Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Fastlåsnngen pga. objektiv till ett visst system är väldigt överskattad tycker jag. Det är inga probem att sälja saker och köpa nytt.


/Mats

Jag har 11 objektiv , 2 blixar, 1 konverter och 3 kamerahus. Att sälja dem på begagnat marknaden och ersättas med likvärdiga från annat märke är nog inte gjort i en handvändning! Min erfarenhet av begagnat handel är att det är ganska tidsödande, inte minst nu när det är så vanligt med bedrägerier och folk inte längre vågar lita på varandra.
 
Använder du alla 11 objektiven och alla 3 kamerahusen regelbundet? Det kanske skulle räcka med att ersätta dem med en mindre samling från kameror och objektiv av Ett Annat Märke?

Eller så behåller du rubbet och börjar bygga upp ett nytt system att komplettera med så sakteliga.
 
Använder du alla 11 objektiven och alla 3 kamerahusen regelbundet? Det kanske skulle räcka med att ersätta dem med en mindre samling från kameror och objektiv av Ett Annat Märke?

Eller så behåller du rubbet och börjar bygga upp ett nytt system att komplettera med så sakteliga.

Nu börjar vi komma lite väl långt från ämnet, men jag (eller resten av familjen) använder de flesta prylarna någon gång då och då. Precis som du är inne på så skulle det för mig vara enklare att göra en övergång gradvis.

Det jag ville påvisa är att för vissa är fastlåsningen i ett sytem ett verkligt problem, för ändra är det förstås bara fråga om att kränga det ena och köpa det andra.
 
Nu börjar vi komma lite väl långt från ämnet, men jag (eller resten av familjen) använder de flesta prylarna någon gång då och då. Precis som du är inne på så skulle det för mig vara enklare att göra en övergång gradvis.

Det jag ville påvisa är att för vissa är fastlåsningen i ett sytem ett verkligt problem, för ändra är det förstås bara fråga om att kränga det ena och köpa det andra.

Vi tar fortsättningen i vs-tråden.
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1796191&postcount=120
 
Jag har 11 objektiv , 2 blixar, 1 konverter och 3 kamerahus. Att sälja dem på begagnat marknaden och ersättas med likvärdiga från annat märke är nog inte gjort i en handvändning! Min erfarenhet av begagnat handel är att det är ganska tidsödande, inte minst nu när det är så vanligt med bedrägerier och folk inte längre vågar lita på varandra.

Du kan ju göra som jag och dra nytta av att du också bor i Stockholm (Bromma) enligt din profil. Jag gör bara affärer i Stockholm med omnejd. Då kan den som vill se grejorna kolla på dem och jag slipper strul med att packa grejorna.

Helt OT: När jag bestämt mig för att göra mig av med grejor så brukar jag för det mesta ge bort dem eller ta så lite betalt att jag blir av med dem utan strul (men det kan man ju inte alltid göra med kameragrejor så jag har bara sålt ett tele under alla år). Idag har jag givit bort en crosstrainer och sålt en fin tresits MIO-soffa med dunplymåer för 500 spänn. Mitt enda kriterium är att slippa strul och bli av med sakerna så snabbt det går så jag slipper bära ut dem själv eller hemska tanke hyra ett släp för att ta sakerna till tippen. Det är när man är för girig som transaktionskostnaderna ökar med girigheten och strulet ökar. Min själsfrid är viktigare än några hundralappar eller tusenlappar med för den delen.
 
Helt OT: När jag bestämt mig för att göra mig av med grejor så brukar jag för det mesta ge bort dem eller ta så lite betalt att jag blir av med dem utan strul (men det kan man ju inte alltid göra med kameragrejor så jag har bara sålt ett tele under alla år). Idag har jag givit bort en crosstrainer och sålt en fin tresits MIO-soffa med dunplymåer för 500 spänn. Mitt enda kriterium är att slippa strul och bli av med sakerna så snabbt det går så jag slipper bära ut dem själv eller hemska tanke hyra ett släp för att ta sakerna till tippen. Det är när man är för girig som transaktionskostnaderna ökar med girigheten och strulet ökar. Min själsfrid är viktigare än några hundralappar eller tusenlappar med för den delen.

Vi på Fotosidan tror att många medlemmar har fotoprylar i skåpen som känns onödigt jobbiga att sälja per annons. Därför planerar vi en loppmarknad.
 
Du kan ju göra som jag och dra nytta av att du också bor i Stockholm (Bromma) enligt din profil. Jag gör bara affärer i Stockholm med omnejd. Då kan den som vill se grejorna kolla på dem och jag slipper strul med att packa grejorna..

Helt smärtfritt lär det ändå inte vara även om man bor i storstad. Nu skall jag ju inte byta så vi kan släppa den biten, jag ville bara argumentera för att det fakstiskt finns en "låsnings effekt".

Därför tror inte jag att skillnadein pris mellan D800 och 5DmkIII är så avgörande som man kan tro. Däremot tror jag, som jag sagt tidigare, att ett högt pris på mkIII påverkar försäljningen därför att sådan som jag - som redan har Canon och är sugna på att uppgradera - avskräcks av om priset är för högt.
 
Det vore ju intressant att veta hur kundkretsen på en kamera som 5D eller D800 ser ut.

Hur stor andel är förstagångsköpare?

Hur stor andel är tidigare innehavare av samma märke?
 
Jag har 11 objektiv , 2 blixar, 1 konverter och 3 kamerahus. Att sälja dem på begagnat marknaden och ersättas med likvärdiga från annat märke är nog inte gjort i en handvändning! Min erfarenhet av begagnat handel är att det är ganska tidsödande, inte minst nu när det är så vanligt med bedrägerier och folk inte längre vågar lita på varandra.

Lite sunt förnuft är ju alltid bra.

Om man som du har 3 kameror och en massa objektiv, blixtar osv. så har man ju faktiskt ett riktigt system att ta hänsyn till. Även om man skulle kunna sälja allt så ligger det förmodligen en stor möda av köp/sälj/byten osv. innan man hamnat där och har de rätta grejerna som presterar bra.

Jag har också en period suttit med ännu fler objektiv och kameror, men efter att ha nagelfarit det och gått igenom noga märkt att vissainte använts nästan alls och att det funnits flera överlappnigar helt i onödan, så jag har bantat utrustningen ordentligt och har numera ett komplett system utan så väldigt många olika. Jag har svårt att tro att man har behov av 11 objektiv faktiskt.

Hursomhelst så är det klart att om man har så mycket finns det inte något skäl att byta system egentligen om man dessutom är nöjd. Då spelar inte prisskillnaden på ett par tuenlappar mellan just kameran någon roll heller.

Däremot brukar argumentet att man är låst till ett system användas av folk so mfaktiskt inte alls är det, utan kanska har en kamera, tre objektiv och en blit eller så. Då tycker jag det inte är något hinder i praktiken faktiskt och för radar_Adam so mhar ett äldre kamerahus och ett objektiv som inte heller är något specialobjektiv finns som jag ser det inga hinder alls, utan fritt fram att välja det som för stunden är det bästa.

När det gäller 5DMk3 så är skillnaden så minimal jämfört med föregångaren att om man har en 5Dmk2 så finns knappast nån anledning att uppgradera alls, utan istället invänta nästa parallell-modell med betydligt högre upplösning som med all säkerhet kommer.

Jag tycker faktiskt inte ens Nikon D800 är speciellt högupplöst. Det motsvarar ju bara 15 megapixel på en sensor i APS-C storlek. Nu har ju sony visat att det funkar fnit att få in 24 megapixel på en sådan sensoryta. Canon 5DMk3 motsvarar ju bara c:a 9 megapixel på Canons 1,6 crop-sensor. Tycker det är rätt fjuttigt. Fördelen är att även ganska mediokra objektiv presterar bra på en sådan lågupplöst sensor, när man ökar den så bör objektiven klara högre linjeupplösning och kontrast för att kunna dra nytta av sensorn fullt ut.

Helst skulle jag vilja ha en riktigt höguplöst kamera med 45-60 megapixel och jag tror att det kommer och med mycket bra resultat också, fast det dröjer till 2013. Alternatvíven är ju mellanformatare, men kameahus för 200 000 kr och sedan svindyra objektiv ovanpå detta är inte ett alternativ pga kostnaden.


/Mats
 
Det vore ju intressant att veta hur kundkretsen på en kamera som 5D eller D800 ser ut.

Hur stor andel är förstagångsköpare?

Hur stor andel är tidigare innehavare av samma märke?

Finns ju inga sifror eller statistik på sånt, men man kan ju alltid gissa.

Jag tror att förstagångsköpare som inte hade någon kamera alls innan är försvinnande liten.
Köpare av Nikon D800 som inte hade nikon innan kan vara ganska hög och mycket väl högst av alla om man jämför.

Tvärtom för Canon 5Dmk3 så tror jag att det är ytterst få som byter till den från ett annat märke och att i princip de enda som köper den är de som kört Canon innan.


/Mats
 
Synd att det inte går att fota raw i lägre upplösningar med D800, för det går väl inte om jag förstått det rätt...för då hade canonen verkligen varit helt överflödig...vad gäller brus har vi väl inga illusioner om att canonen skulle vara BÄTTRE? Har vi tur är den kanske lika bra...men mest troligt inte. Och i övrigt har ju Nikon även denna gång släppt in AF från flaggskeppet...precis som med D700...vilket canon fram tills nu snålat på. VIlken av de två som är bäst har jag ingen aning om men att de båda är bättre än min nuvarande 5d2s af är väl helt klart iallafall :)

Kör man en D800 i DX-läge så får man väl ut 15MP raw? Fast det var väl i inte grejen iofs :)
 
När det gäller 5DMk3 så är skillnaden så minimal jämfört med föregångaren att om man har en 5Dmk2 så finns knappast nån anledning att uppgradera alls, utan istället invänta nästa parallell-modell med betydligt högre upplösning som med all säkerhet kommer.

Nej, tvärtom. Det är en enorm skillnad i AF-prestanda mellan 5DII och 5DIII. Pixelantal är inte den enda egenskapen att bedöma när man väljer kamera.
 
Det råkiga i den här debatten är ju att det bara finns två alternativ.

Det var ju meningen att Sony skulle lanserat sin A99 samtidigt nu till våren, men pga att de drabbts så hårt av katastroferna i Japan och Thailand har de skjutit fram det till hösten.

Tyvärr blir det ingen 36 megapixlare där heller eftersom de tydligen gett exklusiv rätt till Nikon att använde den, åtminstone en period. Det blir 24 megapixel i den första modellen och sedan förmodligen även en 50-megapixlare under 2013.

Jag har varit tvärsäker på att skifta till Nikon, men jag har i alla fall för tillfället lugnat mig och kan invänta A99an. A900 räcker gott ett år till, det är underbar bildkvalitet vid bra ljus och egenskaper som stabilisering i huset är riktig värdefullt när man har högklassig ljusstark optik eftersom det inte finns något motsvarande med stabilisering. Tänker t.ex. på Sony Zeiss 135/1,8. Dessutom tror jag SLT/EVF-tekniken i sin kommande uppgraderade form har så mycket fördelar gentemot DSLR att det blir en riktigt bra utmanare. Det som saknas är lite svag vidareutveckling på objektivfronten och att den mekaniska bländarstyrningen sätter begränsningar när man får hög framerate även på högupplösta FF. A99 kommer däremot att ha allt lullull i elektronikväg, GPS, USB3, QD-kort osv.

Synd som sagt att de inte kunde få fram den nu till våren som ursprungligen planerat, då hade den här vs-debatten haft en kompetent spelare till.


/Mats
 
Nej, tvärtom. Det är en enorm skillnad i AF-prestanda mellan 5DII och 5DIII. Pixelantal är inte den enda egenskapen att bedöma när man väljer kamera.

Jo, kanske det. Hoppas bara att det inte är ännu mera fort men fel som det varit lite av tidigare.


Att stoppa in AF-systemet från 1DX i den här typen av kamera är ju int en självklar fördel. Det är ju ingen actionkamera på andra sätt så det gör ingen direkt nytta.

Sen det här med att AF inte fungerar med t.ex. långa telen är en brist. Det har missförsttts lite i debatten för att Nikons AF-system klarar f/8, men det är ju inte där gränsen går. Canons system fiar ju bara ner till f/5,6, vilket t.ex. att ett sådant objektiv som jag har, Sigma 150-500/5-6,3 inte fungerar att använda på Canon 5Dmk3 över 300 mm. brännvidd.

Det är faktiskt rätt kass tycker jag, så fördelen med det nya AF-systemet i 5Dmk3 är inte alls nåt bra tycker jag. 61 af-punkter, fullständigt onödigt på en sån kamera. När det dessutom medför nackdelarna att det inte funkar med annat än väldigt ljusstarka objektiv så är det istället en nackdel.

Hur bra det är har vi inte heller sett ännu. Det viktigaste är att det sätter fokus exakt rätt, inte att det går snabbt och blir nästan rätt som på en sportkamera.

Vid valet av en kamera i den här klassen är upplösning och bildkvalitet mycket viktigare egenskaper än snabb AF.

De andra skillnaderna som bättre vädertätning och 100% sökarbild istället för 98% är rätt oväsentliga saker i sammanhanget. Sen har den inte heller usb3 eller stöd för QD-kort eller de snabbaste SD-korten och ingen blixt som sagt eller gps eller nåt annat speciellt.

Nej, det är faktiskt bara en fjuttig uppputsning av den tidigare modellen för det dubbla priset. Finns ju i princip inget alls som är speciellt med den. Inte ens den mest inbitna Canon-anhängaren kan väl vara nöjda med det här.



/Mats
 
Senast ändrad:
Det råkiga i den här debatten är ju att det bara finns två alternativ.

Det var ju meningen att Sony skulle lanserat sin A99 samtidigt nu till våren, men pga att de drabbts så hårt av katastroferna i Japan och Thailand har de skjutit fram det till hösten.

Tyvärr blir det ingen 36 megapixlare där heller eftersom de tydligen gett exklusiv rätt till Nikon att använde den, åtminstone en period. Det blir 24 megapixel i den första modellen och sedan förmodligen även en 50-megapixlare under 2013.

Jag har varit tvärsäker på att skifta till Nikon, men jag har i alla fall för tillfället lugnat mig och kan invänta A99an. A900 räcker gott ett år till, det är underbar bildkvalitet vid bra ljus och egenskaper som stabilisering i huset är riktig värdefullt när man har högklassig ljusstark optik eftersom det inte finns något motsvarande med stabilisering. Tänker t.ex. på Sony Zeiss 135/1,8. Dessutom tror jag SLT/EVF-tekniken i sin kommande uppgraderade form har så mycket fördelar gentemot DSLR att det blir en riktigt bra utmanare. Det som saknas är lite svag vidareutveckling på objektivfronten och att den mekaniska bländarstyrningen sätter begränsningar när man får hög framerate även på högupplösta FF. A99 kommer däremot att ha allt lullull i elektronikväg, GPS, USB3, QD-kort osv.

Synd som sagt att de inte kunde få fram den nu till våren som ursprungligen planerat, då hade den här vs-debatten haft en kompetent spelare till.


/Mats

Jag skulle gärna vilja veta hur Nikon, Canon tänker. Stabiliserat hus borde vara standard idag.

/K
 
Grymt sugen på en 5d mark III.
De som gör att jag tvekar är först och främst priset .
25000kr och jag köper.

För det andra är brist på spela in 1080p 60fps.

Jag kommer vänta till antingen man får mark II för under 10tkr beg eller mark III för 25tkr.
Dock är jag med nyfiken på vad nya 7d/60d kommer bli för kamera.

Spännande dom närmsta halvåret för mig i alla fall.
 
Att stoppa in AF-systemet från 1DX i den här typen av kamera är ju int en självklar fördel. Det är ju ingen actionkamera på andra sätt så det gör ingen direkt nytta.

[...]

Det är faktiskt rätt kass tycker jag, så fördelen med det nya AF-systemet i 5Dmk3 är inte alls nåt bra tycker jag. 61 af-punkter, fullständigt onödigt på en sån kamera. När det dessutom medför nackdelarna att det inte funkar med annat än väldigt ljusstarka objektiv så är det istället en nackdel.

Det finns nog inte en enda nackdel med bytet av AF-system från 5D2 till 5D3, skulle möjligen vara priset.

Det nya systemet täcker en större yta och ska ge mer precision. Med dagens högupplösta kameror ser vi så tydligt om skärpan hamnar fel. Variationen i autofokusens skärpeinställning är större än variationen mellan enskilda objektiv av samma typ enligt tester gjorda av väldens största firma för objektivuthyrning. Så när vi ibland klagar och vill kalibrera våra objektiv så autofokusens brist på precision ett större problem.

Hur bra det är har vi inte heller sett ännu. Det viktigaste är att det sätter fokus exakt rätt, inte att det går snabbt och blir nästan rätt som på en sportkamera.

Det är just det den nya AF-sensorn ska göra. Priset för det är att man inte kan använda objektiv med maxbländare 8.

Vid valet av en kamera i den här klassen är upplösning och bildkvalitet mycket viktigare egenskaper än snabb AF.

Det stämmer inte överens med vad kunderna sagt. Många har velat ha 5D2 tåligare, snabbare och med bättre AF. Det har de fått.

Visst kan man önska sig högre upplösning. Jag gör inte det, men jag inser såklart att andra vill ha det. Därför är det nog bäst med två modeller. Och vice versa för Nikon.

De andra skillnaderna som bättre vädertätning och 100% sökarbild istället för 98% är rätt oväsentliga saker i sammanhanget. Sen har den inte heller usb3 eller stöd för QD-kort eller de snabbaste SD-korten och ingen blixt som sagt eller gps eller nåt annat speciellt.

Den har stöd för de snabbaste CF-korten som ännu inte är långsammare än QXD-korten. När inte UDMA-7 med 167 MB/s räcker till får man väl vänta in de snabbare XQD-korten och köpa en d4.

Håller med om att USB3 vore bra. Och det är märkligt att den inte har stöd för UHS-1.

Du missade den nya exponeringsmätaren, förbättrade videofunktionen mm
 
Jo, kanske det. Hoppas bara att det inte är ännu mera fort men fel som det varit lite av tidigare.


Att stoppa in AF-systemet från 1DX i den här typen av kamera är ju int en självklar fördel. Det är ju ingen actionkamera på andra sätt så det gör ingen direkt nytta.

Sen det här med att AF inte fungerar med t.ex. långa telen är en brist. Det har missförsttts lite i debatten för att Nikons AF-system klarar f/8, men det är ju inte där gränsen går. Canons system fiar ju bara ner till f/5,6, vilket t.ex. att ett sådant objektiv som jag har, Sigma 150-500/5-6,3 inte fungerar att använda på Canon 5Dmk3 över 300 mm. brännvidd.




/Mats

Vem kommer på tanken att skruva på en sådan lins på sådana fina kameror som D800 eller 5D MarkIII.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.