Annons

Ny kamera + gamla objektiv = sant?

Produkter
(logga in för att koppla)

FatAlbert

Medlem
Att använda gamla objektiv till ny kamera

Min pappa har en gammal canon (tror jag att det är) från sjuttiotalet. Till den har han fler bra objektiv vet jag.

Går dessa att använda till en ny canon digital systemkamera? Går de att använda till en ny digital systemkamera av ett annat märke?

Passar icke utom möjligen med någon adapter. Canon bytte objektivfattning när autofokusen kom. Hur adaptermöjligheterna ser ut vet jag inte.

Min pappa har en gammal analog Nikon systemkamera från -72. Till den har han ett helt gäng objektiv.

Går det att skruva på gamla objektiv till en ny digital systemkamera? Finns det adaptrar till sådant?

Adaptrar ska fungera, dock så kommer vad jag vet inte AF att fungera. Det är inte säkert att ljusmätning etc fungerar heller. Men helt manuellt ska det fungera.

Vad jag har hört så ska alla objektiv i EF serien fungera på nya kameror.

Lycka till

Skruva på?
Då är det ingen Nikon från 70-talet!
Bäst att studera kamerahuset bättre, besöka en märkesverkstad, de kan ge dig tips.
För övrigt, sök på Internet.

är det bara jag som är förvirrad av tråden? vad är det som gäller nudå? har hans far gammal nikon utrustning o han själv nikon? elr har hans far canon o han canon..elr vad? snurrigt värre

Hehe, snurrigt minst sagt, konstigt att de två trådarna har blivit mixade.

Aja, det finns väl adaptrar mellan canon och nikon och på andra hållet, det enda som är helt säkert är väl att om det går så är det helt manuellt. Ingen AF och ingen ljusmätning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar