Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kanske skulle kunna rigga upp kameran så att den synkade bilderna mot en molntjänst som Sonys egen PlayMemories lagring i några passande pauser.

Jag kan ha fel, men jag tror några av de tjänster som kameratillverkarna erbjuder faktiskt har den funktionen. PlayMemories kan väl i alla fall synka till telefon/platta och sedan kan ju t.ex. appar som Dropbox synka vidare det som finns i telefonen/plattan med valfritt moln.

Enklast är väl Samsungs Android- och Tizen-baserade kameror där man helt enkelt kör Dropbox direkt i kameran :)

Nej så enkelt är det inte. Det är ett samspel. Problemet är att objektivet aldrig hittar sitt jämviktsläge i fokus så den följande AF:en (AF-C) då kommer att jobba hela tiden frenetiskt för att hamna i jämvikt och det låter nästan som ett konstant ljud av en gnistbildning. Det är hemskt i filmerna som blir helt förstörda med AF påslaget. Logiken finns i MC-11 vad jag förstår eftersom det som normalt finns i objektiven förbikopplas och sköts av MC-11 istället.
Men det är fortfarande inte adaptern som genererar ljudet, eller hur?

Det här sker med alla typer av Global Vision objektiv från Sigma med Canon-fattning (har inte testat den för Sigma-fattning).
Sigma ger inga garantier för funktion med annat än sina egna GV-objektiv, vad jag vet. MC-11 fungerar inte på samma sätt med de supportade GV-objektiven som med andra Sigma-objektiv med EF-fattning (och Canons förstås).

Med supportade GV-objektiv fungerar kombinationen MC-11 och objektiv som ett "nativeobjektiv", dvs det görs ingen protokollöversättning av adaptern.

Med andra objektiv gör MC-11 ungefär som alla andra AF-adaptrar som måste översätta mellan kamerans och objektivets AF-protokoll.

För att få en uppfattning om vad det kostar i en kamera (OBS! hur mycket priset ökar, inte hur mycket dyrare tillverkningen blir) vore det lämpligare att jämföra två kameror där den ena kan ta ett minneskort medan den andra kan ta två, men som i övrigt är väldigt lika. Finns det någon sådan? Nån som har ett bra förslag på kandidater?

Ja, det är förstås som du säger individuellt, men den rationelle minneskortanvändaren försöker ta reda på hur stor risken är innan hon lägger ut pengar på något som ska minska risken.

Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att ett minneskort har gått sönder på de snart 20 år jag har använt digitalkameror.

Risken är liten, men när det väl händer kan det ju vara kul med backup

Men det är fortfarande inte adaptern som genererar ljudet, eller hur?

Sigma ger inga garantier för funktion med annat än sina egna GV-objektiv, vad jag vet. MC-11 fungerar inte på samma sätt med de supportade GV-objektiven som med andra Sigma-objektiv med EF-fattning (och Canons förstås).

Med supportade GV-objektiv fungerar kombinationen MC-11 och objektiv som ett "nativeobjektiv", dvs det görs ingen protokollöversättning av adaptern.

Med andra objektiv gör MC-11 ungefär som alla andra AF-adaptrar som måste översätta mellan kamerans och objektivets AF-protokoll.

Nä men det är den som styr funktionen som inte låser som den ska och det är de som skapar problemen. Single shot hittar låsning men tyvärr inte i fokus i allt annat än dagsljus. Så även här kör jag i AF.C och det funkar men inte ens i stillbild låter den bli att "microjustera" konstant men i det fallet är ju ljudet inget problem som i video.

... och Sigma kan ju påstå att de kan emulera native, men de är långtifrån i mål där kan jag meddela. Avstå från denna lösning tills Sigma åtgärdat problemen för idag är detta inget bra alternativ.

För att få en uppfattning om vad det kostar i en kamera (OBS! hur mycket priset ökar, inte hur mycket dyrare tillverkningen blir)

Var realist Per, istället för att fastna i "argumentera för argumenterandets skull"-träsket.

Priserna jag citerade i exemplen ovan var inte komponentpriser för tillverkarna. Det var slutkundspriser för slutkonsument i handeln, med svensk moms. Dessutom var det kompletta produkter, där SD-kortplatsen är endast en liten del av totalkostnaden.

Rent komponentmässigt för tillverkaren handlar det snarare om några kronor (säg $1-$2, eller 10-18 kronor, i lite normala inköpsvolymer).

Dvs nästan ganska ointressant lågt.

Speciellt om vi istället för produkter för några hundralappar (som i mina exempel ovan) diskuterar kameror som i många fall kostar 5 000 - 35 000.

All annan ren matematik är "tjöt för tjötandets skull" - vilket jag iofs gärna kan hänga med på om det gör dig lyckligare (har inga som helst problem med det - har mitt på det "torra").

I verkligheten så är dock kostnaden i princip negligerbar i det stora hela gällande avancerade kameror med tanke på hur dyra produkter och komponenter vi talar om i övrigt (sensorer för tusentals kronor, mekaniska slutare, relativt dyra processorer, FPGA:er, snabba buffertminnen, batterier, etc).

Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att ett minneskort har gått sönder på de snart 20 år jag har använt digitalkameror.

Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att mina bilar, fastigheter eller båtar har brunnit på 25 år. Ännu så har både försäkringar, brandvarnare/larmcentraler och brandsläckare varit i onödan.

Senast ändrad:
Det har snackats om flera minneskort i exv. A7r II från främst Bengts sida men jag tror inte folk alltid har en aning om hur trångt det är i en modern kamera. Jag såg hur en Olympus-systemkamera såg ut i genomskärning på Fotomässan för några år sedan och då inser man hur otroligt packat det är redan. I A7 II:eek:rna sitter ju dessutom ett IBIS-system!! Jag har svårt att fatta faktiskt hur det gick till. Jag tycker det är mer märkligt att de får plats med det de får plats med även om det visst vore bra med en backuppalts ibland när man tar bilder från motiv som man vet aldrig går i repris.

Jag tror att vikt- och platsskäl är ett större skäl än tillverkningskostnad, till att man inte inkluderar det i alla kameror.

(Det största skälet är nog främst pga bristande efterfrågan hos sina kundkretser.)

Det sagt så tar jag, personligen, hellre en kamera med någon millimeter mer på ena kanten, och några gram till i vikt, men med möjligheten till dubbla kortplatser.

Ja hur lägger ni bilderna om det fins 2 platser, nu läser jag av som backup att det är vanligast, så ni ställer in i menyn Raw till bägge korten. Tidigare hörde man alltid Raw till ena och Jpeg till andra, det går alltså att göra om Jpeg till Raw om ena kortet havererar, jag som har ett kort körde mycket både Raw/Jpeg vilket också rekommenderades av många, jäklar vad mycket bilder det blev. Men har ändrat på det när jag läser Stefans Lightroom skola, på A77 har jag inställt så att jag snabbt kan växla mellan Raw/Jpeg.

Om ni bara har en kortplats och tar en viss serie av bilder, händer det inte då att ni byter kortet och sätter i ett annat för att lättare kunna sortera hemmavid, samtidigt vet ni att det kortet är okej. Jag har en hårdplast dosa med fönster och plats för fyra kort.

//Bengt.

Jag tror att vikt- och platsskäl är ett större skäl än tillverkningskostnad, till att man inte inkluderar det i alla kameror.

(Det största skälet är nog främst pga bristande efterfrågan hos sina kundkretser.)

Det sagt så tar jag, personligen, hellre en kamera med någon millimeter mer på ena kanten, och några gram till i vikt, men med möjligheten till dubbla kortplatser.

A99II har två kortplatser, och ryktena om en A9 på SAR så gjorde man nästan en liten extra sak av att den skulle få dubbla kortplatser.

Jag skulle gärna ta 50 gram till för bättre grepp på många kameror, kameror som ändå måste bäras med remmen runt halsen.

Ja hur lägger ni bilderna om det fins 2 platser

Jag kör en kombinerad nytta av de två kortplatserna. Kör RAW på ena och JPEG på den andra.

På detta sätt så får jag tre för sig olika fördelar:

* Enkel separering av alla RAW-filer och av alla JPEG-filer

* Man får automatiskt en backup; om tex RAW-kortet går sönder, eller tappas bort (inte helt ovanligt förekommande, speciellt med de mindre SD-korten) så har du åtminstone en bra JPEG som backup (som räcker i 90-95% av alla mina foton, och en JPEG är ändå 100% än en endast en trasig RAW som man inte kan få tillbaka)

* Höjer prestandan på kameran (de kan ofta skriva till bägge platserna samtidigt, istället för sekvensiellt till samma kort)

Det går ju ofta att konfigurera hur de två kortplatserna skall ändras på ganska många olika sätt, men jag skulle misstänka att så som jag kör (RAW på ena, JPEG på andra) är ibland ett av de vanligaste sätten att utnyttja de två platserna. Men det är ju upp till var och en givetvis.

Man kanske skulle kunna rigga upp kameran så att den synkade bilderna mot en molntjänst som Sonys egen PlayMemories lagring i några passande pauser.

StenÅke: Nu kanske man inte kan ta statistik från Fotosidorna enbart om man försöker att se vad en fotograf prioriterar först med en kamera, om det nu är extra bra AF, fler knappar osv. Min avläsning av kommentarerna/ kritiken kring just A7RII var bland annat önskningar om dubbla platser, även Lossless Raw, större batteri och en av dom mest återkommande problemet är detta med att man inte kan ta ur kortet och sätta i kortläsare vid överföring och FW-uppdateringar, Ock förmodligen NR 1 på listan bättre menyer. Tony N. höll på att skratta i kull sig när han pratade om den förbättring som ändå görs nu med A6500.

Jag klarar mig fortfarande bra med gamla utskällda A77 StenÅke, 24mp sensorn på den är det inga fel på, och det tar inga evigheter att starta upp den eller, jag tror att jag måste ha fått en bättre variant än vad andra fick.

A99II har två kortplatser, och ryktena om en A9 på SAR så gjorde man nästan en liten extra sak av att den skulle få dubbla kortplatser.

Låter vettigt. Förhoppningsvis så kanske det startar en trend så att det småningom även kommer på övriga kameror (förutom de allra minsta pocketvarianterna).

Jag skulle gärna ta 50 gram till för bättre grepp på många kameror, kameror som ändå måste bäras med remmen runt halsen.

Håller med.

Risken är liten, men när det väl händer kan det ju vara kul med backup
Om jag fotograferade på uppdrag så skulle jag vara angelägen att ha mer backup, och gärna se till att de kameror jag använde hade dubble minneskortsfack, men eftersom jag enbart fotograferar för nöjes skulle så är det inte lika viktigt för mig. T.ex. så duger det att göra backup på minneskortet varje kväll på en resa.

Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att mina bilar, fastigheter eller båtar har brunnit på 25 år. Ännu så har både försäkringar, brandvarnare/larmcentraler och brandsläckare varit i onödan.
Inte jag heller, men bilar, hus och båtar är värda enormt mycket pengar än enstaka bilder för mig. Om några bilder försvinner så kan jag ta nya. Inte nödvändigtvis exakt samma, men det spelar inte så stor roll.

Mina bilder har inget monetärt värde. Givetvis kan det vara kul att titta på gamla bilder (men det gör jag extremt sällan). Det är de nyligen tagna som är kul att titta på.

Jag skulle förstås inte välja bort en kamera med dubbla kortplatser (allt annat ungefär lika) men den finessen är inte högprioriterad.

I verkligheten så är dock kostnaden i princip negligerbar i det stora hela gällande avancerade kameror med tanke på hur dyra produkter och komponenter vi talar om i övrigt (sensorer för tusentals kronor, mekaniska slutare, relativt dyra processorer, FPGA:er, snabba buffertminnen, batterier, etc).
Komponentkostnaden är nog inte speciellt hög nej (och det har jag inte heller påstått). Att anpassa kameraplattformen är dock inte gratis. Varje ny kamera som en tillverkare släpper är inte nykonstruerad från grunden utan byggar på en hård- och mjukvaruplattform. Hur ofta dessa revideras eller nykonstrueras vet jag inte, men det är definitigt inte lika ofta om en ny kamera presenteras.

Angående dubbla minneskortsfack, för mig som fotar en del bröllop, men även vid andra uppdragsfotograferingen är det en helt avgörande funktion.

Ja Per och Martin, jag har ett exempel. Jag fick faktiskt en spec. vid ett tillfälle efter att anti skak hade pajat för andra gången i min Konica Minolta D7D (som ju var världens första DSLR med antiskak). Om jag inte missminner mig hade de satt upp drygt 500 kronor i materialkostnad för att byta antiskak-komponenterna i den kameran. Så rent tillverkningskostnadsmässigt så kostade antiskakkomponenterna för den funktionen bara 500 spänn. Det förvånade mig eftersom komponenter i form av reservdelar brukar kosta klart mer än vad komponenterna kostar i produktionsledet. Idag är antiskak huvudfåra men jag kan ju tänka mig att utvecklingskostnaderna var en tyngre post då än nu.

Angående dubbla minneskortsfack, för mig som fotar en del bröllop, men även vid andra uppdragsfotograferingen är det en helt avgörande funktion.

När jag fotar bröllop så använder jag ofta tre fyra kameror och får på så vis upp till fyra kortplatser-:) Det fungerar kanske vid andra uppdrag också.

Mina bilder har inget monetärt värde. Givetvis kan det vara kul att titta på gamla bilder (men det gör jag extremt sällan). Det är de nyligen tagna som är kul att titta på.

Tänk vad olika personligheter man kan vara!

Jag håller med om fakta - men har en helt annan slutsats och filosofi.

Pengar kan man alltid tjäna in på nytt, men de personliga upplevelserna och ögonblicken kan ibland vara omöjliga att återskapa eller få tillbaka.

Min personliga tid och upplevelser, inklusive mina personliga foton och förevigade ögonblick (eller tappade), är oftast mycket mer värt än kapital, och betydligt mer svårersättligt i många fall (trots att jag är kapitalist i grunden).

Pengar är långtifrån allt i livet.

Det finns andra större värden - som man inte alltid kan sätta en exakt prislapp på.

Pengar kan man alltid tjäna in på nytt, men de personliga upplevelserna och ögonblicken kan ibland vara omöjliga att återskapa eller få tillbaka.
Det kan dock ta rätt lång tid. Många av oss klarar bara av att tjäna ihop till ett hus per livstid (om vi inte ska försaka en hel del annat, förstås).

Så husförsäkring tycker jag är värt priset.

Upplevelserna har man alltid kvar oavsett om de finns på bild eller inte. Visserligen har jag rätt dåligt minne, men så uselt att jag inte kommer ihåg speciella tillfällen utan att ta stöd av bilder är det nog inte. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar