Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Cameracorner – usa?

Produkter
(logga in för att koppla)
hej!

tar upp denna gamla tråd då jag blivit frestad av att köpa från Cameracorner. har läst hela tråden men är fortfarande inte övertygad om vad nackdelarna är om man bortser från garantifrågan som inte verkar helt tydlig. borde jag likt Rolf avstå från att falla för frestelsen? jag kan inte bestämma mig. dom/hon har ju trots allt 140-150 positiva omdömen och inget negativt?

mvh

Hej Henrik.
Självklart står det var och en fritt att göra affärer med Cameracorner. Men jag köpte aldrig därifrån.Och orsken är denna:
- dom saker som du köpper av hene/Cameracorner har ingen garanti i Sverige. Därför att Canon delar nu mer in sin verksamhet i regioner. Och USA tillhör Nordamerika och Sverige Europa. För att garantin skall gälla så skall man sända tillbaka grejerna till säljaren. Och eftersom Cameracorner finns i USA så skall dom dit- punkt slut. Hur det blir med frakt och tull m.m vet jag inte.
- Hon som har Camercorner har det som ett extra knäck och bor i Californien,Los Angelse området.
- Hon tar sina grejer från olika företag runt om i USA,vilka inte alltid är så hederliga.
- Hon leverar till Sverige utan att betala tull och moms.
Hur vet jag nu detta, jo genom olika kontakter jag har i på plats i stora landet.
Jag beslutat mig efter detta att inte köpa grejer genom henne. Jag har köp i Europa där garantin gäller och jag vet var företagen finns. Jag kan både ringa och mail dom och får svar på "stuberten". Det får du inte av Cameracorner. Och sist men inte minst Canon i Sverige är visst ute efter henne enligt rykten.
 
Jag köpte mitt Canon 300 f4 is i januari 2012 och det fungerar fortfarande helt felfritt. Men jag tycker fortfarande att Cameracorner verkar lite skumt. Några veckor efter att jag fått objektivet togs användaren bort från tradera och nu är hon tillbaka igen med lika många bra omdömen, de kanske ligger förvarade på något sätt men jag tycker att det känns skumt och eftersom det är flera som har fått problem med sina varor så skulle jag nog avstå från att köpa från henne igen.

Men det är bara hur jag tänker!

Erik

tack för info! vilka har fått problem? syftar du på personerna i denna tråden eller är det någon av dom som först skrivit positivt omdöme och sedan fått problem?
 
Hej Henrik.
Självklart står det var och en fritt att göra affärer med Cameracorner. Men jag köpte aldrig därifrån.Och orsken är denna:
- dom saker som du köpper av hene/Cameracorner har ingen garanti i Sverige. Därför att Canon delar nu mer in sin verksamhet i regioner. Och USA tillhör Nordamerika och Sverige Europa. För att garantin skall gälla så skall man sända tillbaka grejerna till säljaren. Och eftersom Cameracorner finns i USA så skall dom dit- punkt slut. Hur det blir med frakt och tull m.m vet jag inte.
- Hon som har Camercorner har det som ett extra knäck och bor i Californien,Los Angelse området.
- Hon tar sina grejer från olika företag runt om i USA,vilka inte alltid är så hederliga.
- Hon leverar till Sverige utan att betala tull och moms.
Hur vet jag nu detta, jo genom olika kontakter jag har i på plats i stora landet.
Jag beslutat mig efter detta att inte köpa grejer genom henne. Jag har köp i Europa där garantin gäller och jag vet var företagen finns. Jag kan både ringa och mail dom och får svar på "stuberten". Det får du inte av Cameracorner. Och sist men inte minst Canon i Sverige är visst ute efter henne enligt rykten.

tack för denna info! gäller det där med världsgarantin även Nikons produkter? dvs att det inte är någon garanti. det verkar helt klart inte jättestabilt så jag försöker nog hitta någon annan då. det är bara det att nikon d600 är så billig där just nu. inte nödvändigtvis misstänksamt billig men några tusen under svenska priset (som förövrigt har gått upp med 600 hos alla företagen samtidigt mot för några veckor sedan?? vad är grejen med det egentligen?)

mvh
 
Hej Henrik.
Självklart står det var och en fritt att göra affärer med Cameracorner. Men jag köpte aldrig därifrån.Och orsken är denna:
- dom saker som du köpper av hene/Cameracorner har ingen garanti i Sverige. Därför att Canon delar nu mer in sin verksamhet i regioner. Och USA tillhör Nordamerika och Sverige Europa. För att garantin skall gälla så skall man sända tillbaka grejerna till säljaren. Och eftersom Cameracorner finns i USA så skall dom dit- punkt slut. Hur det blir med frakt och tull m.m vet jag inte.
- Hon som har Camercorner har det som ett extra knäck och bor i Californien,Los Angelse området.
- Hon tar sina grejer från olika företag runt om i USA,vilka inte alltid är så hederliga.
- Hon leverar till Sverige utan att betala tull och moms.
Hur vet jag nu detta, jo genom olika kontakter jag har i på plats i stora landet.
Jag beslutat mig efter detta att inte köpa grejer genom henne. Jag har köp i Europa där garantin gäller och jag vet var företagen finns. Jag kan både ringa och mail dom och får svar på "stuberten". Det får du inte av Cameracorner. Och sist men inte minst Canon i Sverige är visst ute efter henne enligt rykten.
Hej,kan du tipsa om var du köpte ditt objektiv?
 
Bumpar upp tråden igen.
Jag är som många andra sugen att handla av cameracorner på tradera, men känner ju viss skepsis mot det här med garantin(som ni i tråden skriver om).

Jag mailade Eva och frågade om hur det fungerar om kameran går sönder - var ska man skicka den ? Hon svarade:
"Du har 1års svenskt garanti och kan ta den vart du önskar. Reparatören debiterar mig alla kostnader."
"Garantin gäller hos närmaste återförsäljare."

Kan det verkligen vara så eller är det lurendrejeri?
Det verkar ju som sagt att alla som köper av henne får sina varor, men känns inte kul att lägga 20000 på något som man inte har garanti på.

Jag är kluven. :)
 
Bumpar upp tråden igen.
Jag är som många andra sugen att handla av cameracorner på tradera, men känner ju viss skepsis mot det här med garantin(som ni i tråden skriver om).

Jag mailade Eva och frågade om hur det fungerar om kameran går sönder - var ska man skicka den ? Hon svarade:
"Du har 1års svenskt garanti och kan ta den vart du önskar. Reparatören debiterar mig alla kostnader."
"Garantin gäller hos närmaste återförsäljare."

Kan det verkligen vara så eller är det lurendrejeri?
Det verkar ju som sagt att alla som köper av henne får sina varor, men känns inte kul att lägga 20000 på något som man inte har garanti på.

Jag är kluven. :)

Hej Robin.
Nu vet jag inte om du tänkt köpa Nikon eller Canon grejer av Cameracorner.
Vad som gäller för Canon kan du läsa i mitt tidigare inlägg. Vad än denna Eva skriver så är hon helt ut och "trampar" vatten vad gäller garantier på Canonom grejer. Samma formullering körde hon med till mig. Så det är bara trams ,ring Canon i Sverige så kan dom förklara för dig.
Vad gäller Nikon så hittade jag denna länk:
https://nikoneurope-se.custhelp.com...ka-och-v%E3%A4rldsomfattande-servicegarantier
Och för mig ser det ut som att det är samma som Canon. Men som sagt ring dom också.
Jag skulle aldrig köpa av henne av två orsaker:
- hon betalar inte svensk moms och tull (vilket du som köpare inte heller ). Det blir frågor den dag du sänder grejerna till USA reparation.
- hon kan inte ge dig den garanti som hon talar om och som kund får du problemen när olyckan är där.
Men som sagt var och en gör som den vill.
 
Ok, jag tror jag avstår tradera då. Tack för infon! :)

Har du erfarenhet av tysk e-handel? Går ju att spara in några tusenlappar på 5d markIII genom att beställa från till exempel comtech.de 23900:-

på cyberphoto finns kameran för 27000:-


Men återigen är det ju det här med garantin, fast det ska väl inte vara nåt problem då Tyskland är EU-land? :S
 
Ok, jag tror jag avstår tradera då. Tack för infon! :)

Har du erfarenhet av tysk e-handel? Går ju att spara in några tusenlappar på 5d markIII genom att beställa från till exempel comtech.de 23900:-

på cyberphoto finns kameran för 27000:-


Men återigen är det ju det här med garantin, fast det ska väl inte vara nåt problem då Tyskland är EU-land? :S

Hej Robin.
Det finns ett antal seriösa företag i både Tyskland som England, där europa garantin för Canon gäller och som är bra. Maila dom innan och kanske sök omdöme på nätet. Det gjorde jag och har inte haft några problem alls.

Lycka till.
 
Cameracorner

Har precis avslutat en affär med säljaren.

140428, köpte via Tradera en ny Nikon D800E. Pris 20995:- plus frakt inkl försäkring 588:-

140508, paketet anlände. Tulldeklarationen var skriven som "gåva" med ganska lågt värde. Säljaren betalar alltså inte tull/moms i förväg som hävdas i auktionen.

Kameran kom med alla tillbehör i originalförpackningarna. Såg helt ny ut men hade drygt 5000 bilder tagna. Det satt ett Giottos displayskydd på, säljaren förklarade att dennes leverantör sätter på skyddet gratis. Batteriet var i princip slut, tog inte laddning ordentligt och hade 4 på åldersmätaren i kameran. Sensorn var full av pollen och annat damm.

140511, fick en faktura från speditören på tull/moms 391:-

140513, vi kom överens om att kameran var begagnad eller demoexemplar och jag fick 150 USD, tull/momsfakturan och 2 nya batterier tillbaks.

140616, efter flera påtryckningar kom äntligen garantisedel/kvitto i pdf från "Northridge Camera Source" (säljarens bolag). Vet inte om denna garanti gäller någon annanstans än hos säljaren men tvivlar starkt på det.

Har inte lämnat omdöme än och inte heller fått något. Kommer definitivt inte att handla av denne igen.
 
Cameracorner- är oseriöst !

Har precis avslutat en affär med säljaren.

140428, köpte via Tradera en ny Nikon D800E. Pris 20995:- plus frakt inkl försäkring 588:-

140508, paketet anlände. Tulldeklarationen var skriven som "gåva" med ganska lågt värde. Säljaren betalar alltså inte tull/moms i förväg som hävdas i auktionen.

Kameran kom med alla tillbehör i originalförpackningarna. Såg helt ny ut men hade drygt 5000 bilder tagna. Det satt ett Giottos displayskydd på, säljaren förklarade att dennes leverantör sätter på skyddet gratis. Batteriet var i princip slut, tog inte laddning ordentligt och hade 4 på åldersmätaren i kameran. Sensorn var full av pollen och annat damm.

140511, fick en faktura från speditören på tull/moms 391:-

140513, vi kom överens om att kameran var begagnad eller demoexemplar och jag fick 150 USD, tull/momsfakturan och 2 nya batterier tillbaks.

140616, efter flera påtryckningar kom äntligen garantisedel/kvitto i pdf från "Northridge Camera Source" (säljarens bolag). Vet inte om denna garanti gäller någon annanstans än hos säljaren men tvivlar starkt på det.

Har inte lämnat omdöme än och inte heller fått något. Kommer definitivt inte att handla av denne igen.
Hej Carl-Johan!
Tyvärr har du blivit blåst av hennen som äger Cameracorner, det garantisedel/kvitto gäller enbart i USA. I likhet med Canon har Nikon ingen världsgaranti längre. Om det blir fel så måste du sända det du köpt till USA för garantiservice. Så är det bara. Hon finns i USA och har sina föräldrar i Sverige till viket hon sänder det folk köper. Det är därför som du får alla "extra" kostnader. Lite demo grejer hör tydligen till det vanliga hos henne. Hon skapar uppenbarligen kontakter hos mindre återförsäljare och från dem köper den ena och andra. Trist att hon lyckas lura folk här.
Jag genomskådade henne efter några mail.
 
Jag kan ionte förstå att en stor del folk här på Fs ens disktuterar hon där på CameraCorner, klart som fan att det är fiffel och båg hon sysslar med.
Men då extremt många medlemmer här på Fs och i övrigt gör allt dom kan för att smita från skatter och avgifter, så kan jag inte se att där är någon skillnad mellan dom (inkl Eva).

Som ni senare i denna tråd börjar med, "hur är det med en butik i Tyskland", för det er ju inom EU.
Lär er att ta kontakt med tillverkaren och fråga vilken typ av garanti som finns på specifik produkt.

Sen är där altid risken att det är piratimport, att produkten har importerats från t.ex USA, eller Japan, och ändå inte har en garanti.

Och reklamationsrätt har man inte heller då den är landsspecifik.

Så enkelt och simpelt, stöd era lokala butiker och köp hos dom istället, så kanske butikerna finns kvar oflera år fram i tiden och med reklamtionsrätt, sen om där är garanti, ja det vet man inte innan man provat behovet av garantin.
 
Hej Carl-Johan!
Tyvärr har du blivit blåst av hennen som äger Cameracorner, det garantisedel/kvitto gäller enbart i USA. I likhet med Canon har Nikon ingen världsgaranti längre. Om det blir fel så måste du sända det du köpt till USA för garantiservice. Så är det bara. Hon finns i USA och har sina föräldrar i Sverige till viket hon sänder det folk köper. Det är därför som du får alla "extra" kostnader. Lite demo grejer hör tydligen till det vanliga hos henne. Hon skapar uppenbarligen kontakter hos mindre återförsäljare och från dem köper den ena och andra. Trist att hon lyckas lura folk här.
Jag genomskådade henne efter några mail.


Håller med om garantin, den gäller inte i Sverige. Ett stort minus och man vet inte ens om firman finns kvar om det skulle behövas. Har frågat om garantin, ska bli intressant att se vad säljaren säger.

Paketet kom direkt till mig, inte via föräldrarna, läs delen om tulldeklarationen.

Fick inga extrakostnader eftersom säljaren betalade dem samt fick pengar tillbaks för att kameran var demo/beg. Har efter att ha rengjort sensorn en superkamera för 20k med 2 batterier. den delen är jag nöjd med.

Har köpt alla kameror, linser, teleconvertrar, undervatteshus, blixtar osv via Tradera, FB och eBay. Det finns massor att tjäna.
 
Har köpt alla kameror, linser, teleconvertrar, undervatteshus, blixtar osv via Tradera, FB och eBay. Det finns massor att tjäna.

Du tjänar på det eftersom de importeras utan att momsas och tullas ordentligt, så så länge du är OK med det så är det inga problem. Men då kan man lika gärna själv göra upp med en mindre nogräknad återförsäljare i USA direkt.

Det som har hänt är troligen att hon har köpt ett demoex billigt från en butik, hjälpt dig smuggla in varan i landet (=ditt ansvar) och sedan kompenserat dig med småpengar för att du klagat över att det var ett smutsigt demoex.

Att du är nöjd övergår åtminstone mitt förstånd.
 
Håller med om garantin, den gäller inte i Sverige. Ett stort minus och man vet inte ens om firman finns kvar om det skulle behövas. Har frågat om garantin, ska bli intressant att se vad säljaren säger.

Paketet kom direkt till mig, inte via föräldrarna, läs delen om tulldeklarationen.

Fick inga extrakostnader eftersom säljaren betalade dem samt fick pengar tillbaks för att kameran var demo/beg. Har efter att ha rengjort sensorn en superkamera för 20k med 2 batterier. den delen är jag nöjd med.

Du fick en använd kamera med skitig sensor (trots att den såldes som ny) för 20k, efter massa strul, från en skum försäljare. Och ändå nöjd?

För mig känns det betydligt vettigare att köpa begagnat öga mot öga inom Sverige istället. Det går snabbare, du kan titta på grejerna innan köp, du slipper begå smuggelbrott, och om det ändå strular har du troligtvis ett namn att gå med till polisen.
 
Håller med om garantin, den gäller inte i Sverige. Ett stort minus och man vet inte ens om firman finns kvar om det skulle behövas. Har frågat om garantin, ska bli intressant att se vad säljaren säger.

Paketet kom direkt till mig, inte via föräldrarna, läs delen om tulldeklarationen.

Fick inga extrakostnader eftersom säljaren betalade dem samt fick pengar tillbaks för att kameran var demo/beg. Har efter att ha rengjort sensorn en superkamera för 20k med 2 batterier. den delen är jag nöjd med.

Har köpt alla kameror, linser, teleconvertrar, undervatteshus, blixtar osv via Tradera, FB och eBay. Det finns massor att tjäna.

Det är förstås helt tokigt att köpa en begagnad D800E med massa strul för 20 000kr när en ny enl prisjakt kostar 22000. Med så många exponeringar är det någon som fotat med den ett bra tag och du borde kunna hitta en kamera i bättre skick till lägre pris. Att batterierna var dåliga måste vara pga felanvändning eller att de är piratkopior, har batterier som är många år som inte råkat ut för något liknande. Hur vet du att den inte är stulen?

Vad ska du göra om den pajar? Du ligger redan back och bättre blir det inte.

Andrahandsvärdet på din kamera kommer dessutom vara mycket dåligt eftersom du inte kan uppvisa riktigt kvitto. Köparen kan med rätta misstänka att den är stulen eller att det är något annat skumt med den...vilket det ju är. Den har minst smugglats in, det är ett brott, och hur kul är det att ha lurat skattebetalarna på några tusen för egen vinning som inte ens var bra?

Du har gjort en särdeles dålig affär.
 
Missade det där med 5000 exponeringar. Det är nog tyvärr inte ett demoex utan helt enkelt en begagnad kamera.
 
Du tjänar på det eftersom de importeras utan att moms och tullas ordentligt, så så länge du är OK med det så är det inga problem. Men då kan man lika gärna själv göra upp med en mindre nogräknad återförsäljare i USA direkt.

Alla mina köp är gjorda på rätt sätt, handlar inom EU eller med eBays förbetalning av tull/moms och hade inte köpt av Cameracorner om vetat att de fuskar med Tull/moms.
 
Alla mina köp är gjorda på rätt sätt, handlar inom EU eller med eBays förbetalning av tull/moms och hade inte köpt av Cameracorner om vetat att de fuskar med Tull/moms.

Nej, alla dina köp är inte korrekt gjorda. Det köp du precis har beskrivit är att du smugglat in en kamera utan att momsa och tulla den ordentligt? Du har ett eget ansvar och kan inte skylla på att säljaren har varudeklarerat den felaktigt.
 
Det är förstås helt tokigt att köpa en begagnad D800E med massa strul för 20 000kr när en ny enl prisjakt kostar 22000. Med så många exponeringar är det någon som fotat med den ett bra tag och du borde kunna hitta en kamera i bättre skick till lägre pris. Att batterierna var dåliga måste vara pga felanvändning eller att de är piratkopior, har batterier som är många år som inte råkat ut för något liknande. Hur vet du att den inte är stulen?

Vad ska du göra om den pajar? Du ligger redan back och bättre blir det inte.

Andrahandsvärdet på din kamera kommer dessutom vara mycket dåligt eftersom du inte kan uppvisa riktigt kvitto. Köparen kan med rätta misstänka att den är stulen eller att det är något annat skumt med den...vilket det ju är. Den har minst smugglats in, det är ett brott, och hur kul är det att ha lurat skattebetalarna på några tusen för egen vinning som inte ens var bra?

Du har gjort en särdeles dålig affär.

Lägsta pris på Prisjakt/Pricerunner var 25995 när jag köpte, annars hade det blivit Götaplatsens foto. Återigen, är nöjd med kameran men inte med affären.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.