Jag kommer lite efter i kommentarerna men här kommer en del länkar åxå:
Jag tittade i Canons objektivkatalog från 1981 som tar upp alla objektiv som då såldes på svenska markanden. Alla FD teleobjektiv har f32 som minsta bländare liksom , 100 och 200 mm macro.
Nu talar vi om FD new, inte original FD. Det var original FD jag syftade på när jag skrev att de bara fanns med antingen f/16 (exempelvis
FD 50 mm f/1,4 S.S.C.) eller f/22 (exempelvis
FD 300 mm f/5,6 S.C.) som minsta bländare. Däremot kom flera objektiv, exempelvis den sistnämnda, i uppgraderade versioner innan de blev ersatta av modeller med FD new-fattningen. Det fanns en
FD 300 mm f/5,6 S.S.C. under några år däremellan, för att ta ett exempel.
Det finns för övrigt inga FD-objektiv som också är L-objektiv. L-versionerna kom tillsammans med FD new. Tidigare hette "konstiga" objektiv exempelvis
FD 55 mm f/1,2 S.S.C. ASPHERICAL eller
FL-F 300 mm f/2,8 S.S.C. FLUORITE istället. Den sistnämnda tillhörde dock den föregående serien FL.
1975 omfattade Canons objektivprogram modeller från
FL 7,5 mm f/5,6 S.S.C. FISHEYE till
FL 1200 mm f/11 S.S.C. FD-serien sträckte sig mellan
FD 15 mm f/2,8 S.S.C. FISHEYE och
FD 300 mm f/5,6 S.C. Objektiv med höga ljusstyrkor var sällsynta - FD 24 mm f/1,4 S.S.C. ASPHERICAL och FD 200 mm f/2,8 S.S.C. hade annonserats, men inte släppts ut än. Zoomar var likaså sällsynta. Canon program innehöll tre stycken vid den här tiden, en ganska avancerad normalzoom, FD 35-70 mm f/2,8-3,5 S.S.C, en enklare telezoom,
FD 100-200 mm f/5,6 S.C. och den maffiga
FD 85-300 mm f/4,5 S.S.C.
Sammanlagt 18 fasta FD, tre zoomar, tre som annonserats med inte kommit ut i butikerna än och så tio FL eller TS-objektiv, som kompletterade FD-serien. Mot slutet av FD-epoken, när F-kamerorna ersatts av A och T-serierna (bortsett från new F-1, men den var så omgjord att den bara hade namnet gemensamt med F-1 och F-1 new), räknar jag till 62 objektiv och tillbehör (extendrar). Av dessa har bara fyra f/16 som minsta bländare. Antalet zoomar har ökat till 16 stycken, alltså nästan lika många som de fasta FD-objektiven 1975! Visar lite på utvecklingen där.
Nu ska kalenderbitaren återgå till det han höll på med innan.