Annons

Sony A7R II

Produkter
(logga in för att koppla)
Nä, så är det verkligen inte alls men det finns självfallet hål som kan upplevas irriterande fortfarande men det kommer nya objektiv hela tiden och när Sigma och Tamron få tummen ur så kommer det nog gå snabbare men det kommer ju 8 nya objektiv från Sony/Zeiss bara under 2016 och det är bara från den källan. Med en plattform som nu har sådant momentum så kommer det garanterat flera tillverkare som vill mara mer här. På SAR kommer det ju nya leverantörer som man aldrig hört talas om tidigare som tillverkar nya ljusstarka objektiv.

E-mount har inte funnits särskilt länge så jag ser det som ett övergående problem och det finns som sagt ca 400 A-mountobjektiv från Sony / Minolta som funkar hyfsat med adapter med A7-orna och med A7r II blir de alla stabiliserade t.o.m. det är mer än man kan säga om det Canon har till sin egen plattform.

För min del skulle det räcka med bas-pro-zoomarna, för A7rII är pro, 24-70/2.8 och 70-200/2.8 med motsvarande den kvalitet Nikon/Canon hade 5 år sedan, det skulle räcka långt.

Jag hoppas det är ett övergående problem men jag kan inte köpa en kamera nu med förhoppningen att det blir bra sen. Bättre vänta på A7rIII och att de nya objektiven är på plats. Låt oss börja med 24-70 om man får önska.
 
För min del skulle det räcka med bas-pro-zoomarna, för A7rII är pro, 24-70/2.8 och 70-200/2.8 med motsvarande den kvalitet Nikon/Canon hade 5 år sedan, det skulle räcka långt.

Jag hoppas det är ett övergående problem men jag kan inte köpa en kamera nu med förhoppningen att det blir bra sen. Bättre vänta på A7rIII och att de nya objektiven är på plats. Låt oss börja med 24-70 om man får önska.


Kolla här på Dyxum om du hittar något Zoom:

http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?chbLensType=3&page=1

http://www.dyxum.com/lenses/results.asp?chbLensType=3&page=7

Det finns ju en rätt nu 70-200mm/2,8 för A-mount t.ex.
 
Jag konstaterar att A7R II på ISO 1600 brusar ungefär som min A6000 på ISO 400 eller så - i princip brusfritt alltså :)

Min Samyang 135 mm f/2 ger skarpa bilder också med den kameran, men det blir inte mycket till skärpedjup på full glugg ...

Stor bild finns på https://flic.kr/p/zriXqC (går att se upp till full storlek).
.
 

Bilagor

  • Björn_2015-10-03.jpg
    Björn_2015-10-03.jpg
    98.1 KB · Visningar: 44
Men borde det inte finnas en marknad för en adapter med fler än 15 AF-punkter? (Ursäkta min envishet.)

Det finns nog, men frågan är om den är tillräckligt stor för att det ska vara värt det för Sony. Det är formodligen inte helt trivialt att utveckla dessa adaptrar, och om de flesta ändå väljer den utan spegel blir det dyrt.
 
För min del skulle det räcka med bas-pro-zoomarna, för A7rII är pro, 24-70/2.8 och 70-200/2.8 med motsvarande den kvalitet Nikon/Canon hade 5 år sedan, det skulle räcka långt.

Jag hoppas det är ett övergående problem men jag kan inte köpa en kamera nu med förhoppningen att det blir bra sen. Bättre vänta på A7rIII och att de nya objektiven är på plats. Låt oss börja med 24-70 om man får önska.

Håller med! Har ju det stora nöjet att köra Nikons 24-70/2.8 AF-S G ED via en "dum" konverter utan AF på A7r och resultatet blir (om jag direkt jämför en oberabetad rawfil från D800) mycket lik resultatet från en D800E bortsett från en lite annorlunda färgton.

Återigen FE 24-70/4 ZE är ett dyrbart skämt vid en direkt jämförelse. Behövs ingen pixelpeeping för att se det. Klart märkbart redan vid 25% i kanterna och då har jag ändå jämfört dess f/4 med f/2.8 på Nikonzoomen.

Fast 70-200/4 ZE är inte så dum, men inget jag direkt skulle vilja ha.

Att däremot vänta på en A7r III och tro att objektivfrågan är löst tills dess tror jag inte på. Lösningen för min del är en bra fungerande AF-adapter med Nikonfattning. Men du kan ha rätt.

//Lennart
 
Det finns nog, men frågan är om den är tillräckligt stor för att det ska vara värt det för Sony. Det är formodligen inte helt trivialt att utveckla dessa adaptrar, och om de flesta ändå väljer den utan spegel blir det dyrt.

Jag har förstått det även av Gunnars inlägg bl a. Drömmen vore EA4:an utan spegel (och egen af-modul). Man får väl säga som Brian Smith: - The Sony engineers love to proove that I am wrong. Tack för bildexemplet där rätt öga som fick skärpan iaf! ;-)
 
Jag har förstått det även av Gunnars inlägg bl a. Drömmen vore EA4:an utan spegel (och egen af-modul). Man får väl säga som Brian Smith: - The Sony engineers love to proove that I am wrong. Tack för bildexemplet där rätt öga som fick skärpan iaf! ;-)

Utan spegel men med egen AF-modul är på alla sätt omöjligt att konstruera tyvärr, men EA3 är ju inte så dum den heller på just A7R II.

I bildexemplet jag skickade använde jag ju ett helt manuellt objektiv, så det var upp till mig att välja öga att fokusera på :)
 
Utan spegel men med egen AF-modul är på alla sätt omöjligt att konstruera tyvärr, men EA3 är ju inte så dum den heller på just A7R II.

I bildexemplet jag skickade använde jag ju ett helt manuellt objektiv, så det var upp till mig att välja öga att fokusera på :)

Uttryckte mig illa. Sorry. Jag menar naturligtvis en LA-EA3 i första hand med stöd för skruv-AF. Jag har förstått att även detta är en utmaning t o m för Sonys ingenjörer, annars hade den väl funnits för länge sen om inte nån tredjepartstillverkare nu vill...för det måste finnas en massa entusiaster med fina gamla objektiv som inte kommer framåt i A7-segmentet.
 
Uttryckte mig illa. Sorry. Jag menar naturligtvis en LA-EA3 i första hand med stöd för skruv-AF. Jag har förstått att även detta är en utmaning t o m för Sonys ingenjörer, annars hade den väl funnits för länge sen om inte nån tredjepartstillverkare nu vill...för det måste finnas en massa entusiaster med fina gamla objektiv som inte kommer framåt i A7-segmentet.

Att få det att fungera med skruvfokus är nog inte tekniskt så svårt men dyrt. Mekanik kostar mer än elektronik.
 
Håller med! Har ju det stora nöjet att köra Nikons 24-70/2.8 AF-S G ED via en "dum" konverter utan AF på A7r och resultatet blir (om jag direkt jämför en oberabetad rawfil från D800) mycket lik resultatet från en D800E bortsett från en lite annorlunda färgton.

Återigen FE 24-70/4 ZE är ett dyrbart skämt vid en direkt jämförelse. Behövs ingen pixelpeeping för att se det. Klart märkbart redan vid 25% i kanterna och då har jag ändå jämfört dess f/4 med f/2.8 på Nikonzoomen.

Fast 70-200/4 ZE är inte så dum, men inget jag direkt skulle vilja ha.

Att däremot vänta på en A7r III och tro att objektivfrågan är löst tills dess tror jag inte på. Lösningen för min del är en bra fungerande AF-adapter med Nikonfattning. Men du kan ha rätt.

//Lennart

Som sagt, man kanske inte ska helt räkna bort A-mountobjektiven och Sony 70-200mm F2.8 G SSM II tillsammns med Sonys EA adapter 3.

http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sony-70-200mm-F2.8-G-SSM-II_review707.html

Kolla gärna jämförelserna en del gjort mot just Canons motsvarighet. Det finns alltså version 1 och 2 av detta objektiv och Sony hävdar att II:an är förbättrad även om en del hävdar att ingen skillnad finns optiskt.
 
Att få det att fungera med skruvfokus är nog inte tekniskt så svårt men dyrt. Mekanik kostar mer än elektronik.

Jamen fokusmotorn kan väl inte vara något större problem idag eller hur? Adaptern kostar ju ingen förmögenhet idag som den ser ut med den fasta spegeln och det de skulle behöva göra är ju att styra motorn med rätt info. De styr ju de objektiv idag som har inbyggda fokusmotorer så det är väl ingen avgrundslik skillnad i de processerna. Info har den ju från huvudcensorn i båda fallen eller hur? Det nya är ju att man nu har fokuspunkter på huvudsensorn och det hade man inte när de gamla adaptrarna byggdes. Så vi väntar nu på en modernare adapter som löser detta och låter alla typer av objektiv få fritt blås genom adaptern vare sig de är skruvdrivna via fokusmotorn i adaptern eller använder fokusmotorn i objektiven. Då kan vi i alla lägen utnyttja den starkt förbättrade AF-tekniken i de senaste A7:eek:rna. Men det behövs säkert en firmwareuppgradering också för att få logiken på plats men det är ju elektronik och inte mekanik så det bör väl vara ett mindre problem som inte kräver att vi väntar på version III.
 
Möjligt, men jag tror det kan vara krångligt att få till oavsett hur många "eller hur" man skriver :)

Det är hur som helst garanterat dyrare att bygga in en fysisk motor som driver fokus än med de adaptrar som styr objektivets egna motor.
 
Ja men det gör de ju redan i 2:an och 4:an och de kostar drygt 3000 spänn båda när de kom och det är väl överkomligt för att få tillgång till alla A-mountobjektiv med skruvdrift också och om man vill se det från den ljusa sidan så slipper man både den halvgenomskinliga spegeln och en särskild fokussensor så de kostnaderna kan du väl dra bort i ärlighetens namn eller hur. :) Gungor och karuseller Anders.
 
Nä, så är det verkligen inte alls men det finns självfallet hål som kan upplevas irriterande fortfarande men det kommer nya objektiv hela tiden och när Sigma och Tamron få tummen ur så kommer det nog gå snabbare men det kommer ju 8 nya objektiv från Sony/Zeiss bara under 2016 och det är bara från den källan. Med en plattform som nu har sådant momentum så kommer det garanterat flera tillverkare som vill mara mer här. På SAR kommer det ju nya leverantörer som man aldrig hört talas om tidigare som tillverkar nya ljusstarka objektiv.

E-mount har inte funnits särskilt länge så jag ser det som ett övergående problem och det finns som sagt ca 400 A-mountobjektiv från Sony / Minolta som funkar hyfsat med adapter med A7-orna och med A7r II blir de alla stabiliserade t.o.m. det är mer än man kan säga om det Canon har till sin egen plattform.

Vadå inte alls? Det är fakta, det finns inget Sony 24-70/2.8 och /4.0 presterar inte pro.

Det är ingen irritation utan en showstopper för mig.

I framtiden må det lösas men nog vill jag att det ska stå Sony på grejerna. Gillar inte att slåss med tredjepartsprodukters småproblem. Och i detta fall är även Canons 24-70 med adapter tredjepart. Det är alltid något som saknas eller inte ger samma prestanda, eller att något program inte kan autokorrigera bra nog.

Momentum? Försäljningssiffran gick aningen ner år två och tre för spegellöst i marknadsandelar. Jag tror på konceptet och överväger fortfarande kameran så du inte tror jag är märkestaliban.
 
Ja men det gör de ju redan i 2:an och 4:an och de kostar drygt 3000 spänn båda när de kom och det är väl överkomligt för att få tillgång till alla A-mountobjektiv med skruvdrift också och om man vill se det från den ljusa sidan så slipper man både den halvgenomskinliga spegeln och en särskild fokussensor så de kostnaderna kan du väl dra bort i ärlighetens namn eller hur. :) Gungor och karuseller Anders.

Poängen var ju att få till det utan spegeln, och det tror jag är svårt. Dessutom är jag övertygad om att spegeln och det kostar rätt mycket jämfört med adaptrarna utan dylik.
 
För LA-E4 hade man allting klart att stoppa in i adaptern. Redan färdigutvecklat för SLT-kamerorna.

Klart att det går att bygga en adapter utan spegel pch med skruvdrift, men den ska ju helst gå att sälja i sådana mängder att man tjänar pengar på den, eller hur?
 
Vadå inte alls? Det är fakta, det finns inget Sony 24-70/2.8 och /4.0 presterar inte pro.

Det är ingen irritation utan en showstopper för mig.

I framtiden må det lösas men nog vill jag att det ska stå Sony på grejerna. Gillar inte att slåss med tredjepartsprodukters småproblem. Och i detta fall är även Canons 24-70 med adapter tredjepart. Det är alltid något som saknas eller inte ger samma prestanda, eller att något program inte kan autokorrigera bra nog.

Momentum? Försäljningssiffran gick aningen ner år två och tre för spegellöst i marknadsandelar. Jag tror på konceptet och överväger fortfarande kameran så du inte tror jag är märkestaliban.

Visst är det bäst med E-objektiv och här finns det hål, inget tu tal om annat.

Men med Metabones adaptern och Canons 24-70 så lär det väl funka. Den bör vara hyfsat snabb som det är med A7r II.

Kollade du Dyxum? (om du nu vill att det ska stå Sony på allt)
Sony 70-200mm F2.8 G SSM II tillsammans med Sonys EA adapter 3. Då står det ju Sony på allt om nu det är ett problem. Det enda är att det är A-mount med adapter men det finns ingen ljusstjälande spegel i vägen och AF-sköta via fokuspunkterna på huvudsensorn som för vanliga E-mounts. Microjustering funkar förmodligen också med EA3 som det gör med EA2 och EA4. Jag kan kolla när jag kommer hem.

Det finns som sagt ca 400 objektiv för A-mount från ca 15 olika tillverkare som går att använda till A7r II. Sonys adaptrar tycker jag varit bra och välfungerande. Alla dessa 400 är självfallet inte intressanta men det finns en hel del fina objektiv även bland dessa.

Sen kan ni ju ha det jag säger nu i huvudet också när ni jämför objektivutbuden. Även om Canon har en jäkla massa objektiv i sin lista och jag har en gång roat mig att jämföra hos Cyber, så har ju Sony fler stabiliserade kombos att erbjuda med A7r II än både Nikon och Canon som länge dragit med en massa objektiv i sina utbud som saknar stabilisering i objektiven. Så kan en betraktelse också se ut.
 
För LA-E4 hade man allting klart att stoppa in i adaptern. Redan färdigutvecklat för SLT-kamerorna.

Klart att det går att bygga en adapter utan spegel pch med skruvdrift, men den ska ju helst gå att sälja i sådana mängder att man tjänar pengar på den, eller hur?

Precis vad jag försökt säga. Det är inget teknikst problem utan ett kommersiellt. Vad skulle det vara för oöverstigligt problem i det. Finns det motor i objektivet använd den. Är objektivet gjort för skruvdrift kör som nu motorn i adaptern. Den finns ju som sagt redan utvecklad och klar. Det är bara logiken som måste byggas om och det är elektronik och borde gå att få till i en ny firmware.

I övrigt så sköter ju kameran redan idag detta val. Har jag en eA2 på min NEX 7 och skruvar på ett skruvdrivet så används adaptermotorn. Saknar objektivet skruvdrift som i fallet med mitt Sigma så används fokusmotorn i objektivet. Det enda som skiljer är att med EA2 så används fokussensorn i adaptern för fasdetkt AF istället för som i detta scenario där fasdekt-punkterna på huvudsensorn används i stället i båda fallen. Man ska alltså läsa ut det styrdatat istället det från den dedikerade AF-sensorn i adaptern. Sony har väl lyckats med knepigare saker än så?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.