PMD
Aktiv medlem
Det är nästan aldrig så noga om motivet befinner sig på hyfsat långt avstånd,Jag använder det själv när det är bråttom eller inte så noga.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det är nästan aldrig så noga om motivet befinner sig på hyfsat långt avstånd,Jag använder det själv när det är bråttom eller inte så noga.
Lite så jag upplever det när jag förra veckan köpte en Sonytelefon med fantastiska specifikationer både vad gäller telefonen och dess kamera. 19MP med avancerad autofokus, stackad och möjlighet till filmning (väldigt kort stund) med 960 fps.
I praktiken fallerade den totalt. JPG-filerna från den avancerade kameran är totalt sönderkomprimerade och har för mycket brusreducering. Det är över huvud taget inte möjligt att fotografera i råformat (trots att det funnits i Android sedan länge nu), och det går inte att använda Lightroom CC som kamera - stillbilderna blir 4K oavsett inställning. Dessutom är den inte kompatibel med min Samsung smartklocka (vilket min klart äldre LG var).
Inget av detta hittade jag i recensioner av den lilla telefonen vars format jag gillade, men jag hittade det efter mindre än 24 timmars användning och lämnade tillbaks den. Fantastisk teknik i litet format, men för min användning fungerade det inte alls, och så är det ofta tyvärr också med deras kameror (ofta just p.g.a. det lilla formatet).
Ja att Sony Semiconductor hade en form av tystnads plikt över sensorns konstruktion vid avtal för leverans till D800 vilket då var avgörande för att Nikon skulle skriva på avtalet. A99 och sensorn i den var vad Sony kamera division beställde, D800 måste väl sålt 20 ggr mer än första A99, så det gav nog betydligt bättre vinster tillbaka.
Författaren uppfattar jag som att han har mera av egna uppfattningar än vad Sony själva avslöjar, men det låter rimligt ur man tjänar mest pengar på en affär, Så första A7R fick ett år senare i alla fall en likvärdig sensor som D800. Tidigt hade någon Sonychef uttalat sig om att det inte var möjligt att konkurrera med dom bättre DSLR FF som fans, där av tänket med ett mindre kamera hus och en annan linje.
Du missar att läsa artikeln ser jag. Även om den mycket riktigt är mest privata spekulationer av författaren själv, så är den inne på orsaken (om du som sagt läser den); Nikons sensorsdesign som de själva specialbeställt och specifierat säljer inte Sony Semiconductor vidare, eller yppar några detaljer om, till några andra av dess kunder. Där är det vattwntäta skott mellan bolagen. Även om en annan kund råkar vara Sony Imaging Products &:Solutions, så behandlas de alla lika. Customsensorer är customsensorer som tillhör beställaren helt enkelt.
Detta har dock varit uppe massvis med gånger innan, och är varken en nyhet i artikeln, eller här på Fs forum.
Men A7rna har väl ändå nått en viss mognad nu med A7r III. Det finns väl i sak inte mycket banbrytande i den kameran som inte sett dagens ljus tidigare.
Det är nästan aldrig så noga om motivet befinner sig på hyfsat långt avstånd,
Det tokiga med storleken på A7 kamerorna är att dom inte hade behövt gjort den jättestor, lite större har kunnat gjort en klar skillnad och då med dom allra största tyngsta objektiven hade extra greppet rett ut dom problemen, Nu är det en FF-modell och generellt blir extra fina ljusstarka objektiv ofta också lite tyngre.
Nya Leica objektivet 200mm till G9 var bara 5 gram lättare än Canons 400 enligt Magnus F. men G9 mycket större än A7.
Och för den delen så köpte Sony Semiconductor upp både Aptina och Toshibas sensor avdelningar med kunskap och utveckling som dom kommit långt med
såg att canons 400/2.8 vägde runt 3850gr och panasonicen 200/2.8 1285gr
såg att canons 400/2.8 vägde runt 3850gr och panasonicen 200/2.8 1285gr
2.8 är väl 2.8. Jag är bara intresserad av bildvinkeln och exponeringen (slutartiden jag får.) större dof är bara bonus.
Förvisso! Det är en kameraserie som levererar verkligt hög IQ, fått IBIS, blivit aningen större, fått bättre AF.
Icke desto mindre känner jag mig obekväm med dem utom med mindre gluggar. Gränsen för mig nåddes med FE 55/1.8 ZE. Större objektiv än så och trivselfaktorn försvann för mig, tyvärr (verkligen tyvärr då jag gillade kameran väldigt mycket).
Som jag gett uttryck för tidigare: En A7-kamera förlorar sin nätthet med tyngre/längre gluggar och jag känner bara obalans. Bygger man på med ett Vertikal/batterigrepp för att i viss mån kompensera det hela så är vitsen med en annars perfekt liten kamera borta. För mig personligen är väl bäst att tillägga.
Men för de som kan leva med den nackdelen och objektivpriserna är det ju ingen issue. Så visst har A7-serien mognat i den bemärkelsen du beskriver. Men det tog ett par generationer kamerahus att nå dit.
Jag tyckte att Olympus OM-1 hade en utmärkt bra storlek när jag köpte en sån på 1970-talet.
Sony A7 är knappast mindre.
Förvisso monterade jag på en "winder" på OM-1:an ibland, mest när jag använde ett 200mm-objektiv (och ibland även ett 500mm spegeltele, men det senare trivdes bäst på stativ).
Jodå, det har man haft (Minolta och Konica hade byggt kameror bra länge när Sony köpte deras gemensamma kamerautveckling). Däremot fanns det kanske inte lika stora utvecklingsresurser innan Sony köpte verksamheten.Sony har inte haft den tid en del konkurrenter haft
Lite så jag upplever det när jag förra veckan köpte en Sonytelefon med fantastiska specifikationer både vad gäller telefonen och dess kamera. 19MP med avancerad autofokus, stackad och möjlighet till filmning (väldigt kort stund) med 960 fps.
I praktiken fallerade den totalt. JPG-filerna från den avancerade kameran är totalt sönderkomprimerade och har för mycket brusreducering. Det är över huvud taget inte möjligt att fotografera i råformat (trots att det funnits i Android sedan länge nu), och det går inte att använda Lightroom CC som kamera - stillbilderna blir 4K oavsett inställning. Dessutom är den inte kompatibel med min Samsung smartklocka (vilket min klart äldre LG var).
Inget av detta hittade jag i recensioner av den lilla telefonen vars format jag gillade, men jag hittade det efter mindre än 24 timmars användning och lämnade tillbaks den. Fantastisk teknik i litet format, men för min användning fungerade det inte alls, och så är det ofta tyvärr också med deras kameror (ofta just p.g.a. det lilla formatet).