Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Skicka bild från kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Flik C, punkt 9.

Titta f.ö. nere till höger på den sidan (flik C) där det står vilka typer av Eye-Fi-kort det gäller för. De som har namn som slutar på X2 är de aktuella modeller. De två X2-kort som står listade där är de dyraste två av de fyra som finns i sortimentet.
 
Senast ändrad:
Kruxet är, om jag förstår forumdiskussioner rätt, att man måste betala ("prenumerera") på en kommersiell hotspot-tjänst för att få funktionen som öppnar kortet för alla öppna nätverk. Kan verka lite fånigt, men det handlar förstås om mycket pengar för Eyefi.
 
Att ha en egen "hotspot" i en telefon tycks mig var ett vettigare alternativ för den som vill skicka bilder lite då och då, men från många olika ställen. Då räcker det också med det billigaste Eye-Fi-kortet.
 
Vi börjar med en liten brasklapp: Nu kör jag inte X2-varianten, men väl Eye-Fi Pro, så det kan ha kommuit uppgraderingar som funkar annorlunda i X2.

För att kunna konfigurera nätverk som kortet ska accessa så måste jag ha en dator med SD-kortsläsare och Eye-fi-programvaran installerad. För att konfigurera ett nätverk som kortet ska använda måste kortet sitta i läsaren och ändringarna görs i programvaran och sparas någonstans på kortet. Jag kan inte använda mig av Telia Homerun då det kräver inloggning via http, däremot så ska det funka med motsvarande tjänster i USA.

Nätverkskonfigurationen sparas på något mystiskt ställe på minneskortet då informationen finns kvar efter att jag formaterat kortet i kameran. Övriga inställningar, som var leveransen ska gå (Facebook, Flickr, FTP-server osv), lagras på en server någonstans på internet. Jag kan lägga upp nya leveranspunkter och byta leveranspunkt utan att sätta i kortet i datorn, men jag måste göra det från datorn.

Jag ska nog skriva ett blogginlägg om detta med lite mer information, men det får vänta tills jag är på hemmaplan och har lite tid över. ;-)
 
Att ha en egen "hotspot" i en telefon tycks mig var ett vettigare alternativ för den som vill skicka bilder lite då och då, men från många olika ställen.

För den som bara vill ha möjligheten att skicka bilder lite då och då, men var som helst ifrån så är ju en annan smidig lösning att göra det via 3G eller Wlan med kameran USB-kopplad till mobilen:
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    19.5 KB · Visningar: 136
  • 2.jpg
    2.jpg
    22 KB · Visningar: 135
Vart hittar man en sådan kabel och skulle det ens fungera med android?
Telefonen brukar ju vara ren USB-klient.

Kanske man skulle fundera på en Eye-fi-kort och köra med telefonens hotspot.
 
..mina Nikon har möjlighet att skapa en jpg av en råfil med t.ex beskärning direkt i kameran och det är en sådan jpg som jag sedan skickar från t.ex. fotbollsplanen.

Det "tricket" gillar jag också för att plocka ut enstaka .jpg i efterhand när jag skjutit enbart raw! Egentligen kan jag tycka att det borde finnas som en egen funktion i kameran, men för det mesta är det ju som sagt inga problem att göra någon minimal redigering för att spara ner en jpg.
 
Det "tricket" gillar jag också för att plocka ut enstaka .jpg i efterhand när jag skjutit enbart raw! Egentligen kan jag tycka att det borde finnas som en egen funktion i kameran, men för det mesta är det ju som sagt inga problem att göra någon minimal redigering för att spara ner en jpg.
D3s har ju klart mer funktioner kring detta men tycker faktiskt att det fungerar väldigt bra att skapa en jpg från en raw bara genom att beskära bilden. Vill man behålla hela bildytan kan man skapa en jpg genom färgbalans (eller vad den nu hette).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.