Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Stenis!
Min skrivning om 35:an är aningen ambivalent. Det ÄR ett mycket bra objektiv och bländat till f/5.6-f/11 ger det en oerhört detaljerad bild ända ut i hörnen. Speciellt med en A7R.
Å andra sidan sätter jag kravet att för 7-8k och ljusstyrka f/2.8 förväntar jag mig bättre kantskärpa vid 2.8 och 4. Speciellt när A7-kamerorna är så rasande lätta att ställa in fokus med spot-on med ljusstaka objektiv.
Jag köper inte heller objektiv i första hand för att croppa, även om jag beskär väldigt ofta. Vill ju att de ska fungera fullt ut även i "helbildsläge".
Ingen kan väl säga att du är ute i osläppt väder om du vill ha 35:an och använda den som en 50mm. Men det känns lite krystat. Annars är ju sedan gammalt intervallet 35 och 85mm en klassiker så att invänta en ljusstark 85:a är väl absolut inte fel.
Själv har jag ju en Nikon 85 som jag kör med adapter på A7R och det är en mycket behaglig brännvidd, men 55/1.8 känns så oöverträffad hittills och jag kör den gluggen även på min NEX-7 och har då en mycket giftig 85-liknande glugg på det viset som faktiskt gör APS-C formatets 24 mp full rättvisa.
Så 55:an tycker jag ger mig det bästa från 2 världar när jag kör den på en FF resp APS-C.
Men ssv är en 85/1.8 inget dumt val om Sony får fingrarna ur. Kan den sedan matcha 55/1.8 rent optiskt blir det ju en otroligt bra glugg.
//Lennart
Jag har inte haft några så dyra vidvinklar tidigare så jag kan nog inte uttala mig om det, men min objektiv arsenal av objektiv med fast brännvidd som består av ett antal Pentax, Minolta och Konica Hexanon har det rätt gemensamt att de är klart mjuka fullt öppna. Det har bara varit mina långa telezoomar och denna 35:a som hyfsat konsekvent hållit stilen. Jag ska inte räkna upp den listan av mina objektiv som verifierar det uttalandets rimlighet. (Då har jag inte ens berört mina övriga zoomar.) De andra har ju inte bara haft taskig kantskärpa utan ofta har det gällt att hela bilden varit väl mjuk fullt öppen och det gäller även de Hexanon och Pentax som annars är riktigt bra och allmänt ses som mycket bra objektiv av fotokollektivet.
Att bedriva växelbruk med objektiv mellan NEX 7 och A7r är f.ö. riktigt givande, bara man ser till att ha så många som möjligt som tecknar ut hela FF-bilden. Visst går det bra hyfsat att köra mitt NEX 50mm/1,8 även på en A7r men det blir ju lite som att sätta en strypbricka i förgasaren på en motor.
Klart man inte ska tänka så att beskäring fixar objektivets svagheter. Klart man vill att det ska vara bra över hela bilden fullt öppet men man får ju ändå vara glad åt att beskäring minskar problemen. Det vore mindre kul om det vore tvärtom.