Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Du både förenklar och övertolkar mig (som jag läser det).
FYI: Med användarhantering så menar jag inte bara den fysiska ergonomin på kamerahuset (som du verkar tolka det som), utan med användarhantring så menar jag all design av hårdvara och mjukvara som tillsammans bidrar till ett effektivt och möjligt naturligt fotograferande, som har en potential att bli en både känslomässig och praktisk förlängning av ens bildmässiga tankar och ambitioner.
Kanske en lite flummig definition, men jag tror att många förstår vad jag syftar på (dvs. mycket mer saker än enbart utformningen av själva kamerahuset).
PS. Jo, Sony vinner helt säkert ”tävlingen” om att ha absolut mest nya finesser i sina kamerahus. Den placeringen har de toppat sedan länge. Inget nytt på det sättet. Dvs. precis raka motsatsen till den andra extremen i form av Leica.
Ja och det skriver du efter att jag verkligen försökt förklara att den gängse "ergonomidiskussionen" är väl grund och givit ett antal exempel på vad jag menade en del av den teknik som kommit de senaste åren verkligen åstadkommit för ergonomin. Tycker du mina exempel var konstiga eller sköt vid sidan av ergonomidiskussionen? Jag tycker faktiskt det inte det riktigt håller att som många (dock inte du vad jag vet ) ofta fastnar i diskussionen om kamerahus storlek, för det är nästan alltid det allt kokar ner till i slutänden och att kanppar är för små, otaktila eller sitter där man inte är van vid att de sitter.