Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Problem med Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Om de är uppdateringen som är kvar på datorn kan du ju registrera den en gång till via Hjälp fliken - Lightroom-registrering. Då måste du även ha produktkoden för original installationen.
Jag har ominstallerat LR 5.6 med hjälp av 30 dagars versionen å sen bara registrerat om den.

ThomasR

Har ingen kod till 5:an bara till 4:an och den fungerar inte. Började med Photoshop och Bridge i Creative Cloud. Fick senare ett meddelande att även Lightroom ingick och jag kunde ladda ner det från Creative Cloud.

Om du inte installerat några egna plugins eller presets i LR kan du köra CC Cleaner och låta den ta bort rubbet utan fara - sedan är det bara att installera om från CC så bör det förhoppningsvis fungera.

Rensa och installera om

Har ingen kod till 5:an bara till 4:an och den fungerar inte. Började med Photoshop och Bridge i Creative Cloud. Fick senare ett meddelande att även Lightroom ingick och jag kunde ladda ner det från Creative Cloud.

Hej

Tipset från Adobe att rensa burken, fungerar. Upplever inte heller att supporten från Adobe är obefintlig. Funkar helt ok via chat plus att man har historiken.

Min CC prenumeration kände inte av att jag hade en Betald variant av LR installerat.
När CC Uppdaterades till 2014, så hade det ibland problem med gamla CC filer.
Jag rensade rubbet och gamla CS + LR3 och LR4 plus massa annat och fri gjorde mkt space.
Tankade ner och installerade om allt via CCDesktop. Nu känner CC att LR ingår.

Det finns ju tusen tips ang. LR men som många tidigare sagt: Ta dig besväret och tiden så kommer du att gilla LRs sortering.
Mitt tips är:

Låt LR Importera på datum.
Metatagga (Keywords) bilderna

och HÄR KOMMER HYBRIDEN JAG TROR PASSAR DITT TÄNK….

Använd Collections/Samlingar!
och sortera upp dem precis som du har ditt bibliotek idag.
I Collections/Samlingar läggs bara virtuella filer vilket innebär att du kan sortera in samma bilder i flera Collections/Samlingar utan att de tar mer plats.
På det viset kan du sortera t ex bilder på “dottern med katten i famnen i solstolen på sommarstället” i tre olika Collections/Samlingar:

Dottern
Katten
Sommarstället

bilderna ligger fysiskt kvar i sin ursprungliga mapp. Men de justerade virtuella kopiorna ligger i respektive Collection/Samling

När du talar om synkningen med PS så antar jag interaktionen avses dvs att öppna en blide direkt från LR till PS.
Det är mkt smidigare än att först exportera –> mapp –> öppna i PS –> justera –> spara ner i mapp –> återimportera till LR

Använd öppna i PS –> redigera i PS –> spara och en sparad tiff hamnar i LR.

Har kört LR sen version 1 (och PS sen vers 2) och älskar det. LR har gjort min bildhantering oerhört mkt snabbare. Gör i regel mina justeringar i LR och är bara undantagsvis inne i PS för enstaka retusch.

Vet inte hur de fungerar.

Hej
Har ingen erfarenhet av CC, men borde inte produktkoden för PS å Bridge funka ?
Har ett inbyggt motstånd då de gäller att "molna" diverse uppgifter/saker !
När man förlitar sej på helt "okända" saker å lägger sina bilder/dokument mm på nätet så kan de ju faktiskt hända att servern blir hackad å allt blir "stulet", vilka garantier står då "moln"bolaget för ??
Nä, mina bilder, dokument, mm, mm vill jag ha ansvar för själv. Då blir de enkelt när de går åt ........
Lite OT, men nåt å fundera på.

ThomasR

Hej
Har ingen erfarenhet av CC, men borde inte produktkoden för PS å Bridge funka ?
Har ett inbyggt motstånd då de gäller att "molna" diverse uppgifter/saker !
När man förlitar sej på helt "okända" saker å lägger sina bilder/dokument mm på nätet så kan de ju faktiskt hända att servern blir hackad å allt blir "stulet", vilka garantier står då "moln"bolaget för ??
Nä, mina bilder, dokument, mm, mm vill jag ha ansvar för själv. Då blir de enkelt när de går åt ........
Lite OT, men nåt å fundera på.

ThomasR

Bilderna ligger ju inte i molnet om du inte vill lagra dem i nån molntjänst nånstans.

CC är fantastiskt och det är bara att inse att utvecklingen går... Framåt.

Skulle Henry Ford nöjt sig med att ge folk vad de ville ha skulle han givit dem en snabbare häst.
Han gav dem bilen istället

Vet ja väl ...

Bilderna ligger ju inte i molnet om du inte vill lagra dem i nån molntjänst nånstans.

CC är fantastiskt och det är bara att inse att utvecklingen går... Framåt.

Skulle Henry Ford nöjt sig med att ge folk vad de ville ha skulle han givit dem en snabbare häst.
Han gav dem bilen istället

Hej

Jo, jag vet att bilderna ligger på min HD :) De var mest en lite generalisering av "lagra på nätet" syndromet som drabbar oss. Jag inbillar mej att dessa företag friskrivit sej nånstans i villkoren om nånting som jag beskrivit skulle inträffa, annars skulle dom sitta me skägget i fler än en brevlåda ;-)

ThomasR

Usch. Nu är det 11 dagar kvar att använda Lightroom. Inser att jag nog måste köra CC Cleaner för att komma rätt, men vågar inte.
Har printat en lång lista hur man gör, men känner fortfarande en stor osäkerhet inför detta.
Anvisningarna säger: "Back up all files stored in Adobe Product direktories, including custom plug-ins or profiles you have installed."
Helt solklart för en programmerare, men inte för mig.
Sedan vet jag inte vad jag skall göra av dom filerna efter att ha kört CC Cleaner.

Jag skall erkänna att jag inte har läst igenom hela tråden men jag ställer frågan ändå;

Sedan tidigare har jag Ligthroom 5 (på licens) och installerade, eller snarare uppdaterade det till LR 5.6 Och jä..ar vilken tid det tar innan det laddar klart, när jag skall använda det !

Jag talar om 5-6 minuter, på en dator som har en SSD på 128 GB och där alla programvarorna är installerade just för att det skall gå snabbt att ladda programmen när jag skall till och använda dom, samt en Pentium i7 47(någonting, inköpt förra hösten) och 32 GB Ram. Ja, du läste rätt, 32 GB ram.

När jag startar PS så går det på sekunder. Vad kan detta bero på ? Och vad skall jag göra åt problemet, för så här kan jag inte ha det.

Det låter helt galet om det tar så lång tid på sig att starta. Min startar på ett par sekunder (har en i7 3770k och 32GB ram med en 256 GB Samsung SSD som har ett par år på nacken. LR-katalogen har jag på en äldre Intel SSD på 80GB.

Usch. Nu är det 11 dagar kvar att använda Lightroom. Inser att jag nog måste köra CC Cleaner för att komma rätt, men vågar inte.
Har printat en lång lista hur man gör, men känner fortfarande en stor osäkerhet inför detta.
Anvisningarna säger: "Back up all files stored in Adobe Product direktories, including custom plug-ins or profiles you have installed."
Helt solklart för en programmerare, men inte för mig.
Sedan vet jag inte vad jag skall göra av dom filerna efter att ha kört CC Cleaner.

Har du något svar till mitt förra inlägg, och Afe's?

Ursäkta mig, men jag förstår inte vad som strular för dig? Är det vart filerna hamnar vid import?

Sökvägarna till alla LR-filer finner du på länken här.
Nej, det är inget problem. Jag vill bara inte använda Lightrooms system. Jag vill ha bilderna i mitt system, med mappar för varje typ av bild. Hade problem när jag flyttade bilderna och sedan tog bort Lightroom-mappen. Upptäckte att om jag flyttade bort alla bilder och sedan tog bort mappen så var allt ok. Men om jag försökta ta bort en mapp med bilder kvar, så togs den bara bort i Lightroom men fanns kvar på hårddisken och hittades av PS. Det var frustrerande innan jag kom på det.
Använder jag Lightrooms system så är jag helt beroende av Lightroom för att hitta mina bilder. Utan Lightroom så kommer jag inte att hitta en enda bild på rimlig tid. Smart av Adobe.

Om du inte installerat några egna plugins eller presets i LR kan du köra CC Cleaner och låta den ta bort rubbet utan fara - sedan är det bara att installera om från CC så bör det förhoppningsvis fungera.
För hoppningsvis fungera!! Det är det som skrämmer.
Jag har några kameraprofiler, men dom kan jag nog snabbt göra om. Plugins vet jag inte riktigt vad det är.
Om jag kör CC Cleaner kommer då mina Lightrooms kataloger att vara kvar? Vilka filer bör jag köra backup på? Är rätt nervös för detta. Photoshops xmp-filer tas väl inte bort när jag kör CC Claener?

Det låter helt galet om det tar så lång tid på sig att starta. Min startar på ett par sekunder (har en i7 3770k och 32GB ram med en 256 GB Samsung SSD som har ett par år på nacken. LR-katalogen har jag på en äldre Intel SSD på 80GB.
Galet är det, minst sagt. Frågan är vad som är lösningen.

För hoppningsvis fungera!! Det är det som skrämmer.
Jag har några kameraprofiler, men dom kan jag nog snabbt göra om. Plugins vet jag inte riktigt vad det är.
Om jag kör CC Cleaner kommer då mina Lightrooms kataloger att vara kvar? Vilka filer bör jag köra backup på? Är rätt nervös för detta. Photoshops xmp-filer tas väl inte bort när jag kör CC Claener?

Den ger sig inte på något som har med dina bilder att göra - bara installationsfiler och kataloger för själva programmen. När du installerat om är det bara att öppna din katalog som vanligt och alla ändringar ligger självklart kvar.

Jag har kört CC Cleaner tre gånger tror jag, och det har fungerat klockrent varje gång. Sedan kan förstås vän av ordning tycka att det inte alls skulle behövas, men det gör det uppenbarligen :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto