Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Allmäna spånerier om Sony och annat
- Trådstartare afe
- Start datum
martinot
Aktiv medlem
Tänkte på A99II:s nya hybrid-AF med sammanvägning av spegelns och sensorns AF-moduler, borde det inte vara tekniskt möjligt att utföra något liknande med LA-EA4-adaptern och med E-mountkamerorna?
Jo, det skulle förmodligen inte vara helt omöjligt.
En riktigt bra idé faktiskt (om det inte är några praktiska hinder emot det).
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jo, det skulle förmodligen inte vara helt omöjligt.
En riktigt bra idé faktiskt (om det inte är några praktiska hinder emot det).
Jag tror det kommer en ny adapter som är anpassad till den nya generationen av Sony-hus. Tror inte det funkar med LA-EA4 -adaptern. Den firmware (3.1) vi fick till bl.a. A7 II var ju till för LA-EA3. Om man kör 4:an på mina kameror så är det fokussensorn i adaptern som styr och inte fokuspunkterna på sensorn.
Jag tror inte ni vill ha den gamla lösningen i LA-EA2 och EA4. Det är för få fokuspunkter i jämförelse med vad man nu kan få. Vi behöver en ny adapter med samma teknik som finns i A99 II. Det i så fall en tredje generation. Den kanske kommer heta LA-EA6 då.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Hög tid för ny adapter Sony! Fattas bara, omsprungna av såväl Sigmas MC-11 som Metabones.
Nä så är det ju inte tycker jag. MC-11 är en jättebra lösning - om den funkade som den ska. Många har vittnat inklusive undertecknad om problemen som finns. Med Sigmas Global Vision -objektiv för Canon är den långsam, har svårt att sätta fokus i minsta lilla avvikelse från dagsljus i AF-S (Single). Enda som funkar hjälpligt korrekt och låser korrekt i fokus vid stillbild är AF-C (Continuos)! Problemet med AF-C är dock att det låter så illa hela tiden att det förstör ljudet vid all filmning trots att man har extern mick.
Med Sony LA-EA3 (adapter utan spegel bara för moderna objektiv utan skruvdrift) och firmware 3.1 eller senare får man hybrid-AF-stöd åt både denna adapter samt både MC-11 och Metabones adapter på samma sätt som A7r II gjort från början. Med LA-EA3 så funkar mitt gamla Sigma för A-mount klockrent med hybrid-AF på mina nya Sony-hus. Så än så länge är MC-11 inte alls något bra praktiskt alternativ och ännu har inte Sigma reagerat och levererat en ny firmware, så det är långtifrån bara Sony som varit sega med firmwareuppgraderingar.
Sedan kan jag inte låta bli att säga följande: Jag tycker också Sony kunde vara lite mer på tå med att rätta till en del saker i äldre modeller (nu ska vi dock i alla fall tydligen få de nya menysystemet i nästa version). En del hyllar Fuji som tydligen i en del fall släppt 20+ uppdateringar till någon kamera om man får tro uppgiftslämnaren.
Jag har ett annat exempel och det var då jag köpte en Garmin GPS/Ekolod 527 xs (tror jag). Där funkade inte en av de nyaste funktionerna utan ny firmware (down-vy som ger nära fotografisk bild av sjöbotten). När jag läste firmwarehistoriken i en readme-fil blev jag mest brydd och undrade precis som jag gör kring alla som släpper så många firmwareuppgraderingar. De var säkert också drygt 20 till antalet. Varför kunde Garmin inte se till att få det mesta av detta rätt innan man skeppade grejorna. Tjugo + uppdateringar på ett par år som modellen var när jag köpte den känns ju inte direkt som om man har koll på läget. Jag vill verkligen inte göra 20 uppdateringar för att vara i synk med vare sig Sony, Garmin eller Fuji. Jag tycker de istället borde tänka efter före och göra mer rätt från början.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag är inte speciellt vis. Köpte en A7R första generationen då den i mitt tycke ff är en bra kamera för att ha till lugnare motiv där CDAF räckte och som ett lättare komplement till min D800 (samma sensor). Men aldrig tänkte jag mig mer än undantagsvis hänga på tyngre gluggar och tog för givet att det kommer fler bra native objektiv med FE-fattning som stod i proportion till kamerahuset.
Hade ingenting emot själva kameran till det jag använde den till. Men när man började lansera rent ut sagt skitdåliga normalzoomar där kant- och midrangeskärpa lyste med sin frånvaro för att slutligen komma med en FE 24-70/2.8 som var längre och aningen tyngre än min Nikon 24-70/2.8 AF-S G ED var det lättare att använda D800. Och då behövde jag inte heller bekymra mig över AF-brister.
I övrigt håller jag med afe också om samtidig lansering. Alternativt hoppat över A6300 som ju faktiskt inte är billig. De som har så mycket pengar att spendera kanske inte anser att A6500 är så mycket dyrare. Jag skulle aldrig köpa den i alla fall. Dels med tanke på min numera försämrade ekonomi och dels på grund av objektivbristerna.
Visst det kan man tycka men det här är bara baksidan av den strategi Sony tillämpar där man försöker leverera allt nytt man tar fram så snabbt man bara kan till kunderna. Jag är för det och tycker i grunden att det är det enda raka. Framsidan är väl också att de som nu tvivlat på Sonys engagemang kring APS-C nog kan slappna av lite. De har en rätt stark produktlinje nu med A6000 som kanske fortfarande säljs, A6300 och nu A6500.
När det gäller priserna så såg jag att A6500 kostade 1399 U$ hos de stora ÅF:arna där i United Bluff. När exv. Canon 7D MK II lanserades för ett par år sedan så kostade den 1799 U$. A6500 är Sonys APS-C -flaggskepp och innehåller allt vad Sony idag förmår. Det är förmodligen marknadens mest moderna och finessrika kamera både för stillbild och video. Är det för dyrt? En del tycks tycka detta och jag undrar om det beror på att kameran i sig är mindre. Den ser ju inte så mycket ut för världen en A6500 i jämförelse med exv. en 7 D MK II men sensorstorleken är ju i alla fall hyfsat jämförbar. Var då priset på denna Canon-kamera i sin ordning när den lanserades?? Samma diskussion hade vi när A6300 kom.
Ni kan ju kolla denna jämförelse rätt ambitiösa jämförelse mellan A6300 och Canon 80D en av Canons senaste modeller. Den är intressant. Det finns några saker som Canonkameran var bättre på bl.a. hade den pekskärm och den hade bättre bufferthantering (bufferten var inte större men den skrev både snabbare och tömde den snabbare). Dessa båda saker har nu Sony adresserat och d
https://youtu.be/VoNRXWFTFa4
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Fick datorstrul som störde avslutning på mitt förra inlägg. Det jag ville avsluta med är att åtminstone be er kolla från 5 min in i videon och framåt kring AF hastighet och AF-precision. Det visar en del hur komplex och mångfasetterad en sådan jämförelse kan se ut och vara. Ingen kamera är bäst på allt - vilket är ett resultat så gott som något annat! Det finns även en redovisning av hur en del av testerna är gjorda i de fall det inte framgår i videon, vilket är mer än de flesta brukar bjuda på.
Jag hoppas att samma testare kan göra en ny test med A6500 som ju fått en del nya funktioner som exv. just den pekskärm A6300 saknar idag och en bättre buffert hantering vid sidan av nya funktioner som exv. IBIS.
Jag hoppas att samma testare kan göra en ny test med A6500 som ju fått en del nya funktioner som exv. just den pekskärm A6300 saknar idag och en bättre buffert hantering vid sidan av nya funktioner som exv. IBIS.
afe
Aktiv medlem
Jag vill verkligen inte göra 20 uppdateringar för att vara i synk med vare sig Sony, Garmin eller Fuji. Jag tycker de istället borde tänka efter före och göra mer rätt från början.
Det är naturligtvis bäst om det blir rätt från början, men åtminstone i Fujis fall handlar det ofta om helt nya funktioner från nya kameramodeller som också blir tillgängliga för äldre modeller. Med Sony måste man oftast köpa ny kamera för att få nya funktioner (undantaget när peaking släpptes till några modeller av NEX för en massa år sedan). Du behöver heller inte göra 20 uppdateringar - man gör en uppdatering som innehåller hela Firmware (och på Fuji gör man det på rätt sätt via minneskortet i stället för att gå via USB som kan trassla).
equa
Aktiv medlem
S-Å: Ok jag äger inte MC-11 och trodde nog den var vassare än i din beskrivning. Har för mig dock att den med några objektiv beskrivs som närmast klockren med native-funktioner som inte EA-3 kan leverera. Och inte har du väl hybrid-af med denna och ditt långa Sigma? Var det inte fasdetekterande AF som FW-uppdateringen innebar? Åtminstone kan jag inte få det med mitt Tamron 150-600 A-mount med EA-3 till min A7RII. Jag kan välja CD el PD men inte båda (hybrid) som med de nativa E-mountobjektiven eller också har jag missat nån FW-uppdatering (tur att inte Sony har så många).
Vad jag helst skulle vilja se är en ny adapter som ersätter EA-4 och kan utnyttja spegelns AF-del tillsammans med sensorns d precis som på den nya A99II (något som Sony förvirrande nog också kallar "hybrid").
Vad jag helst skulle vilja se är en ny adapter som ersätter EA-4 och kan utnyttja spegelns AF-del tillsammans med sensorns d precis som på den nya A99II (något som Sony förvirrande nog också kallar "hybrid").
PMD
Aktiv medlem
Många programvaruuppdateringar bli're ...
Då tappar de ju försäljning till konkurrenterna.Jag tycker de istället borde tänka efter före och göra mer rätt från början.
Bengf
Aktiv medlem
Dom spegellösa kommer givetvis också att stanna av i utvecklingen, A6500 och Fujis senaste visar på att mycket har hänt på ganska kort tid, Olympus senaste nya M1 version II ser också ut att vara vass. När kan vi förvänta oss att det stannar upp och går långsammare, kommer EVF att få högre upplösning och ändå klara höga bildserier. Jag tror Sony kan komma med 30-32 mp till APS-C ( var lite rykten om C:A 30mp till en eventuell A7000 )-
StenÅke det borde varit 2 minneskort till A6500, fina videofunktioner och en kalasbuffert med snabba skrivningar till kort, tänker man efter är det nästan ett måste med två kort, rassla bilder som aldrig förr, bland Jpeg och Raw och filma, behöver 64Gb eller nått för den som har extra batterier i fickan och är på bästa fotohumör, gäller att ha med sig minneskort att byta med. Jag undrar vem som blir först med 3 minneskort i och med att 4K kommer att användas mera framöver.
StenÅke det borde varit 2 minneskort till A6500, fina videofunktioner och en kalasbuffert med snabba skrivningar till kort, tänker man efter är det nästan ett måste med två kort, rassla bilder som aldrig förr, bland Jpeg och Raw och filma, behöver 64Gb eller nått för den som har extra batterier i fickan och är på bästa fotohumör, gäller att ha med sig minneskort att byta med. Jag undrar vem som blir först med 3 minneskort i och med att 4K kommer att användas mera framöver.
Photocon
Aktiv medlem
Det är naturligtvis bäst om det blir rätt från början, men åtminstone i Fujis fall handlar det ofta om helt nya funktioner från nya kameramodeller som också blir tillgängliga för äldre modeller. Med Sony måste man oftast köpa ny kamera för att få nya funktioner (undantaget när peaking släpptes till några modeller av NEX för en massa år sedan). Du behöver heller inte göra 20 uppdateringar - man gör en uppdatering som innehåller hela Firmware (och på Fuji gör man det på rätt sätt via minneskortet i stället för att gå via USB som kan trassla).
Var aldrig tal om 20+ FW. Har jag inte alldeles fel för mig rörde det sig om 5-6 st till X-Pro 1 och precis som du skriver tillförde den nya funktioner. Däribland några som inte fanns när den kameran låg på ritbordet. Bl a AF-assisterad MF som ganska snabbt sätter fokus och därefter övergår till MF automatiskt och visar motivet med konturframhävning och blixtsnabbt går att förstora 10 x med ett lätt tryck på en ratt som ligger perfekt till för avtryckarhandens tumme.
Dessa FW sammanlagt skulle jag själv nästan kalla för version 2 av X-Pro 1 och X-Pro 2 skulle med det tänket vara generation 3 av kameran.
FW via USB-kablad kamera är en styggelse. All FW-uppdaterng ska kunna ske via kopiering av filen till minneskortets rot. Då elimineras åtminstone 1 av de stora riskerna. D v s att datorn lackar ur under överföringen p g a strömavbrott eller störs av något bakgrundsprogram som börjar köras automatiskt.
Photocon
Aktiv medlem
Jag har ett annat exempel och det var då jag köpte en Garmin GPS/Ekolod 527 xs (tror jag). Där funkade inte en av de nyaste funktionerna utan ny firmware (down-vy som ger nära fotografisk bild av sjöbotten). När jag läste firmwarehistoriken i en readme-fil blev jag mest brydd och undrade precis som jag gör kring alla som släpper så många firmwareuppgraderingar. De var säkert också drygt 20 till antalet. Varför kunde Garmin inte se till att få det mesta av detta rätt innan man skeppade grejorna. Tjugo + uppdateringar på ett par år som modellen var när jag köpte den känns ju inte direkt som om man har koll på läget. Jag vill verkligen inte göra 20 uppdateringar för att vara i synk med vare sig Sony, Garmin eller Fuji. Jag tycker de istället borde tänka efter före och göra mer rätt från början.
Skräms inte! Har skaffat ett Garmin 721xs som ska köras fr o m våren 2017. Har det inte i min hand ännu eftersom det fabriksmonteras i konsol i den båten som ska vara färdig till ovan nämnda tidpunkt.
Det var bättre förr: Hustrun som lodhyvlare i fören och kompass/sextant/sjökort i aktern
Min enda kvarvarande Sonykamera (RX1R) har inte fått en enda FW-uppgradering och ändå finns det en mängd funktioner som den har hårdvarukapacitet som skulle kunna uppgraderas. Men betalt vet Sony att ta för tillbehören: 1.680:- för ett motljusskydd till dess Zeiss 35/2,0 som Sony inte skickade med. Som mök på braxen inte heller någon extern laddare. Skaffade en på batteriexperten för 200:- inkl piratbatteri.
Hade kameran inte varit så bra rent IQ-mässigt och därtill dyr i sig själv skulle jag aldrig skaffat den om det inte varit en bra kampanj på den när 2:an kom och jag fick bra betalt för min A7R.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Dom spegellösa kommer givetvis också att stanna av i utvecklingen, A6500 och Fujis senaste visar på att mycket har hänt på ganska kort tid, Olympus senaste nya M1 version II ser också ut att vara vass. När kan vi förvänta oss att det stannar upp och går långsammare, kommer EVF att få högre upplösning och ändå klara höga bildserier. Jag tror Sony kan komma med 30-32 mp till APS-C ( var lite rykten om C:A 30mp till en eventuell A7000 )-
Ja greppet har ju blivit djupare sedan A6300, så det kanske skulle gått rent av om man velat göra detta.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Ja så var det med min Garmin också som ju också har kummulativa uppgraderingar men det var ju för att jag köpte en gammal modell. Men har man varit med om hela resan och köper i början av produktcykeln så kommer en del säkert göra en jäkla massa FW-uppdateringar.
Visst kan det vara så att det som i min Garmin handlar om nya funktioner men det var skrämmande många andra rättningar och småfix också.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Skräms inte! Har skaffat ett Garmin 721xs som ska köras fr o m våren 2017. Har det inte i min hand ännu eftersom det fabriksmonteras i konsol i den båten som ska vara färdig till ovan nämnda tidpunkt.
Det var bättre förr: Hustrun som lodhyvlare i fören och kompass/sextant/sjökort i aktern
Min enda kvarvarande Sonykamera (RX1R) har inte fått en enda FW-uppgradering och ändå finns det en mängd funktioner som den har hårdvarukapacitet som skulle kunna uppgraderas. Men betalt vet Sony att ta för tillbehören: 1.680:- för ett motljusskydd till dess Zeiss 35/2,0 som Sony inte skickade med. Som mök på braxen inte heller någon extern laddare. Skaffade en på batteriexperten för 200:- inkl piratbatteri.
Hade kameran inte varit så bra rent IQ-mässigt och därtill dyr i sig själv skulle jag aldrig skaffat den om det inte varit en bra kampanj på den när 2:an kom och jag fick bra betalt för min A7R.
Down-vy var nytt då i 527:an men det är nog mainstream nu om vi nu ska tala om den värsta blundern i 527:an.
Vi får väl släppa detta nu annars kommer väl Anders att "modda bort oss" trots att vi befinner oss i en tråd som tydligen inte kan bli OT eftersom hela tråden alltså är OT per definition , så vi deltar alla lite på egen risk.
martinot
Aktiv medlem
Down-vy var nytt då i 527:an men det är nog mainstream nu om vi nu ska tala om den värsta blundern i 527:an.
Vi får väl släppa detta nu annars kommer väl Anders att "modda bort oss" trots att vi befinner oss i en tråd som tydligen inte kan bli OT eftersom hela tråden alltså är OT per definition , så vi deltar alla lite på egen risk.
Denna tråd är rätt bred, så några få rader borde (kanske) gå bra.
Är själv ute efter en sjöplotter/gps till segelbåten, men undrar vem som har bäst mjukvara för segelbåtar? Är det Garmin, B&G, Raymarine, eller någon annan? Skulle gärna ha möjlighet att bygga ut med ekolod i form av forwardscan, men vill inte lägga för mycket pengar (billig liten segelbåt). Vad rekommenderas att kika på?
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Denna tråd är rätt bred, så några få rader borde (kanske) gå bra.
Är själv ute efter en sjöplotter/gps till segelbåten, men undrar vem som har bäst mjukvara för segelbåtar? Är det Garmin, B&G, Raymarine, eller någon annan? Skulle gärna ha möjlighet att bygga ut med ekolod i form av forwardscan, men vill inte lägga för mycket pengar (billig liten segelbåt). Vad rekommenderas att kika på?
Är verkligen ingen expert även om jag haft några olika GPS/ekolod genom åren. Utvecklingen med Down/Side-Vy är något alla leverantörer hakat på. Jag tycker min 527:a var helt fantastisk och den fick jag för 6-7 000 plus givare för en tusenlapp sedan kostar sjökorten några tusen till.
Jag tycker du inte ska missa "Allt för sjön" för då är ju alla där i Älvsjö i mars.
Även ett sådant hyfsat billigt instrument har ton med funktioner och vill man kan man även koppla in styrautomater och motorövervakning om man vill ta sig det omaket. Jag tycker det är galet imponerande små manicker dessa GPS:er/ekolod som säljs idag. Vill man bara ha et ekolod så finns ju det med men varför vill man det tycker i alla fall jag nuförtiden.
Photocon
Aktiv medlem
Vi kanske ska bortse från ekolod (även om jag är mkt intresserad och använt slika manicker sedan 1981) innan vi når botten och navigerar på grund i denna tråd
Vill ta upp en sak som inte bara berör Sony. Per automatik berörs ju även andra märken då kamerorna idag är ganska komplexa men ändå relativt lika oavsett märke.
Måste vi till varje pris kräva att tillverkaren ska försöka proppa in så mycket finesser att varje ny kamera ska vara bäst på allt?
Jag tror att vi alla är överens om att EN kamera inte kan vara bäst på allt. Ändå verkar det som vi varje gång försöker hitta en sådan och anmärker på att exempelvis små kameror saknar dubbla kortfack (ta inte illa upp Bengt- det var bara ett exempel bland många)
Detta bristletande gör att vi tappar fokus på vad som verkligen är bra egenskaper hos en specifik kamera, anser jag.
För mig har följande saker absolut prioritet:
Bra DR
Bra lågljusegenskaper
Bra native objektivline
Hyfsat antal pixlar (tänk på att för att göra en dubbelt så stor print (2x höjd och bredd med samma upplösning) som en 16 mp sensor räcker inte ens 42 mp utan det ska till 64 mp)
Snabbt åtkomliga yttre reglage för att växla funktion utan att behöva grotta i menyer.
TILLRÄCKLIG AF OCH FRAMERATE: Har skrivit så eftersom kraven är helt olika p g a användningsområde.
Bra sökare.
Hyfsad ergonomi.
Så ser min nödvändighetslista ut.
Vill ta upp en sak som inte bara berör Sony. Per automatik berörs ju även andra märken då kamerorna idag är ganska komplexa men ändå relativt lika oavsett märke.
Måste vi till varje pris kräva att tillverkaren ska försöka proppa in så mycket finesser att varje ny kamera ska vara bäst på allt?
Jag tror att vi alla är överens om att EN kamera inte kan vara bäst på allt. Ändå verkar det som vi varje gång försöker hitta en sådan och anmärker på att exempelvis små kameror saknar dubbla kortfack (ta inte illa upp Bengt- det var bara ett exempel bland många)
Detta bristletande gör att vi tappar fokus på vad som verkligen är bra egenskaper hos en specifik kamera, anser jag.
För mig har följande saker absolut prioritet:
Bra DR
Bra lågljusegenskaper
Bra native objektivline
Hyfsat antal pixlar (tänk på att för att göra en dubbelt så stor print (2x höjd och bredd med samma upplösning) som en 16 mp sensor räcker inte ens 42 mp utan det ska till 64 mp)
Snabbt åtkomliga yttre reglage för att växla funktion utan att behöva grotta i menyer.
TILLRÄCKLIG AF OCH FRAMERATE: Har skrivit så eftersom kraven är helt olika p g a användningsområde.
Bra sökare.
Hyfsad ergonomi.
Så ser min nödvändighetslista ut.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Instämmer med Lennart. Jag tror vad som kan leda till denna rusning i prestanda som för många är onödigt är att dessa extrafunktioner inte kostar så mycket att lägga till för tillverkaren men räknas öka säljpriset och marginalen. Utvecklingskostnaden ökar men man räknar nog ta hem den i en obetydligt ökad tillverkningskostnad. Dessutom, utan lite för många lull-lull (för andra väsentligt skall kommas ihåg) blir det svårare att sälja kameran jf med att behålla föregångaren.
Sony verkar duktiga på att tjäna på marginaler då de trots att de globalt är nr 3 tjänar på kameradivisionen. Tillverkningskostnaden för A7RII torde ligga som för A6000 plus lite extra för den större sensorn och större slutare. Då en ny FF sensor ligger på runt 5000kr plus moms (sensortillverkningskostnaden relateras till ytan, inte antal mp) och en ny slutare till FF ligger också på en 5000kr så skulle tillverkningskostnaden skilja mindre än 10000kr mellan modellerna - men de skiljer mycket mer. Med spegellöst finns inte de extra kostnaderna för större prisma och kraftigare spegelmotor. Allt detta talar för mycket större enhetsvinst sett till tillverkningskostnad för A7RII kontra t ex 5D III eller D810 eller Sonys egen A7II.
Detta blir nog en stor anledning att lägga till funktioner som kostar lite i tillverkningen och vill man locka till sig filmare går det nog. För oss stillbildsfotografer så blir din lista bra Lennart.
Sony verkar duktiga på att tjäna på marginaler då de trots att de globalt är nr 3 tjänar på kameradivisionen. Tillverkningskostnaden för A7RII torde ligga som för A6000 plus lite extra för den större sensorn och större slutare. Då en ny FF sensor ligger på runt 5000kr plus moms (sensortillverkningskostnaden relateras till ytan, inte antal mp) och en ny slutare till FF ligger också på en 5000kr så skulle tillverkningskostnaden skilja mindre än 10000kr mellan modellerna - men de skiljer mycket mer. Med spegellöst finns inte de extra kostnaderna för större prisma och kraftigare spegelmotor. Allt detta talar för mycket större enhetsvinst sett till tillverkningskostnad för A7RII kontra t ex 5D III eller D810 eller Sonys egen A7II.
Detta blir nog en stor anledning att lägga till funktioner som kostar lite i tillverkningen och vill man locka till sig filmare går det nog. För oss stillbildsfotografer så blir din lista bra Lennart.