Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Lite så jag upplever det när jag förra veckan köpte en Sonytelefon med fantastiska specifikationer både vad gäller telefonen och dess kamera. 19MP med avancerad autofokus, stackad och möjlighet till filmning (väldigt kort stund) med 960 fps.

I praktiken fallerade den totalt. JPG-filerna från den avancerade kameran är totalt sönderkomprimerade och har för mycket brusreducering. Det är över huvud taget inte möjligt att fotografera i råformat (trots att det funnits i Android sedan länge nu), och det går inte att använda Lightroom CC som kamera - stillbilderna blir 4K oavsett inställning. Dessutom är den inte kompatibel med min Samsung smartklocka (vilket min klart äldre LG var).

Inget av detta hittade jag i recensioner av den lilla telefonen vars format jag gillade, men jag hittade det efter mindre än 24 timmars användning och lämnade tillbaks den. Fantastisk teknik i litet format, men för min användning fungerade det inte alls, och så är det ofta tyvärr också med deras kameror (ofta just p.g.a. det lilla formatet).

Trots att Sony förmodligen gör världens bästa mobilkamerasensorer, så har deras egna mobiler sällan nått den höga bildkvaliteten som du kan få med mobiler från Apple, Samsung eller Google (och tidigare Microsoft/Nokia).

Märkligt tycker jag. De borde ha kunnandet, men får ändå aldrig riktigt till det.

Ja att Sony Semiconductor hade en form av tystnads plikt över sensorns konstruktion vid avtal för leverans till D800 vilket då var avgörande för att Nikon skulle skriva på avtalet. A99 och sensorn i den var vad Sony kamera division beställde, D800 måste väl sålt 20 ggr mer än första A99, så det gav nog betydligt bättre vinster tillbaka.

Författaren uppfattar jag som att han har mera av egna uppfattningar än vad Sony själva avslöjar, men det låter rimligt ur man tjänar mest pengar på en affär, Så första A7R fick ett år senare i alla fall en likvärdig sensor som D800. Tidigt hade någon Sonychef uttalat sig om att det inte var möjligt att konkurrera med dom bättre DSLR FF som fans, där av tänket med ett mindre kamera hus och en annan linje.

Senast ändrad:
Ja att Sony Semiconductor hade en form av tystnads plikt över sensorns konstruktion vid avtal för leverans till D800 vilket då var avgörande för att Nikon skulle skriva på avtalet. A99 och sensorn i den var vad Sony kamera division beställde, D800 måste väl sålt 20 ggr mer än första A99, så det gav nog betydligt bättre vinster tillbaka.

Författaren uppfattar jag som att han har mera av egna uppfattningar än vad Sony själva avslöjar, men det låter rimligt ur man tjänar mest pengar på en affär, Så första A7R fick ett år senare i alla fall en likvärdig sensor som D800. Tidigt hade någon Sonychef uttalat sig om att det inte var möjligt att konkurrera med dom bättre DSLR FF som fans, där av tänket med ett mindre kamera hus och en annan linje.

Du missar att läsa artikeln ser jag. Även om den mycket riktigt är mest privata spekulationer av författaren själv, så är den inne på orsaken (om du som sagt läser den); Nikons sensorsdesign som de själva specialbeställt och specifierat säljer inte Sony Semiconductor vidare, eller yppar några detaljer om, till några andra av dess kunder. Där är det vattwntäta skott mellan bolagen. Även om en annan kund råkar vara Sony Imaging Products &:Solutions, så behandlas de alla lika. Customsensorer är customsensorer som tillhör beställaren helt enkelt.

Detta har dock varit uppe massvis med gånger innan, och är varken en nyhet i artikeln, eller här på Fs forum.

Du missar att läsa artikeln ser jag. Även om den mycket riktigt är mest privata spekulationer av författaren själv, så är den inne på orsaken (om du som sagt läser den); Nikons sensorsdesign som de själva specialbeställt och specifierat säljer inte Sony Semiconductor vidare, eller yppar några detaljer om, till några andra av dess kunder. Där är det vattwntäta skott mellan bolagen. Även om en annan kund råkar vara Sony Imaging Products &:Solutions, så behandlas de alla lika. Customsensorer är customsensorer som tillhör beställaren helt enkelt.

Detta har dock varit uppe massvis med gånger innan, och är varken en nyhet i artikeln, eller här på Fs forum.

Mnh..... jag började ju med att skriva det när du sedan repeterar samma sak, fast jag uttryckte mig lite annorlunda än vad du gör nu i svaret. jag uppfattade nog inte hur han pratade om hur det blev med just A99 kontra D800 i tidigare versioner av samma artikel.

Det handlade länge mera om A7R ( första ) och den tidigare släppta D800 och hur det hängde i hop. men försa om du var medlem då jag mins inte det.

Och för den delen så köpte Sony Semiconductor upp både Aptina och Toshibas sensor avdelningar med kunskap och utveckling som dom kommit långt med, Så jag vet inte om det går att skriva under på vad Sony Semiconductor själva har bidragit med faktiskt, det kan likväl vara en Toshiba senor i D850 fast med namnet Sony på papper, och det bryr sig nog inte Nikon om, bara dom får vad dom beställt.

Senast ändrad:
Men A7:eek:rna har väl ändå nått en viss mognad nu med A7r III. Det finns väl i sak inte mycket banbrytande i den kameran som inte sett dagens ljus tidigare.

Förvisso! Det är en kameraserie som levererar verkligt hög IQ, fått IBIS, blivit aningen större, fått bättre AF.
Icke desto mindre känner jag mig obekväm med dem utom med mindre gluggar. Gränsen för mig nåddes med FE 55/1.8 ZE. Större objektiv än så och trivselfaktorn försvann för mig, tyvärr (verkligen tyvärr då jag gillade kameran väldigt mycket).

Som jag gett uttryck för tidigare: En A7-kamera förlorar sin nätthet med tyngre/längre gluggar och jag känner bara obalans. Bygger man på med ett Vertikal/batterigrepp för att i viss mån kompensera det hela så är vitsen med en annars perfekt liten kamera borta. För mig personligen är väl bäst att tillägga.

Men för de som kan leva med den nackdelen och objektivpriserna är det ju ingen issue. Så visst har A7-serien mognat i den bemärkelsen du beskriver. Men det tog ett par generationer kamerahus att nå dit.

Det tokiga med storleken på A7 kamerorna är att dom inte hade behövt gjort den jättestor, lite större har kunnat gjort en klar skillnad och då med dom allra största tyngsta objektiven hade extra greppet rett ut dom problemen, Nu är det en FF-modell och generellt blir extra fina ljusstarka objektiv ofta också lite tyngre.

Nya Leica objektivet 200mm till G9 var bara 5 gram lättare än Canons 400 enligt Magnus F. men G9 mycket större än A7.

Det tokiga med storleken på A7 kamerorna är att dom inte hade behövt gjort den jättestor, lite större har kunnat gjort en klar skillnad och då med dom allra största tyngsta objektiven hade extra greppet rett ut dom problemen, Nu är det en FF-modell och generellt blir extra fina ljusstarka objektiv ofta också lite tyngre.

Nya Leica objektivet 200mm till G9 var bara 5 gram lättare än Canons 400 enligt Magnus F. men G9 mycket större än A7.

såg att canons 400/2.8 vägde runt 3850gr och panasonicen 200/2.8 1285gr

Jag tyckte att Olympus OM-1 hade en utmärkt bra storlek när jag köpte en sån på 1970-talet.

Sony A7 är knappast mindre.

Förvisso monterade jag på en "winder" på OM-1:an ibland, mest när jag använde ett 200mm-objektiv (och ibland även ett 500mm spegeltele, men det senare trivdes bäst på stativ).

Och för den delen så köpte Sony Semiconductor upp både Aptina och Toshibas sensor avdelningar med kunskap och utveckling som dom kommit långt med

Jodå. Det känner jag mycket väl till, och är nog ganska allmänt välkänt (iaf. av oss nördar här på Fs).

Men... vad är relevansen till det som står i artikeln?

Den är jag nämligen inte riktigt/alls med på.

Exakt. Man kan inte bara jämföra ekvivalent brännvidd, och samtidigt droppa att jämföra ekvivalent bländare.

Blir ju extremt fel i jämförelsen då.

2.8 är väl 2.8. Jag är bara intresserad av bildvinkeln och exponeringen (slutartiden jag får.) större dof är bara bonus.

2.8 är väl 2.8. Jag är bara intresserad av bildvinkeln och exponeringen (slutartiden jag får.) större dof är bara bonus.

Slutartiden blir samma, men ska du få ungefär samma brus måste du använda två stegs längre slutartid på MFT på grund av att den ljusinsamlande ytan är mycket mindre. Om du vill tro att 2,8 alltid ger samma resultat rekommenderar jag en superzoomkompakt eller liknande - då kan du jämföra med jättelånga objektiv.

Förvisso! Det är en kameraserie som levererar verkligt hög IQ, fått IBIS, blivit aningen större, fått bättre AF.
Icke desto mindre känner jag mig obekväm med dem utom med mindre gluggar. Gränsen för mig nåddes med FE 55/1.8 ZE. Större objektiv än så och trivselfaktorn försvann för mig, tyvärr (verkligen tyvärr då jag gillade kameran väldigt mycket).

Som jag gett uttryck för tidigare: En A7-kamera förlorar sin nätthet med tyngre/längre gluggar och jag känner bara obalans. Bygger man på med ett Vertikal/batterigrepp för att i viss mån kompensera det hela så är vitsen med en annars perfekt liten kamera borta. För mig personligen är väl bäst att tillägga.

Men för de som kan leva med den nackdelen och objektivpriserna är det ju ingen issue. Så visst har A7-serien mognat i den bemärkelsen du beskriver. Men det tog ett par generationer kamerahus att nå dit.

Sony har inte haft den tid en del konkurrenter haft men det har man ju delvis kompenserat genom mycket kortare produktcykler och en snabbare innovations- och utvecklingstakt än konkurrenterna, även om jag nu tror att även Sony kan komma att få längre sådana framöver och att tiden mellan större och viktigare nya innovationer kommer att bli längre. Det mesta är väl på plats nu tycker jag.

Visst känner en del att A7:eek:rna är inte för alla. Men bara för att man KAN skruva på ett vertikalgrepp, så behöver man ju inte släpa runt på det hela tiden som man tvingas göra med Nikon och Canons största kamerahus. Det är väl därför även Nikon- och Canon-fotografer ofta föredrar de lite mindre husen såsom 5D MK XXX med eller utan vertikalgrepp.

Som du vet skulle jag verkligen INTE vilja ha något större än en A7:a och jag tycker även den är ett gränsfall och föredrar NEX 7:s formfaktor och gränssnitt framför de husen som finns nu, även om jag kan tycka A6XXX-serien är rätt OK den med. Jag tycker dessutom rent illa om de nya fram och bakrattarna för val av tid/bländare på A7 II:eek:rna. De gamla högre och mer välgjorda rattarna finns ju fortfarande kvar på A6XXX-serien så jag fattar inte varför.

Jag tyckte att Olympus OM-1 hade en utmärkt bra storlek när jag köpte en sån på 1970-talet.

Sony A7 är knappast mindre.

Förvisso monterade jag på en "winder" på OM-1:an ibland, mest när jag använde ett 200mm-objektiv (och ibland även ett 500mm spegeltele, men det senare trivdes bäst på stativ).

De första A7:eek:rna (om man bortser från greppet) är nästan exakt lika tjocka och breda som min gamla Pentax ME (och den är väl ungefär som OM-1). Däremot lite högre och ofta är det tyvärr precis så mycket att det blir problem med fickorna på många jackor.

Min dåvarande tjej hade en OM-1 och jag var faktiskt lite avis på den för jag gillade nog den lite bättre än min Pentax. Jag får trösta mig med den OM-2 jag ärvde av min syster men inte heller den är faktiskt lika läcker som OM-1:an. Den är en ikon.

A7 II:eek:rna har dessutom blivit ännu större och jag gillar inte det alls.

Lite så jag upplever det när jag förra veckan köpte en Sonytelefon med fantastiska specifikationer både vad gäller telefonen och dess kamera. 19MP med avancerad autofokus, stackad och möjlighet till filmning (väldigt kort stund) med 960 fps.

I praktiken fallerade den totalt. JPG-filerna från den avancerade kameran är totalt sönderkomprimerade och har för mycket brusreducering. Det är över huvud taget inte möjligt att fotografera i råformat (trots att det funnits i Android sedan länge nu), och det går inte att använda Lightroom CC som kamera - stillbilderna blir 4K oavsett inställning. Dessutom är den inte kompatibel med min Samsung smartklocka (vilket min klart äldre LG var).

Inget av detta hittade jag i recensioner av den lilla telefonen vars format jag gillade, men jag hittade det efter mindre än 24 timmars användning och lämnade tillbaks den. Fantastisk teknik i litet format, men för min användning fungerade det inte alls, och så är det ofta tyvärr också med deras kameror (ofta just p.g.a. det lilla formatet).

Hur funkar det med 4K i telefoner?? Låter som för mycket data att ta hand om i en sådan tingest.

Det låter annars som om du hade väldigt höga förväntningar. Men du verkar ändå ha en lägre amplitud i dina svängningar än en del andra haft historiskt här i en del Sony-forum. Jag tänker exv. på när A77 kom. Då vår förväntningarna också väl höga och en del blev väldigt låga när de inte helt infriades. Vi får väl se om förväntningarna stämmer bättre med vad man får när nu A7r III börjar levereras.

Jag tycker det såg lovande ut i Imaging Resources jämförelse av JPEG-bilderna mellan A7r III och Nikon D850. För en gångs skulle är det inte Sony som brusreducerat bort en massa detalj utan Nikon. Rätt förvånande men det är ganska tydligt att D850 ser sämre ut i den jämförelsen åtminstone och det verkar väldigt tyst om det hittills.

http://www.imaging-resource.com/news/2017/11/09/sony-a7r-iii-first-shots

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar