Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske ska förtydliga att jag inte söker svaret på frågan varför jag ska välja 5D Mark III framför Nikon D800 då den inte går att svara på innan kamerorna är testade mot varandra.

Jag är helt övertygad om att båda kamerorna kommer att lämna bildfiler som gör de flesta kunder nöjda. Men jag har inga kunder, fotar bara för egen vinning. Och då slänga ut 30 000kr så vill man gärna ha det som ger mest för pengarna. Det flesta är väl överens om att canon inte längre är i ledande gällande bäst sensorer, men jag hoppas att Canon kommit ikapp lite.

Vilken tillverkare som är ledande varierar, skillnaderna mellan dom större tillverkarna är försumbara för dom allra flesta. Enligt mig(amatör).
 
En prisskillnad på 6000 kr för ett kamer hus är knappast avgörande

Inte för dig eller andra som har kameran som ett arbetsverktyg. För oss amatörer spelar det större roll. Som jag redan påpekat så är det mycket stor sannolikhet att jag väljer D800 före 5DIII, trots ett stort innehav av EF-objektiv, helt enkelt pga av prisskillnaden.
 
Vilken tillverkare som är ledande varierar, skillnaderna mellan dom större tillverkarna är försumbara för dom allra flesta. Enligt mig(amatör).

Visst är det så. Men då tycker man också att prisskillnaden mellan dem vore försumbar ;).

Ska jag vara ärlig så lockar nog Nikon D700 mer då jag inte är i behov av något megapixelmonster utan lockas mest av bra autofokus, bildkvalitét på hög ISO och rejält hus. Tur för mig då dessa finns för bra pris på begagnatmarknaden. Detta är väl inte särskilt relevant för diskussionen dock :).
 
Inte för dig eller andra som har kameran som ett arbetsverktyg. För oss amatörer spelar det större roll. Som jag redan påpekat så är det mycket stor sannolikhet att jag väljer D800 före 5DIII, trots ett stort innehav av EF-objektiv, helt enkelt pga av prisskillnaden.

Du lär inte få så mycket i objektivväg för dessa 6000Kr. Och utan objektiv blir ju kamerahuset tämligen värdelöst. Du har ju visserligen att gammalt Nikkor men är du verkligen nöjd med det. det går åt mycket pengar i fotografi, det mest kostsamma är ju utan tvekan objektiven om det ska vara klass på dem.
 
Canons problem här är tvådelat.
1) Dels har dom helt enkelt inte produktionsmöjligheterna som 10x större och mer specialinriktade företag (inom sensortillverkning / CMOS) har, alltså KAN dom helt enkelt inte tillverka den elektronik som sitter bredvid varje enskild pixel på sensorn med samma förminskning. Detta begränsar deras valmöjligheter angående hur dom kan konstruera en sensor.
Detta begränsar deras möjligheter att komma ner i riktigt, riktigt låga läsbrus-siffror på låga ISO. Det är detta som begränsar deras låg-ISO-egenskaper. För folk som aldrig någonsin lättar en skugga är detta inte ett problem, eftersom en Canon-sensor är ungefär/nästan lika bra som en Aptina/Sony-sensor redan ett par steg upp från svart, alltså vid -7 eller -8Ev ner från högdagern.

2) Dels har de valt en färgfiltersammansättning som gör att kameran blir mindre känslig för "dåligt ljus", dvs lysrör osv, och samtidigt är lite svagare så att mer ljus släpps igenom till sensorn > mindre brus men sämre färgstyrka.
Detta gör att kameran blir mer "likformig" i färgåtergivning oberoende av ljuset. Men tyvärr är det ju inte så att man bara kan vinna saker utan förluster här - det sker alltid på bekostnad av något annat.
.....................

Canons val av färgfilter ger fördelar med dåliga ljuskällor, skillnaderna mellan ljustyper sticker mindre i ögonen om vi uttrycker det så.
Men samtidigt blir färgåtergivningen under dagsljus eller studioblixt lidande - färgupplösningen blir avsevärt sämre.
Den försämrade färgsepareringen gör också att problemen med färg på höga ISO också ökar. Och eftersom färgen som sensorn i sig självt ger är ganska svag måste den förstärkas mer innan den blir en färdig "bild". Och förstärker man färg mer förstärker man också samtidigt färgbrus mer.

Eftersom Canons största problem med färgseparering ligger mellan rött och grönt är det också här det mesta färgbruset i en färdig bild hamnar. Man får "grön-magenta Canonbrus". Är man inte väldigt försiktig när man brusreducerar detta får man stora platta innehållslösa ytor och "konstig, plastisk" färgåtergivning.

Tackar för ett utförligt och bra svar. FF-modellerna får väl automatiskt då lite bättre DR, men att APS-C släpar efter mera.
 
Nu har jag varit förståndig länge nog och försökt övertala mig själv att inte köpa en 5D3 då nyttan för mina kunder är begränsad.
Det gick inte, jag kunde inte få mig att lyssna ordentligt på mig själv så nu beställer jag en 5D3 :). Har hittat på massor med argument för ett köp som jag har övertalat mig själv med.

Nu är bara frågan var man ska köpa den, min hovleverantör finns inte kvar, har ju köpt flera hus och mycket annat från Kungsholmens foto. Rekommendation på fotohandlare i Stockholm med personlig service mottages tacksamt, gärna via PM eller mail så inte denna tråd spårar ur.
 
Senast ändrad:
Du lär inte få så mycket i objektivväg för dessa 6000Kr. Och utan objektiv blir ju kamerahuset tämligen värdelöst. Du har ju visserligen att gammalt Nikkor men är du verkligen nöjd med det. det går åt mycket pengar i fotografi, det mest kostsamma är ju utan tvekan objektiven om det ska vara klass på dem.

Prisjakt hittar 16 stycken Nikkor-objektiv för under 6200 kr för FX. De flesta av dem är helt OK, tror jag.

Mitt Nikkor AF 50/1,4 D är inte urgammalt, och kan väl betraktas som helt modernt fortfarande. Än så länge är jag nöjd med det, men visst kan det bli så att jag vill ha fler AF-objektiv om jag skaffar en D800. Dock lär 50:an räcka ett bra tag eftersom jag vill ha en småbildskamera mest för att fotografera i dåligt ljus.
 
Det finns en risk med att smuggla (man kan bli av med varorna man smugglar), men den är förvisso rätt liten.

Nej, man blir inte av med varorna. Man får betala tull och moms. Har själv blivit tvungen att betala för ett golfset köpt i USA.
Men saken är att tullen gör stickprov, så risken att man skall bli utvald är ju inte enorm.
 
Du lär inte få så mycket i objektivväg för dessa 6000Kr. Och utan objektiv blir ju kamerahuset tämligen värdelöst. Du har ju visserligen att gammalt Nikkor men är du verkligen nöjd med det. det går åt mycket pengar i fotografi, det mest kostsamma är ju utan tvekan objektiven om det ska vara klass på dem.

Det är ju inte inköpspriset på objektiven som är kostnaden, utan skillnaden mellan inköpspris och försäljningspris när man säljer dem. Byter man system och säljer sina Canon-objektiv får man ju en slant som till stor del täcker kostnaden för inköp av Nikon-objektiv.

Andrahandsvärdet på fotoutrustning är högt, så i praktiken blir kostnaden inte stor.
Som privatperson och hobbyfotograf om man är nogrann och letar erbjudanden mm. när man köper och sedan säljer på rätt ställen så behöver det inte bli någon kostnad alls. Jag har köpt och sålt en hel massa kameror och objektiv och har inte gått med förlust alls på detta.

Har man ett företag och förenklar hanteringen genom att alltid handla från t.ex. Scandinavian Photo till listpris och lämna in sin gamla utrustning för inbyte till dem så blir skillnaden såklart lite större, men det behöver inte bli ohemult dyrt ändå.

"Kostnaden" vid ett systembyte är annars den kunskapsbank och erfarenhet man byggt upp under lång tid med det egna märket. Man vet vilka grejer som är bra och håller hög klass, medan vilka andra som inte är det och man har skaffat sig färdigheter att utnyttja utrustningen effektivt och vet instinktivt hur man ska ställa in för olika resultat och gör det snabbt. Det tar ett tag att bygga upp det med ett nytt märke.


/Mats
 
Nej, man blir inte av med varorna. Man får betala tull och moms. Har själv blivit tvungen att betala för ett golfset köpt i USA.
Men saken är att tullen gör stickprov, så risken att man skall bli utvald är ju inte enorm.

Jo, men alla är väl inte lagda åt det hållet att man försöker fuska och begå brott osv. bara för att risken att åka fast är liten utan ens handlande styrs av andra värderingar så att man inte gör det ändå, även om man förmodligen skulle klara sig.


/Mats
 
Jo, men alla är väl inte lagda åt det hållet att man försöker fuska och begå brott osv. bara för att risken att åka fast är liten utan ens handlande styrs av andra värderingar så att man inte gör det ändå, även om man förmodligen skulle klara sig.


/Mats

Det var inte en uppmaning om att fuska. Det var en kommentar till att man riskerade att bli av med sakerna, vilket är fel.
 
Nej, man blir inte av med varorna. Man får betala tull och moms. Har själv blivit tvungen att betala för ett golfset köpt i USA.
Men saken är att tullen gör stickprov, så risken att man skall bli utvald är ju inte enorm.

Vid varusmuggling kan varorna tas i beslag. Har man tur så slipper man det. Ja, risken att åka fast är mycket liten (vilket jag redan påpekat).
 
Jag är i den sitsen att jag äger en 5D classic och fotar bara med ett 50/1.4. En kombo som jag haft sen 2005 och som aldrig svikit mig. Men det börjar bli dags att uppgradera.

På pappret så ser 5D Mark III ut som min drömkamera, men det återstår att se tills kameran är testad rejält. Frågan som slår mig är ju varför jag ska betala mer för den, när jag kan få en Nikon D800 billigare. Jag äger ingen stor objektivsamling, ett byte skulle inte drabba mig alls ekonomiskt. Jag hoppas att 5D Mark III blir en fullträff, men oavsett så gillar jag inte alls priset.

Finns väl ingen anledning att köpa en Canon-kamera bara för att du haft en innan. i det här fallet är ju Nikon-kameran betydligt bätte och dessutom billigare så det är ju inget att snacka om.

Din befintliga Canon och objektiv kan du ju faktiskt sälja utan problem, så bortkastade pengar är det ju inte hursomhelst, så att du har ett Canon-objektiv är inte något skäl alls att fortsätta med det märket.

Jag tror det är viktigt att vi konsumenter faktiskt agerar på vad tillverkarna gör genom att lägga pengarna på de som gör det bra. Bara på det sättet gynnas konkurrensen och det finns anledning för Canon att göra bättre i fortsättningen. Om Canon sedan rycker upp sig och presenterar fantastiska grejer så är bättre än de andra kan man ju i så fall byta tillbaka. Ingen big deal.

Fastlåsnngen pga. objektiv till ett visst system är väldigt överskattad tycker jag. Det är inga probem att sälja saker och köpa nytt.


/Mats
 
Vid varusmuggling kan varorna tas i beslag. Har man tur så slipper man det. Ja, risken att åka fast är mycket liten (vilket jag redan påpekat).

Fast jag är rätt tveksam till att kameror sorterar under de saker som får beslagtagas. Det är handlar ju främst om saker som är förbjudna att införa.
Alltså, kommer du som turist, och har köpt en kamera i USA, så är jag relativt säker på att det inte blir tal om någon beslagtagning.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.