket manuella objektiv att välja på till FE om det spelade in )

Senast ändrad:
Personligen tror jag att Sonys E-kameror med APS-C är på utdöende på samma sätt som hela A-fattningen. Det är helt uppenbart att småbildsserien med spegellösa har prioritet (tycker jag).

Det var anledningen att jag lämnade Sony eftersom jag faktiskt inte behöver småbild om det finns tillräckligt bra objektiv i de brännvidder jag behöver för APS-C. För mig har det större sensorformatet sällan eller aldrig så stor fördel att det är värt det.

Jag klarar mig mycket bra med Fujis sortiment och trivs dessutom utmärkt med Lightroom (och ibland PS) för min bildredigering och katalogisering - det är tydligen populärt att tycka illa om Adobe och deras program nu, men det gör inte jag :)

En del verkar tro eller tycka att jag inte tycker om Sony, men det är helt fel. Jag har alltid gillat dem som företag och innovatörer, och har spenderat åtskilliga tusenlappar på deras produkter genom åren. Däremot är de inte rätt leverantör av kameror och objektiv för mina behov just nu. Jag vill inte behöva köpa en ny kamera varje gång det kommer en smart funktion som lika gärna går att lägga till i firmware ...

Jag tror inte alls att APS-C skulle vara utdöende på något sätt ännu. Sony behöver den diversifieringen för att kunna hålla ett segment med billigare priser. Som du vet så är det många med instegsmodeller som knappt byter objektiv också och de lever med motorzoomen utan att knota för de kanske inte har större krav på fotolivet. Här är Sony förmodligen inget undantag för så är det med andra instegsmodeller också.

A6500 är också en så pass lyckad modell att jag tror att det faktiskt kommer ta ett tag innan Sony kommer känna sig tvingat av yttre tryck att komma med något nytt.

Det kommer säkert komma nya objektiv från flera håll framöver. Sigma är ju på väg in och de kommer säkert täppa till de hål som Sony lämnat. De har ju flera bra APS-C zoomar de kan porta om de vill.

Senast ändrad:
Som du vet så är det många med instegsmodeller som knappt byter objektiv också och de lever med motorzoomen utan att knota för de kanske inte har större krav på fotolivet. Här är Sony förmodligen inget undantag för så är det med andra instegsmodeller också.

En utdöende form av fotografer på en krympande/döende marknad.

Marknaden tror jag kommer klart gå mot två stora huvudsakliga spår; 1. allmänheten som fotar enbart med sina telefoner, och 2. vi fotoentusiaster och yrkesfotografer som har ökade krav på ”riktiga” kamerahus och framför allt på allt bättre kvalitetsoptik.

Marknaden tror jag kommer klart gå mot två stora huvudsakliga spår; 1. allmänheten som fotar enbart med sina telefoner, och 2. vi fotoentusiaster och yrkesfotografer som har ökade krav på ”riktiga” kamerahus och framför allt bättre kvalitetsoptik.

Ungefär så har jag också tänkt-kanske t o m aningen längre om vi blickar ytterligare någon tid framåt. Men jag tror också på den marknad du förutspår. Dock med skillnaden att på sikt kommer det kanske bara att finnas mobiltelefoner med förbättrade kameror och sedan ett segment för entusiaster och proffs.

Fast det skulle i så fall vara ett ganska mörkt perspektiv eftersom jag har på känn att mobilplåtandet räcker för allmänheten och de går inte över till eller kompletterar med någon instegskamera samtidigt som samma känsla säger mig att entusiast/pro-gruppen kommer att sjunka i antal allt eftersom demografin spelar in.

Visst ser man med glädje att många yngre personer t o m letar sig fram till analogt plåtande eller blir intresserade entusiaster. Men de är i minoritet. Så generationsväxlingarna kommer att påverka. Fast tack och lov är vi inte där riktigt ännu. Och ännu viktigare: Jag kan se för pessimistiskt på det hela.

Marknaden tror jag kommer klart gå mot två stora huvudsakliga spår; 1. allmänheten som fotar enbart med sina telefoner, och 2. vi fotoentusiaster och yrkesfotografer som har ökade krav på ”riktiga” kamerahus och framför allt på allt bättre kvalitetsoptik.

Ja det kommer inte att bli de volymer vi såg för 7-8-10 år sedan men APS-C ser vi inget omedelbart slut på också för att det nog under överskådlig tid kommer vara uppskattat av de som vill fota med långa brännvidder. Annars är det absolut som du skriver. Har ingen annan uppfattning. Därför är det väl ganska naturligt att både Sony och andra satsar det mesta av krutet på FF. Det är ju inte bara hos Sony folk gnäller över att APS-C är styvmoderligt behandlat och det är väl just det som är Fujis stora affärsidé att fånga upp de missnöjda användarna på det du kallar för en "döende marknad". I så fall en högst temporär framgångsformel Fuji valt kan man tänka?? De lägger nästan alla ägg i en korg för mellanformat kommer aldrig bli en volymmarknad vad det verkar och hoppet mellan APS-C och MF är så pass stort att man måste hålla sig med två olika fattningar, vilket väl knappast är idealiskt.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.