Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Canon 7D vs Nikon d7000
- Trådstartare lucasenglund
- Start datum
macrobild
Avslutat medlemskap
Bandning, färgåtergivning av orange, felfokus, det finns mer, men jag orkar inte nu gå genom alla trådar, då jag är ganska krasslig för tillfället, du borde väl själv vara medveten om vad du gör. Det är ju inget fel att påpeka fel , men i frågeställningar Canon vs Nikon så kommer du alltid med enbart negativt om Canon och positivt när det gäller Nikon, det finns väl också annat än brus på höga iso och maximalt DR som är väsentligt vid kameraköp. Du är enligt min, (och många andras) uppfattning alltför ensidig, det är inte bra för debatten och inte heller för din trovärdighet, och vad gäller den så är det alltid bara andra än en själv som kan bedömma den. Men någon typ av rättegång tänker jag inte involvera mig i, lite självkritik får du allt själv bemöda dig. Du får väl tycka vad du vill om mig, men jag har varit ärlig här. Jag vill slippa att ständigt måst inta försvarsställning mot ensida påståenden, min uppfattning är att en kamerakonstruktion är en kompromiss mellan en rad vägningar och marknadsbedömninar, den ena lösningen passar för den ene och en annan för andra, det är intressant med nya lösningar och framsteg varifrån de än kommer, glädjande att såväl Sony som Pentax tycks fått fram mycket bra modeller. Något monopol är jag inte tilltalad av. Detta får räcka nu, dags för sängläge. Må så gott.
Bandning skall vi ta det så alla förstår? Varför bandning uppstår i 7d och hur det kan ses och hur det inverkar på återgivandet av information i lägsta nivåerna ?
Färgåtergivning: oranga ytor , översatuering/färgmättnad och röd återgivning av en vägkorn?
Felfocus: dåligt ställda korssensorer från fabrik vilket upptäckts och korrigeras på verkstad.
Jag svarar gärna på det som du anser jag har varit för kritisk och enögd vad det gäller vårt kameramärke Canon
Ingju
Aktiv medlem
Jag är högst medeveten om vad jag gör
Bandningen diskuteras fortfarande av bla Sheehy då han inte har mätt upp en kamera som har varit utan mild eller stark sådan, läs John Sheehy på dpreview.
Orange blir rött, detta gäller även mina 5dmk2. kom till mig så skall jag demonstrera, exv hur Canon återger en orange vägkon.
Ensidig: du läser tydligen vad du vill och tolkar detta efter eget behov. Gå tillbaka till gamla trådar som handlar om d70 (moirre) D2x (brus och återgivande av höga iso) D1x (batteritid och upplösning) Listan kan göras lång.
Till skilnad mot dig så har jag testat de flesta kamerorna, jämfört dom och delgivit vad jag har funnit, en del tycker tom att det har varit bra. Om du läser vad jag skriver så blandar jag aldrig in parametrar som handhavande etc, håller mig lång från AF omdömmen då det är personliga omdömmen samt att AF är svårvalidiserat, om AF däremot står fel vilket har hänt bla i 5dmk2 för mig +ett antal andra från fabrik är inte det svårt att testa ut.
Du är en i mängden av märkestrogna som inte tål att ditt eget märke granskas, ett märke som förövrigt också är mitt arbetsredskap
Krya på dig
Tack, jag har varit till läkare i dag och ska försöka kurera mig.
Nåja du känner inte mig, någon märkesfanatiker är jag inte, hamnade högst mosträvigt i Canonlägret,och har inte råd att ta mig ur om jag nu skulle vilja, men strunt i det. Ta nu inte allt så blodigt, jag tycker det är kul med diskusioner och provoserar ibland. Forumet innehåller ju mycken förmedlad kunskap, där du på ett förtjänstfullt sätt bidrar, jag läser med intresse det du och andra skriver, men furumet är ofta också kul underhållning och vist kan det vara skoj då man , som jag, en enkel, okunnig amatör, direkt kan upptäcka saker som den duktige proffsexperten missat, en bagatell, men skoj ändå. Nåja alla är vi människor och gör lite misstag nu och då. Man måste låta både sig själv och andra ha och göra fel ibland , då blir livet lite lättare. Jag köper nu inte andras påståenden rakt av utan försöker på olika sätt kolla upp, när det gäller t.ex färgåtergivningen av orange har jag provat ingående, men inte lyckats få fram samma resultat som du, jag kan inte förstå annat än att det har med ljusförhållanden o vitbalans att göra, men gör jag fel då jag får fram bilder med rätt färgåtergivning, kollad mot motivet i samma ljus och vinkel? Jag har sett när du visat här på foromet , men jag får inte samma resultat. Och jag är lite nyfiken, hur ser du på skillnaden av färgåtergivningen av martinikapsylen i dpreviews testbilder av olika kameror, det skilljer ju en del både här och där, är det kamerorna eller testmetoderna det beror på? Mina relationer med Canon kan och har varit lite ansträngd ibland, men sådana uppgifter är det ju ingen brist på i forumet, så jag har inte funnit skäl att dra fram dem, andra kan ju göra det mer kraftfullt. Lite virrigt här kanske, men jag har ju en dålig hälsa att skylla på.
Hoppas du mår bättre än jag. Hej så länge.
Teodorian
Aktiv medlem
Tack, jag har varit till läkare i dag och ska försöka kurera mig.
Nåja du känner inte mig, någon märkesfanatiker är jag inte, hamnade högst mosträvigt i Canonlägret,och har inte råd att ta mig ur om jag nu skulle vilja, men strunt i det. Ta nu inte allt så blodigt, jag tycker det är kul med diskusioner och provoserar ibland. Forumet innehåller ju mycken förmedlad kunskap, där du på ett förtjänstfullt sätt bidrar, jag läser med intresse det du och andra skriver, men furumet är ofta också kul underhållning och vist kan det vara skoj då man , som jag, en enkel, okunnig amatör, direkt kan upptäcka saker som den duktige proffsexperten missat, en bagatell, men skoj ändå. Nåja alla är vi människor och gör lite misstag nu och då. Man måste låta både sig själv och andra ha och göra fel ibland , då blir livet lite lättare. Jag köper nu inte andras påståenden rakt av utan försöker på olika sätt kolla upp, när det gäller t.ex färgåtergivningen av orange har jag provat ingående, men inte lyckats få fram samma resultat som du, jag kan inte förstå annat än att det har med ljusförhållanden o vitbalans att göra, men gör jag fel då jag får fram bilder med rätt färgåtergivning, kollad mot motivet i samma ljus och vinkel? Jag har sett när du visat här på foromet , men jag får inte samma resultat. Och jag är lite nyfiken, hur ser du på skillnaden av färgåtergivningen av martinikapsylen i dpreviews testbilder av olika kameror, det skilljer ju en del både här och där, är det kamerorna eller testmetoderna det beror på? Mina relationer med Canon kan och har varit lite ansträngd ibland, men sådana uppgifter är det ju ingen brist på i forumet, så jag har inte funnit skäl att dra fram dem, andra kan ju göra det mer kraftfullt. Lite virrigt här kanske, men jag har ju en dålig hälsa att skylla på.
Hoppas du mår bättre än jag. Hej så länge.
Ingen fotoutrustning är fulländad.
Ingen fotograf är fullärd.
Ingen människa är fullkomlig.
Ingen diskussion är fullständig.
Oavsett vilket det aktuella subjektet än är kan alla välja att i första hand fokusera på bristerna eller förtjänsterna.
Rapidhour
Aktiv medlem
Jag måste ge en STOR eloge till dig Mikael Risedal, för alla tester och kunskaper du har delat med dig av på otaliga trådar.
Du håller alltid "huvudet kallt" och håller dig till fakta, som du antingen själv kommit fram till
eller alltid kunnat referera till ev källa, utan att blanda in tycke, smak och känslor.
Jag är övertygad om att du hjälpt mängder med oinvigda och inte alltid så pålästa(som t.ex jag själv) att bättre förstå tekniken och hjälp vid t.ex val av hus och objektiv.
Tack för många stunder med mycket givande läsning.
"Keep up the good work" !
Du håller alltid "huvudet kallt" och håller dig till fakta, som du antingen själv kommit fram till
eller alltid kunnat referera till ev källa, utan att blanda in tycke, smak och känslor.
Jag är övertygad om att du hjälpt mängder med oinvigda och inte alltid så pålästa(som t.ex jag själv) att bättre förstå tekniken och hjälp vid t.ex val av hus och objektiv.
Tack för många stunder med mycket givande läsning.
"Keep up the good work" !
Ravestream
Aktiv medlem
nä-det är ju väldigt enkelt att kasta skit, speciellt när dina och flera andras argument bygger på känslor och inte fakta.
jag använder båda systemen och har inga problem att redogjöra för ev svagheter /fördelar, flertal av er sitter fast i en känslomässig relation till era kameraprylar.
Och ibland är känslan viktigare än fakta
macrobild
Avslutat medlemskap
tack Jonas för de orden, just nu håller jag på med Pentax K5 rawfiler som är lätta att gå igenom pga DNG formatet, jag har använt kameran under några timmar, spontant så är jag imponerad över 6400iso resultatet jag får.
Jag försöker återskapa det som diskuteras på dpreview och med" Isolös" kamera och högdageråtergivning genom ökat headroom.Dvs välj bländare och tid sätt kameran på 200iso och kör på, så länge du inte överexponerar så att det blir klippning kan alla bilder sedan korrigeras i rawprogrammet utan synliga förluster.
det som diskuteras finns att läsa här http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36944575
Jag försöker återskapa det som diskuteras på dpreview och med" Isolös" kamera och högdageråtergivning genom ökat headroom.Dvs välj bländare och tid sätt kameran på 200iso och kör på, så länge du inte överexponerar så att det blir klippning kan alla bilder sedan korrigeras i rawprogrammet utan synliga förluster.
det som diskuteras finns att läsa här http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36944575
Senast ändrad:
Pippo
Aktiv medlem
Håller med Rapidhour.
Har under några års tid följt macrobilds inlägg och är fascinerad av den kunskap han besitter samt den märkesobundenhet han visat ett flertal gånger genom åren. Att kalla honom fanatiker av ett eller annat märke är således HELT FEL. Att han därtill är extremt hjälpsam ses som ett stort plus.
Har själv tidigare använt Pentax och Nikon men använder numer Canon pga objektivutbudet som tilltalar mig mer. Dock kommer jag alltid tycka att Nikon är kungen vad gäller ergonomi samtidigt som Pentax också gör extremt trevliga kameror som är prisvärda. Nikon har dock snickrat ihop riktiga kalaskameror den senaste tiden och det är inte konstigt att de säljer som aldrig förr. Varför inte bara erkänna att de faktiskt leder högiso-ligan för närvarande när så många tester pekar på just detta (tänker på bl.a. AB-tråden)? Att skillnaderna under normala förhållanden är svåra att se för oss vanliga, dödliga amatörer, är ju en annan femma.
För oss Canonanvändare är ju detta faktum bara ett stort plus eftersom det kommer tvinga Canon att utveckla ännu bättre kameror framöver.
Har under några års tid följt macrobilds inlägg och är fascinerad av den kunskap han besitter samt den märkesobundenhet han visat ett flertal gånger genom åren. Att kalla honom fanatiker av ett eller annat märke är således HELT FEL. Att han därtill är extremt hjälpsam ses som ett stort plus.
Har själv tidigare använt Pentax och Nikon men använder numer Canon pga objektivutbudet som tilltalar mig mer. Dock kommer jag alltid tycka att Nikon är kungen vad gäller ergonomi samtidigt som Pentax också gör extremt trevliga kameror som är prisvärda. Nikon har dock snickrat ihop riktiga kalaskameror den senaste tiden och det är inte konstigt att de säljer som aldrig förr. Varför inte bara erkänna att de faktiskt leder högiso-ligan för närvarande när så många tester pekar på just detta (tänker på bl.a. AB-tråden)? Att skillnaderna under normala förhållanden är svåra att se för oss vanliga, dödliga amatörer, är ju en annan femma.
För oss Canonanvändare är ju detta faktum bara ett stort plus eftersom det kommer tvinga Canon att utveckla ännu bättre kameror framöver.
kajkanon
Medlem
Om du köpte kameran för några dar sedan? Är det inte bättre att fundera färdigt innan man köper en kamera. Om du nu redan har "bra" objektiv till nikon så skulle du köpt en nikon redan från början. Alternativt får du sälja dom nu och köpa objektiv till 7D´n.Köpte häromdagen en canon 7D, dels för att filma, dels för att fotografera.
Men redan nu funderar jag på att byta till en nikon d7000 istället.
Anledningarna:
Har två stycken nikonobjektiv sedan tidigare.
Har massa sd-kort sedan tidigare.
Så det handlar egentligen om att spara pengar. Då jag är student så vill jag komma undan så billigt som möjligt.
MEN, är nikon d7000 lika bra som canon 7D ?
macrobild
Avslutat medlemskap
"Isolös kamera" se http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=36944575 Två bilder från Pentax k5 Raw , den ena med iso 1600 och exponerad efter kamerans mätare och tiden 1/50sek bl 10 och den andra med 200iso men exponerad med samma tid dvs 1/50sek bl10 , dvs rejält underexponerad = 3steg vilket kan ses på hur bilderna presenteras i prevview visningen . bild 1
Bilderna är sedan korrigerade var för sig i Camera raw med olika förstärkning och det ses ingen skilnad i slutbilderna vad det gäller brus, färgåtergivning etc
Bilderna är sedan korrigerade var för sig i Camera raw med olika förstärkning och det ses ingen skilnad i slutbilderna vad det gäller brus, färgåtergivning etc
Bilagor
macrobild
Avslutat medlemskap
Jag har gjort samma prov/förfarande med mina 5dmk2 men pga läsbrus så får jag två helt olika resultat . ICanonbilden som är 3 steg underexponerad kan jag se bandning och brus tydligt och kameran är inte lämplig att på samma sätt användas som en "isolös kamera"
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
För 5DII kommer den "isolösheten" vid iso 1600 då det inte lönar sej att höja isot mer.
Redan D300 borde vara "isolös" från basiso då även den sjunker ett steg i DR för varje steg höjt iso.
Det är onekligen en bra sensorteknik Sony plockat fram med så lågt läsbrus rakt igenom.
Redan D300 borde vara "isolös" från basiso då även den sjunker ett steg i DR för varje steg höjt iso.
Det är onekligen en bra sensorteknik Sony plockat fram med så lågt läsbrus rakt igenom.
macrobild
Avslutat medlemskap
skilnaden mellan 7d och d7000 är påtaglig om det gäller isolös exponering och raw, samma förfarande som ovan beskrivet med "isolös kamera" dvs ena bilden 7d exponerad efter iso och exponeringsmätare vad det gäller tid och bländare, bilden till vänster är underexponerad i samma omfattning som K5 se tidigare inlägg och uppvisar bandning, brus , sämre färginformation se nedre ytan som skall vara svart.
Bilagor
Senast ändrad:
macrobild
Avslutat medlemskap
till sist
5dmk2 och K5 exponerade efter samma princip "isolös" se tidigare inlägg och beskrivning på dpreview
6400iso och 3 stegs underexponering, precis som 7d så uppvisar min 5dmk2 bandning och brus samt sämre färginformation jmf med K5
5dmk2 till vänster Pentax APS till höger och precis som Elbe säger så är det imponerande av Sony att med sin nya cmos sensor att hålla ett lågt läsbrus även på låga iso
HUR skulle resultaet bli med en 2,26 ggr större sensor= 24x36mm
5dmk2 och K5 exponerade efter samma princip "isolös" se tidigare inlägg och beskrivning på dpreview
6400iso och 3 stegs underexponering, precis som 7d så uppvisar min 5dmk2 bandning och brus samt sämre färginformation jmf med K5
5dmk2 till vänster Pentax APS till höger och precis som Elbe säger så är det imponerande av Sony att med sin nya cmos sensor att hålla ett lågt läsbrus även på låga iso
HUR skulle resultaet bli med en 2,26 ggr större sensor= 24x36mm
Bilagor
Senast ändrad:
elbe
Avslutat medlemskap
Om man ser till Canons strategi, utgående från 5DII, 1D4 och DxOMark, så verkar den gå ut på att flacka ut kurvan för DR genom att "nöja" sej med 12 Ev vid basiso och tillåta ett högre läsbrus där och samtidigt jobba på bättre DR vid höjda iso. Sony verkar däremot koncentrarat sej på att minimera läsbruset vid basiso och därigenom ta vara på att läsbruset inte ökar med höjt iso och därmed få en hög rak kurva ner genom hela iso-spannet.
DR-fliken i denna länk från DxOMark
Samtidigt ska vi komma ihåg att DR enligt DxOMark skiljer sej från det vedertagna då de mäter fram en teknisk variant där bit 1 statistiskt kan hamna på lägre än 1 vilket innebär att max DR för en 8 Mpix 12-bit sensor kan hamna på max 13,79 Ev i "DxOMark-DR".
Alla sensorer fram till idag verkar ha vara tillverkade efter samma "canonstrategi". 5DII blir linjär, sjunker 1 steg i DR med 1 steg höjd iso, vid ca iso1600, 7D vid ca iso800, D3s vid ca iso3200 och 1D4 vid ca iso6400. Efter iso6400 verkar det som både D3s och 1D4 knuffar in brusredusering.
Se DR-fliken i denna länk
Sony har kanske valt rätt strategi även om dom kanske inte når så mycket längre med en 12-bit sensor eftersom de enbart verkar ha fotonbruset att jobba vidare med?, å de är nog svårt... En 14-bit sensor borde ju å andra sidan nå upp mot 16 "DxOMark-Ev" i DR med rätt utläsningsteknik, men då kommer vi oxå in på processorkapacitet...
Hur som helst så är det kul och spännande att följa utvecklingen
DR-fliken i denna länk från DxOMark
Samtidigt ska vi komma ihåg att DR enligt DxOMark skiljer sej från det vedertagna då de mäter fram en teknisk variant där bit 1 statistiskt kan hamna på lägre än 1 vilket innebär att max DR för en 8 Mpix 12-bit sensor kan hamna på max 13,79 Ev i "DxOMark-DR".
Alla sensorer fram till idag verkar ha vara tillverkade efter samma "canonstrategi". 5DII blir linjär, sjunker 1 steg i DR med 1 steg höjd iso, vid ca iso1600, 7D vid ca iso800, D3s vid ca iso3200 och 1D4 vid ca iso6400. Efter iso6400 verkar det som både D3s och 1D4 knuffar in brusredusering.
Se DR-fliken i denna länk
Sony har kanske valt rätt strategi även om dom kanske inte når så mycket längre med en 12-bit sensor eftersom de enbart verkar ha fotonbruset att jobba vidare med?, å de är nog svårt... En 14-bit sensor borde ju å andra sidan nå upp mot 16 "DxOMark-Ev" i DR med rätt utläsningsteknik, men då kommer vi oxå in på processorkapacitet...
Hur som helst så är det kul och spännande att följa utvecklingen
macrobild
Avslutat medlemskap
jättespännande med tanke på att Canon måste svara upp mot Sonys senaste teknologi vad det gäller utläsning och läsbrus.Hur som helst så är det kul och spännande att följa utvecklingen
elbe
Avslutat medlemskap
jättespännande med tanke på att Canon måste svara upp mot Sonys senaste teknologi vad det gäller utläsning och läsbrus.
Jo, det verkar som om alla har fått en ny "morotshållare" att jaga i "racet". Vad som förvånar mej lite är att Pentax lämnade sin "egen" sensortillverkning (Samsung) efter K7 eller kanske t.o.m. efter K20?... till förmån för Sony.
Canon borde ha kapacitet att svara med sin 14-bits utveckling och processorkapacitet så vida dom inte har sprungit in i nåt hörn. Å andra sidan tog det sex-sju år för Nikon att rycka upp sej igen från D1 till D3...
En 5D4 om fyra-fem år kanske inte blir så dumt... )
White and Black
Avslutat medlemskap
Personangrepp????
Förklara vad du och FS menar.
Det är andra gången jag frågar; varför tystar du mig, Kodsnickaren?
(personangrepp bortrensade och varning utdelad)
Förklara vad du och FS menar.
Läs din mail istället... Du har fått en varning för personangrepp och diskussion om annan medlem, en helt irrelevant urspårning av denna tråd.Förklara vad du och FS menar.