Falumas
Aktiv medlem
Bara det att A99 hamnar i en omöjlig sits tycker jag. Nikon agerar supersmart genom att D800 kommer först, ingen anar fullt ut att en billig D600 väntar runt hörnet, beställningarna haglar på väntande D800 redan innan man vet vad som kommer. Inte tusan släpper Nikon en FF för 18000 före dräparkameran D800, garanterat hade Nikon förlorat köpare på D800 om dom gjort så.
Jag personligen tror att flera tusen köpare av D800 inte är ute efter dom egenskaper som du Lennart eftersträvar, dessa köpare kommer inte att få ut 36Mp i alla sina bilder troligtvis lyfter dom inte eller skuggor i Photochop 6. många imponeras av mängden pixlar som D800 har + att den säljs till ett bra pris.
Både Nikon och Canon har så många säkra köpare att man utan vidare kunnat ta 34000 Kr för D800. Canons MKIII säljer som smör trots ett högre pris. Inte tror jag att en som äger den äldre MKII nu skall gå över till Nikon D600 för Canonägaren har säkert 5-6 fina objektiv för 40-50000 kr om inte mer.
Japp, det var mycket smarta släpp, givetvis hade D600 tagit en del D800-köpare om dom släppts samtidigt.
Nikon är väldigt bra placerade nu, Canon är nog lite stressade.
/Karl