Jag frågade i en tråd om nu FF genom nya D850 går mot en vår, och inte ligger och dammar på hyllan, för alla köper APS-C kameror som man förledas att tro på våra fotosidor. Martin Agfors svarade med två exempel, fjolårets Canon Eos5DMKIV och årets D850 visar sig sälja i pengavärde mera än alla spegellösa kameror till sammans. men så klart det går ju många av dom lite billigare APS-C och M4/3 på en D850, en del får man två APS-C eller tre st beroende på märke.
Utmärkande för många på trådarna är att dom redan har en FF-kamera, ofta då någon C/N och så kompletterar dom då som oftast med någon Fuji eller M4/3, Canon ägare har också hoppat på någon SPL M5.
Man får ju skilja på försäljningsvolym gällande antal (stycken) och monetärt (kronor).
Sedan så tycker jag själv att det är en klar fördel för FF gällande specifikt DSLR:er. Skulle själv aldrig köpa en APS-C-DSLR (fotar inte främst fåglar eller sport på väldigt långa avstånd).
Gällande spegellöst så finns dock inte dessa fördelar/begränsningar (beroende på hur man vill argumentera) till både OVF och spegelmekanism. För spegellöst så är man tekniskt mycket friare att välja format både upp (MF), och kanske vanligast, ner (APS-C).
APS-C har av kostnadsskäl alltid varit vanligast, även gällande DSLR:er (som sagt, normalt, inte är optimerade för det), och FF har sålt betydligt mycket mindre (talar i antal kameror nu).
Med en gradvis övergång till spegellöst, så tror jag faktiskt att det bara kommer att gynna APS-C vs andra format. Känner flera personer som endast fotat med FF DSLR:er, och numera helt (eller till största delen) gått över till APS-C när de kör spegellöst.
Så jag kan inte förutspå framtiden så självklart och exakt som vissa Sony-fans, men om jag får gissa så tror jag snarare att APS-C kommer att bli ännu vanligare än idag (men skall låte det vara osagt, då det är extremt svårt att förutse, och baserar detta bara på min närmsta krets av fotografer som jag känner).