Inte alls, jag kan mycket väl tänka mig att byta till FF, men då räknar jag mig till fantasterna också, inte den vanlige konsumenten. Den vanliga konsumenten beter sig som den alltid har gjort, skaffar det som är billigt, funktionellt och smidigt. IKEA.
Liknelsen är inte relevant, en smartmobil ger helt andra funktioner, det var länge sedan mobiler användes till att bara ringa. En FF-kamera ger inte fler funktioner än vad man får med en APS-c, faktum är att köper man en EVF-kamera så får man fler funktioner.
Frånsett detta så är det fortfarande så att de flesta köper betydligt billigare mobiler än iPhone.
Jo man kan få "helt andra" funktioner med en FF med hög upplösning typ 40+ som du aldrig kan med en APS-C. Mitt exempel var t.ex att smart kunna dela antalet pixlar på sensorn i 3 och i en enda tagning registrera tre olika bilder som sedan kan processas på olika sätt. Idag tar min kamera tre olika bilder efter varandra och inte i samma tagning. Detta leder till att tagningen tar för lång tid för att göra det möjligt att ta motiv som rör sig det minsta med exv. HDR. I andra fall ändras fokusplanet och man får mycket långt skärpedjup vid behov. Åter så har folk svårt att använda sin fantasi tycker jag. Tro mig, får vi den typen av högupplösta FF så kommer vi få se en massa smarta funtioner som drar nytta av det. Idag kan man med min kamera ta sex olika exponeringar som sedan smälts samman till en enda med mindre brus i dåligt ljus. Med en högupplöst FF-sensor så kan man göra samma sak i en tagning istället för flera med alla fördelar det skulle ge.
Sen kan man beskära utan att behöva bry sig överhuvudtaget. Nog med pixlar har man så det blir över. Det tycker jag skulle vara bra fast jag är väldigt nöjd med min Sony A580. Jag kan inte se att jag har några som helst problem egentligen idag heller när jag skriver ut även beskurna bilder i A3.
När det gäller SLT-kameror med fast spegel så har den designen potential att göra konstruktionerna mycket billigare än dagens SLR-konstruktion medger. Ingen rasslig spegel. Ingen strålgång till optisk sökare att mickla med och synka med AF. Samma källa till både EVF och Live View - huvudsensorn. En SLT med FF bör kunna göras klart billigare av det skälet om man nu inte tar ut hutlösa marginaler istället.
En EVF har faktiskt inte bara fördelen att man kan lägga på info-overlayer som man aldrig kan få i en OVF. De kan genom förstärkning också göra det möjligt att se åtminstone något av det man fokuserar på i mörker, långt efter det blivit helt svart i en OVF. Jag har jämfört min A580 med A55 som har EVF och tycker detta är en klar selling point. Vad ska man med fantastiska brusprestanda i dåligt ljus när man faktiskt inte ens ser det man ska avbilda i sin OVF?
Till skillnad från många så har jag faktiskt ägt en SLT (A55) i någon månad och jag kan verkligen se fördelarna. Dessutom åker den fullständigt cirklar runt andra kameror på två områden:
1. Genom att både sökarbild och Live View har samma källa, så måste man inte som i min kamera växla manuellt mellan fast Live View och sökaren. Det räcker med att sätta ögat till sökaren så byter den genom att sensorn vid sökaren aktiverar den (Sony Eye Start). På min kamera måste man dra i en yxig spak för att växla och åter andra måste fälla upp spegeln och så funkar inte AF, vilket det gör på både A55 och A580 (som har ett separat system för fast Live View)
2. AF funkar genom att spegeln är fast och halvgenomskinlig även vid filmning. Det gör det inte på några andra DSLR-er.
Som extra bonus klarar denna lilla toy camera A55 av 10 bilder/sek med mätning. Hur många andra DSLR-kameror fixar det och vad kostar de? Ett A55-hus kan man få för 6 600 hos Pixmania idag.
Fördelarna är så tydliga att jag är fullständigt övertygad om att detta är en teknik som kommer ersätta den gamla designen med spegel och alla begränsningar som följer av den och med FF ombord så kommer den att kosta kring 10 000 om något år eller två. Det kommer bli häftigt.
Nyckeln till det är att det snart kommer finnas flera FF-sensorgenerationer där den nya kan positioneras högre i pris och de äldre , om man vill sättas i FF för populasen och säljas billigt.