Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Filter som fastnat

Produkter
(logga in för att koppla)

Mamaya

Aktiv medlem
Finns det någon som vet hur man får loss ett filter som fastnat på ett objektiv? Har ett Nikkor 300/4,0 ED där UV filtret fastnat och jag får inte ens bort det om jag sätter det i ett skruvstäd. Har ägt det i över tio år och det har aldrig gått att rubba vad jag kan minnas, möjligtvis den första tiden i min ägo.

Mvh Berit
 
Finns det någon som vet hur man får loss ett filter som fastnat på ett objektiv? Har ett Nikkor 300/4,0 ED där UV filtret fastnat och jag får inte ens bort det om jag sätter det i ett skruvstäd. Har ägt det i över tio år och det har aldrig gått att rubba vad jag kan minnas, möjligtvis den första tiden i min ägo.

Mvh Berit

Hej, om du provat i ett skruvstäd är det troligen redan trasigt, då är det lätt att knipsa av med en avbitartång och vrida inåt så släpper det från objektivets gängor.
 
Om det nu inte skulle vara förstört skulle du kunna prova att försöka ge ett jämnt tryck, i stil med en handduk emellan hand och filter, och sen vrida till med hela handen.
 
Tillför lite försiktigt med värme å se ifall det hjälper..väldigt vanligt problem me filter att dom och objektivet är i olika material och har olika termiska egenskaper.. Då kan det fastna riktigt ordentligt :) men testa värme / kyla å se ifall det ger nån effekt. Använd inte skärbrännare :)
 
Finns det någon som vet hur man får loss ett filter som fastnat på ett objektiv? Har ett Nikkor 300/4,0 ED där UV filtret fastnat och jag får inte ens bort det om jag sätter det i ett skruvstäd. Har ägt det i över tio år och det har aldrig gått att rubba vad jag kan minnas, möjligtvis den första tiden i min ägo.

Mvh Berit

Hej Berit!

Jag hade ett 77 mm UV-filter, som satt som ett skruvstäd under många år. Jag försökte med olika hjälpmedel, bl.a. olika verktyg, men det satt fast utan att jag kunde rubba det.
Då fick jag se ett tips på Fotosidan och som också angetts här ovan. Jag tog en handduk mellan hand och filter och vred. Filtret lossnade direkt.
Lycka till!

John-Erik
 
annars kan du ju testa med nån typ av oljefilteravdragare, en modell med en gummirem eller likande.
Inte den med kedja ;)

Finns ju hjälpmedel för att öppna burklock också, det kan funka annars

Lycka till
 
Finns det någon som vet hur man får loss ett filter som fastnat på ett objektiv? Har ett Nikkor 300/4,0 ED där UV filtret fastnat och jag får inte ens bort det om jag sätter det i ett skruvstäd. Har ägt det i över tio år och det har aldrig gått att rubba vad jag kan minnas, möjligtvis den första tiden i min ägo.

Mvh Berit

Det är sannolikt mässing som är lätt att såga i. En liten metallsåg och 10 minuters försiktigt sågande och problemet är löst.

Annars kan du prova att kyla metallen som då drar ihop sig och snabbt innan kylan spridit sig till objektivet prova vrida loss. Kylspray eller luft på burk kyler snabbt.
 
Tillför lite försiktigt med värme å se ifall det hjälper..väldigt vanligt problem me filter att dom och objektivet är i olika material och har olika termiska egenskaper.. Då kan det fastna riktigt ordentligt :) men testa värme / kyla å se ifall det ger nån effekt. Använd inte skärbrännare :)

Att det sitter kan bero på två saker,
1. Vildgängat vid påskruvning / hoppat delvis ur gängen efteråt pga en "smäll/tryck"
2. det är hårt fastdraget eller suttit länge (oxid/smuts, som ett lim)

Åtgärd

1. kan kollas med en fin vasst föremål skalpell/microskruvmejsel och känn om det är så, delvi anligg/delvi inte anligg i skarven mellan filter och objeltivet.
Åtgärdas genom att ställa objeltivet på högkant med filteret nedåt på ett plant underlag typ skärbräda. Ta sedan och snedtäll objektivet petimeterlite och tryck försiktigt medåt samtidigt som det roteras runt ett till något varv. Prova därefter att dra loss med en handduk.

2. Tricket här är att a) bara expandera genom att värma objektivet men inte filtret eller b) kyla krympa filtret men inte objektivet.
Efter som filtret har minsta massan är det vettigast att kyla det. Ställ det stående med filtret nedåt mot något plant fruset föremål en stund. alternativt ta kylspray på ytan mellan glaset och filtetets metallkant.
Sen gäller det att vara snabb med handduken kylan ska inte till objektivet då krymper ju även det... "och man är på ruta ett och man får göra om proceduren efter en stund".

om inte ovan hjälper för det geggat/oxiderats fast ...
Finns det även krypsprayer för oxid i gängor som baseras på någon form av 100% förångande som regel alkoholer (obs ta inte med spray med olja eller lösningsmedel). Men nu den här punkten är överkurs och här behöver man ha kännedom om vad man gör, så därför prova punkt 1 och 2 igen eller gå vidare till punkt 3.


Om ovan inte hjälper... Punkt 3. ta avbitartången

Tänk på att, är det vildgängat pga. p.1 och man gänar upp med våld uppstår "nya"gängor" och man kan förstöra orginalgängan.
 
Senast ändrad:
Sök i forumet. Det har tagits upp många gånger.
Utöver handduken finns det ett annat populärt tips.
Ta en lampsladd som är platt och linda ett varv runt filtrer och använd det för att dra av.
 
Diskhandskar funkar bra, man får världens grepp. Jag lyckades få loss ett strejkande filter.

Något smörjmedel som inte är "oljigt"skulle du kunna testa, men se till att inte ta för mycket så det letar sig in i optiken. Det har jag inte testat själv, så det kanske är en dum idé. Gängorna kanske har ärgats så de måste rengöras, kanske med lite sprit eller nåt.

Hoppas det löser sig!

/D
 
Tack!

Nu har jag fått loss filtret med en diskhandske, efter ett tag lossnade det. Fick mycket riktigt ett mycket bra grepp. Tack för alla bra tips och glad påsk!

Berit
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.