Vet vi verkligen det så där bara rakt av?
Zeiss har väl uppenbarligen fått till sin FE 55mm/1,8 hyffsat i alla fall. Det är väl få objektiv som presterar bättre med någon annan fattning det tillsammans med A7r. Det skulle väl vara Zeiss Otus på Nikon D800E i så fall och möjligen något av Sigmas ART-objektiv på samma kamera.
Vi behöver nog mer specifik info än den generaliseringen för att det påståendet ska lyfta.
Både ja och nej är min ståndpunkt efter diverse prov. Rent optiskt ser jag ingen svårighet för brännvidder kring 35mm och däröver. Däremot viktmässigt, eftersom Sigmas talesman talar om svårigheten att göra dem SMÅ.
Har ju redan noterat att normalzoomarna med FE-fattning är miserabla vad gäller kantskärpa och även dito midrange i många fall. Även nedbländade till f/11.
Teleobjektiv, telezoomar, fasta brännvidder från 35mm och uppåt anser jag inte ska behöva vara några svårigheter att konstruera.
Problemet blir matchande storlek och vikt i förhållande till hög ljusstyrka.
Så vad Sigma anser är tydligen att svårigheten ligger i att göra primes som storleksmässigt matchar de mindre kamerahusen. Innerdiametern på Nikons bajonett är inte mycket större.
Det går alldeles utmärkt att göra en Sigma 35/1.4 DG HSM Art till A7. Bara att förlänga den motsvarande registeravståndet. D v s samma antal mm som en adaptertub lägger till i längd. Jag kör sådan med adpter och resultatet med en A7R blir helt i klass med en D800E. Men tyngden är aningen "på gränsen".
Att lägga till ett vertikalgrepp gör ju ekipaget bekvämare, men då börjar vi närma oss vikten för en tjockkamera och den storleksmässiga fördelen försvinner.
Jag har testat primes från Nikon och Sigma på A7/A7R via adapter. Även en så svår konstruktion som Sigmas 12-24, Nikons 14-24 fungerar minst lika bra som på D800-serien skärpemässigt. Enkilosklumpen 24-70/2.8 kör åttor runt Sonys FE24-70/4.
85mm, 105mm macro m fl upp till 300mm blir också i stort sett samma resultat som med med D800-serien.
Det svåraste är att göra vdivinklar med hyfsad kantskärpa. Jag har sagt det för och säger det igen. Problemet ligger i registeravståndet.
Att kalla FE 55/1.8 ZE för "hyfsat" är väl en medveten underdrift från din sida. Det är en av de bästa gluggar som kan köpas idag.
Men OM det nu är så svårt att fixa primes för FF till A7-serien så är det väl bättre att Son helt enkelt förlänger objektivtuberna. De gluggarna bilr aningen lättare än adapterförsedda och inte alltför tunga om man nöjer sig med vissa inskränkningar i ljusstyrka. Hellre det än gräslig kantskärpa.
Samyang har redan gjort så med sina FF-objektiv för E-mount UTAN att ljusstyrkan minskat. Men för Sony gäller det att få in AF-motor också.
Men alla tvivlare: Testa ett Sigma 35/1.4 Art på en A7 och njut av resultatet. Med förlängning skulle det inte bli mer än några mm längre än Sonys FE 28-70 och lika långt med resp MS monterat.
Men sedan har vi det här med tyngden. Och där tror jag att Sigma har rätt i att det blir svårt att göra lätta och små högkvalitativa gluggar som "ser anpassade ut till kameran".
// Lennart