Bengf
Aktiv medlem
Jag tycker bestämt att de skulle ha någon form av fördröjningsfunktion också. Både för att fördröja att fokuseringen vid stillbildsfoto hugger på en annan del av motivet som att förhindra att AF nyper för snabbt när man flyttar fokus exv. vid filmning.
Nu verkar det ju komma motorzoom från flera tillverkare inklusive Sony där de nu skeppar det med exv. NEX 6 och då får man väl se hur man upplever det. Skulle ju vara bra om AF vid filmning kunde styras lite bättre än idag. Verkar som om detta funkar bättre i en del kompakter än i systemkamerorna.
Ja våra krav ökar att kameran skall hjälpa oss med det mesta, när jag filmade med superåtta så fick jag först zooma ut till max tele och där ställa skärpan, sedan fick man välja utsnitt. Besök på biblioteket efter jakt på på böcker om filmkonsten, beskrev en del att tänka på, att köra med zoomen i tid och otid ansågs inte så lämpligt då betraktaren kunde bli sjösjuk.
Man får inte bli för bekväm när man skall filma, även om autofokus finns, man kan annars se att många filmare står bakom träden istället för att kliva framför dom. att helt enkelt leta upp en lämpligare vinkel att filma ifrån kan göra underverk.
När man tittat på dokumentärer om filminspelningar så lägger dom ner ett jäkla jobb för att komma rätt. så den som suktar efter en FF-kamera för filmning kanske inte alltid har förstått att det kräver en jäkla kunskap och en massa omtagningar för att komma någon vart.
Hela filmen blir inte färdig förrän den blivit klippt en skicklig klippare styr hela resultatet, men då pratar vid riktigt seriös filmning. men även om barnen nu skall filmas i trädgården så är det aldrig fel med lite planering.
//Bengt.