Photocon
Aktiv medlem
Vänta lite nu. Är inte det här "problemet" ett påhittat problem?
Alltså. Sony FE har kort registeravstånd och då kan man använda objektiv där bakersta glaset och utgångspupillen ligger nära sensorn, vilket får följden att vinkeln på ljuset i sensorns ytterkanter blir väldigt flackt infallande.
Detta skulle då med en "vanlig" sensor ge sämre bild i kanterna, vilket visats att det är så i fallet med den första generationen av A7-kameror med Leica-objektiv.
Nu har alltså Sony i II-generationen av A7-kamerorna löst detta genom förskjutnng av microlinserna på utkanten av sensorn. Detta har också visat sig fungera bra, för att t.ex. A7RII har inte de problemen med Leica-glas som A7R hade.
Nu spekuleras det då tydligen att eftersom kameran är optimerad för objektiv med utgångspupillen långt bak så fungerar de INTE optimalt då man använder adapter och objektiv gjorda för långt registeravstånd.
Detta har tydligen tagits för givet av vissa här och nu pratar ni här om det som ett "problem".
Jag tycker inte alls att det i verkligheten framkommit att det är på det viset.
Nikon har det längsta registeravståndet bland de vanligaste tillverkarna. De har också relativt jämförbara sensorer.
Inte sjutton ger väl en A7RII "miserabelt bildresultat" då man använder Nikon-objektiv på den med adapter?
Kan någon öht. påvisa att det skulle bli ens det minsta lilla sämre i kanterna med A7RII jämfört med Nikon D810? Jag har i alla fall inte sett det eller hört talas om det.
Det må vara ett problem i teorin, men i verkligheten är det inte det och det måste väl ändå vara verkligheten som gäller.
/Mats
Läs en gång tillför jag tror du haft för brått. Nikon-objektiv med adapter ger lysande resultat på hela A7-serien. Tar du en FE 24-70/4 Zoom native med en A7R/A7RII eller vilken A7 som helst och jämför med en adapterförsedd Nikon 24-70. Nog syns det en rejäl skillnad, till Nikongluggens fördel, trots omriktade microlinser.
Det är inget påhittat problem. Det är en realitet. Att det blivit bättre med Leica är ointressant så länge native FE-gluggar som FE 24-70/4 ZE ger vedervärdig kant och midrangeskärpa (trots nedbländning till f/11) i vidvinkelområdet. Blir bättre vid c:a 40.
//Lennart