Photocon
Aktiv medlem
Såvitt jag vet är det Sony som tillverkar de aktuella Zeiss-objektiven, så kvaliteten rent mekaniskt och toleransmässigt lär ju vara i samma härad som objektiven som är märkta Sony. (. Och alla vet ju att Sony gör bara skit. .)
Nä, jag tror nog att Sony har väl så bra kvalitetskontroll som någon annan kameratillverkare, men man ska nog räkna i något slags genomsnitt.
Den optiska designen står dock Zeiss för.
Ja, jag tror inte heller det skiljer mekaniskt eller toleransmässigt och är säker på att kvalitetskontrollen är i paritet med andra tillverkares.
Fast jag har länge närt en en teori om att det är svårare att tillverka en normalzoom som går från så pass kraftig vidvinkel som 24mm till 70mm som ska teckna ut en FF-sensor samtidigt som storleken måste bantas för att bättre matcha de små kamerahusens storlek.
Det korta registeravståndet gör ju att ljuset måste "böjas" i kraftigare vinkell ut mot kanterna. Sony har visserligen kompenserat för detta genom att en hel del microlinser är omriktade. Från 35mm och uppåt verkar det inte vara några större problem.
Jag ser fortfarande A7R som en kamera där man har mest nytta av att använda fasta brännvidder typ 35mm och uppåt om man vill dra mesta möjliga nytta av vad kamerasensorn kan prestera.
Jag får alltså bättre resultat med "fullstora" vidvinklar och adapter på A7R (alltså även vidvinkelzoomar) än vad testbilder med FE 24-70/4 ZA OSS visar.
Det är det jag bygger min teori på. Vad tror du?
//Lennart