Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jag förutspår att förslaget kommer att vara ungefär så här:

Video och foto från drönare kommer att undantas från kameraövervakningslagen om den som använder drönaren gör det yrkesmässigt.

En speciell foto- och video-licens för drönare kommer att krävas. Den licensen kommer bara att vara möjligt för yrkesfolk att inneha.

Hobbyister göre sig ej besvär.

Video och foto från drönare kommer att undantas från kameraövervakningslagen om den som använder drönaren gör det yrkesmässigt.

En speciell foto- och video-licens för drönare kommer att krävas. Den licensen kommer bara att vara möjligt för yrkesfolk att inneha.

Det blir många företagare efter nyår då vi är väl ett land som är kända för gott entreprenörskap och låt oss bibehålla och förstärka denna tradition

Det blir många företagare efter nyår då vi är väl ett land som är kända för gott entreprenörskap och låt oss bibehålla och förstärka denna tradition
En dyr hobby kommer att bli ännu dyrare. Foto- och videolIcensen kommer förstås inte att vara gratis.

Redan nu måste yrkesverksamma med drönare ha en licens från Transportstyrelsen som kostar 3800 kr i ansökningsavgift och därefter 1200 kr om året om tillståndet beviljas.

En foto- och videolicens kommer knappast att bli billigare.

Förvåning

VI får väl se vad Riksdagen beslutar, men regeringens promemoria innehåller ett mycket vettigt förslag som helt enkelt undantar kameraövervakning med drönare från kameraövervakningslagen.

Föredömligt enkelt med bra resultat för alla som fotograferar/videofilmar med drönare, vare sig det är yrkesverksamhet eller hobbyverksamhet.

Ibland blir man överraskad av politiker som nästan alltid annars vill reglera mera.

VI får väl se vad Riksdagen beslutar, men regeringens promemoria innehåller ett mycket vettigt förslag som helt enkelt undantar kameraövervakning med drönare från kameraövervakningslagen.

Föredömligt enkelt med bra resultat för alla som fotograferar/videofilmar med drönare, vare sig det är yrkesverksamhet eller hobbyverksamhet.

Ibland blir man överraskad av politiker som nästan alltid annars vill reglera mera.

Otroligt! Det var ju en bra julklapp till alla fotografer som behöver använda drönare i sitt jobb och till alla andra intresserade också. Men är det inte ganska logiskt beslutet ändå. Om man hade tvärnitat detta så hade man även stoppat alla möjliga framtida verksamheter och tillväxtnischer för olika foto- och transporttillämpningar och det skulle ju kunna inverka menligt på Sveriges IT-utveckling och ekonomi om vi begränsar detta mer än omvärlden. Jag tror drönare kommer vara jätteviktiga i framtiden och vi kommer säkert få se tillämpningar vi idag inte ens kan drömma om. Jag tror exv. byggverksamheten kommer kunna spara en massa pengar med hjälp av drönare vid exv. bygginspektioner inför underhåll av fasader och tak bara för att nämna det mest uppenbara.

Hoppas bara folk förstår att det här är frihet under ansvar så man inte missbrukar möjligheterna och drar på sig regleringar i efterhand för att man stör exv. kommersiell luftfart och folks integritet onödigt mycket.

Men är det inte ganska logiskt beslutet ändå. Om man hade tvärnitat detta så hade man även stoppat alla möjliga framtida verksamheter och tillväxtnischer för olika foto- och transporttillämpningar och det skulle ju kunna inverka menligt på Sveriges IT-utveckling och ekonomi om vi begränsar detta mer än omvärlden. Jag tror drönare kommer vara jätteviktiga i framtiden och vi kommer säkert få se tillämpningar vi idag inte ens kan drömma om.
Det hade ju också kunnat bli som jag spekulerade om i tidigare inlägg. Kommersiell verksamhet hade kunnat fortsätta att använda drönare, medan hobbyister hade straffats ut ekonomiskt (eller inte ens kunna skaffa den licens jag spekulerade om).
Ibland tycker jag om att ha fel. :)

Javars, men det går också att göra utan drönare och utan en övervakningskamera (såsom den definieras i övervakningslagen).

Det kan också uttryckas som dold övervakning med kamera.

De skriver att människor kan uppleva sig övervakade. Det innebär ju att man uppfattar att en drönare är i luften. Hur går det ihop med dold övervakning?

Hur definierar man övervakning?
Varför är det så fruktansvärt med en kamera i luften?
Det är läge för foliehatt.

Jag är inte van vid att läsa sådana här texter.
Men texten säger väl ingenting?, 3 sidor med ingenting.
Jo förresten, de gnäller över att de har lite tid på sig att svara.

en snabb fråga bara. Hur ska någon kunna se/bevisa att en film är filmad med en drönare eller inte?
Eller att en bild är från en drönare? kanske jag filmar från ett flygplan? eller så är jag ute och glidflyger kanske?

eller så såt jag på ett högt berg och fotar .

går det som sagt att bevisa för någon att filmen/bilden kommer från just en drönare?

De skriver att människor kan uppleva sig övervakade. Det innebär ju att man uppfattar att en drönare är i luften. Hur går det ihop med dold övervakning?

Hur definierar man övervakning?
Varför är det så fruktansvärt med en kamera i luften?
Det är läge för foliehatt.

Bara för att förtydliga, min foliehatt var inte riktad till Sven eller någon specifik person, utan var mer en allmän reflektion över den skräck som verkar finnas hos ett fåtal, men högljudda personer.

De gånger jag flugit har alla personer varit mycket nyfikna och intresserade. En person har uttryckt att drönaren var högljudd, och två personer var direkt fientliga. De hävdade att det var förbjudet just där. Detta var sommaren 2016, flera månader innan HFD kom med sitt utslag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar