Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där skulle jag nog vilja ha några bra källor till.

Hur mycket säljs det APS-C-kameror för numera? Hur mycket säljs det småbildskameror för?

Det är högst marginaler på FF och de tjänar mer pengar per enhet där än i de billigare segmenten. Varför skulle de bryta ryggen av sig och hetsa fram nya sensorer för APS-C när ingen flåsar dem i nacken. Nu är det ju verklig skördetid i APS-C segmentet. Det rullar uppenbarligen på utan att de behöver lägga särskilt mycket på R&D. Sony kan ju t.o.m. fortsatt sälja gamla A6000 så t.o.m. den är fortsatt gångbar uppenbarligen.

Finns enligt mig en enorm övertro och överfokus på DXO som ensidig och gudaaktig domare över bildprestanda.

Sagt av mannen som ofta kräver källhänvisning av alla utom sig själv. Det är faktiskt så att DxO är det enda fasta den här branschen av tyckare har (och det avskyr många uppenbarligen eftersom det då inte är lika lätt att hitta på) , förringa inte de fakta DxO ger oss för utan de skulle vi vara helt hänvisade till den vanliga mediokra sophögen på Internet.

Nå den sammanvägda siffran är viktad och det är beslut DxO tagit men man kan skita i det och gå in på respektive variabel istället om man vill det. Det syns tydligt där med.
Det är inte så lätt att göra det. Jag jämförde två objektiv som jag är lite intresserad av. Där får man en jämförelse med konstiga mått som skärpa mätt i megapixel. Om man klickar på ett av objektiven i förhoppningen att få se mätvärden så ser det lika knäppt ut.

Jag tittar hellre på MTF-kurvor.

Dessutom har dxomark.com en trasig webserver eftersom högerklick inte fungerar.

Det är högst marginaler på FF och de tjänar mer pengar per enhet där än i de billigare segmenten.
Och din källa är?

Jag håller med om att det troligen är högre marginaler på småbildskameror än på kameror med mindre sensorer, men jag skulle inte satsa pengar på det. Så bra koll på kameramarknaden har jag inte.

Högre marginaler på småbildskameror betyder dessutom inte att tillverkarna tjänar mer pengar på försäljningen av sådana kameror.

Nå den sammanvägda siffran är viktad och det är beslut DxO tagit men man kan skita i det och gå in på respektive variabel istället om man vill det. Det syns tydligt där med.

Den sammanvägda siffran finns bara av ett enda skäl och det är att kora en vinnare utifrån den viktning DxO gör och den är en viktning som alltid kan göras på annat sätt. Men en enskild fotograf kan alltid lägga mer vikt vid de parametrar som bättre speglar dennes profil än ett viktat genomsnitt.

DET kan jag skriva under på i stort sett. Har man som jag skrivit tidigare DXO som utgångspunkt och söker en kamera med högt DR för lugna motiv samt hög upplösning blir ju de parametrarna viktiga att kolla vidare på. Söker man däremot en sport/actionkamera så blir andra parametrar vägledande.

Däremot är det ju onödigt att "utse vinnare" Just av ovannämnda orsaker. En arkitekturfotografs vinnare kan vara en största förlorare för wildlifefotografen.

Sagt av mannen som ofta kräver källhänvisning av alla utom sig själv. .

???

Nyfiken; Vad tänker du på nu (dvs. om du gör det alls)?

Dessutom; att man inte enbart förlitar sig på ett enda testvärde (som tex. DXO), har inget med källhänvisning att göra (hur du nu fick till det).

Hur var det nu med din äääthanoolförbrukning och "fylleskrivning", Sten-Åke? 😜

Och din källa är?

Jag håller med om att det troligen är högre marginaler på småbildskameror än på kameror med mindre sensorer, men jag skulle inte satsa pengar på det. Så bra koll på kameramarknaden har jag inte.

Högre marginaler på småbildskameror betyder dessutom inte att tillverkarna tjänar mer pengar på försäljningen av sådana kameror.

Exakt. Med S-Ås logik så borde det vara ännu mer lönsamt med MF än FF. Tror som du, att även om marginalerna visserligen troligtivs är högre där, så är det inte alls säkert att det är lönsammast totalt sätt.

Angående lönsamhet av sensorer som jag hört och läst gällande Sony Semiconductor Solutions Corp, så är det främst massmarknaden för mobilkameror och övervakning som är lönsammast för de (dvs. ganska små sensorer), och den kommande sektorn som de uttalat sig för ny marknad med hög lönsamhet och tillväxt är bilar/fordon.

Det finns en orsak till att IKEA är lönsammare än Lammhult, trots säkert lägre marginaler. Volym vinner oftast över marginaler (även om det finns några undantag).

Och din källa är?

Jag frågade i en tråd om nu FF genom nya D850 går mot en vår, och inte ligger och dammar på hyllan, för alla köper APS-C kameror som man förledas att tro på våra fotosidor. Martin Agfors svarade med två exempel, fjolårets Canon Eos5DMKIV och årets D850 visar sig sälja i pengavärde mera än alla spegellösa kameror till sammans. men så klart det går ju många av dom lite billigare APS-C och M4/3 på en D850, en del får man två APS-C eller tre st beroende på märke.

Utmärkande för många på trådarna är att dom redan har en FF-kamera, ofta då någon C/N och så kompletterar dom då som oftast med någon Fuji eller M4/3, Canon ägare har också hoppat på någon SPL M5.

DET kan jag skriva under på i stort sett. Har man som jag skrivit tidigare DXO som utgångspunkt och söker en kamera med högt DR för lugna motiv samt hög upplösning blir ju de parametrarna viktiga att kolla vidare på. Söker man däremot en sport/actionkamera så blir andra parametrar vägledande.

Däremot är det ju onödigt att "utse vinnare" Just av ovannämnda orsaker. En arkitekturfotografs vinnare kan vara en största förlorare för wildlifefotografen.

DX0 förklarade tydligt vad dom gjorde och att det rörde sig enbart om sensorns potential, man bedömde inga andra värdemätare som varierar stort rent indivuellt, eller betydelsen av mängden olika objektiv som påverkar resultatet för olika bilder som man vill skapa.

Överraskande för många var nog när man för första gången fick se ( tror jag i alla fall ) skillnaden mellan verklig ISO och den man valde in på sin kamera, invalt ISO 1600 kunde i verkligheten var mindre än ISO 800 och ännu större skillnader kunde letas upp bland modellerna, KM5D var nog enda kameran som märkligt nog i verkligheten hade högre ISO än vad man valde in och det var inte lite skillnad ju högre man gick.

This year Sony announced the A7rIII, RX10IV, A9 and the niche oriented RX0. Inte sedan 1998 har så få kameror kommit från Sony under ett år och förklaringen till det är väl att kompaktsegmentet helt kollapsat och att även APS-C -segmentet uppenbarligen gått helt i stå. Visst säljs det fortfarande en massa APS-C -baserade kameror men det är samma gamla 24 MP teknik som först kom i NEX 7-generationen som började levereras nästan på dagen för hela sex år sedan. Jag hämtade min från Sony Centers första sändning då innan deras fabriker stängde p.g.a. naturkatastroferna bl.a. i Thailand.

Två är FF och två är 1 tumskameror. Ingen enda APS-C. Åtminstone två har bakbelysta stackade sensorer och tre är bakbelysta. Fortfarande finns ingen bakbelyst APS-C Sony-sensor och ingen som är stackad heller. APS-C är uppenbarligen "on hold" och utvecklingen sker främst på 1" och FF. Alla tillverkare som sitter i knä på Sony för sensorerna sitter fortfarande kvar där om de inte hittar någon bättre leverantör med större intresse för APS-C.

4 cameras announced in 2017
7 cameras in 2016
8 cameras in 2015
17 cameras in 2014
20 cameras in 2013
23 cameras in 2012
22 cameras in 2011
24 cameras in 2010
19 cameras in 2009
18 cameras in 2008
18 cameras in 2007
12 cameras in 2006
14 cameras in 2005
12 cameras in 2004
15 cameras in 2003
13 cameras in 2002
14 cameras in 2001
10 cameras in 2000
5 cameras in 1999
4 cameras in 1998

Senast ändrad:
Jag frågade i en tråd om nu FF genom nya D850 går mot en vår, och inte ligger och dammar på hyllan, för alla köper APS-C kameror som man förledas att tro på våra fotosidor. Martin Agfors svarade med två exempel, fjolårets Canon Eos5DMKIV och årets D850 visar sig sälja i pengavärde mera än alla spegellösa kameror till sammans. men så klart det går ju många av dom lite billigare APS-C och M4/3 på en D850, en del får man två APS-C eller tre st beroende på märke.

Utmärkande för många på trådarna är att dom redan har en FF-kamera, ofta då någon C/N och så kompletterar dom då som oftast med någon Fuji eller M4/3, Canon ägare har också hoppat på någon SPL M5.

Man får ju skilja på försäljningsvolym gällande antal (stycken) och monetärt (kronor).

Sedan så tycker jag själv att det är en klar fördel för FF gällande specifikt DSLR:er. Skulle själv aldrig köpa en APS-C-DSLR (fotar inte främst fåglar eller sport på väldigt långa avstånd).

Gällande spegellöst så finns dock inte dessa fördelar/begränsningar (beroende på hur man vill argumentera) till både OVF och spegelmekanism. För spegellöst så är man tekniskt mycket friare att välja format både upp (MF), och kanske vanligast, ner (APS-C).

APS-C har av kostnadsskäl alltid varit vanligast, även gällande DSLR:er (som sagt, normalt, inte är optimerade för det), och FF har sålt betydligt mycket mindre (talar i antal kameror nu).

Med en gradvis övergång till spegellöst, så tror jag faktiskt att det bara kommer att gynna APS-C vs andra format. Känner flera personer som endast fotat med FF DSLR:er, och numera helt (eller till största delen) gått över till APS-C när de kör spegellöst.

Så jag kan inte förutspå framtiden så självklart och exakt som vissa Sony-fans, men om jag får gissa så tror jag snarare att APS-C kommer att bli ännu vanligare än idag (men skall låte det vara osagt, då det är extremt svårt att förutse, och baserar detta bara på min närmsta krets av fotografer som jag känner).

De problemen är icke problem med FF.

Sedan är det faktiskt en fördel att vara av med crop-faktorn och slippa tänka på den. 50mm är en vanlig brännvidd men det motsvara knappast en "normal" på en APS-C. Jag har kommit på mig själv med att bli allt mer FF.

Seriöst?

Är tveksam till att detta skulle vara ett stort och utbrett problem. Jag tror inte folk är så dåliga på matte att de väljer FF för "att slippa räkna"?

Sedan så är det en vanesak. Går man över 100% till ett nytt format så lär man sig snabbt vilka bildvinklar som motsvarar en viss brännvidd.

Är nog troligen mest sådana som jag själv, som använder flera format, som ibland räknar på det, men å andra sidan så tycker jag personligen att det är så extremt banal matte att det inte är något som helst problem.

Inget räkneproblem men bara en naturlig bekvämlighet. En spade är en spade typ. APS-C är ju egentligen bara en sämre nödlösning som man valde för att de större sensorerna gjorde kamerorna för dyra för en massmarknad. Jag har ju själv konstaterat med mina APS-C DSLR:er att sökarljusstraffet för APS-C är stort och tunnelseende mer regel än undantag. OVF är verkligen ingen hit med APS-C. Jämför man med en gammal analog kamera så blir man ju närmast mörkrädd.

Detta med DXO/APS-C/FF/MF är så otroligt återkommande ämnen i många trådar där vi tråddeltagare gång på gång försöker övertyga varandra om än det enas och andras förträfflighet.

Ibland får jag känslan av att man (jag är inte undantagen) försöker övertyga sig själv genom en argumentation för att man tycker sig funnit den rätta käpphästen som både kan galoppera och äta havre.

Det föranleder mig att återgå till att nämna den bästa käpphästen i mitt stall: Har man en kamera man är nöjd med och som presterar det man vill ha ut av den så är det just en bra kamera för det/de personliga ändamålet/ändamålen.

Då kan man lugnt strunta i om det sitter en APS-C eller FF/MF/ eller annan sensorstorlek i den och strunta i DXO:s grafer.

Dock kan man ju kolla DXO och även testsajter samt deltaga i forum för att som teknikintresserad ha koll på utvecklingen.

Personligen har jag inga kameror/objektiv jag inte är nöjd med. De som inte passat är avsålda. Men jag har inte "rådfrågat" DXO om kameran är tillräcklig för mig. Det har jag provat själv.

Bottomline för 3454857:e gången: Den perfekta kameran för allas behov finns inte. Därmed ej heller den perfekta sensorstorleken.

Mest bang för min peng. En fullformatskamera med massor av pixlar, snabb som vinden och fem stegs inbyggd stab, för 13.700 ex moms.
En något beg Sony A7R mk 2, känns helt ok.

Jag frågade i en tråd om nu FF genom nya D850 går mot en vår, och inte ligger och dammar på hyllan, för alla köper APS-C kameror som man förledas att tro på våra fotosidor. Martin Agfors svarade med två exempel, fjolårets Canon Eos5DMKIV och årets D850 visar sig sälja i pengavärde mera än alla spegellösa kameror till sammans.
Det finns APS-C-kameror som inte är spegelfria också.

Var skrev Martin det du refererar till?

Seriöst?

Är tveksam till att detta skulle vara ett stort och utbrett problem. Jag tror inte folk är så dåliga på matte att de väljer FF för "att slippa räkna"?

Sedan så är det en vanesak. Går man över 100% till ett nytt format så lär man sig snabbt vilka bildvinklar som motsvarar en viss brännvidd.
Var det många som hade problem med "crop-faktorn" (som rätteligen borde benämnas beskärningsfaktorn på svenska) när de bytte mellan småbild och mellanformat på filmtiden? Jag har lite svårt att tro det, faktiskt.

Det finns APS-C-kameror som inte är spegelfria också.

Var skrev Martin det du refererar till?

Osäker var det nu var, skall kolla D850 tråden, eller om det var när man presenterar ny modell här på fotosidan med följande kommentarer.

I Min D850 är här, Nr 134. 17-11-25.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar