För att få en uppfattning om vad det kostar i en kamera (OBS! hur mycket priset ökar, inte hur mycket dyrare tillverkningen blir)
Var realist Per, istället för att fastna i "argumentera för argumenterandets skull"-träsket.
Priserna jag citerade i exemplen ovan var inte komponentpriser för tillverkarna. Det var
slutkundspriser för slutkonsument i handeln, med svensk moms. Dessutom var det kompletta produkter, där SD-kortplatsen är endast en liten del av totalkostnaden.
Rent komponentmässigt för tillverkaren handlar det snarare om några kronor (säg $1-$2, eller 10-18 kronor, i lite normala inköpsvolymer).
Dvs nästan ganska ointressant lågt.
Speciellt om vi istället för produkter för några hundralappar (som i mina exempel ovan) diskuterar kameror som i många fall kostar 5 000 - 35 000.
All annan ren matematik är "tjöt för tjötandets skull" - vilket jag iofs gärna kan hänga med på om det gör dig lyckligare (har inga som helst problem med det - har mitt på det "torra").
I verkligheten så är dock kostnaden i princip negligerbar i det stora hela gällande avancerade kameror med tanke på hur dyra produkter och komponenter vi talar om i övrigt (sensorer för tusentals kronor, mekaniska slutare, relativt dyra processorer, FPGA:er, snabba buffertminnen, batterier, etc).
Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att ett minneskort har gått sönder på de snart 20 år jag har använt digitalkameror.
Själv har jag aldrig någonsin råkat ut för att mina bilar, fastigheter eller båtar har brunnit på 25 år. Ännu så har både försäkringar, brandvarnare/larmcentraler och brandsläckare varit i onödan.