Annons

Canon 5D mark III

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag menade att det i praktiken inte kommer synas stor skillnad mellan en bild fotad med D800 och en bild fotad med 5DMKIII. Varken i A3 eller A2 storlek på en bra skrivare från ett bra utskriftsprogram som LR 4.
Detta då skärskådat utan lupp.
Nu har Nikon lägret fått Mpix-fnatt oh allt under 36 Mpix är för lite.
Det är säkert en jättebra kamera men jag undrar vad alla kommer göra med sina högupplösta bilder. Blir det nu rusning efter storformatsskrivare och till labben för att skriva ut A2-or stället för 10X15 cm?

Snarare tyder inlägg som det här på ett visst mått av Megapixelkomplex, samtidigt som man försöker övertyga sig själv att 22 Mpixlar räcker.

Visst fan räcker 22 miljoner pixlar gott och väl för mig, men det går inte att sticka under stol med att den utskrivna bilden (oavsett storlek) mår bara bra av D800:ans 36. Dock på bekostnad av exempelvis stora filer, b/sek osv.

Man kan inte få allt.

/K
 
NU är det väl få bröllops-, studio eller landskaps-fotografer som använder 400 mm.
För de som mest använder dessa långa telen som sport och fågelfotografer kommer väl en D800 vara alldeles för långsam. 4 bilder per sekund är ju kattskit för dem:)
I DX-läget på D800 ökar väl dock hastigheten upp till 6-7fps så det är fullt tillräckligt.
 
AF kanske blir svårare i 7DII om den hade 10bps men datamängden är nog inget problem. Sony A77 har 24mp och 12bps (utan AF).

Frågan är hur snabbt du fyller bufferten på den i RAW.
Dessutom så finns det en aspekt av att stora mängder högupplösta RAW-filer skall tas hand om i redigeringsarbetet.
Ovanpå detta så skall vi bearbetning av bilderna ske i kameran.

Canon har haft svårt att få till en kombination av riktigt hög upplösning och många FPS.
En 7D mkII vars buffert fylls för snabbt skulle knappast bli populär.
Inte heller en kamera som spottar ur sig ohanterliga mängder data.

Själv fotograferar jag sport, och normalt sett enbart i RAW.
Ca 7 FPS och 18MP RAW-filer ställer redan det en del krav, och för min del ser jag ingen verklig nytta av högre upplösning.
Däremot av fler FPS, samt "in camera RAW editing".

Tycker att specarna på 5D mkIII är välavvägda mot varandra.
Hoppas att Canon är lika välavvägda, och inte höjer antalet MP på uppföljaren till 7D.
 
Ska man köpa en D800 och nya 85 1.8g och en väska och ett fint minneskort. Eller ska man köpa en tekniskt underlägsen 5dmk3 hus för samma pris? Bah! sjukt tragiskt.. Förresten så hoppade min bror av sin köplats och skulle lägga sig i kö för D800. Flera 100 som står i kö överallt, för nya 5d;n inte många! Ring och kolla själva.
 
Ska man köpa en D800 och nya 85 1.8g och en väska och ett fint minneskort. Eller ska man köpa en tekniskt underlägsen 5dmk3 hus för samma pris? Bah! sjukt tragiskt.. Förresten så hoppade min bror av sin köplats och skulle lägga sig i kö för D800. Flera 100 som står i kö överallt, för nya 5d;n inte många! Ring och kolla själva.

Sen släpptes ju 5d mkIII för knappt 4 timmar sedan... kan vara därför köerna inte är så långa :)
 
Hittade svaret på att det finns en dedikerad processor för AF...

Achieving this speed and accuracy in the AF algorithm requires a large amount of focus data to be processed quickly. This has been done by the use of distributed processing where both a dedicated AF processor and a camera CPU process data. The dedicated AF processor is four times faster than the one found in the EOS-1D Mark IV.
 

Även om fotografen inte är helt oberoende då han är sponsrad av Canon så känns det lite uppfriskande att läsa en arbetande fotografs syn på den ny 5D mkIII. En bedömning som utgår från faktiskt användande och inte onanerade till tekniska specifikationer.

Som han nämner i kommentarerna i hans blog - skulle kritiken vara lika hård mot Canon om de valt att kalla den nya kameran 3D istället för 5D?
 
Ska man köpa en D800 och nya 85 1.8g och en väska och ett fint minneskort. Eller ska man köpa en tekniskt underlägsen 5dmk3 hus för samma pris? Bah! sjukt tragiskt.. Förresten så hoppade min bror av sin köplats och skulle lägga sig i kö för D800. Flera 100 som står i kö överallt, för nya 5d;n inte många! Ring och kolla själva.

Nu får du sansa dig. Du tar till överord.

1. Den tekniska specarna kan värderas olika. Hur skillnaden i bildkvalitet bli får vi se.

2. Fotokungen i Stockholm hade väldigt mycket längre kö på 5D Mark III än D800 när jag kollade. Hur det ser ut runt om i Sverige vet du faktiskt inte.
 
Hoppas att Canon är lika välavvägda, och inte höjer antalet MP på uppföljaren till 7D.

Jag ser inte riktigt problemet vid fototillfället. En nyare kamera kommer antagligen kunna skriva snabbare på kortet och får större buffertminne. Jag kör 1D Mark IV med 16 megapixel och 10 bilder/s. Det tar nästan aldrig stopp, och gör när det väl händer så rör det sig om någon sekund innan kameran kan ta bilder igen.
 
Nu får du sansa dig. Du tar till överord.

1. Den tekniska specarna kan värderas olika. Hur skillnaden i bildkvalitet bli får vi se.

2. Fotokungen i Stockholm hade väldigt mycket längre kö på 5D Mark III än D800 när jag kollade. Hur det ser ut runt om i Sverige vet du faktiskt inte.

Jag började anmäla mig för en 3 veckor sen max och ligger på samtliga ställen under
plats 10.. på flera ligger jag på plats 2-5 så nog lär det ha rört på sig sen dess och framförallt idag..
visst kostar den 2½ arm, skjortan och byxorna men det finns för det mesta stålar när man vill ha något.. :)
 
Jag ser inte riktigt problemet vid fototillfället. En nyare kamera kommer antagligen kunna skriva snabbare på kortet och får större buffertminne. Jag kör 1D Mark IV med 16 megapixel och 10 bilder/s. Det tar nästan aldrig stopp, och gör när det väl händer så rör det sig om någon sekund innan kameran kan ta bilder igen.

Det som jag tycker är lite intressant med just buffertminne idag är att det kostar verkligen
2:50 och en slickad hallonbåt så varför inte trycka i lite mer än nödvändigt och kunna säga
att man inte kommer få buffert problem?
 
Nu får du sansa dig. Du tar till överord.

1. Den tekniska specarna kan värderas olika. Hur skillnaden i bildkvalitet bli får vi se.

2. Fotokungen i Stockholm hade väldigt mycket längre kö på 5D Mark III än D800 när jag kollade. Hur det ser ut runt om i Sverige vet du faktiskt inte.

Pratade med fotokungen för 20 minuter sen, 40 i kö på D800, 16 för 5dmk3, dom räknade med att få 2-3 maskiner av varje vid första leveransen. Som sagt ring och kolla, jag hittar inte på saker.
 
Ska man köpa en D800 och nya 85 1.8g och en väska och ett fint minneskort. Eller ska man köpa en tekniskt underlägsen 5dmk3 hus för samma pris? Bah! sjukt tragiskt.. Förresten så hoppade min bror av sin köplats och skulle lägga sig i kö för D800. Flera 100 som står i kö överallt, för nya 5d;n inte många! Ring och kolla själva.

Herregud, sandlådenivå!
 
Pratade med fotokungen för 20 minuter sen, 40 i kö på D800, 16 för 5dmk3, dom räknade med att få 2-3 maskiner av varje vid första leveransen. Som sagt ring och kolla, jag hittar inte på saker.

Ja jo.. Visst men d800:an har ju varit ute och tag och 5D kom idag...
Känns väl som en rätt dålig jämförelse faktiskt..
Men för faen... Jag är inte kinkig... Står du före mig i kön får du gärna hoppa
av... Större chans för mig att få vara med och leka i första sändningen... :D
 
Ska man köpa en D800 och nya 85 1.8g och en väska och ett fint minneskort. Eller ska man köpa en tekniskt underlägsen 5dmk3 hus för samma pris? Bah! sjukt tragiskt.. Förresten så hoppade min bror av sin köplats och skulle lägga sig i kö för D800. Flera 100 som står i kö överallt, för nya 5d;n inte många! Ring och kolla själva.



Du måste ha bra betalt av Nikon annars förstår jag inte hur man kan vara så förblindad.
Om du bortser från dom 14mp extra som Nikon D800 har vad är det som gör den så tekniskt överlägsen??

Wow vem bryr sig om det nu är så att det är fler som förbokat D800...knappast en måttstock för vilken kamera som kommer sälja mest...sen är det inte så konstigt om det nu är fler som redan har bokat D800....den annonserades ut för ca en månad sedan och det är först nu det finns en prisvärd högupplöst FF i Nikons sortiment.

Oj hoppade din bror av kön för 5D MarkIII o bokade en D800 stället...bäst jag o alla andra också springer o boka ett ex av denna tekniskt överlägsna maskin för den måste ju helt enkelt vara bäst ;)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.