ACfotoamatör
Aktiv medlem
Ja, det är det jag menar, men räknas det som allmän plats då, eftersom det ju tas inträdesavgift?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
För att återknyta till den förra diskussionen om statyer inne på Millesgårdens område så har jag sedan dess haft möjlighet att fråga en upphovsrättsjusrist. Han påstår att det saknar betydelse ifall Millesgården tar inträde eller inte; släpper de in allmänheten, även om det är mot betalning, så är det lika mycket allmän plats som tunnelbanan.
Delar av tunnelbanesystemet och vissa gallerior (t ex Östra Nordstan) är allmän plats.
Men inte Millesgården.
Det är inte riktigt så enkelt som Ola Andersson tror. Så här står det i ordningslagen:
"Om ett område eller utrymme som avses i första stycket är tillgängligt för allmänheten endast under vissa tider, är det offentlig plats under dessa."
Tydligen inte helt lätt ämne, juristen ovan hade ju också fel.
Jag håller det för mer troligt att Uppsala Nya Tidning har fel. Eller snarare, de talar om något helt annat. En juridisk person som äger en anläggning har kontraheringsfrihet. De har rätt att förbjuda fotografering, men de har inte rätt att förbjuda publicering av foton tagna där.
Eller som en god vän sa till mig en gång: "Allt som står i pressen är sant, utom det som man råkar veta något om."
Vad man har för avsikt att göra med en bild efter fotograferingen spelar mycket sällan roll.Nu är det dags för mig att sova så jag tar mig inte tid att läsa lagparagrafen just nu som du länkar till, men vill ändå skriva ett svar. I så fall borde en staty som normalt sett är placerad på en offentlig plats, och därmed också är tillåten att fotografera för att senare kunna publicera fotot. Om den offentliga platsen sedan tillfälligt spärras av och hägnas in, och att det i samband med detta tas inträde för att få besöka området. Då är det inte längre någon offentlig plats. Även om det inte finns några inskränkningar när det gäller fotografering på området som är knutet till evenemanget, medför det då att man inte längre får fotografera den där statyn om man tänker lägga ut bilden på nätet till exempel???
Däremot kanske det kan vara olagligt att publicera bilden som är tagen när platsen är avspärrad (om den verkligen har blivit en icke-offentlig plats då).
Avsikten med den formuleringen kanske var att gardera för att statyn flyttas tillfälligt. Jag har inte läst förarbetena till lagen.
Nu råkar jag ha träffat pressansvariga för SL och i så fall har han också fel, tunnelbanan är inte en offentlig plats.
Nu ska man nog inte hänga upp sig på ordvalet. I ordningslagen, som du hänvisar till, står det t ex så här:I Upphovsrättslagen står det "allmän plats", inte "offentlig plats". Offentlig plats kommer från Ordningslagen. Vapenlagen, Brottsbalken samt Upphovsrättslagen använder sig av den definition av "allmän plats" som finns i Plan- och bygglagen.
Det är inte riktigt så enkelt som Ola Andersson tror. Så här står det i ordningslagen:
"Om ett område eller utrymme som avses i första stycket är tillgängligt för allmänheten endast under vissa tider, är det offentlig plats under dessa."