Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag kan köpa precis vad som helst för några hundra lakan (låt oss säga upp till någon miljon utan större problem), bara för kul, men jag vill ändå inte betala överpriser. Är inte snål, och kostar på mig det jag verkligen vill ha, men för mig så tar det emot att betala hur mycket som helst.
Normalt så vill jag helst inte betala mycket mer än 10 lakan för ett objektiv eller kamerahus, och min normala smärtgräns går normalt någonstans uppåt ca 20 lakan.
Har dock inga problem med om du, eller någon annan, väljer att spendera bra mycket mer än så. Vi är alla olika, och även om jag ser en väldigt liten förbättring, med ökade priser.
Nä men du ser att även du som ändå har foto som hobby drar din gräns där och många med mindre omständigheter vill inte gå över 5000. Då återstår att vänta ut produktcykler och kampanjer men objektiv rasar sällan i pris som kameror. För oss med Sony-grejor har det tagit lång tid för att få en andrahandsmarknad överhuvudtaget men den kanske kommer nu trots allt åtminstone för kamerahusen. En del kommer säkert kunna plocka upp en A7r II nu när den tappat 1/3 i nypris och kanske hälften på beg. marknaden. Det är ju lite lovande i alla fall, särskilt som hobbyister sällan sliter ut digitalkameror. Det är väl bara bra av det skälet att A7r III snart kommer att åstadkomma även detta.