Bengf
Aktiv medlem
Här ser man hur vi prioriterar olika, de ”nya” finesser som finns i den senaste versionen av RX100:n.
Blixtsko (?) på en så liten kamera, kompaktheten är ju grejen med hela kameran, liten blixt finns ju redan, en extra blixt blir säkert jättestor i förhållande till kameran, härlig obalans, men nörden tycker väl att det ser proffsigt ut.
Utvinklingsbar skärm, gör kameran bara ca.2 mm tjockare, men ändå, är den så viktig (?), ren gimmick på en i grunden utmärkt storlek, på en kompaktkamera, RX100 Classic.
WI-FI, säkert skitkul gimmick, när kommer inbyggd radio (?).
Ny BSI (Back Side Illuminated) 1" sensor, där kan den stora skillnaden ligga i förbättrade lågljusegenskaper, samt snabbare AF (få har klagat på hastigheten på AF hos RX100:n), återstår att se vad testarna, rent praktiskt, kommer fram till.
RX100:n skulle vara nu, den mest sålda avancerade kompaktkameran i världen förvånar ingen, kommer nog att säljas parallellt med RX100 II, en vinnande produkt brukar bli en klassiker.
Bra jobbat Sony!
Jag behåller min RX100, blir säkert aldrig till salu, ser ingen anledning till ett byte.
Jag förväntade mig nog att objektivet skulle få f/1.8-f/3,5 ungefär i första hand, kanske är så att det blir för tunga glas i optiken då den i alla fall går till 100mm i tele. Det är så att den jämförs med Prokompakter som har minisensorer som då mycket lättare kan ha längre zoom genom cropfaktorn eller välja att ha mycket ljusstarka objektiv.
Nya RX100 kommer nu att bli 40gram tyngre hamnar alltså vid 280 gram vilket känns i en jeansficka, så räkna med en viss kritk mot den nya tyngden. för så många vill ha allt på sin kamera samtidigt som den inte får väga för mycket, dom ekvationerna går sällan i hop som alla vet. Förbättrade Lågljusegenskaper pågår väl ständigt och är alltid välkommet.
//Bengt.