Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameradrönare, timelapse, dashcams och annat - övervakning enl dom!

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för responsen men frågan är obesvarad fortfarande.

Har hyfsat koll på det mesta.



Alltså stämmer det att om man ska fota eller filma för försäljning med drönare så måste man ha ett tillstånd från lantmäteriet för varje tillfälle/plats?


Du skall ha tillstånd för alla bilder du publicerar, oavsett om det är för försäljning eller inte.
Sen att dom flesta som lägger upp sina bilder/filmer inte gör det är en annan sak.
 
Du skall ha tillstånd för alla bilder du publicerar, oavsett om det är för försäljning eller inte.
Sen att dom flesta som lägger upp sina bilder/filmer inte gör det är en annan sak.

Om man behöver tillstånd för varje uppdrag så blir det ju ett jäkla jobb om man ska följa nuvarande regler.
 
Jag tror skaran är väldigt liten som kan dra nytta av de undantagen i publiceringsförfarandet, och om intet har ändrats så får man ju inte ens maila bilderna då detta ses som en typ av publicering.
Är det någonting jag misstolkar när jag läser undantagen?

3 § Spridning av sammanställningar med information om följande slag av områden, byggnader och anläggningar ska, med den begränsning som anges i
andra stycket, vara undantagen från tillståndsplikt:

  1. Offentlig plats enligt 1 kap. 2 § första stycket ordningslagen (1993:1617)
  2. Område för offentlig tillställning enligt 2 kap. 3 § ordningslagen (1993:1617)
  3. Anläggning för lek, idrott, camping eller friluftsliv, badplatser, järnvägsområden, begravningsplatser och andra sådana områden som enligt lokal föreskrift ska jämställas med offentlig plats
  4. Golfbana med tillhörande byggnader och anläggningar
  5. Bostadsbyggnad med tillhörande tomtmark och anläggningar
  6. Åkermark enligt definitionen i 1 kap. 3 §
  7. Område för arkeologiska undersökningar
  8. Dagbrott för mineral- och malmfyndigheter
  9. Täkt för grus, berg, eller torv
  10. Deponi för avfall, flis, snö eller andra schaktmassor
  11. Övningsområde för obemannade luftfartyg
Vad som sägs i första stycket gäller inte byggnader, andra anläggningar, områden och andra objekt som omfattas av avbildningsförbud enligt
skyddslagen (2010:305).


Angående att maila in uppgifterna står det så här hos Lantmäteriet:

Spridning av geografisk information över svenskt landterritorium som inhämtats från luftfartyg enligt punkten 2 kräver tillstånd från Lantmäteriet.
Ansökan kan göras via blankett i word- eller pdf-format.

Ansökan skickas till Lantmäteriet via brevlådan [email protected].
 
Jag skrev "om intet har ändrats" då jag senast skickade in var det till underrättelsetjänsten i Kungsängen. Då var det inte tal om att maila.
Vad undantagen anbelangar skall jag sätta mig ner när jag har tid och kontakta länsstyrelsen.
 
När jag läste rubriken, så trodde jag att du erbjöd dig att reparera drönare. :)

Samma sak här! :)

Trodde också att det var någon som ville annonsera efter reperationsjobb, eller som ville köpa upp trasiga drönare.

(Därav att jag inte brydde mig om att läsa tråden förren precis nu när jag mer eller mindre råkade klicka mig in på den. Detta kring lagstiftningen och tillstånd är ju betydligt mer intressant att följa.)
 
Jag kommer inte flyga inne i städer, utan på landsbygden och där får man flyga så länge det inte är över privat mark. Jag läser på transportstyrelsen och lantmäteriets hemsidor just nu, och där står det inget om att man inte får flyga över ett område där allmänheten har tillträde. Så länge man håller sig 50 meter ifrån djur, människor och privat mark så är det ingen fara står det.
Vem som äger marken man flyger över spelar ingen roll.

Kort sammanfattning av vad som gäller:

Något särskilt tillstånd för att flyga behövs inte. Däremot behöver man färdtillstånd från flygtrafikledningen för att flyga i kontrollerat luftrum (runt flygplatser, i princip). Man får inte heller flyga i restriktionsområden.

För kommersiell drönarflygning krävs dock att man har ett speciellt tillstånd. Sökes hos Transportstyrelsen.

Att fotografera eller filma från en drönare kräver också ett tillstånd som i princip är omöjligt att få (se kameraövervakningslagen). Sökes hos närmaste länsstyrelse.

För publicering av drönartagna bilder söker man tillstånd hos lantmäteriet.
 
Verkar som om det hela förenklats en del.
När jag söker hittar jag inte något om självgranskningsrätt, är lagen i pdf:en en ersättning för denna? Någon som vet hur det fungerar med de nya lagarna?

Det enda jag har sett nämnas kring detta är på Lantmäteriets hemsida, där de skriver följande:

I den nya lagen har denna möjlighet att medge undantag, och därmed också möjligheten till att ge självgranskningsrätt, slopats och istället har ansvariga myndigheter fått rätt att utfärda föreskrifter om undantag från tillståndsplikten vad avser vissa typer av information och eller områden.

Lantmäteriet har tagit fram sådana föreskrifter men de kommer tidigast att träda i kraft den 15 juni 2016. Information om föreskrifterna kommer att läggas ut på Lantmäteriets hemsida så fort de är klara att publiceras.

Av Försvarsmakten beslutade självgranskningsrätter gäller dock med den gamla lagen tills det att tidsbegränsningen i beslutet gått ut eller i ett år, det vill säga som längst till 1 maj 2017. Därefter måste spridningstillstånd sökas från Lantmäteriet om inte de data som avses spridas kan gå in under något av undantagen i Lantmäteriets föreskrifter​

Jag är väldigt glad över att jag fick självgranskningsrätt från Försvarsmakten innan Lantmäteriet tog över och sabbade allt... Jag får vara lycklig fram till nästa år ungefär.


/ Kiwi
 
Detta avgörs i dom efter sommaren!


/ Kiwi

Vi får hålla tummarna för att de inte anser att drönare är övervakningskameror. Jag är dock inte överdrivet hoppfull. Så fort lagstiftare, myndigheter, eller domstolar försöker hantera ny teknik brukar det av tradition gå snett. Kunnande och förståelse för ny teknik och innehav av beslutsfattarposition för beslut om densamma verkar vara ömsesidigt uteslutande.
 
Vem som äger marken man flyger över spelar ingen roll.

Kort sammanfattning av vad som gäller:

Något särskilt tillstånd för att flyga behövs inte. Däremot behöver man färdtillstånd från flygtrafikledningen för att flyga i kontrollerat luftrum (runt flygplatser, i princip). Man får inte heller flyga i restriktionsområden.

För kommersiell drönarflygning krävs dock att man har ett speciellt tillstånd. Sökes hos Transportstyrelsen.

Att fotografera eller filma från en drönare kräver också ett tillstånd som i princip är omöjligt att få (se kameraövervakningslagen). Sökes hos närmaste länsstyrelse.

För publicering av drönartagna bilder söker man tillstånd hos lantmäteriet.




Ytterligare en person här inne som säger att man inte får göra något, som faktiskt inte bestämts än i domstol. Sluta sprida falsk info tack.



Sen så vill jag tillägga en annan sak som jag glömde att ta upp innan. Om nu någon vill "sätta dit" en för att man har tagit bilder med en drönare, så måste ju dom kunna styrka att det var just DU som körde drönaren och tog bilderna vid det tillfället, och ange platsen. Dessutom eventuell rättegång som tar mycket tid och resurser om dom vill stämma. Ingen orkar ge sig på alla dessa drönarägare så, det är en extremt liten chans att åka dit om man nu skulle flyga och ta bilder utan tillstånd. Dom enda jag kan tänka mig lägger ner den tiden och pengarna, är försvarsmakten eller en privatperson som känner sig extremt kränkt.
 
Var och en gör ju vad dom vill, men man skall nog vara väldigt säker på sin sak om det inte finns något prejudikat på vad som gäller. Vi har parkerat vår drönare i väntan på besked, blir man anmäld hjälper det inte vad "alla andra" gör.
 
Var och en gör ju vad dom vill, men man skall nog vara väldigt säker på sin sak om det inte finns något prejudikat på vad som gäller. Vi har parkerat vår drönare i väntan på besked, blir man anmäld hjälper det inte vad "alla andra" gör.

Absolut, och du har helt rätt där. Men jag tänkte mest på hur dom ska styrka att det var just du som tog en bild där kanske deras hus är med i bakgrunden, eller något liknande?
 
Absolut, och du har helt rätt där. Men jag tänkte mest på hur dom ska styrka att det var just du som tog en bild där kanske deras hus är med i bakgrunden, eller något liknande?

Om det nu skulle finnas något prejudikat som säger att fotograferande/filmande drönare räknas som övervakningskamera behöver de bara haffa dig där du står och styr den. Det blir olaga kamera övervakning oavsett om någon eller någons hus finns med på bild eller inte.
 
Om det nu skulle finnas något prejudikat som säger att fotograferande/filmande drönare räknas som övervakningskamera behöver de bara haffa dig där du står och styr den. Det blir olaga kamera övervakning oavsett om någon eller någons hus finns med på bild eller inte.

Fast då måste dom bevisa att jag filmar eller fotar, för flyga drönaren är ju lagligt i vilket fall som helst :) Jag kan ju bara stänga av kameran enkelt.
 
Ytterligare en person här inne som säger att man inte får göra något, som faktiskt inte bestämts än i domstol. Sluta sprida falsk info tack.



Sen så vill jag tillägga en annan sak som jag glömde att ta upp innan. Om nu någon vill "sätta dit" en för att man har tagit bilder med en drönare, så måste ju dom kunna styrka att det var just DU som körde drönaren och tog bilderna vid det tillfället, och ange platsen. Dessutom eventuell rättegång som tar mycket tid och resurser om dom vill stämma. Ingen orkar ge sig på alla dessa drönarägare så, det är en extremt liten chans att åka dit om man nu skulle flyga och ta bilder utan tillstånd. Dom enda jag kan tänka mig lägger ner den tiden och pengarna, är försvarsmakten eller en privatperson som känner sig extremt kränkt.
Sydsvenskans frilansfotograf har vad jag känner till fått en anmälan på sig efter att ha fotat kommersiellt från drönare. Om det ledde vidare känner jag inte till eftersom jag inte var inblandad i det.

Listan över vilka som har tillstånd för kommersiell verksamhet finns att ta del av här, så det står var och en fritt fram att fälla sina konkurrenter: http://www.transportstyrelsen.se/sv...artyg-UAS/Lista-over-godkanda-UAS-operatorer/
 
Att Datainspektionen anser att filmning och fotografering från obemannade flygfarkoster räknas som kameraövervakning är inte falsk information, oavsett om det prövats i domstol eller inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.