Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nu stämmer de världens sämsta bröllopsfotograf!

Produkter
(logga in för att koppla)
Med en ersättning på dryga 16 000:-/dag så har klienten nog rätt att förvänta sig mer än ett "försök".
 
Detdär hade jag kunnat göra minst 10 ggr bättre för halva priset... Hur kan man kalla sig professionell fotograf när bilderna ser ut såhär?
 
ujj ujj många publicerade bilder, storkovan för den talangen. Skämt och sido undrar på om han kör film och missade 3ev+ på exponeringskompensationen?

Tyvärr är det så att jag hos nära och kära sätt proffsbilder av liknande
rang, dyrköpta kanske inte fullt så värdelösa men riktigt usla bilder. Känns skumt att man ska behöva stämma för att "bara" få pengarna tillbaks.
 
Detdär hade jag kunnat göra minst 10 ggr bättre för halva priset... Hur kan man kalla sig professionell fotograf när bilderna ser ut såhär?

Ja det kan man verkligen undra, problemet är att så många idag tror att det har blivit lättare att få till proffsiga bilder med digitalt bara för att det blivit smidigare, det är snarare tvärtom.

Tröskeln för hur mycket teknik-kunnande man måste ha har blivit mycket högre.

Förr var man inte tvungen att vara kung i mörkerrummet, men med digitalt har det blivit sååå mycket viktigare.
 
Grunden för ett bra slutresultat är en rätt exponerad bild oavsett om den är digital/analog.
Den stora skillnaden mellan digital/analog är att du kan göra bilden efter din egen smak när du kör digitalt.När man körde analogt och lämnade bilderna till kunden och deras repro så kunde man inte påverka slutresultatet lika mycket.

Sedan så är det som med allt du behöver god smak och en del kunskap.
Sedan så kan tex stilen på life stile/reportage wedding vara rätt avklippta bilder sedan att denna fotograf kör med en rätt brutal sådan (avklippta huvuden) kan kanske bara vara att han är först med den stilen.
Den verkar onekligen blivit känd rätt snabbt sedan om den kommer generera mer kunder eller ej får framtiden utvisa.
Eller som det mest troliga i detta fall så är det en något sämre fotograf än genomsnittet.
 
Va?
Ändå lär han ha fått en grundkurs i fotografering med köpet av en Nikon D3X och normaloptiken!
Jag trodde dagens super teknologiska kameror alltid gav toppbilder, så fotografens kunskap är ändå fortfarande ganska viktig?
 
Va?
Ändå lär han ha fått en grundkurs i fotografering med köpet av en Nikon D3X och normaloptiken!
Jag trodde dagens super teknologiska kameror alltid gav toppbilder, så fotografens kunskap är ändå fortfarande ganska viktig?

klart du fixar kanonbilder men du måste ha senaste modellen,det är viktigt helst samma dag den släpps.
Dom blir fort sämre.
Killen kanske hade en modellen innan,klart det blir dåligt då.
 
Hur kan man kalla nån proffsfotograf som tar 16000:- för fyra fem dagars jobb? Möjligen ser företagsvillkoren annorlunda ut i England än här men i alla fall. Men de hyrde ju en "multifotograf" och de fick uppenbarligen en också.

/Maverick
 
Självklart är han en multifotograf, med 5 bilder/sek och magnesium stomme i kamerahuset Nikon D3X!
Märkligt att detta inte var tillräckligt, för en bröllopsfotografering?
 
Det här är väl ett bra avskräckande exempel att visa på för er som vill leva på fotograferandet! Bättre än att gnälla på folk som fotar billigt/gratis. Åtminstone om ni kan ge garantier för bättre resultat. :)
 
inte nog med att tomten har över exponerat sjuk mycket, han har även lyckas fånga ett spöke som håller upp den arm lösa brudens blomm bukett :-D

[EDIT: Bild borttagen - Tänk på upphovsrätten! /Jeppe]
 
Senast redigerad av en moderator:
Det måste vara fel på minneskorten! Hade jag varit den fotografen hade jag lätt stämt minneskortstillverkaren!
 
Okej, det ser förstås inte bra ut. Men här har man uppenbarligen plockat ut de absolut sämsta bilderna av 400, varav 22 var bra (enligt brudparet). 5% är en också rätt dålig hitrate - men hur många fotografer kommer egentligen upp i mer än 10-20% bra bilder? Med det i åtanke tycker jag att man kan se lite mindre hårt på stackaren.

En tanke: kanske är de kraftiga överexponeringarna de första bilderna han tagit utomhus efter att ha fotat förberedelser/vigsel i mycket svagare ljus? Det har hänt mig med att jag glömt bort att byta ISO vid sådana övergångar.
 
Okej, det ser förstås inte bra ut. Men här har man uppenbarligen plockat ut de absolut sämsta bilderna av 400, varav 22 var bra (enligt brudparet). 5% är en också rätt dålig hitrate - men hur många fotografer kommer egentligen upp i mer än 10-20% bra bilder? Med det i åtanke tycker jag att man kan se lite mindre hårt på stackaren.

En tanke: kanske är de kraftiga överexponeringarna de första bilderna han tagit utomhus efter att ha fotat förberedelser/vigsel i mycket svagare ljus? Det har hänt mig med att jag glömt bort att byta ISO vid sådana övergångar.

Men varför visar man då brudparet på 278 dåliga? Skillnaden på en bra och en dålig fotograf är att den bra fotografen aldrig visar sina dåliga bilder!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.