ANNONS
Annons

Hur späder man till 1:80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad blir 1 L koncentrat blandat med 1 L vatten . Jo en 50% ig blandning. 1:1 =1+1
Om jag förtydligar, 50 % av den totala mängden (2) är koncentrat dvs 1 L då gäller 50% =1:2 =0,5

Edit Stryk den sista 0,5. Ska var 50% =1.2

Om du anser att 1:1 avser en 50%-ig blandning och inte en outspädd blandning, hur ska man i så fall skriva ut en blandning som inte är utspädd, utan som alltså är 100% koncentrat?

Hmmm ??

Felet i ditt resonemang kan sammanfattas med "1:1 = 1+1".

1+1 = 1X + 1Y = 2 blandning.
1:1 = 1 del X av 1 del blandning => 0 delar Y. Alltså 100% X. Ingen utspädning sker. Eller 1+0 om du vill.

Jag förstår inte vad du menar. Hoppa över X å Y Prova praktiskt så hoppas jag att du ger mej rätt så småningom. ;-)

Jag förstår inte vad du menar. Hoppa över X å Y Prova praktiskt så hoppas jag att du ger mej rätt så småningom. ;-)

Om variabler är för komplicerat så kan vi sätta X till "kaffe" och Y till "mjölk".
Föredrar du ditt kaffe svart? Då blir det 1:1 d.v.s. 1 del av 1 är kaffe (100% eller 1+0).
Vill du hellre ha en kaffe latte? Ja då kan jag föreslå 1:2 utblandad med mjölk, d.v.s. 1 del av 2 är kaffe och den andra delen är mjölk (50% eller 1+1).

Varsågod! Hoppas det smakar! :p

/P

Utan att verka oartig, får jag fråga vad du har för utbildning? Har du läst några matematikkurser? För enligt mig är detta mellanstadie/högstadiematte som de flesta nog borde känna till...

Visst, gymnasie matte näst högsta kursen på den tiden, därefter högskole kurs utan examen.
Undra hur det gick för labbet där Drogen jobbar när dom skulle blanda 1:1 enligt deras sätt ??

Att räkna enkla bråk på mellanstadiet har inget med det här att göra.
Enligt mej så haltar logiken för en del. Det dom skriver är inte helt osant men när vi kommer till "extrem" förhållandena så håller inte logiken enligt mej.
Min mattelärare sa en gång i tiden - är ni osäkra så ta till ytterligheter så ser ni om det stämmer.
Se mina exempel med sockerbitarna.

Utan att verka oartig, får jag fråga vad du har för utbildning? Har du läst några matematikkurser? För enligt mig är detta mellanstadie/högstadiematte som de flesta nog borde känna till...

Håller med helt! Det är fullt naturligt, när man pratar exempelvis skalor och förstoringsgrader så är kolon ett vanligt substitut för divisionstecken!
Skala 1:1 betyder då att 1mm på sensor/kartbild motsvarar 1mm i verkligheten, och inget annat! Alltså 100%.

Att det här i kemi skulle ha någon annan betydelse är helt befängt!

Visst, gymnasie matte näst högsta kursen på den tiden, därefter högskole kurs utan examen.
Undra hur det gick för labbet där Drogen jobbar när dom skulle blanda 1:1 enligt deras sätt ??

Att räkna enkla bråk på mellanstadiet har inget med det här att göra.
Enligt mej så haltar logiken för en del. Det dom skriver är inte helt osant men när vi kommer till "extrem" förhållandena så håller inte logiken enligt mej.
Min mattelärare sa en gång i tiden - är ni osäkra så ta till ytterligheter så ser ni om det stämmer.
Se mina exempel med sockerbitarna.

Du har haft lite olika exempel vad jag kan se, och alla säger ju samma sak och hela resonemanget haltar.

Jag försöker ju ta det till ytterligheterna här, genom ett exempel med en outspädd blandning - 100% koncentrat. Detta blir då enligt de flesta 1:1 = 1/1 = 100%. Du får gärna beskriva hur du i denna ytterlighet skulle ange den outspädda blandningen.

Och det här ÄR ett enkelt bråk på mellanstadiet för det flesta av oss.

Om variabler är för komplicerat så kan vi sätta X till "kaffe" och Y till "mjölk".
Föredrar du ditt kaffe svart? Då blir det 1:1 d.v.s. 1 del av 1 är kaffe (100% eller 1+0).
Vill du hellre ha en kaffe latte? Ja då kan jag föreslå 1:2 utblandad med mjölk, d.v.s. 1 del av 2 är kaffe och den andra delen är mjölk (50% eller 1+1).

/P
Blandar man kaffe och mjölk med förhållandet 1:1 får man hälften mjölk och hälften kaffe i en blandning som består av 1:2 kaffe.

Blandar man däremot kaffe och mjölk med förhållandet 1:2 får man en dryck som består av 1:3 kaffe, alltså dubbelt så mycket mjölk som kaffe.

Förvirrningen uppstår när man förväxlar dom två typerna av divisioner som skrivs på samma sätt.

/P

Smaskens. Första alternativet du anger är förhållandet kaffe till totala mängden. Andra alternativet är mängden mjölk i för hållande till totala mängden.
Således har du inte angett förhållandet mjölk vs kaffe när du blandat dom.

Du har haft lite olika exempel vad jag kan se, och alla säger ju samma sak och hela resonemanget haltar.

Jag försöker ju ta det till ytterligheterna här, genom ett exempel med en outspädd blandning - 100% koncentrat. Detta blir då enligt de flesta 1:1 = 1/1 = 100%. Du får gärna beskriva hur du i denna ytterlighet skulle ange den outspädda blandningen.

Och det här ÄR ett enkelt bråk på mellanstadiet för det flesta av oss.

Jag har redan gett dej svaret. Du har inget förhållande i ett koncentrat DVS Man kan skriva 1: eller 1/
Svaret blir 1 =100%

Jag har redan gett dej svaret. Du har inget förhållande i ett koncentrat DVS Man kan skriva 1: eller 1/
Svaret blir 1 =100%

Först säger du att man ska ta det till ytterligheterna för att se vem som har rätt, men sedan visar det sig att det inte går att ange en blandning i den ytterligheten med ditt system. Är inte det bevis nog för dig? Är det inte DET som är svaret?

Smaskens. Första alternativet du anger är förhållandet kaffe till totala mängden. Andra alternativet är mängden mjölk i för hållande till totala mängden.
Således har du inte angett förhållandet mjölk vs kaffe när du blandat dom.

Nja, i andra exemplet var det förhållandet kaffe till den slutgiltiga koppen som avsågs, men det är ju sant att man i fallet 50% får samma förhållande mjölk till kopp. Kanske borde tagit, säg, 1:4 istället. Då hade du haft kaffe 1:4 och mjölk 3:4 i koppen.

Men ingenstans finns förhållandet kaffe-mjölk omnämnt. Det är ju inte det som avses när kaffet blandas ut 1:2 eller 1:4.

Dubbeltydigt - definiera era variabler!

Detta var underhållande läsning.

X:Y kan faktiskt feltolkas, beroende på vad man låter X och Y stå för:

Alt 1: koncentrat:vatten
Om jag tydit det någon skrev om Kodak ovan rätt så anger de det så här. Man tar t.ex. 2.5dl koncentrat och 2.5dl vatten. Man får då 5dl blandning med ett förhållandet mellan koncentrat och vatten som är 1:1.

Alt2: koncentrat:slutgiltig blandning.
Man tar t.ex. 2.5dl koncentrat och 2.5dl vatten. Man får då en 5dl blandning med ett förhållande mellan koncentrat och slutgiltid blandning som är 1:2.

I bägge fallen (som ju ger samma blandning) tycks det mig dock tydligare att skriva 1+1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar