De flesta människor som arbetar med efterbearbetning av bilder ser en ganska tydlig skillnad mellan å ena sidan råfiler, och å andra sidan bilformat som jpeg, tiff, png med flera. Råfiler är speciella till sin struktur, de har en speciell roll i arbetsflödet och de ger möjligheter för efterbearbearbetning som man inte har i format som jpeg, tiff, png och liknande. En rad icke reversibla beslut är ännu inte fattade i en råfil, vilket de därmot är i andra bildfomat som jpeg, tiff eller png.
Man kan säga att råfiler är speciella och centrala för oss som vill efterbearbeta tagna bilder.
Ett sätt att sätta ord på den här skillnaden, att fomulera den, att peka på det brett accepterade faktum att råfiler har en speciell roll, det är formuleringar som "en råfil är inte en färdig bild". Eller "en råfil är i sig inte en bild". För att lugna känsliga läsare: Det är faktiskt bara ett uttryckssätt, ett sätt att i ord peka på en särställning för de här filerna.
Man kan också säga att sådana formuleringar inte bara är tomma ord, de har en hel del tekniska poänger när man tittar på hur råfiler är uppbyggda jämfört med andra bildformat, vilka typer av data de innehåller och hur de hanteras i en dator.
Som jag redan har upprepat fem-sex gånger i den här tråden: Det här innebär inget förbud mot att kalla råfiler för bilder. Det innebär inte att det är fel att säga att råfiler är bilder - det gör vi nog alla i dagligt tal. Råfiler är ju givetvis bilder i den meningen att poängen med dem är att åstadkomma en bild. Uttrycket att råfiler inte är färdiga bilder är bara ett praktiskt sätt att formulera hur råfiler skiljer sig från andra filformat vi använder för bildlagring.
Av någon anledning verkar den här ganska oskyldiga formuleringen uppröra en mindre grupp av människor något alldeles fantastiskt.
För min del kommer jag fortsätta använda uttrycket att en råfil i sig själv inte är en färdig bild. För mig är det en praktisk och tydliggörande formulering med ett pedagogiskt värde. Att den sedan tydligen retar upp några, tja, det får vi väl helt enkelt leva med