Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att bygga en dator för bildbehandling (ständigt uppdaterad)

Produkter
(logga in för att koppla)
Är du riktigt säker på detta? Jag trodde att en betydligt större bild laddas upp till grafikkortet för att zoomningar osv skall gå fortare.

/Karl
 
Ny dator....

Hej
Har kikat runt ett tag efter en ny dator för att arbeta med bilderna. Det är läge att skaffa dator till sonen och då tänkte passa på och uppgradera till mig själv och låta grabben ta över den nuvarande. Sitter idag med Elements + diverse program för att ordna och redigera mina bilder. Är inte någon expert på datorer men har förståt att en SSD-disk samt ordentligt med minne kan hjälpa mig en del.


Vad tror ni kunniga om denna?

http://www.inet.se/produkt/1517081/inet-vox-define-i5-3570k-ssd

//Urban
 
Snabba upp min dator i5 Q4 med 8GB

Hej

Nu har jag börjat redigera video o stött på patrull, det går långsamt att rendera.

Jag vet att det sitter ett 8GB minne i burken.
Jag skall utöka det men frågan är om man skall lägga till ytterligare 8 GB.
Eller slita ut 8 o ersätta det med 4x6 för det skall tydligen gå att göra det men det verkar i mina ögon liiiite slöseriaktigt att slänga ett fullt fungerande minne.

Vad kan jag mer göra? Är det lönt att göra ngt överhuvudtaget?
Jag har:
En systemdisk för program.
En extra 2TB disk som jag bara lägger bilder o film på. Dessa 2TB drar jag säkerhetskopior på till 2 andra 2TB-diskar.(Skall börja strax)

Intel i5 Quad processor.
Moderkort: MSI P67A-GD65 B3, Socket-1155
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 6950 2GB GDDR5
Mjukvara: Adobe Premiere Pro CS6, Windows 7

SSD kan säkert vara ett alternativ till scratch-disk men jag kan inte ett skit om datorkonfigurering.
Jag har inte det minsta emot att datorn tar en liten stund att starta upp, det bryr jag mig inte om.
Men videoredigeringen är irriterande o jag har bara börjat med detta.

Jag har köpt datorn av Komplett o är nöjd med deras hjälp.
Behöver ni ha mer data så fråga gärna, jag vet inte riktigt vad mer man behöver veta för att ge bra råd.
Hoppas på hjälp
/Erik Schalin
 
Jag börjar bli lite för gammal för att hänga med i alla nya CPUer och så, men i5 är väl den billigare varianten av i7? Då kan det mycket väl vara den som är lite trött. Som exempel har jag en P4a från stenåldern som klarar av att köra Hd bra mycket bättre än de billiga moderna jag har här hemma.

Du bör även kolla på ditt grafikkort. Det finns de som är till just för videorendering istället för spelgrafik. Men även spelkort brukar kunna hjälpa till med renderingsarbetet. Kolla i inställningarna och ev uppdatera drivrutinerna och så.

RAM klarar sig nog och SSD kan såklart lyfta en del. Så jag hade nog förr tittat på en SSD än mer RAM i dagsläget.
 
Har själv 8Gb minne + en i7 860 som snurrar i 4Ghz med hyper threading, SSD & ett GTX460 grafikkort.
Gjorde ett enkelt test i Lightroom & körde en filmsnutt på 2 minuter(1080p/25FPS). Den tog 4 minuter att rendera och under renderingen gick aldrig minnesanvändningen över 40%. Processoranvändningen däremot gick upp till 95% + att man hör att grafikkortets fläkt varvar upp så viss beräkning verkar ske där med.

Nu vet ju inte jag hur Premiere Pro använder datorns resurser men sett till hur LR4 utnyttjar resurserna så känns det ju som att det är på CPU & grafikkort man ska lägga resurserna om man vill ha en snabb renderingsmaskin. Hur snabb är ju givetvis en kostnadsfråga.
 
LR utnyttjar ja GPU för video. Önskar den kunde använda dess resurser till bilder med :(



/Stefan R. Nilsson
 
Den kan tydligen inte utnyttja Hyper threadingen heller vid bildbehandling eftersom CPU användningen aldrig går över 50% med HT på :(
Å andra sidan använder den ju alla fysiska kärnorna till 100% vilket inte alla program gör.
 
Inte heller mycket för video men det händer ju att man filmar några klipp på barn & djur. Har inte ansett det lönt att skaffa något program specifikt för videoklipp så jag bildbehandlar i LR4. Klipper & klistrar gör jag i Nero eftersom jag ändå har programmet.
Vid videorendering använder LR4 ungefär 50% av GPU:n åtminstone enligt MSI afterburner samtidigt som den utnyttjar hela CPU:n (4 kärnor + HT).
 
Video är fruktansvärt krävande, vissa filter som T.ex. antiskak tar lång tid. För videobearbetning krävs datorer med mycket kraft om man använder filter flitigt, då skulle jag rekommendera multipla XEONs och mycket RAM och snabba grafikkort. SSDer för både temp och arbetdfil kan göra sitt till.

Antiskak på en 1tim20min film på en liknande dator som TS har tog 3dygn i Premier elements.

/Karl
 
Krävande är bara förnamnet. Fast det är klart, en dator med dubbla socket 2011 Xeon, ett par nVidia Quadrokort och 64Gb minne i 2400Mhz kan snabba upp det hela lite. Nackdelen är väl prislappen runt 50K men tid är ju som bekant pengar ;)
 
Tack för alla svar.
Karl, menar du att den dator jag har är en återvändsgränd?
Jag kommer alltså inte bli nöjd med 1 eller 2 SSD o 24GB minne?
Kanske bättre att köpa en till?

Det du föreslår låter väääldigt dyrt o det är säkert jättefina grejer men plånboken vill mindre än huvudet just nu.

Ja det är precis som du skriver, Warp Stabilizern som kräver datakraft.
Tänkte sätta den på rendering i natt.
500 frames tar cirka en kvart. Så varje gg jag lämnar datorn för att fika, hänga tvätt så slänger jag in en kort rendering.

Jag håller på med att redigera ihop en film till lokala musikskolan över det material som jag har fått ihop under året som gått.
 
Krävande är bara förnamnet. Fast det är klart, en dator med dubbla socket 2011 Xeon, ett par nVidia Quadrokort och 64Gb minne i 2400Mhz kan snabba upp det hela lite. Nackdelen är väl prislappen runt 50K men tid är ju som bekant pengar ;)
aj aj aj aj
50 tusen!!!!! inte en chans
Kan man göra ngt med det jag har???
Eller är det kört?

jag har fått en lite äldre dator o kanske kan flytta egna moderkortet o grafikkortet dit o köpa nytt till min egen.
 
Du skriver inte vilken processor du har, är det en med upplåst multipel så går det ju att skruva upp klockfrekvensen. Det kräver ju å andra sidan sina kunskaper det med.
Du har ju någon sorts överklockningshjälp i form av OC Genie på moderkortet också. Hur den fungerar däremot vet jag inte. Själv föredrar jag att fixa sånt i BIOS/UEFI.

Mer minne eller SSD kommer nog inte ge dig mer än marginella skillnader i prestanda då redigeringen även kräver åtskilligt med processorkraft.

Är personligen dåligt insatt i hur Quadrokorten hjälper till vid renderingen men du har ju 2 st PCIe x16 platser på moderkortet. Så ett eller 2 såna kanske skyndar upp processen lite. Sen kräver det säkert sin man att konfigurera mjukvaran optimalt.
 
Absolut en bra dator för bildredigering. Bra processor, minne och SSD från välkända tillverkare.

Är nog bara om du eller grabben skall spela som ett passivt grafikkort kan vara värt att uppgradera.
 
Tack för alla svar.
Karl, menar du att den dator jag har är en återvändsgränd?
Jag kommer alltså inte bli nöjd med 1 eller 2 SSD o 24GB minne?
Kanske bättre att köpa en till?

Det du föreslår låter väääldigt dyrt o det är säkert jättefina grejer men plånboken vill mindre än huvudet just nu.

Ja det är precis som du skriver, Warp Stabilizern som kräver datakraft.
Tänkte sätta den på rendering i natt.
500 frames tar cirka en kvart. Så varje gg jag lämnar datorn för att fika, hänga tvätt så slänger jag in en kort rendering.

Jag håller på med att redigera ihop en film till lokala musikskolan över det material som jag har fått ihop under året som gått.

Minnet är jag inte övertygad om att det kommer göra underverk, SSDer kommer förmodligen snabba upp saker och ting en hel del. Räkna dock inte med att saker kommer gå på ett ögonblick, även om det kommer gå snabbare än vad det gör idag.

Video är något av det värsta man kan plåga en dator med.

/Karl
 
Tack för synpunkter. Har kikat på Komplett.se och hittat en som prismässigt matchar Inet.
Känns som denna kanske är något vassare map. processor och minne.

http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10682


Är en SSd-disk på 120GB tillräckligt? Hur mycket skall man lägga på SSD? Är det endast OS + de program som man använder för sortering/redigering? Spelar gör jag inte alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.